LG visar upp böjbar 5K2K OLED-skärm

Permalänk
Melding Plague

LG visar upp böjbar 5K2K OLED-skärm

Den nya skärmen ska presenteras på CES-mässan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min dröm! som jag svälter mig för <3

Permalänk
Medlem

Gamingmonitor men inte ett ord om vilka uppdateringsfrekvenser det handlar om?

Permalänk
Medlem

Känns som denna kommer landa runt 30.000 kr.

Permalänk

Med tanke på upplösningen behöver den nog ackompanjeras av ett RTX 5090 för ca 30 000 kr

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Skulle tro att det är som dom andra konkurrenterna, 240Hz i 4k eller 480hz i 2k (1080p)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där ser ut som min nästa skärm.. Låter väldigt intressant. Om den inte kostar +20k då..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

165 och 240 är det som är "läckta" 2 modellerna

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jäklar alltså… nu börjar vi snacka höga upplösningar och måååånga pixlar som skall kastas runt.

It’s a great time to be alive ! 😎👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

’Den perfekta skärmen finns inte’

Men nu börjar vi väl ändå komma nära?

Permalänk
Medlem

Kör 3440x1440 ultrawide just nu men de här specsen var ju det man ville ha förut när man köpte den man har nu. Kommer nog garanterat bli ett köp när den kommer på rea.

Permalänk

Som sagt inte fel. Jag skulle nog vilja ha lite större och otroligt mycket billigare. Kanske blir en sådan om 10år..

Permalänk
Medlem

Riktigt maffiga skärmar som jag väntat länge på

Lite konstigt att nyheten bara snackar om 45GX990A med böjbarheten? Nu gissar jag, men misstänker att böjbarheten är något som man får betala rejält extra för!
Jag gissar 45GX950A med fast böjkurva på 800R kommer bli mer prisvärd, men skulle nog ha mindre kurvning om jag fick välja själv dock...
(och alla skärmarna i den här serien lär kosta seriöst med kosing!!)

Förvånande att det är bara minsta skärmen 39GX90SA som drivs av WebOS och är mer TV-lik med appar och grejer!
Tur det i och för sig, då jag inte är intresserad av den och inte är intresserad av TV-funktionalitet
*edit*
Obs även att den bara är 3440*1440 enligt tftcentral!!
...

Gällande frekvens på skärmarna så enligt tftcentral och deras roadmap på LG paneler så ska det finnas varianter i både 165hz eller 240hz, så frågan är ju vilka skärmar som använder vilken panel?
För mig är nog båda "good enough" egentligen, men skulle ju inte skada med mer

Men en sak gör mig lite tveksam: 125ppi är en knepig pixeltäthet! När jag tänker efter lite så är det nog tyvärr för små pixlar för att kunna köra utan skalning för mina ögon, och jag vill helst inte hålla på med skalning...
Har funderat länge på den här skärmen men nu börjar jag undra om den kanske ändå inte kommer funka för mig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om vi visste att vi skulle komma hit för 10 år sen

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Jag har hela tiden sedan dess release varit sugen på Xeneon Flex. Jag gillar tanken på att kunna välja en platt panel för arbete och t.ex. film och vid behov kunna dra ihop den för riktigt nördig gaming. Flexen har väldigt bra specs överlag förutom just pixeltätheten som är lite låg. Tyvärr har denna skärm för hög upplösning för att kunna få tillräckligt mycket FPS med rimligt grafikkort.

Drömskärmen är en böjbar OLED på 35-40", 240+ hz och 3840x1600 upplösning. Denna blir tyvärr för tungdriven för den hårdvara jag tänkt skaffa framledes. Att det kommer nya böjbara paneler visar väl att det finns en marknad så förhoppningsvis kommer fler alternativ framöver.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Det mesta av det som sägs om denna låter mycket intressant, med vissa undantag.
Onödigt med böjbar, lär inte hålla på och böja den frekvent ändå, det drar säkerligen upp priset och medför andra nackdelar.

Väntar med stor spänning på vad som kommer att presenteras under CES när det gäller skärmar inte minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nänänä, stopp nu! Den är för låg på höjden, har för låg upplösning och för låg uppdateringsfrekvens. Vidare utgår jag ifrån att den inte kan leverera 10 000 nits konstant med full täckning av rec 2020.

Vi har långt kvar, låååångt kvar, till den perfekta skärmen (dårå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det mesta av det som sägs om denna låter mycket intressant, med vissa undantag.
Onödigt med böjbar, lär inte hålla på och böja den frekvent ändå, det drar säkerligen upp priset och medför andra nackdelar.

Väntar med stor spänning på vad som kommer att presenteras under CES när det gäller skärmar inte minst.

Som nämnts ovan (och som framgår i pressreleasen som Sweclockers länkar till) så kommer de släppa en modell 45GX950A med fast böjning också. (800R)

...

