Mellandagsrean är igång – dela dina bästa fynd!

Permalänk
Medlem

Brukar skapa listor med prisbevakning och köpa all önskad elektronik en gång om året på Black Friday Week då det faktiskt har visat sig vara riktigt lönsamt. Detta inför Jul(klappar) och bara rent allmänt för att det är dags att köpa nytt men just i år dök absolut ingenting upp för min del, inte en endaste deal på hårdvarusidan så det var en stor besvikelse och Mellandagsrean ser inte mycket bättre ut. På Mjukvarusidan däremot så köptes en hel del nya spel, vst-plugins m.m. så det var inte helt hopplöst men fortfarande en stor besvikelse jämfört med tidigare år.

Visa signatur

1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | 980 1TB | 32GB 3200MHz | ASUS 1060 6GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Var redo på att punga ut lite i ps store.. men såklart är inga av spelen av spelen man vill ha på bra reor. Sen så blev d inge rea alls på ps plus hellee...

Det var rea på + tidigare i månaden. 640kr kanske inte känns som rea då det är en bra bit mer än vad det kostade förr, trots att det ändå är betydligt lägre än ordinarie.

Men så här är det ju med prenumerationer tyvärr. Särskilt den här antagligen inte direkt hållbara modellen.

Å andra sidan så har det varit en del rejält låga extra reapris på spel med +. Så känns som jag redan återvunnit mellanskillnaden åtminstone.
"Vunnit.."

Skrivet av eFoppa:

Förmodligen sålde produkten så pass bra till priset under BF att ÅF inte känner något behov av att sänka det ytterligare. Det är så ÅF brukar resonera kring priser

Mja.. Det finns visserligen båda delarna. Men de där riktigt bra priserna kan allt oftast betraktas som rena lockvaror. "Vi har tio stycken! Skynda fy.. SLUT!"

Medan grejerna det är hundratals i lager av kan återkomma på samma reapris på flera BF år i rad. Och då kanske till och med reapriset på 1/3 av priset är för högt.

Skrivet av Korverik81512:

De enda bra butikerna i år sett till priser (enligt mig) har varit Amazon och Inet. Inet framförallt vad gäller streamdrops. Amazon har å andra sidan många gånger låga ordinariepriser så när de väl sänker så blir det ofta all time low. T.ex. deras pris på PS5 nu under BF (Slim, disc edition för 5k). Ett exempel på låga ordinariepriser är Synologyprodukter som DS423+, trots vissa mycket små sänkningar från andra butiker så nådde ingen annan ordinariepriset hos Amazon. Sen all kattmat och hushållsprodukter man kunde köpa för extremt låga priser, bara där har jag sparat många tusenlappar genom att bunkra upp under black friday.

Ja. Amazon hade en PSVR2 (HZD) för 4K. De försvann naturligtvis fort och dök sen upp för mer liknade priser många andra hade.

Hursomhelst så var det såpass att jag klickade då jag tycker det är vad de borde kosta ordinarie.

Skrivet av taliz:

Visst finns det skojare och lurendrejare, men det är just deras annonser som brukar ligga kvar osålda, av en anledning...
De som säljer till vettigt pris försvinner snabbt.

Skrivet av pine-orange:

Du ska jämföra med vad varorna faktiskt har gått för på Tradera, inte vad folk vill ha för dem.

Det går dock inte att räkna med det heller alls. Men man får ju vara lite kritisk till hur de "köparna" ser ut ibland också.

Har noterat särskilt i fallen med 30th PlayStationer att det misstänkt ofta är antingen nollor eller konton som inte haft aktiviteter på flera år som helt plötsligt är väldigt spendersugna..

Har tagit upp detta tidigare, att både Tradera och Ebay haft mängder av gamla genomsnittliga övergivna konton som återaktiverats som säljare av stora mängder väldigt dyra varor. Antagligen gruppköpta efter en läcka nånstans. Nu när rutinrna för betalning och skattekoll skärpts så är det kanske inte längre lika intressant. Men som budtrissare fungerar de kanske rimligt bra.

Även väldigt många av de prylarna som har "förslag" strax under fantasipriserna. Men dessa går det inte ens att relatera sig till mer än generellt kritisk till då de är helt anonyma.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Mja.. Det finns visserligen båda delarna. Men de där riktigt bra priserna kan allt oftast betraktas som rena lockvaror. "Vi har tio stycken! Skynda fy.. SLUT!"

Medan grejerna det är hundratals i lager av kan återkomma på samma reapris på flera BF år i rad. Och då kanske till och med reapriset på 1/3 av priset är för högt.

Absolut men samtidigt har du ingen aning om hur grejerna säljer. ÅF har också ett marginalkrav att förhålla sig till. De sitter hellre på 200st kvar i lager och kör en kampanj till våren än att länsa lagren. Speciellt som de flesta tillverkarna/distributörerna kommer med nya högre prislistor till årsskiftet.

De resonerar inte som privatpersoner som inte får sålt sin vara på blocket och därför sänker priset.

Edit: Att det är samma varor som återkommer är inte så märkligt (beroende på vilken bransch vi talar om). Som distributör är det en utmaning att få större kunder att köpa in volymer av produkter de inte har tillräckligt data på.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Absolut men samtidigt har du ingen aning om hur grejerna säljer. ÅF har också ett marginalkrav att förhålla sig till. De sitter hellre på 200st kvar i lager och kör en kampanj till våren än att länsa lagren. Speciellt som de flesta tillverkarna/distributörerna kommer med nya högre prislistor till årsskiftet.

De resonerar inte som privatpersoner som inte får sålt sin vara på blocket och därför sänker priset.

Antar att både företag och privatpersoner som huvudsakligen har det "affärsrörelse" tänker åtminstone rätt likartade.

Beslutet ligger på tre pelare typ. Lagerutrymme. Devalveringsfaktor. Och som du säger, marginaler. Alla varierar såklart stort eller smått med varutyp.

Det är därför det alltid är rea på vissa saker med hög marginal, särskilt om de kanske också kostar mycket och blir föråldrade fort.

Förra årets TV kanske är ett bra exempel på snabb devalvering som upptar en betydande del av lagret.

Men visst, vanliga vardagssäljare har säkert ofta enbart "lagret" i åtanke.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Produkt: https://www.amazon.se/dp/B0CZ3KVP23/ref=asc_df_B0CZ3KVP23/?ta...
Produkt: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
Kategori: Skärmar

Hittade denna skärmen, dock så köpte jag den från Elgiganten. Det går att kontakta Elgigantens kundtjänst gällande prismatchning och så hjälper de till så att priset blir samma som Amazons, man får bara påpeka att de är samma skärmar även om Elgiganten kallar den för LG Ultra Gear 27GS85Q och Amazon LG Ultra Gear 27GS85Q-B, då den egentligen heter LG Ultra Gear 27GS85Q-B på LG's egna hemsida!

Permalänk
Medlem

Själv behöver jag ett nytt grafikkort, mitt gamla Titan X har gjort sitt. Just grafikkort är ju bara dyrt i dagsläget och "reorna" på det nästan löjliga.
Så jag får väl sälja min bil, min motorcykel, mitt hus och ett av mina barn för att kunna uppgradera.