Permalänk
Medlem

Tror jag såg att jag kommer att få ca 15 000 kr före skatt vid pension, tjänstepension inkluderad. Så jag får väl önska mig ett tält på 67-årsdagen så jag har nånstans att bo.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Elektriker 34år enligt min pension har jag 2M varav allmän ca 1.475m.
Har 500k privat och sen har jag lagt in ca 1.6m i lägenheten som då är låst kapital....

Prognos är ca 25.5k vid 65år, men tror väl snarare att man jobbar tills 70-74

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ni med närmare 10 miljoner i totala pensionsavsättningar, hur planerar ni för livet efter 60? Blir det Spanien? Deltidsarbete åren innan?

Min plan just nu är att sluta jobba innan 55 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tror jag såg att jag kommer att få ca 15 000 kr före skatt vid pension, tjänstepension inkluderad. Så jag får väl önska mig ett tält på 67-årsdagen så jag har nånstans att bo.

Har en hyra på snart 12k för en 2:a. Intressant hur det blir i framtiden. Lön på strax över 50 (som visserligen lär gå upp under åren), men ändå säger prognosen att jag kommer leva på 15600 kr efter 75.

Permalänk
Medlem

Var det inte nån borgare som uttryckte att "Det ska löna sig att arbeta" jojo man ser ju tidigt här i tråden vilka detta gäller !!!

Själv med mitt yrke så är det ju skit samma hur lite eller mycket jag kommer jobba kommer ju ändå hamna under garantin, det skall ni alla här tänka på och ta reda på hur det funkar.

Fört och främst hur mycket måste man tjäna för att man skall hamna över garantipesionsgränsen eller snarare. Hur långt under är man och ställe det mot om det lönar sig med att spara privat. Hur mycket måste jag spara varje månad för att komma över. Allt över blir ju mer i månaden än vad garantin säkerställer att man får.

I mitt fall måste jag spara så mycket att det helt enkelt inte är värt att lägga mycket energi på det.

Det hela leder till att jag övervägt i många år att dra och jobba i Norge/Finland i tio år och evetuellt då köpa sommarstuga i Sverige. pensionen kan bli det dubbla för en vanlig lönearbetare liknade lagret/kassan. Men då ska man så klart jobbat mycket längre.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

34 år Rörmokare

Totalt: 1,66M

Inkomstpension:
1.06M
Premiepension:
238K
Tjänstepension:
328K

2 år i Norge och sen rätt mycket föräldraledigt med 2 barn har ju helt klart dragit ner det lite känns det som. Men vi kör privat sparande i ISK och sen ett hus värt ca 6M med 3.8M i lån som vi tänker är bonusen sen när det väl är dags att dra sig tillbaka.

Bra tråd, man fick mycket inspiration som gjorde att man gick in och gjorde lite ändringar direkt och ska se över frugans med härnäst

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Min plan just nu är att sluta jobba innan 55 år.

Och efter detta? Rent statistiskt bör du leva i cirka 30 år till.

Permalänk
Medlem

715k från drygt 4 års arbete på hemmaplan 2012-2016, 644k från snart 5 år i Australien 2020-2025. Svenska andelen har hunnit växa lite mer på den tiden såklart. 2016-2020 fick jag inte så mycket sparat i Japan, och det som betalades ut när jag lämnade hamnade i privat sparande istället.

tl;dr ~1.36M, 37 år. Relativt lågt verkar det som, men håller hälsosamt privat sparande istället.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Och efter detta? Rent statistiskt bör du leva i cirka 30 år till.

Då skall jag lägga tiden på sådant där jag inte får betalt. Mer tid att lägga på hobbies och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då skall jag lägga tiden på sådant där jag inte får betalt. Mer tid att lägga på hobbies och liknande.

Har en I min anläggning jag jobbar i som är 78år, han jobbar 2-3 dagar i veckan. Men om det är sol är han ledig, är det jakt är han ledig 😁

Tror personligen att tidig pension inte alltid är smart, utan bättre att gå ned i tid.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

39 år
~1,9M allmän pension
~750k privat pensionssparande

Eftersom jag inte har någon tjänstepension lägger jag 5k/mån i en IPS. Förhoppningsvis räcker det till en duglig slant som pensionär.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har en I min anläggning jag jobbar i som är 78år, han jobbar 2-3 dagar i veckan. Men om det är sol är han ledig, är det jakt är han ledig 😁

Tror personligen att tidig pension inte alltid är smart, utan bättre att gå ned i tid.

