Rykte: RTX 5080 får säljstart 21 januari

Permalänk
Medlem

Om man nu inte har en speltitel eller något specifikt scenario att uppgradera för så är det smartaste att vänta. Att vänta kommer innebära att man får en mognare krets samt att modeller med mer minne lär hinna infinna sig på marknaden.

Om inte annat är det en bra tid att snappa upp ett kort ur 40-serien eftersom priserna aldrig blir så låga som när alla ivriga uppgraderare ska dumpa sina kort på marknaden samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om man nu inte har en speltitel eller något specifikt scenario att uppgradera för så är det smartaste att vänta. Att vänta kommer innebära att man får en mognare krets samt att modeller med mer minne lär hinna infinna sig på marknaden.

Om inte annat är det en bra tid att snappa upp ett kort ur 40-serien eftersom priserna aldrig blir så låga som när alla ivriga uppgraderare ska dumpa sina kort på marknaden samtidigt.

Frågan blir ju vad priset blir på 5080, blir priset msrp runt 16k så lär inte många uppgradera...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur mycket är presentkortet värt och när går det ut?

Februari någon gång och är på en bit över 20k vill jag minnas. Köpte en av Samsungs ultrabreda monitorer... Som bestämde sig för att inte funka som den skulle

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Frågan blir ju vad priset blir på 5080, blir priset msrp runt 16k så lär inte många uppgradera...

0 blir det inte. Det blir väl som på steam senaste mätning 4080+4080 super har 1,89 % tillsammans efter 2 år en på 50- 55 som köpt efter 2 år .
https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Se och se, det är väl i hur snabb grafiken är som skillnaden kommer att vara. Själva utseendet gör alla likadant.

Jo jag förstår att man inte alltid kan se skillnad, inte minst med YouTube komprimering och att fps inte heller är något som syns, men så fort en video läggs upp om PS5 Vs PS5 Pro så haglar kommentarerna om att man inte kan se skillnad, och att det är slöseri på pengar. Antar att prisskillnaden mellan tex 4080 och 5080 är större och skillnaden är säkert inte så stor där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Jo jag förstår att man inte alltid kan se skillnad, inte minst med YouTube komprimering och att fps inte heller är något som syns, men så fort en video läggs upp om PS5 Vs PS5 Pro så haglar kommentarerna om att man inte kan se skillnad, och att det är slöseri på pengar. Antar att prisskillnaden mellan tex 4080 och 5080 är större och skillnaden är säkert inte så stor där heller.

Tror att du misstolkar lite hur man jämför grafikkort.
Man jämför ju alltid korten med samma upplösning och grafikinställningar, men det är hastigheten (prestandan) som är det intressanta.

Funkar ju lite annorlunda ang PS5 och PS5 Pro, där de ofta skiljer sig med olika upplösningar och grafiska små skillnader / implementationer av kantutjämning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Alltså jag sitter i en så knasig position... Jag ersattes med ett presentkort ifrån en dyr skärm som dog ... som snart går ut... Och jag sitter och hoppas att förmodligen Nvidias dyraste "konsument"-kort genom tiderna skall släppas så fort som möjligt så jag hinner köpa det.

Svara gärna detta inlägg om du funderar på att sälja det.

Visa signatur

GPU: NVIDIA GeForce RTX 3080
CPU: Intel Core i7-6950X Extreme Edition
Mobo: ASUS ROG STRIX X99 GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) DDR4
Screen: Samsung g9 odyssey 49"

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Beror ju på vad man menar med billigt.
Men B580 är åtminstone mindre dyr.

SweClockers gjorde ett test.
Intel Arc B580 "Battlemage" – bra spelprestanda för pengarna

Kikat på dem, kan vara ett alternativ.

Dock lite skraj för att köpa Intel, vet inte hur de håller och hur länge de får drivrutiner.

En stor anledning till att jag skulle köpa nytt grafikkort är för att testa diverse AI, och då känns det som att man är tvungen att köpa Nvidia. 4070 är inte alltför dyrt, men då måste fixarglöden vara igång. Vore kul om den hade 15GB minne, så den har x10 de gamla ”1.5GB” som mitt EVGA 580 hade haha.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

2040 köper du ett CTX 50080!

Profeten har talat haha!

Spelar då förmodligen ändå enbart Age of Empires 2: HD Super Definitive Ultra Edition…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja mitt 3070 fungerar rätt bra i vanliga VR spel som inte är jättedetaljerade eller på lägre inställningar.
Men VR moddar av vanliga spel orkar den knappt med. Spelar just nu Subnautica Below Zero i VR och FPS är inte särskilt stabil (90) och ibland tankar det ner.
Vill helst slippa sänka upplösning då jag vill ha skarp bild som möjligt och kör trådlöst (blir typ kaka på kaka i suddighet med låg upplösning och ev artifacter). SSW och liknande funkar men det ger mer eller mindre ghosting effekter i olika spel.