Sidospår, men gällande uppdateringsfrekvenser så blir det som nämnts tidigare antingen 165hz eller 240hz (oklart vilken modell som har vilken panel)
Enligt tftcentral igen så krävs DP2.1 för 5K2K i 240hz så begränsar ju kompatibla hårdvaran en hel del!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Nänänä, stopp nu! Den är för låg på höjden, har för låg upplösning och för låg uppdateringsfrekvens. Vidare utgår jag ifrån att den inte kan leverera 10 000 nits konstant med full täckning av rec 2020.

Vi har långt kvar, låååångt kvar, till den perfekta skärmen (dårå).

Böjbar skärm känns så år 2020. Jag vill ha en töjbar skärm som man kan göra mindre eller större.
Precis som du skrev så är skärmens höjd inte så imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Böjbar skärm känns så år 2020. Jag vill ha en töjbar skärm som man kan göra mindre eller större.

Det är på gång (sen hur/om det kommer användas kommersiellt är en annan fråga..)
https://www.tomshardware.com/monitors/lgs-new-stretchable-dis...

Höjden motsvarar ungefär en 37 tums 16:9 skärm - är inte det ganska respektabelt? Till sist blir det ju bara oskönt ergonomiskt (speciellt i höjdled)...

"Perfekta skärmen" (som Dasich var inne på) kan man ju dra hur långt som helst.
Den är väl inte perfekt förrän man inte kan särskilja den från verkligheten antar jag om man nu ska hårddra det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Utdragbar på både höjden och bredden, samt böjbar, vore förstås optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Min dröm! som jag svälter mig för <3

I hear you!

Jag har redan strukit det mesta på inköpslistan och ersatt med knäckebröd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jag har hela tiden sedan dess release varit sugen på Xeneon Flex. Jag gillar tanken på att kunna välja en platt panel för arbete och t.ex. film och vid behov kunna dra ihop den för riktigt nördig gaming. Flexen har väldigt bra specs överlag förutom just pixeltätheten som är lite låg. Tyvärr har denna skärm för hög upplösning för att kunna få tillräckligt mycket FPS med rimligt grafikkort.

Drömskärmen är en böjbar OLED på 35-40", 240+ hz och 3840x1600 upplösning. Denna blir tyvärr för tungdriven för den hårdvara jag tänkt skaffa framledes. Att det kommer nya böjbara paneler visar väl att det finns en marknad så förhoppningsvis kommer fler alternativ framöver.

Den verkar ju i alla fall ha ett läge med en fjärdedels upplösning till dubbla frekvensen. Alltså 2560x1080 med kanske 480Hz som en del liknande lösningar har och så skalar den upp varje pixel till fyra stycken.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Lite låg upplösning för den storleken. Är det ett generellt problem att stora OLED inte går att göra med rimliga upplösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Lite låg upplösning för den storleken. Är det ett generellt problem att stora OLED inte går att göra med rimliga upplösningar?

Högre PPI än 2560x1440@27" som varit "go to" under rätt lång tid nu som nån form av referens för vad som är gångbart.

Vet inte riktigt vad du förväntar dig, det ska gå att driva panelen med iom att det är en spelskärm. Du har redan en panel som är tyngre att driva än 4k i native.

Permalänk
Medlem

Den hade jag verkligen vilja använda till workstations och redigering som jag ju gör, dock till en separat dator just menat för sådant.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Högre PPI än 2560x1440@27" som varit "go to" under rätt lång tid nu som nån form av referens för vad som är gångbart.

Vet inte riktigt vad du förväntar dig, det ska gå att driva panelen med iom att det är en spelskärm. Du har redan en panel som är tyngre att driva än 4k i native.

2560x1440@27" var kanske gångbart för 15 år sedan, idag förväntar jag mig minst 4k, helst 5120x2880 i den storleken.

Om man ska använda skärmen till 100 % spel kanske låg upplösning är något man får leva med, men de flesta använder nog sin skärm till mer än det.

Permalänk
Medlem

Hoppsan! Äntligen värdig ersättare till kanske Xeneon Flex 45"

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av liten_lemmel:

Du bekräftar regeln att hur man än vänder sig så sitter röven bak

Till saken hör ju också ”problemen” med oled generellt som ev gör den mindre lämplig till arbete. Text blir inget vidare på dagens oled skärmar samt risken för inbränningar. Tror inte texten är bättre på denna, trots upplösningen, skärmen är ju ganska stor.

Blir lätt att man jagar den perfekta kompromissen som inte riktigt finns. Ofta blir det både bättre och kostnadsneutralt över tid att ha flera olika setups. Det gäller allt från datorer till bilar…. Blir det för trångt hemma så flytta till större

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv har man precis uppgraderat från 1080p 60hz ips till 1440p 360hz OLED, de va ett jäkla lyft. Men man ligger ju lite efter det senaste

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm