Permalänk
Medlem

köpa stereo

va tror ni om
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7...
och
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

passa dom bra ihop?
andra synpunkter?
annars kanske ni kan rekomendre ett par andra högtalare å en annan förstärkare som till samman inte kostar mer än runt 5000.
vill att de ska dunka på rätt bra.

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska gå in i en seriös hifi affär och lyssna på vad dom har att sälja i den prisklassen. Tror nästan att du får gå upp lite i pris om du vill ha ordentliga saker. Annars kan du gå in i affären och lyssna lite på vad dom har i dom billigare pris klasserna och sedan se om du kan hitta det beg.

http://www.hifimagasinet.com/
Du får mycket mer för pengarna om du köper beg.

Permalänk
Medlem

Lyssna, lyssna, lyssna...

En "normal" budget för tvåkanalsstereo bör vara fördelad ungefär:

~50% högtalare
~25% förstärkare
~20% cd-spelare
~5% kablar/spikes/annat

Jag är av uppfattningen att man skall köpa grejer som har ordinariepris på runt 10.000 kr om man vi ha en hyffsad stereo. Begagnade grejer är oftast helt ok och kan hittas på hifimagasinet.com eller på begagnathyllorna hos din hifi-handlare.

Börja med att hitta en högtalartyp som DU gillar. Om ditt rum inte är större än 15-20 m2 tycker jag definitivt att du skall ha stativhögtalare. När du har funnit någonting, lyssna på förstärkare som kan driva högtalarna och sedan väljer du ut en cd-spelare som passar.

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem

Lonestar din budget fördelning håller jag inte med om.
Skulle sagt cd spelare 50 % de är den viktigaste länken i anläggningen.
De är från cd spelaren informationen kommer från först och är den redan där dålig så kan den inte förbättras längre fram. Så jag hade satsat iallafall 50% av budgeten på cd spelaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speffy
Lonestar din budget fördelning håller jag inte med om.
Skulle sagt cd spelare 50 % de är den viktigaste länken i anläggningen.
De är från cd spelaren informationen kommer från först och är den redan där dålig så kan den inte förbättras längre fram. Så jag hade satsat iallafall 50% av budgeten på cd spelaren.

Å andra sidan - har du dåliga högtalare spelar det ingen roll hur bra cd-spelare du har

Mina högtalare kostar ca 12000 kr i Sverige (Audiovector M1 Super) och de passar alldeles utmärkt till min Arcam Alpha 7SE cd-spelare för typ 6000. Med den omvända fördelningen skulle jag inte haft alls lika bra ljud.

Självklart är den procentuella fördelningen lite vansklig, men kan vara en bra utgångspunkt.

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem

ja kan stryka cd spelare för ja ska ha dom inkopplade till dator å köra mp3or. sen vill ja inte lägga mer än 5000 på de. så de ska låta så bra å högt som möjligt för 5000 ska ju inte va nåra audiofil saker för 30k.
sen mitt rum är ca 15m2 och ja kommer sitta rätt nära högtalarna ca en halv meter bakom mig kommer dom stå(intill väggen) men ja vill ju ha ett par starka högtalare ändå för de händer ju att man har rätt stora fester ibland.

Permalänk
Medlem

ska du brassa på rejält så kan du ju slå en koll på t.ex. Genexxa eller Proson.. finns 12" o 15" .. spelar rätt högt men inte så "bra" ljud.. som nån annan sa.. kolla på begagnat.. ett tips är ett par Cerwin Vega högtalare o sen ett slutsteg.. då snackar vi partyhögtalare..

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

dem här högtalarna
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...
och samma förstärkare kan de funka?

Permalänk
Medlem

jo dom där borde funka.. kostade en hel del.. men dom tror jag på..

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

men kommer de funka? förstärkaren lämnar 2x100 watt (tror de e i 4 ohm) går de då å använda den till dom högtalarna som e på 6 ohm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dozix
men kommer de funka? förstärkaren lämnar 2x100 watt (tror de e i 4 ohm) går de då å använda den till dom högtalarna som e på 6 ohm?

Nemas Problemas

Att de anger effekten med mindre ohm är att de får det att se ut som om den ger mer effekt än den egentligen ger

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

tror ni de kommer räcka med 100 watt? eller man kanske ska kolla på nått pa slutsteg istället som e på 250-300 watt?

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska hög känslighet på de där högtalarna så 100 Watt räcker nog och blir över för de flesta. Men tänk efter en gång extra innan du köper dem, jag tror nämligen de blir rätt jobbiga i längden att lyssna på. Fast till fester så funkar de säkert bra

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem

visst funkar det med den där förstärkaren.. men det blir alltid bättre med mer kräm..

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speffy
Lonestar din budget fördelning håller jag inte med om.
Skulle sagt cd spelare 50 % de är den viktigaste länken i anläggningen.
De är från cd spelaren informationen kommer från först och är den redan där dålig så kan den inte förbättras längre fram. Så jag hade satsat iallafall 50% av budgeten på cd spelaren.