Gissar att du är bekant med detta, men nämner det i vart fall. Lite tips från sim-världen. Det går att modifiera DLSS-konfigurationen så man kan skapa en egen upplösningsvariant typ SuperQuality. Sen finns ett ypperligt verktyg för att swappa in nya versioner av DLSS (DLSS swapper). Då kan man få senaste version av DLSS som typ alltid är bakåtkompatibelt, löser buggar och ger bättre kvalitet.

Sen kör jag alltid OpenXR om möjlighet finns (via Virtual Desktop). Och kör man det finns OpenXR Toolkit med lite optimeringsmöjligheter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Fan, är sugen på att uppgradera till ett 5090 men känner att prishöjningen är orimlig, antingen det eller en ny AR15 i höst. Decisions decisions.

Kör på 5090, blir billigare ☺️, du får ju ändå ingen vettig AR15 under 40-45k, premium AR snittar ju runt 100k med dämpare och ett vettigt sikte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Samtidigt, får du säg 8-10K för ditt begagnade 4080 nu vid säljstart så är inte mellanskillnaden så farlig. Finns absolut folk som kommer uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Gissar att du är bekant med detta, men nämner det i vart fall. Lite tips från sim-världen. Det går att modifiera DLSS-konfigurationen så man kan skapa en egen upplösningsvariant typ SuperQuality. Sen finns ett ypperligt verktyg för att swappa in nya versioner av DLSS (DLSS swapper). Då kan man få senaste version av DLSS som typ alltid är bakåtkompatibelt, löser buggar och ger bättre kvalitet.

Sen kör jag alltid OpenXR om möjlighet finns (via Virtual Desktop). Och kör man det finns OpenXR Toolkit med lite optimeringsmöjligheter också.

Jag har ingen koll på DLSS osv. Det jag vet om DLSS är väll att slå on/off mm i spel som stödjer det.
DLSS Swapper ska jag kolla upp.
OpenXR (VDXR i Virtual desktop) brukar jag köra i spel som stödjer det, brukar ge bättre prestanda 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Blir det "RTX 5080, twice as fast as 4080 super" ...?

Blir förmodligen EXTREMT mycket fokus på AI, DLSS 4 och RT som kommer göra RTX5000-korten till 2-4ggr snabbare än tidigare gen.

Det är tråkigt att det krävs DLSS för att få ut prestandan. Så fort jag sätter på DLSS känns det som något smetat vaselin över hela skärmen, oavsett kvalitetsläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det är tråkigt att det krävs DLSS för att få ut prestandan. Så fort jag sätter på DLSS känns det som något smetat vaselin över hela skärmen, oavsett kvalitetsläge.

Det är ju för att dlss sänker upplösningen, försämrar bildkvalitén. Det är ingen magi även om det är rätt snygg nedskalning.

Fölrr tiden blev Amd och nvidia hänga när de optimerade triinear och anisotropisk filtrering mm för mycket. Nu blir de hyllade

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Blir förmodligen EXTREMT mycket fokus på AI, DLSS 4 och RT som kommer göra RTX5000-korten till 2-4ggr snabbare än tidigare gen.

Är ju bara oerhört tråkigt att allt fokuseras på hur mycket fusk-frames du kan generera, istället för att trycka hur snabbt du kan rendera faktiska frames. DLSS osv är fint när du vill trycka upp FPS:en ett par frames till, men när allt handlar om bättre och bättre AI-skalning så blir det väldigt snedvridet tycker jag. Jag vill inte spela ett spel där hälften av det visuella jag ser automat-renderas från en 720p-källa utan jag vill ha det klart och rent, precis som konstnärerna som kodade spelet ville ha det. Inte nåt som fungerar som "vi tror det ska se ut så här baserat på en lågupplöst bild"....

Tycker själv det är en tråkig utveckling när allt handlar om hur mycket du kan fuska fram via gissningsalgoritmer....

Och apropå ny GPU så blir det inget här, Ngreedia har totalt flippat ut med sina priser och krämar på prislappen så att Jensens lädersömmar spricker, det är totalt ohållbart att förra generations highend-priser skall bli denna generations middlerange, de har gjort nu så sedan 2000-serien och det funkar inte längre. Man kan inte lägga 30k på ett grafikkort för att sedan ändå behöva köra spel i Performance DLSS "Guess The Scene"-spelet och inte få ut någon bra prestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har inte provat DLSS på så många spel, men körde DLSS i Quality när jag spelade BF2042 och tyckte till en början att det såg lite märkligt ut men blev fort van och tacksam över hur mycket FPS-boost man fick...
Håller dock med dig och tidigare talare att det är tråkigt att det krävs sådant som mer känns som "fusk" än att få en fetare boost på råprestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Är ju bara oerhört tråkigt att allt fokuseras på hur mycket fusk-frames du kan generera, istället för att trycka hur snabbt du kan rendera faktiska frames. DLSS osv är fint när du vill trycka upp FPS:en ett par frames till, men när allt handlar om bättre och bättre AI-skalning så blir det väldigt snedvridet tycker jag. Jag vill inte spela ett spel där hälften av det visuella jag ser automat-renderas från en 720p-källa utan jag vill ha det klart och rent, precis som konstnärerna som kodade spelet ville ha det. Inte nåt som fungerar som "vi tror det ska se ut så här baserat på en lågupplöst bild"....