Beror väl helt på intressen. Gäller ju att ha hobbies som gör att man är sysselsatt och kommer ut. Att sitta inne hela dagarna lär ju inte vara så hälsosamt. Att fortfarande jobba flera dagar vid 70+ känns lite tragiskt.

Oavsett så ger ju möjligheten att gå ned i tid en lyx i sig. Nästa 10 åren är prognosen att de i arbetsför ålder minskar med ca 10% och de över 65 ökar med ca 30%. Får se om det leder till fler sjukskrivningar eller högre löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Beror väl helt på intressen. Gäller ju att ha hobbies som gör att man är sysselsatt och kommer ut. Att sitta inne hela dagarna lär ju inte vara så hälsosamt. Att fortfarande jobba flera dagar vid 70+ känns lite tragiskt.

Oavsett så ger ju möjligheten att gå ned i tid en lyx i sig. Nästa 10 åren är prognosen att de i arbetsför ålder minskar med ca 10% och de över 65 ökar med ca 30%. Får se om det leder till fler sjukskrivningar eller högre löner.

Har man ett kul och växlande jobb så är det inte så tragiskt.
Min generation har ju förväntad pension 72.
Jag vet om åtminstone 20st som jobbar/jobbat förbi 70 och tycker om det sociala samt variationen.

Och ja prognosen framåt lär driva löner uppåt och de som gått i tidig pension tappad köpkraft

Visa signatur

Permalänk
Medlem

43 år
2,36M allmän pension inkl ppm.
1,16M tjänstepensioner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har man ett kul och växlande jobb så är det inte så tragiskt.
Min generation har ju förväntad pension 72.
Jag vet om åtminstone 20st som jobbar/jobbat förbi 70 och tycker om det sociala samt variationen.

Och ja prognosen framåt lär driva löner uppåt och de som gått i tidig pension tappad köpkraft

Jag var totalt omedveten om privat pensionssparande och gick i pension i dec 2012 vid 67 års ålder men fortsatte jobba lite mer än halvtid till årsskiftet 2018/2019 och kvitterade alltså ut sista lönen i jan 2019. Det var extremt värdefullt att jobba heltid två år förbi pensionsåldern och lite mer än halvtid i ytterligare 6 år. Jag vet inte vad jag har i pension innan skatt men kvitterar ut 25500 netto (alltså efter skatten är dragen) varje månad, alla olika pensioner inräknade. Räknar man lite på det så höjde jag pensionen med netto 3500/mån jämfört med om jag hade gått i pension vid 65 och inte jobbat alls efter pensionen.
Det fungerar ju om man har ett intressant jobb som inte är för fysiskt betungande. Hade aldrig funkat med ett trist eller fysiskt tungt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är 47 nu, blev sjukskriven på heltid i början av 2018 och i maj detta år omvandlades det till att jag blev sjukpensionär. Vi kanske kan gå ihop och köpa ett tält för att spara lite pengar där... för pension vid 67 lär det inte bli mycket av ha ha ha

...under tiden vi letar efter ättestupet

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

För den som vill jämföra sig med andra och se hur man ligger till så har minpension.se en bra funktion där statistiken är sammanställd och man kan se hur man ligger till:

Sen kan jag bara hålla med alla om att vårt pensionsystem haltar när 60% av våra pensionärer har garantipension. Som min bror som började jobba när han tog studenten och arbetade fram till pension, han har 500kr mer över garantipension i några år till, sen ramlar han ner och får garantipension han också.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sen kan jag bara hålla med alla om att vårt pensionsystem haltar när 60% av våra pensionärer har garantipension. Som min bror som började jobba när han tog studenten och arbetade fram till pension, han har 500kr mer över garantipension i några år till, sen ramlar han ner och får garantipension han också.

