Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har börjat spela om en del äldre spel via Playstation Plus, men blir lite konfunderad när det gäller Division 2. Jag har just nu nu ett playstation premium abbonemang och det ser ut som den nerladdade versionen är en s.k. testversion (gissar att man då endast kan spela ett antal timmar), men det står ingenting om testversion om jag istället väljer att strema spelet. Betyder det att jag kan spela klart spelet om jag stremar det, men inte om jag kör den nerladdade versionen?

<Uppladdad bildlänk>

Kan svara på detta nu när jag har testat. Om jag kör den nerladdade versionen så startar en timer som räknar ner från 8 timmar, men detta händer inte om jag väljer den stömmade versionen. Så om jag vill hinna spela klart, så får det bli att köra streamat.

Permalänk
Medlem

Vill man ha slim eller den vanliga ps5, om den går att hitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Hade kört på Slim ändå för extra utrymmet. Tror också den är värd mer om några år och man ska sälja och sen uppgradera. Plus snyggare.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Jag skulle föredra den gamla, den drar mindre ström och är tystare, lätt värt ett större chassi enligt mig

Men att köpa en ’gammal’ produkt är kanske svårare idag, slim har ju varit ute ett bra tag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Gick från vanliga PS5 till Slim och tycker att slim låter högre. Den saknar även stativ om du ska ha den vertikalt.

Däremot:

Min gamla tjocka PS3 gav upp nyligen då den fick "Yellow Light of Death", vilket är ett vanligt problem med dessa modeller. Ska ersätta den med en PS3 Slim av modell 25XX (eller nyare). Samma sak gäller PS2: Slim versionen är att föredra då den är mer pålitlig.

Kanske lika bra att slå till på PS5 slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle föredra den gamla, den drar mindre ström och är tystare, lätt värt ett större chassi enligt mig

Men att köpa en ’gammal’ produkt är kanske svårare idag, slim har ju varit ute ett bra tag nu

Hur lyckades Sony med konsten att göra en slim som drar mer ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Hur lyckades Sony med konsten att göra en slim som drar mer ström?

Jag vet faktiskt inte, till och med Pro drar mindre ström än Slim… men de tre drar alla ungefär lika mycket

Stora är ju kombinationen av mer ström och sämre kylare (mindre kylflänsar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Gick från vanliga PS5 till Slim och tycker att slim låter högre. Den saknar även stativ om du ska ha den vertikalt.

Däremot:

Min gamla tjocka PS3 gav upp nyligen då den fick "Yellow Light of Death", vilket är ett vanligt problem med dessa modeller. Ska ersätta den med en PS3 Slim av modell 25XX (eller nyare). Samma sak gäller PS2: Slim versionen är att föredra då den är mer pålitlig.

Kanske lika bra att slå till på PS5 slim

Vill du ha en PS3 slim skulle jag säga att 2100 är den bästa serien, 2500 är billigare byggd men bara vissa fungerar med CFW, 3000 skulle jag aldrig köra för det går inte installera CFW. 2100 har den bästa kylningen och 40nm RSX, 2000 har fortfarande 65nm RSX.

Med CFW kan du kopiera PS2 spel till hårddisken typ som dagens konsoler gör och spela fast det inte är en gammal BC modell.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vill du ha en PS3 slim skulle jag säga att 2100 är den bästa serien, 2500 är billigare byggd men bara vissa fungerar med CFW, 3000 skulle jag aldrig köra för det går inte installera CFW. 2100 har den bästa kylningen och 40nm RSX, 2000 har fortfarande 65nm RSX.

Med CFW kan du kopiera PS2 spel till hårddisken typ som dagens konsoler gör och spela fast det inte är en gammal BC modell.

Tack för tipset! Kommer slå till på en 2100 och slänga på CFW. Hann inte installera det på min Phat innan den dog. Funderar på att även köpa en fin 3000 i silver till fysiska spelen jag redan äger. Man kan fan komma undan på under en tusenlapp för båda med lite tålamod Väldigt värt nu innan dessa också går upp i värde som allt annat skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Blir det emulerat då? De äldre modellerna hade väl en ”riktig” ps2 också i sig.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Blir det emulerat då? De äldre modellerna hade väl en ”riktig” ps2 också i sig.

Blir full emulering men vi i Europa fick aldrig en PS3 fat utan emulering iaf så är inte mycket skillnad. Fattas Emotion Engine i våra PS3 CECHC04 och vi fick aldrig de första modellerna som hade en PS2 I sig.

Jag brukade ha min CECHA01 som är USA modellen ikopplad tillsammans med en PS3 Slim men idag kör jag bara slim och lägger över PS2 spel när jag vill spela, märker ingen större skillnad men en slim låter mycket mindre och med en fat så är det typ krav på CFW och custom fläktkurva om de inte ska gå sönder.

Permalänk
Medlem

Stellar blade. Hyllat spel. Meeen så enahanda det är i vissa partier av spelet. Det går upp och ner i kvalité hela tiden. Angående plattform-bitarna: det är ju nästan pinsamt dåligt. Hade det inte varit bättre att helt stryka detta? Spelstudion vet uppenbart inte hur man implementerar tighta kontroller i plattformsspel.

