Problem med S tangenten på mitt ASUS GA503Q

Permalänk
Medlem

Problem med S tangenten på mitt ASUS GA503Q

Hej

Vet inte varför men ibland funkar inte s tangenten på datorn. Det känns inte som ett mekaniskt fel. Mer som ett mjukvarufel.
Ibland håller jag ner S tangenten tills datorn fattar att skriva s. Ibland får jag trycka på den flera gånger för att få datorn att skriva S. Ibland är det inga problem alls. När jag väl spelar så märker jag inget problem när jag använder S tangenten när jag tex förflyttar mig med WASD tangenterna i FPS spel.

Har någon haft något liknande problem? Går det att fixa enkelt?

Tråd flyttad. // MOD
Permalänk
Medlem

Dum fråga men datorn är väl en laptop och inte en stationär? Är du i fel underforum?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dum fråga men datorn är väl en laptop och inte en stationär? Är du i fel underforum?

Hej!
Det var verkligen ingen dum fråga.
Jag glömde nämnda att det är en laptop och jag har isf postat i fel forum.

Kan man få hjälp att flytta tråden eller kan jag göra det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Hej!
Det var verkligen ingen dum fråga.
Jag glömde nämnda att det är en laptop och jag har isf postat i fel forum.

Kan man få hjälp att flytta tråden eller kan jag göra det själv?

Verkar som en mod fångat detta o flyttat den redan

...

Annars har jag inte jättemycket feedback mer än att det är väl risk att switchen är paj
Kan ju bli garantiärende ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Verkar som en mod fångat detta o flyttat den redan

...

Annars har jag inte jättemycket feedback mer än att det är väl risk att switchen är paj
Kan ju bli garantiärende ...

Trodde också det. Men när jag spelar så funkar den alldeles utmärkt 😯

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Trodde också det. Men när jag spelar så funkar den alldeles utmärkt 😯

Mmm kan ju vara mjukvara men kanske är att du är hårdhäntare när du spelar så den alltid registrerar då?

*edit*

kanske värt att testa installera om drivrutinen som den här video tipsar om:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm kan ju vara mjukvara men kanske är att du är hårdhäntare när du spelar så den alltid registrerar då?

*edit*

https://youtu.be/6ya8uevVHpQ?t=92

Nä tvärtom, jag tänker inte ens på att s tangenten inte funkar när jag spelar. Trycker därför inte hårdare än normalt.

Men däremot när jag är i Windows och ska surfa eller skriva något dokument så funkar inte s tangenten om jag inte antingen trycker extremt hårt eller håller in den ett tag. Men jag tror inte att det är för att jag trycker hårdare som den aktiveras. Det känns mer som att den aktiveras slumpmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

*edit*

https://youtu.be/6ya8uevVHpQ?t=92

Har installera om drivrutinen. Och det var först ingen skillnad. Men så startade jag om datorn en andra gång och då var det lite segt först när jag tryckte ner s tangenten, det var en liten fördröjning. Men sen så kom den igång och nu skriver s varje jag trycker på s, och även om jag trycker ner svagt eller sakta, så den funkar minst lika bra som de andra tangenterna.

Men så provar jag starta om datorn igen, och då var precis likadant igen, lite trög start med fördröjning och sen kom den igång.

Hur ska jag tolka detta och felsöka detta?

Permalänk
Medlem

Det känns ju som mjukvarufel. I så fall får du väl kontakta säljaren eller Asus innan reklamationstiden eller garantin har gått ut. Tyvärr gäller nog inte den nya konsumentköplagen om produkter med digitala delar, men det beror nog på när köpet gjordes.

För att verifiera att det är ett mjukvarufel, skapa en USB-sticka med en live-Linux, till exempel Ubuntus installationsmedia. Du kan köra ett komplett skrivbord från den, utan att göra en installation. Om s-tangenten funkar under Linux så är det ett Windows-problem, troligen någon av Asus skräpmjukvaror. Jag hade blivit förvånad om inte en ren Windows-installation utan Asus-skräp hade haft ett fungerande tangentbord, så ominstallation är kanske ett alternativ? Om s-tangenten inte funkar under Linux så ör det ett hårdvaruproblem och behöver repareras. Då blir det en fråga om hur/när felet uppstod om det går att reklamera eller inte.