Ja, det är helt trasigt. Det är pinsamt att det får fortgå. En livsstilskriminell får samma pension som en undersköterska som knegat hela livet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ni med närmare 10 miljoner i totala pensionsavsättningar, hur planerar ni för livet efter 60? Blir det Spanien? Deltidsarbete åren innan?

Personligen så tror jag att jag kommer börja ta ut min tjänstepension vid 55, men inga planer på att sluta jobba. Blir sur skatt bara.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Personligen så tror jag att jag kommer börja ta ut min tjänstepension vid 55, men inga planer på att sluta jobba. Blir sur skatt bara.

Beroende på vilket tjänstepensionsavtal du har så är det begränsat hur mycket man kan jobba samtidigt som man tar ut tjänstepension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Beroende på vilket tjänstepensionsavtal du har så är det begränsat hur mycket man kan jobba samtidigt som man tar ut tjänstepension.

Plus att skatten kan bli väldigt hög,lite mening om man kommer upp i statlig skatt. Pension räknas som arbete så blir jobbinkomst + pension som man skattar för.

Utan att göra några noggranna beräkningar så bör det bästa vara att leva på sparat kapital fram till "riktig pension", om man har möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För den som vill jämföra sig med andra och se hur man ligger till så har minpension.se en bra funktion där statistiken är sammanställd och man kan se hur man ligger till:
<Uppladdad bildlänk>

Oj, jag ligger alltså på typ stapel 3-4 från vänster. Nedersta tjugondedelen. Min lön är inte ens som din pension!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Majoriteten ligger i individuell tjp utan kollektivavtal med full frihet när det gäller arbetstid, som tur är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Plus att skatten kan bli väldigt hög,lite mening om man kommer upp i statlig skatt. Pension räknas som arbete så blir jobbinkomst + pension som man skattar för.

Utan att göra några noggranna beräkningar så bör det bästa vara att leva på sparat kapital fram till "riktig pension", om man har möjligheten.

Hypotetiskt säg att jag har 75 000 i månaden i dagsläget och en tjänstepension på 20 miljoner idag, som kommer växa till 40 miljoner till jag är 55, 80 miljoner till jag är 65. Hur tar jag ut pengarna utan att slå i taket på alla skattetabeller och utan att jag är 90 och har kvar allt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Den här tråden gav mig lätt ångest. Har dock aldrig lagt energi på mitt pensionssparande.
46år
Allmän Pension: 2,6m
Tjänstepension: 1m
Så tot 3.6m

Hur vet man vad man "borde" ligga på? Man är ju rätt långt från @joakim99 som har knappa 10m

Jo tack. När prognosen säger att man ska få ca 10 000 kr före skatt. Det kommer inte räcka till utgifterna för ett enkelt boende.

Tur man bara är 40 år än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Hypotetiskt säg att jag har 75 000 i månaden i dagsläget och en tjänstepension på 20 miljoner idag, som kommer växa till 40 miljoner till jag är 55, 80 miljoner till jag är 65. Hur tar jag ut pengarna utan att slå i taket på alla skattetabeller och utan att jag är 90 och har kvar allt?

Då har du hypotetiskt en väldigt hög tjänstepension sett till din lön. I det läget är väl inte den statliga skatten så mycket att fundera på vilket du nog visste när du skrev inlägget.

Permalänk
Medlem

Finns det nån tabell på hur mkt pension folk får beroende på yrke?
Känns som att det är lite bakvänt. Ofta får väl de som jobbar fysiskt lätt mer pension, och de som jobbar tungt måste jobba längre för att klara sig ordentligt

Permalänk
Medlem

Jag vet inga exakta belopp, tyvärr.

Se text.
Permalänk
Medlem

Oj vad tiden går gick i pension förra året vid en ålder av 59.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Finns det nån tabell på hur mkt pension folk får beroende på yrke?
Känns som att det är lite bakvänt. Ofta får väl de som jobbar fysiskt lätt mer pension, och de som jobbar tungt måste jobba längre för att klara sig ordentligt

Titta på valfri lönetabell för yrken så är du inför förhållandet.
Man får ju inte längre pension för att arbetet är tungt men de tenderar ju att stämma in med lägre lön.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."