Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag vet inte om "algoritmen" jäklas med mig, men jag har sett många posta videos på yt om en stundande finanskris i usa detta år. Finns det nån substans i det?

Katastrof-utropare finns alltid. Klart det kan komma korrigering efter uppgångarna som varit. Eller krasch om luften går ur AI.

Däremot verkar ekonomierna vara på väg att vända uppåt, trump var bra för börsen sist osv, så personligen tror jag inte på något stor krasch.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Vad menar du? FIRE är tidig pension.

Ja, det ÄR fakta för de allra flesta. Folk som vinner mkt pengar och slutar jobba går det nästan alltid åt helvete för.
Hur många riktigt rika som mår bra har slutat jobba? Jag kan inte komma på en enda.
Vi människor behöver rutiner och problem att lösa på daglig basis, annars går vi ner oss.

FIRE syftar i regel till långt före normal pensionsålder, inte bara 5-10 år.

Du inser inte att sluta förvärvsarbeta inte betyder sätta sig och stirra på väggen tills man dör?
Det går alldeles utmärkt att hitta rutiner och problem att lösa ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Katastrof-utropare finns alltid. Klart det kan komma korrigering efter uppgångarna som varit. Eller krasch om luften går ur AI.

Däremot verkar ekonomierna vara på väg att vända uppåt, trump var bra för börsen sist osv, så personligen tror jag inte på något stor krasch.

Problemet med USA är väl att man ligger efter Sverige och delvis Europa när det kommer till inflation och räntesäkningscykeln. Så risken är väl att man hamnar där Sverige varit i ett par år nu. USA har ju ändå gått relativt bra hittills.

Problemet som jag inte riktigt förstår dock är hur man skall kunna bli av med inflationen i närtid med tanke på att man pumpat ut pengar som fan i systemet under pandemin. Hur får man egentligen dessa pengar att försvinna? Genom att allt till slut hamnar hos banker osv? Om man inte på något sätt tar bort dessa pengar ifrån marknaden så kan man väl eg inte bli av med problemet? Man skjuter det väl bara framför sig med hjälp av räntehöjningar som bidrar till minskad konsumtion osv? Sänker man räntan/stimulerar genom skattesänkningar osv så finns det väl risk att inflationsspiralen tar fart på nytt?

Någon får gärna upplysa mig om detta hur det fungerar för jag måste ha missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

FIRE syftar i regel till långt före normal pensionsålder, inte bara 5-10 år.

Du inser inte att sluta förvärvsarbeta inte betyder sätta sig och stirra på väggen tills man dör?
Det går alldeles utmärkt att hitta rutiner och problem att lösa ändå.

Poängen var att det är "tidig pension". Eller du menar att man får en mkt bättre tillvaro att gå i pension 5-10 år före normal ålder vs 20-30 år tidigare? 😝

Återigen, varför tror du alla som har så mkt pengar att de skulle kunna sluta arbeta imorgon ändå fortsätter?
Faktum är att det är folk med miserabla jobb och/eller dåligt med pengar som drömmer om att sluta jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vilka tecken ser du att ekonomierna är på väg att vända uppåt? Arbetslösheten i både Sverige och USA ökar fortfarande så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Poängen var att det är "tidig pension". Eller du menar att man får en mkt bättre tillvaro att gå i pension 5-10 år före normal ålder vs 20-30 år tidigare? 😝

Återigen, varför tror du alla som har så mkt pengar att de skulle kunna sluta arbeta imorgon ändå fortsätter?
Faktum är att det är folk med miserabla jobb och/eller dåligt med pengar som drömmer om att sluta jobba.

Måste vara grymt att vara så allvetande om andra människor.
Skutta över till rikatillsammans och se hur dina åsikter tas emot.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Problemet som jag inte riktigt förstår dock är hur man skall kunna bli av med inflationen i närtid med tanke på att man pumpat ut pengar som fan i systemet under pandemin. Hur får man egentligen dessa pengar att försvinna? Genom att allt till slut hamnar hos banker osv? Om man inte på något sätt tar bort dessa pengar ifrån marknaden så kan man väl eg inte bli av med problemet?

Inflationen gör pengar mindre värda, så länge vi inte får real-löneökningar så är problemet löst. Vi får alla mindre för våra pengar, d.v.s. ”pengarna är borta”. Börjar vi få real-löneökningar igen så kan inflationsspiralen snurra på det är sant men där är vi inte för tillfället utan jag tror vi alla kan enas om att vi känner oss fattigare idag jämfört med för några år sedan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vilka tecken ser du att ekonomierna är på väg att vända uppåt? Arbetslösheten i både Sverige och USA ökar fortfarande så vitt jag vet.

