Intel släpper uppdatering om spelprestanda på Arrow Lake

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper uppdatering om spelprestanda på Arrow Lake

Företaget har genomfört fyra av fem förändringar som identifierades efter lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Re-test SweC?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Re-test SweC?

Önskar jag också. Ifall de jämför med AMD hade jag också gärna sett 7950x3d med en ccd avaktiverat, då den har på pappret hela 14% högre boost frekvens än 7800x3d samt nästan 10% högre än 9800x3d.

Permalänk
Medlem

Bra att de får upp prestandan. Tråkigt att det blev en lite negativ lansering.

Permalänk
Medlem

Med andra ord, Intel klantade till det rejält när de släppte processorerna utan att testa allting ordentligt först.

Permalänk
Medlem

Får dom bukt med konstiga outliers är resultaten jämna siffror med 9950x, och då är det klart intressant.

Jag tycker inte att 9800x3d är tilltalande med så få kärnor, och kommande 9950x3d har rätt oskön lösning med Gamebar och annat för att det ska funka. En 285K/9950x har väl typiskt 98 % av fpsen i högre upplösningar ändå…

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem

HUB släppte ett test med nya siffror idag, med senaste BIOS för Arrow Lake-moderkortet (och antagligen senaste Windows, men det står tyvärr inte uttryckligen).

Enligt de testerna ligger 285K nu 3.7% bakom 14900K, medan SweClockers siffror säger 1%. Så det verkar handla mer om valet av spel än något annat.
Cyberpunk-prestandan hade bättrats på, men det var ju pga en patch till just Cyberpunk. Stor skillnad dock, nu är det bara 7000/9000X3D som är snabbare än den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av SVclocker:

Re-test SweC?

Gissar att det kan bli någon refresh av siffrorna nästa år när både flaggskeppet i RTX 5000-serien är släppt samt nya mikrokoden är utrullad.

Våra befintliga siffror ligger i linje med Intels interna referensvärden (eftersom vi slängde alla resultat från 24H2 och backade till 23H2) så finns ingen poäng att lägga tid på det just nu när testerna ändå måste göras om med RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Med andra ord, Intel klantade till det rejält när de släppte processorerna utan att testa allting ordentligt först.

Om du funderar ett varv till så är det nog så att alla tillverkare av datorkomponenter har målet att leverera en så fungerande produkt som möjligt, samtidigt som det både kostar pengar och blir omöjligt att hitta alla problem som användare kommer stöta på ute i verkligheten om de inte släpper ut sin produkt på marknaden.

Vad skulle de gjort annars tycker du? Gått tillbaka till ritbordet och fördröjt releasen flera år för att försöka designa om den till att slå AMD i gaming...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Personalminskningarna kan ha gjort att test-gänget inte finns kvar i företaget längre.
4 av fem patchar ute redan - ingen eller liten förbättring, går snacket nu.
Hoppas att det lyckas med femman.

Begagnat-marknaden verkar gå bättre än resultatet hos återförsäljarna (!)

Lycka till Intel. Många av oss, vill verkligen att ni återuppstår,som en ny starkt lysande stjärna som ni en gång varit.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av rwkk:

Önskar jag också. Ifall de jämför med AMD hade jag också gärna sett 7950x3d med en ccd avaktiverat, då den har på pappret hela 14% högre boost frekvens än 7800x3d samt nästan 10% högre än 9800x3d.

Varför skulle de köra med en ccd avaktiverat? Din anledning makes no sense!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Får dom bukt med konstiga outliers är resultaten jämna siffror med 9950x, och då är det klart intressant.

Jag tycker inte att 9800x3d är tilltalande med så få kärnor, och kommande 9950x3d har rätt oskön lösning med Gamebar och annat för att det ska funka. En 285K/9950x har väl typiskt 98 % av fpsen i högre upplösningar ändå…

Det ryktades väl om att båda CCD'erna på 9950X3D skulle ha tillgång till 3D-cache? I så fall borde man inte behöva hålla på och pilla med scheduleringen som på 79x0X3D.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pepsin:

Det ryktades väl om att båda CCD'erna på 9950X3D skulle ha tillgång till 3D-cache? I så fall borde man inte behöva hålla på och pilla med scheduleringen som på 79x0X3D.

https://www.sweclockers.com/nyhet/40126-uppgifter-ryzen-9-995...

Citat:

Hoang avfärdar att processorerna kommer ha 3D V-Cache på båda CCD-kretsarna, vilket tidigare rykten spekulerat om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför skulle de köra med en ccd avaktiverat? Din anledning makes no sense!

För att dual ccd gör den långsammare ifall inte alla kärnor behövs, ibland övertar 7800x3d den i spelprestanda. Med 1ccd blir det ju som 7800x3d men bör vara märkbart snabbare pga. clocks?

Permalänk
Skrivet av rwkk:

För att dual ccd gör den långsammare ifall inte alla kärnor behövs, ibland övertar 7800x3d den i spelprestanda. Med 1ccd blir det ju som 7800x3d men bör vara märkbart snabbare pga. clocks?

Vet inte hur det blir för 9950x3d men tidigare har det väl varit ccdn utan cache som binnats för högre frekvens?

