Första routern framtagen för OpenWRT är här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tekniskt sett var WRT1900AC "designad" för OpenWRT, men helt av Linksys själva.

De lanserade den samtidigt som de postade v1 av sina patchar till mailinglistan och sa att de hade fixat stödet. Svaret i tråden var ganska snabbt ett nej eftersom koden inte var i användbart skick.

Snacka om "facepalm"

Det hade jag inte en aning om.
Å andra sidan så hade jag inte det största intresset gällande OpenWRT på den tiden. Jag hade inte "samma" behov på den tiden och såg inte OpenWRT som tillräckligt stabilt. Idag så är det helt annorlunda.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag har en Linksys E8450 /Belkin RT3200 med openwrt som jag är nöjd med.
Har funderat på ytterligare en router med openwrt men jag föredrar fler inbyggda ethernet portar till LAN men kanske bör jag komplettera med en switch istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag har en Linksys E8450 /Belkin RT3200 med openwrt som jag är nöjd med.
Har funderat på ytterligare en router med openwrt men jag föredrar fler inbyggda ethernet portar till LAN men kanske bör jag komplettera med en switch istället.

Om man tycker om att göra livet ”intressant” för sig själv så finns OpenWrt-support för ett gäng 1 Gbit/s-switchar baserade på Realtek. Vissa chip har bättre support än andra.

Realtek-target:et hängde löst ett tag när det visade sig svårt att porta till 6.6-kärnan, men det tycks löst nu. Förhoppningsvis finns det nu kunskaper och kod som hjälper till vid portning till nästa LTS. Stöd i kommande stabil OpenWrt 24.10 tycks i alla fall vara säkerställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

gamla goda WRT54GL Fifan va fin den var!

Då Belkin köpte upp Linksys och skapade en variant liknandes den så köpte ja den, fick ångra det ordentligt. Allt som Linksys höll på med hade dom kastat ut från fönstret.....

De var nog den som länkades i bild längre upp... Sämsta skitet ja köpt... wrt1900ac

Varför är du inte nöjd med din WRT1900AC? Jag har ACS varianten och tycker den ersätter WRT54GL på de punkter WRT54GL inte var bra på. Wifi AC istället för G och gigabit istället för 100 mbit portar. Även snabbare CPU som klarar av att skyffla trafik i gigabithastighet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Varför är du inte nöjd med din WRT1900AC? Jag har ACS varianten och tycker den ersätter WRT54GL på de punkter WRT54GL inte var bra på. Wifi AC istället för G och gigabit istället för 100 mbit portar. Även snabbare CPU som klarar av att skyffla trafik i gigabithastighet.

Sökte i mejlboxen och hittade att köpet gjordes 2015 av en Linksys WRT1200AC. Den var allt annat än stabil. Fick syssla med omstarter konstant osv. Den säckade ihop hela tiden.

Tror jag fick ett måndagsexemplar levererat.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Hur tror ni den här passar sig att köra VPN på?
Någon som har en likadan och har provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Hur tror ni den här passar sig att köra VPN på?
Någon som har en likadan och har provat?

Det beror på vilket protokoll och i vilken hastighet, samt vilka fler funktioner du tänker slå på. Några hundra Mbit/s Wireguard borde inte vara några problem.

Någon i VPN-tråden påstår att MT7981B, som OpenWrt One är byggd på klarar drygt 500 Mbit/s. Antagligen nerströms och bara i ena riktningen eftersom det inte specas. Räkna med 25% av det för OpenVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det beror på vilket protokoll och i vilken hastighet, samt vilka fler funktioner du tänker slå på. Några hundra Mbit/s Wireguard borde inte vara några problem.

Någon i VPN-tråden påstår att MT7981B, som OpenWrt One är byggd på klarar drygt 500 Mbit/s. Antagligen nerströms och bara i ena riktningen eftersom det inte specas. Räkna med 25% av det för OpenVPN.

Hade tänkt att lägga hela nätet bakom VPN. Har provat några routrar nu men ingen ger mig en hastighet jag önskar. (OVPN)
Jag har 600/600 lina så 25% av den känns helt ok dock. Har dock inget problem med att köra Wireguard istället.

Tack för länkarna!