Permalänk
Medlem

Jag sitter ca 1.5m från 55 tums 4k TV när jag spelar på Xbox (Series X).
Jag sätter en bekväm stol framför soffbordet för att få det här avståndet när jag spelar. Sitter jag i soffan och får drygt 3meter till TVn så tappar jag inlevelse oerhört mycket (jag spelar mkt single player story-spel, just nu Indiana Jones).

Kan ju tillägga att jag först när jag köpte xbox Series X satt jag i soffan, men sen spelade jag RDR2 i minst två månader i och flyttade stegvis närmare och satt ca 1.5m ifrån i slutet av spelet.

Permalänk
Medlem

Senaste är att jag ska köra på 55", möjligtvis en 65". Hur påskyndar jag beslutet om att skaffa en 55" eller 65"? Kanske hjälper priset 55" att vinna?

Ca: Har följt 4 diagram två säger 55 o två säger 65. Har kollat på en 55" som lovar helt okej. Men kanske missar jag något utan 65".

Tillsvidare:

Tre tv-apparater hittills som ska passa utmärkt. Ska man köra billigast på rean? Eller ska man sortera bort någon? Fattas någon?

TV 1: "Du kan få en OLED55B4* för 11 457 kronor om du skapar ett konto på LG:s egen hemsida och använder dig av rabattkoden LG_BENI_DECSAL

https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled55b46la/ "

TV2: Lg Oled CX 48"

TV3: LGs G3 tv

*Vill man ha AI i sin tv?

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Senaste är att jag ska köra på 55", möjligtvis en 65". Hur påskyndar jag beslutet om att skaffa en 55" eller 65"? Kanske hjälper priset 55" att vinna?

Ca: Har följt 4 diagram två säger 55 o två säger 65. Har kollat på en 55" som lovar helt okej. Men kanske missar jag något utan 65".

Tillsvidare:

Tre tv-apparater hittills som ska passa utmärkt. Ska man köra billigast på rean? Eller ska man sortera bort någon? Fattas någon?

TV 1: "Du kan få en OLED55B4* för 11 457 kronor om du skapar ett konto på LG:s egen hemsida och använder dig av rabattkoden LG_BENI_DECSAL

https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled55b46la/ "

TV2: Lg Oled CX 48"

TV3: LGs G3 tv

*Vill man ha AI i sin tv?

55B4 är nog ett mycket bra val
55C4 är ungefär samma TV

Nu är det mellandagsrean, så bra tillfälle art köpa, men kolla prishistoriken, priserna varierar mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

55B4 är nog ett mycket bra val
55C4 är ungefär samma TV

Nu är det mellandagsrean, så bra tillfälle art köpa, men kolla prishistoriken, priserna varierar mycket

Går det att säga vilken som tar första platsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Går det att säga vilken som tar första platsen?

Toppen är ganska bred och skillnaderna små skulle jag säga

LG OLED B3/B4/C3/C4/G3/G4
Samsung S9xC/S9xD

Alla dessa är otroligt bra, men B-serien har lite kompromisser som ger lägre pris, därav min rekommendation

Ofta är C-serien den som är populärast och därmed rabatteras bäst

Permalänk
Medlem

Så det står mellan dessa:
LG OLED C3/C4/G3/G4
Samsung S9xC/S9xD
om man går efter den bättre tvn?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AmmoGT:

Så det står mellan dessa:
LG OLED C3/C4/G3/G4
Samsung S9xC/S9xD
om man går efter den bättre tvn?

Du väljer bland det bästa där det på en nivå där man kan bunta ihop modellerna till en och samma kategori av just toppklass. Mellan modellerna finns det förstås individuella skillnader som tilltar olika användare och vad man menar med "bättre"? Bättre på vad? Är ännu högre ljusstyrka samma sak som "bättre" ur din synvinkel? G3 och G4 samt S95.

Kategorisk kan man dela in dem på denna relativa skala från vänster till höger som "lite mindre bättre" till "bättre"

LG C3/C4/G3/G4
Samungs S90D/S90C/S95C/S95D

Samsung S95-modeller ska jämföras med LG:s G-modeller. Man kan inte beteckna dem S9X eftersom det är rätt stor skillnad mellan S90 och S95.

På denna kategoriska skala finns det mängder av individuella skillnader där "bättre" är en subjektiv term. S95D har ett matt reflexfilter som inte går hem hos alla. C4:n är ett lyft mot C3 men kan i vinkel bli något grönare vilket inte går hem hos andra. Och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Kanske bättre att investera i 27" 1440P Oled? finns flertalet bra för runt 7-9k, kommer kunna användas till dator sen.

Jag själv hade hellre föredragit att gejma på en 1440p Samsung Odyssey G6 jämfört med en 4k TV som inte kan ge vettig HDR eller svärta.

jag har en sån skärm och kan inte annat än rekommendera för spel, du får ändå inte full 4k med en tv pga uppskalning. 1440p är perfekt i dagens gaming så som spelen utvecklas. Haft en g6 i 1 år nu och jag älskar den speciellt efter en ny gaming dator är helt otroligt vilken bild och vilket flyt det är nu

Permalänk
Medlem

Det står nu mellan dessa: LG 55'' OLED C4 och Samsung 55" S90D OLED.
Det är samma pris på dom, 13990 kr. Om ni har expertisen vilken ska jag välja?
Ska användas med ps5. Sen filmer och serier. Senare kanske också en stationär dator.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AmmoGT:

Det står nu mellan dessa: LG 55'' OLED C4 och Samsung 55" S90D OLED.
Det är samma pris på dom, 13990 kr. Om ni har expertisen vilken ska jag välja?
Ska användas med ps5. Sen filmer och serier. Senare kanske också en stationär dator.

Båda är lika funktionella. Handlar främst om andra faktorer snarare än att någon skulle vara distinkt bättre.

Det som alltid talar för LG:s C-serie är att den vid det här laget lär vara världens mest beprövade spel-TV. Finns miljoner som har modellen för just spelande och information om hur den fungerar finns i överflöd.

Permalänk
Medlem

Det blev en LG C4. Tack för hjälpen.