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Ja blir lite förvånad och undrar om det beror på att jag börjar bli glömsk.

Jag kan inte minnas att det innan de senaste CPU släppen från AMD och Intel kommit några direkta prestanda psatcher för cpuer mer än typ mjukvara som fått 3now, mmx, avex stöd m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Intressant kommentar. Du skulle kunna byta ut Intel till vilken annan tillverkare som helst.
Är väl bara positivt om en produkt aktivt uppdateras för att få ut mer prestanda, stabilitet, säkerhet osv.

Väldigt konstig kommentar enligt mig. Sen att Intels senaste processorsläpp inte levde upp till oss gamers förväntningar är en annan sak.

Skrivet av Triton242:

Ja blir lite förvånad och undrar om det beror på att jag börjar bli glömsk.

Jag kan inte minnas att det innan de senaste CPU släppen från AMD och Intel kommit några direkta prestanda psatcher för cpuer mer än typ mjukvara som fått 3now, mmx, avex stöd m.m.

AGESA 1.2.0.2b BIOS Provides Performance Boost In Gaming Over AGESA 1.2.0.2a - Especially In 1% Lows

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Avstängd

Det som är synd är att priset på intels 14-serie hålls uppe pga det här

Permalänk
Medlem

Känns som de släppte en beta, hårdvaran var uppenbarligen ganska ok, men mjukvaran var inte klar… ganska illa att se från ett så stort bolag

Permalänk
Medlem
Skrivet av multimiffo:

Vet inte hur det blir för 9950x3d men tidigare har det väl varit ccdn utan cache som binnats för högre frekvens?

Aha makes sense, visste jag inte men troligen är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Gissar att det kan bli någon refresh av siffrorna nästa år när både flaggskeppet i RTX 5000-serien är släppt samt nya mikrokoden är utrullad.

Tom's Hardware broderar ut texten lite mer om när 0x114 kan släppas i BIOS-uppdateringar:

Skrivet av THG:

Intel will issue a new BIOS and CSME firmware kit in the first half of January 2025, but the availability will vary depending on the vendor. This final update will include an undisclosed "small selection of performance optimizations" developed after the launch. Intel says this update will add another single-digit percentage of gaming performance (as measured by Intel with a geomean of ~35 games).

This new firmware update is Intel microcode version 0x114 and Intel CSME Firmware Kit 19.0.0.1854v2.2 (or newer). The 0x114 microcode will not work correctly unless paired with the CSME Firmware Kit.

Källa: https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/intels-arrow-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intressant kommentar. Du skulle kunna byta ut Intel till vilken annan tillverkare som helst.
Är väl bara positivt om en produkt aktivt uppdateras för att få ut mer prestanda, stabilitet, säkerhet osv.

Väldigt konstig kommentar enligt mig. Sen att Intels senaste processorsläpp inte levde upp till oss gamers förväntningar är en annan sak.

Nej, tänk efter här nu; Intel själva sade att deras processorer borde prestera bättre. Intel har klantat till det.

Permalänk

Vågar vi sätta slantar att det blir under 10% skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Nej, tänk efter här nu; Intel själva sade att deras processorer borde prestera bättre. Intel har klantat till det.

Nya fixar är i ankommande enligt TomsHardware.
Samarbetet sker nu med Microsoft™
Håll tummarna. Hjälpen är på väg.
Hur det går med aktie-kursen, är oklart. :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Bra att de får upp prestandan. Tråkigt att det blev en lite negativ lansering.

Det var väl samma med AMDs 9***X lansering.

Det intressanta är dels OS beroendet men att det numera är en kamp och allt ska optimeras till det yttersta. Det känns som en företelse som växt över tid mellan båda lagen.
Antar att det blir nästan ett tvång för recensenter att återgå till testerna några månader efter lansering.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Ja de är lite som med spelen, dom borde bli testade 1-2 år efter release, eller t.om 5 år Sen att Intels nya går om amd låter högst osannolikt iaf i spel.

Permalänk
Medlem

"Båda felen åtgärdades med Windows 11 bygge 26100.2161."

Är bra om ni på redaktionen faktiskt läser igenom det ni trycker igenom Google Translate innan publicering

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Intel har samma "problem" som du beskriver med E vs P-Cores.

Skrivet av deja:

Ja de är lite som med spelen, dom borde bli testade 1-2 år efter release, eller t.om 5 år Sen att Intels nya går om amd låter högst osannolikt iaf i spel.

Både spelen och mjukvaran till CPU'er uppdateras över tid.
Det är det som blir jobbigt för testare, de behöver köra om alla tester för alla kombinationer när ny hårdvara släpps, för referenser.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Intel har samma "problem" som du beskriver med E vs P-Cores.

Både spelen och mjukvaran till CPU'er uppdateras över tid.
Det är det som blir jobbigt för testare, de behöver köra om alla tester för alla kombinationer när ny hårdvara släpps, för referenser.

Min har alltid varit stabil. Och ännu bättre med deras microcod som kom i somras!
Min intel Leverar mycket bättre än nya amd bygget jag satt ihop till dottern! Och då kör jag intel 14900 mot hennes 7800x3d

Upplever att mina kärnor levererar mer prestanda 🤟