"Source first", har du kanske lite Linn i anläggningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fonzeka
Det är ju ganska hög känslighet på de där högtalarna så 100 Watt räcker nog och blir över för de flesta. Men tänk efter en gång extra innan du köper dem, jag tror nämligen de blir rätt jobbiga i längden att lyssna på. Fast till fester så funkar de säkert bra

varför skulle dom bli de?

sen så tror ja dom har skrivit fel på ljudia för de står en max hz på 20khz på dom flesta högtalarna.när ja kolla på fyndbörsen så säljer dom ett par proson som har max hz på 32khz ja tror inte att ett par proson e bättre än mindtech och ultimate.

men vilka av dom 2 högtalarna ja föreslog skulle ni valt?

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå till på dessa

Beggade, nypris 250.000:-, killen vill ha 1/2 priset...skynda fynda! Men å andra sidan räcker förstärkaren inte så långt då; om det nu blir nåt över till en sån :).

Permalänk
Medlem

weezer: ush dom var ju extremt fula.

ja hitta lite mer info om förstärkaren så ni får komentera den om den e bra eller inte.

• 100 Watts Per Channel x 2 (8 ohms, 40 Hz - 20 kHz, THD 0.09%)

• Frequency Synthesis AM/FM Tuning with 30 Presets

• 5 Function Input Selector

• A or B Switch/A and B Switch

• A/V UniCommander® Remote Control with Phosphorescent Glow Keys

kommer den passa ihop med tex: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

sen hur räknar man ut hur mycke förstärkaren ger ut i 6 och 4 ohm?

Permalänk
Medlem

Den verkar ju ha rätt så bra distorsionsnivå (THD 0.09%) så den verkar vara ok.

En ideell förstärkare borde dubblera sin uteffekt (100W@8 ohm -> 200W@4 ohm), men räkna med ~130 - 150W@6ohm.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dozix
varför skulle dom bli de?

sen så tror ja dom har skrivit fel på ljudia för de står en max hz på 20khz på dom flesta högtalarna.när ja kolla på fyndbörsen så säljer dom ett par proson som har max hz på 32khz ja tror inte att ett par proson e bättre än mindtech och ultimate.

men vilka av dom 2 högtalarna ja föreslog skulle ni valt?

För att de är konstruerade för att spela starkt med mycket bas och utan några som helst ambitioner på att låta naturligt. Sånna högtalare tycker jag är väldigt jobbiga att lyssna på, det är dock endast min uppfattning. Det finns säkert många som älskar det

De flesta högtalare klarar inte att återge frekvenser över 20kHz och även om Proson säger att deras klarar det så gör det knappast dem till några bättre högtalare. Och eftersom man inte kan höra så pass höga frekvenser så är det ännu mindre intressant

Kan du inte ta och besöka någon hifibutik och provlyssna lite olika alternativ? Det finns som sagt väldigt skiljda smaker och därför blir rekommendationer ganska svåra.

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem

ja lyssnar på mycke trance å rock men de e mest techno så att de ska dunka på bra e ett krav.
sen blir de väl guld pläterad 3,5->2 rca för å koppla den till datorn men va ska ja ha för högtalar kabel räcker de med 2,5mm eller ska ja gå på 4mm?

sen de me HZn så va de att dom klaga på nh å sa de va lite "tunnt"

Permalänk
Medlem

Försök att hitta en skärmad kabel att köra mellan dator och förstärkare bara, annars blir det lätt störningar. 2.5mm duger fint till högtalarna så länge du inte ska ha jättelånga kablar, över 10m.
Du ska nog inte lyssna så mycket på vad de säger på nh

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weezer
"Source first", har du kanske lite Linn i anläggningen?

Nope men naim

Permalänk
Medlem

va e de egentligen för för-/nack- delarar med att ha hög/låg impendans på högtalarna?
sen den förstärkaren borde väl klara både 6 och 4 ohm?

Permalänk
Medlem

Med din budget så skulle jag letat upp en begagnad HK reciever och ett par begagnade högtalare. Gärna ett par gamla Canton karat med en passiv subb.

Duedate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duedate
Med din budget så skulle jag letat upp en begagnad HK reciever och ett par begagnade högtalare. Gärna ett par gamla Canton karat med en passiv subb.

Duedate

kan du tipsa om nåra sidor?

Permalänk
Medlem

www.hifimagasinet.com
www.prisjakt.nu har köp & sälj i sitt forum

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske har nämnst tidigare i tråden. Ljudia tar ut överpriset så det skriker om det. Om du ska köpa i Sverige köp från fyndborsen.se eller lik. Har väldigt bra priser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Kanske har nämnst tidigare i tråden. Ljudia tar ut överpriset så det skriker om det. Om du ska köpa i Sverige köp från fyndborsen.se eller lik. Har väldigt bra priser.

jo har sett de men dom enda intressanta högtalarna dom har på fyndbörsen e proson å dom verkar inte vara speciellt bra kvalite.
förstärkaren köper jag på ljudia för den va inte så farligt överprisad om man kollar med sonys hemsida. nån som kanske kan tipsa om nån annan som säljer bra högtalarna som har bra bas.

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av högtalare som flyttar mycket luft och även återger bas så titta vidare på Proson, Genexxa, JWS, Ultimate, Eltax och Centrum. Gärna med dubbla 10-12" element.

Detta är faktiskt ingenting jag rekommenderar men tyvärr är det dessa skitprodukter du får köpa om du ska ha mycket bas. Räkna inte med välljud. Snarare mycket ljud.
Ett annat alternativ är att du köper Zachry element från just Ljudia och bygger dina egna högtalare.

Varför inte satsa på något ordentligt istället som spelar bra?