Permalänk
Medlem

Biltema 79 kronor. Gött när allt annat är svart i spelrummet

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Öltorp:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Snyggt!!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt läckert!
Är själv sugen på att spraya min OG ps5 i retrogrå 😁
Har du några tips inför "lackering"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Snyggt! 👌 Men är det inte svårt att få till en jämn färg? Det känns som att det lätt skulle bli fläckigt om man inte har erfarenhet av liknande projekt sedan tidigare men det kanske är enklare än man tror att få ett bra resultat?

Jag tyckte att det här var en rätt snygg lösning också men den är nog lite mer av en vattendelare.
(Inte min bild, den kommer från någon PS-grupp på Facebook)

För den som är intresserad så har jag sett inlägg om att det även finns 30th-paneler på Temu och liknande marknadsplatser vilket kan vara en rätt enkel och billig lösning att få till samma stuk som originalet. 🙂

@muddiz

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Riktigt läckert!
Är själv sugen på att spraya min OG ps5 i retrogrå 😁
Har du några tips inför "lackering"?

Skrivet av ågren:

Snyggt! 👌 Men är det inte svårt att få till en jämn färg? Det känns som att det lätt skulle bli fläckigt om man inte har erfarenhet av liknande projekt sedan tidigare men det kanske är enklare än man tror att få ett bra resultat?

Jag tyckte att det här var en rätt snygg lösning också men den är nog lite mer av en vattendelare.
(Inte min bild, den kommer från någon PS-grupp på Facebook)

<Uppladdad bildlänk>

För den som är intresserad så har jag sett inlägg om att det även finns 30th-paneler på Temu och liknande marknadsplatser vilket kan vara en rätt enkel och billig lösning att få till samma stuk som originalet. 🙂

@muddiz

Det är riktigt trixigt. Är inte alls van med färg.

Men körde en plastprimer och vänta nåt dygn. Sen 3 lager svart, 12 h emellan.

Egentligen är det inget för den otålige

Det är lite fläckar som jag tror försvinner med tiden.

Alienexpress har svarta plåtar för 350 kr inkl frakt.

I efterhand är det nog värt det.

Mitt ligger ner i en tv möbel så det fungerar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Beror nog på hur känslig du är och hur du spelar spel.

Jag har testat och trixat med Avatar sedan senaste patchen och FSR ger lite skarpar bild på vissa objekt och det är det läget jag kör numera.
Men det är ingen jättestor skillnad och döm om min förvåning att spelet varken blev bättre eller sämre! 🤯
Trodde story, gameplay, kontrollen osv. skulle förbättras avsevärt eftersom många på nätet gjort gällande att Avatar var ospelbart innan på Pro…

Favor Quality 40 fps med VRR är snyggast!

Mycket renare än Quality 60 fps.

FSR3 nu och tror PSSR när dom fixat till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Edit: Outlaws

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Tyvärr blir spelet ospelbart för mig då. Kameran och kontrollen blir så seg och och hackig.
Men funkar det med 30-40 fps för dig så har ju alltid kvalitetslägena med låg fps gett bäst bild, även innan Pro.
Valfrihet är bra. 👍 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Tyvärr blir spelet ospelbart för mig då. Kameran och kontrollen blir så seg och och hackig.
Men funkar det med 30-40 fps för dig så har ju alltid kvalitetslägena med låg fps gett bäst bild, även innan Pro.
Valfrihet är bra. 👍 😀

Fast det flyter ju och känns som 60? Men klart det är upp till var och en.

Trodde Quality 60 fps var nya PRO mode, men favour 40 ser snyggare ut.

Dom skriver ju att dom vet om diverse felaktigheter med PRO versionen. Så kanske patchas framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Fast det flyter ju och känns som 60? Men klart det är upp till var och en.

Det var ett udda påstående kontrar med att 40 fps känns och flyter som 40 fps. Bättre än 30, men helt klart inte 60.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det var ett udda påstående kontrar med att 40 fps känns och flyter som 40 fps. Bättre än 30, men helt klart inte 60.

Du får räkna in mig i kategorin gamers som knappt märker skillnad på 40 och 60. Det var ju det han skrev. Men det blev kanske lite för allmänt och generellt.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att starta upp Outlaws och testa igen…

För mig är det inte jättestor skillnad mellan 30 & 40 fps. Båda lägena ”flyter” i stort sett lika dåligt medans 60 flyter på som rinnande vatten. 😀
Tur att vi har valen och kan prioritera det vi värdesätter mest i spelupplevelsen. 👍

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Haha insåg att det blev lite konstigt.

Tror mer på att det är något med Outlaws 40 mode då.

Klart jag märker skillnad på 40 vs 60 men i detta fallet är det inte så stor skillnad.

Men i grund och botten har jag aldrig vart speciellt känslig för fps. Dock går 30 bort. Tycker 40 fungerar. 60 är världsklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Var tvungen att starta upp Outlaws och testa igen…

För mig är det inte jättestor skillnad mellan 30 & 40 fps. Båda lägena ”flyter” i stort sett lika dåligt medans 60 flyter på som rinnande vatten. 😀
Tur att vi har valen och kan prioritera det vi värdesätter mest i spelupplevelsen. 👍

För mig är 40 närmare 60 än 30. Jag gissar att frame time är mkt bättre i 40 än 30 (närmare 60).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

För mig är 40 närmare 60 än 30.

Fast det är 20 mellan 40 & 60 och bara 10 mellan 30 & 40 så 40 är närmare 30. 🤪