Tycker själv det är en tråkig utveckling när allt handlar om hur mycket du kan fuska fram via gissningsalgoritmer....

Och apropå ny GPU så blir det inget här, Ngreedia har totalt flippat ut med sina priser och krämar på prislappen så att Jensens lädersömmar spricker, det är totalt ohållbart att förra generations highend-priser skall bli denna generations middlerange, de har gjort nu så sedan 2000-serien och det funkar inte längre. Man kan inte lägga 30k på ett grafikkort för att sedan ändå behöva köra spel i Performance DLSS "Guess The Scene"-spelet och inte få ut någon bra prestanda...

Håller helt med... trist utveckling och framförallt nu när NVIDIA inte verkar få någon direkt konkurrens i toppsegmentet, så har dom lite monopol på priserna bl.a.. eller att dom håller tillbaka utvecklingen lite.
Var sugen på ett 5090 men vill inte betala 25k för ett sånt. Helt absurt.

Minns när jag köpte mitt GTX 980 för 5500kr... kändes helt sjukt vilka pengar för bara ett grafikkort...
för att sedan uppgradera till ett 1080Ti för 8200kr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Vet såklart inte deras marknadsföring men nej, 5080 kommer inte ge dubbla fps än 4080. Det har xx80 kort heller aldrig gjort (i genomsnitt, utan specifika inställningar). Däremot kostar varje 80- generation c.a dubbelt så mycket som sin föregångare andrahand, lite kul observation. Så 4080 blir väl c.a 9000kr om två-tre månader, en sänking på 2000-3000kr från dagens pris, enligt min spekulation, om 5080 kostar som läckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Allt? I de flesta fall så har ju även rasterprestandan gått upp för varje generation.

Citat:

det är totalt ohållbart att förra generations highend-priser skall bli denna generations middlerange, de har gjort nu så sedan 2000-serien och det funkar inte längre.

Midrange är för mig 70-serien och den har inte rört sig i pris sen 2070 så jag vet inte vad du syftar på här?

Citat:

Man kan inte lägga 30k på ett grafikkort för att sedan ändå behöva köra spel i Performance DLSS "Guess The Scene"-spelet och inte få ut någon bra prestanda...

Det är ju i första hand mjukvaran/speltillverkarnas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det är tråkigt att det krävs DLSS för att få ut prestandan.

Sorry, men det stör mig hur folk pratar om "prestanda".

DLSS ökar inte prestandan. Prestanda är hur pas kvickt man tuggar sig igenom en given belastning/beräkningsmängd.

DLSS minskar belastningen/beräkningsmängden genom att bilden renderas i lägre upplösning (även om DLSS-uppskalning i sig tillför mer belastning; ijmf med traditionell uppskalning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tror du?
Jag tror 50 serien kommer vara svindyr. Då dem flesta som har 4090 och 4080 super höjt priserna

https://www.computersalg.se/i/20597262/asus-rog-strix-geforce...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Tror du?
Jag tror 50 serien kommer vara svindyr. Då dem flesta som har 4090 och 4080 super höjt priserna

https://www.computersalg.se/i/20597262/asus-rog-strix-geforce...

Det är väldigt vanligt att priser går upp efter att man slutat tillverka kort .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det är väldigt vanligt att priser går upp efter att man slutat tillverka kort .

Perfekt för andrahandsvärdet. Räkna med att 50 serien kommer kosta hahah
40 serien kommer folk hålla hårt i, och vet folk redan som fått mer än vad dem köpte dem för
Så tyvärr får alla gnidna spara nu lol...

Permalänk
Medlem

Fick precis mail om nVidia på CES. Dags o ställa in larmet!

”GEFORCE PÅ CES 2025
Titta på NVIDIA:s huvudanförande med VD Jensen Huang
Tisdag, 7 januari | 03.30 CET”

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/special-event/

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Perfekt för andrahandsvärdet. Räkna med att 50 serien kommer kosta hahah
40 serien kommer folk hålla hårt i, och vet folk redan som fått mer än vad dem köpte dem för
Så tyvärr får alla gnidna spara nu lol...

Det är lugnt är det nåt historien visat så håller inte komponenter samma trend som guldpriset .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pris rykte RTX5080 i EU butik…€1699…😢
https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-50-gpus-dlss-4-asus-c...

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Priset är med moms så den hamnar på 1349 står OC Så typ samma som 4080 släpptes för .. Är mer fundersam på DLSS4 . Man får ändå ge Nvidia credit för och hitta på nya saker för att få folk och byta grafikkort oftare .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hoppas dom inte blir för tjocka bara.. annars blir det rip på mitt itx bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sorry, men det stör mig hur folk pratar om "prestanda".

DLSS ökar inte prestandan. Prestanda är hur pas kvickt man tuggar sig igenom en given belastning/beräkningsmängd.

DLSS minskar belastningen/beräkningsmängden genom att bilden renderas i lägre upplösning (även om DLSS-uppskalning i sig tillför mer belastning; ijmf med traditionell uppskalning).

Menade spelprestanda.