FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4
Fördelar/nackdelar med meshpanel
Visa signatur
Skrivet av ågren:
Jag är lite sugen på att bygga nytt i ett Fractal Design North med meshpanel men har lite funderingar kring dess egenskaper. Ljudnivån kommer naturligtvis att öka eftersom den inte har någon solid sidopanel men hur påverkar det luftflödet?
Vanligtvis vill man ju ha intake i fronten och exhaust upptill/bak men den öppna sidopanelen måste väl ändå påverka luftflödet på något vis och frågan är om det ger någon märkbar skillnad. Det borde rimligtvis även samlas en del damm i sidopanelen?
Jag har inte tänkt installera några fläktar i sidan och har en AIO om det gör någon skillnad. Det känns som att det är svårt att hitta bra alternativ när man inte vill ha glaspanel. Meshify 2 compact är andrahandsvalet men är betydligt tråkigare i sin design.
<Uppladdad bildlänk>
Ville nok ikke kjøpt FD North med side paneler der er laget i mesh (små huller) ettersom luft flødet ikke kan bli like konsentrert som ved et kabinett med glass panel eller solid metall side.
Det er fremst i fronten en vil ha mesh og ikke ved sidene.
Der vil en ha så lite åpninger som mulig for å skape et trykk der siden kan føre den kjølige luften (eller skape en luft strøm) der fjerner varmen fra komponentene ut mot bak siden.
En annen grunn er jo at kabinett med mesh i fronten ofte også vil ha et filter (med mye mindre hull en mesh) bak meshen til å fange opp hår og støv innen det havner på komponenter.
Når det gjelder lyd nivå så synes jeg min Pure Base BeQuiet 500DX funker bra, forutsatt en kjøper fläkter der kan kjøres relativ stillegående og samtidig fortsatt ha trykk nok å fjerne varmluften.
https://www.bequiet.com/en/case/1855
Bruker selv 2 stykk MasterCooler SickleFlow 140mm og bak har jeg en 140 mm BeQuiet SilentWing - alt i hvit farve for å få frem lyset fra ARGB.
https://www.coolermaster.com/en-global/products/sickleflow-14...
https://www.bequiet.com/en/casefans/5004
Video kortet MSI 4070 TI Gaming X Trio er også relativ stille og Seasonic 1000 W der også har en fläkt der bare vil sette i gang ved høy belastning gjør at systemet i sin helhet er relativ stillegående.
Noctua NH-D15 chromax.black med sin 140mm fläkt kjøler hjelper også på føre ut varmluften ettersom den sitter rett tett på uttaket der BeQuiet SW sitter, så der er to relativ store fläkter der trekker ut varm luften.
Så alt i alt så er det viktigere å legge vekt på bra fläkter for å ha et så stillegående system som mulig.
Meshify 2 Compact virker å være et bedre alternativ, men jeg ville nok valgt et annet kabinett dersom jeg ville brukt AIO der sannsynligvis fungerer best med front ettersom du da kan slippe luft bobbler der kan skapes inne i systemet og lage lyd. Sjekk på AIO og beste montering på YourTube.
Tror det var GamersNexus der laget en test for hvilken posisjon der er best (tak vs front) når det gjelder montering av elementet og Meshify 2 Compact virker her være rett begrenset til hvilken størrelse du kan ha på element (240 mm eller 360 mm) og hvor du kan montere dette. Glem ikke at bare for at produsenten sier at det er plass for 240/360 så kan det også være at elementet er for tykt, så du må sjekke dimensjonen på AIO du tenker å montere og dersom kabinettet faktisk kan ha dette montert med moderkort og GPU på plass uten det vil bli for trangt.
Citera flera
Citera
Har du ett vanligt grafikkort som spottar ut värme på sidorna gör det skillnad med meshpanel. Går ut mycket värme på sidan av mitt chassi den vägen. Jag har ett Meshify C här också som jämförelse jag brukade tidigare.
Angående damm har jag inte tänkt på det överhuvudtaget. Fram intake rensar man med jämna mellanrum där fångas mycket. Så jag tog loss min meshpanel för titta. Jag lyckades samla ihop lite damm med fingret men det var knappt märkbart. Första gången jag rensat den från damm faktiskt. Snart ett års bruk.
Stör man sig på ljudnivån kan man ju också sätta chassit på golvet under skrivbordet eller åtminstone på ens vänstra sida så mesh sidan är bort från en. Det sistnämnda funderar jag på faktiskt att göra. Jag har inte några högljudda fläktar men lite spoltjut. Sånt hör man klart lättare med öppen panel och låg RPM.
Visa signatur
Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD
Citera flera
Citera
- PC + 2 skärmar till min son på 10 år.12
- Billigast med bil till Tyskland?9
- Vad gör du först på datorn vid ominstallation/ nyinstallation?91
- Ny emulator kör Steam och spel på RISC‑V-processorer10
- Dagens fynd — Diskussionstråden54k
- Fractal Design Epoch med Arctic Liquid Freezer III Pro 36013
- [LEK] Gissa spelet18k
- Quiz: Känner du igen programmen på ikonerna?121
- Kivra testar att ta betalt för tjänsten242
- Vilken serie såg du senast?2,6k
- Säljes KuKirin G2 MAX - Ny
- Köpes Uppdateringkit + grafikkort
- Säljes Gaming Data + 2 Skärmar + NobleChair
- Säljes Fotoscanner|HDD|GPU
- Säljes Nvidia Shield TV Pro (1st gen)
- Säljes LG 32 ultragear OLED 4K 240/480 Hz Dual Mode
- Säljes ASUS PRIME Z690-P DDR5
- Säljes NAS QNAP TS-253D-4G (+ 1x6 TB disk)
- Köpes RTX 3090 + vattenblock till TR4
- Säljes 32 gb ram, CMK32GX5M2X7200C34 Säljes
- Ny emulator kör Steam och spel på RISC‑V-processorer10
- Kommentar: Forumet är dåtiden och framtiden19
- Elsparkcykel från F1-ingenjörer når 160 knyck42
- Microsoft slutar sälja film och serier29
- Programmerare besegrar Chat GPT i kodmaraton64
- AMD:s Threadripper Pro med 96 kärnor kostar 113 000 kronor24
- Civilization VI med alla expansioner gratis hos Epic 40
- Navigera rätt i grafikkortsdjungeln102
- Telia kan köpa Bredband290
- Adware i populära Crystaldiskinfo8
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Battlefield 6 sägs avtäckas den 29:e juli under ett tre dagars långt event idag
- Mortal Kombat 2 ger oss den första riktiga trailern idag
- Ready or Not har släpps till konsol idag
- Devil May Cry-producenten ryktas avtäcka sitt kommande rollspel i år igår
- The Elder Scroll-skaparen Julian LeFay har fått cancer igår