Sant, men fiskarnas inälvor pekar på att det bottnar till sommaren och att allt vänder andra halvåret.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inflationen gör pengar mindre värda, så länge vi inte får real-löneökningar så är problemet löst. Vi får alla mindre för våra pengar, d.v.s. ”pengarna är borta”. Börjar vi få real-löneökningar igen så kan inflationsspiralen snurra på det är sant men där är vi inte för tillfället utan jag tror vi alla kan enas om att vi känner oss fattigare idag jämfört med för några år sedan.

Får oss i Sverige räcker det med att kronan stärks så ökar värdet utan löneökningar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Får oss i Sverige räcker det med att kronan stärks så ökar värdet utan löneökningar

Ser du något som skulle motivera att kronan stärks i år?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ser du något som skulle motivera att kronan stärks i år?

Nej enbart tvärtom med denna regerings nuvarande beslut. Ingen stimulans som ger investerings möjligheter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nej enbart tvärtom med denna regerings nuvarande beslut. Ingen stimulans som ger investerings möjligheter

Det var verkligen en grund analys.

Kronan hade snarare kunnat gå ner på ökat penningmängd (även om verkligheten är betydligt mer komplex än så).

För att summera lite snabbt med fakta som stämmer med breda penseldrag:
1. Kronan har ett historiskt inverterat värde gentemot dollarn. Stark dollar=Svag krona.
2. Kronan försvagas av internationellt höga räntor, och majoriteten av effekten kommer av just Feds ränta, dvs USA-räntorna, och till mindre men ändå betydande del av ECB(euro-räntorna).
3. USA har för tillfället skyhöga långräntor på grund av finanstekniska anledningar som alla som läser det här inte kommer att orka läsa sig igenom. Kort sagt handlar det om att de nyligen kört extrema underskott, och att färre än väntat vill köpa statsobligationer pga enorm osäkerhet iom Trump som har en minst sagt flyktig relation mellan löfte och handling. De långräntorna kan definitivt gå ner mycket, men osäkerheten är som sagt stor. Om de går ner mycket lär kronan förstärkas ganska mycket.
4. ECB har fört en relativt stram penningpolik(för att hålla euron stark) trots att Eurozonen har stora strukturella problem(större än Sverige imo). De lär behöva sänka räntorna mycket. Där är osäkerheten lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Det var verkligen en grund analys.

Kronan hade snarare kunnat gå ner på ökat penningmängd (även om verkligheten är betydligt mer komplex än så).

För att summera lite snabbt med fakta som stämmer med breda penseldrag:
1. Kronan har ett historiskt inverterat värde gentemot dollarn. Stark dollar=Svag krona.
2. Kronan försvagas av internationellt höga räntor, och majoriteten av effekten kommer av just Feds ränta, dvs USA-räntorna, och till mindre men ändå betydande del av ECB(euro-räntorna).
3. USA har för tillfället skyhöga långräntor på grund av finanstekniska anledningar som alla som läser det här inte kommer att orka läsa sig igenom. Kort sagt handlar det om att de nyligen kört extrema underskott, och att färre än väntat vill köpa statsobligationer pga enorm osäkerhet iom Trump som har en minst sagt flyktig relation mellan löfte och handling. De långräntorna kan definitivt gå ner mycket, men osäkerheten är som sagt stor. Om de går ner mycket lär kronan förstärkas ganska mycket.
4. ECB har fört en relativt stram penningpolik(för att hålla euron stark) trots att Eurozonen har stora strukturella problem(större än Sverige imo). De lär behöva sänka räntorna mycket. Där är osäkerheten lägre.

Självklart kan kronan aldrig bli stark så länge dollar/euron är stark, för det är ju så vi mäter...

Men inget tyder på att USAs ekonomi kommer crasha med tanke på den stora stimulans som ligger och kommer ske under trump.
kronan har ju redan förväntat tapp på 1kr till mot både euron och dollarn till maj

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självklart kan kronan aldrig bli stark så länge dollar/euron är stark, för det är ju så vi mäter...

Detta är direkt felaktigt.

Vi kan säga att det är viktigast att kronan är stark mot dollarn och euron, med god marginal, eftersom vi te.x köper olja i dollar(bland annat).

Men det stämmer inte att det är samma sak som att kronan är stark.
När dollarn går ner i värde går kronan överlag upp mot alla valutor, inte bara just dollarn. Det är en egenskap som kronan delar med få valutor.

Men inget tyder på att USAs ekonomi kommer crasha med tanke på den stora stimulans som ligger och kommer ske under trump.
kronan har ju redan förväntat tapp på 1kr till mot både euron och dollarn till maj

Jag har inte påstått att den kommer att krascha, men att långräntorna är ohållbara är en självklarhet, i princip ingen analytiker förnekar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sedan när drev löneökningar inflationen? Reallönerna är ned rejält sedan pandemin och företagen har lärt sig att det går att höja priserna rejält och varor säljs ändå. Innan dess var det som lärdes ut att höja "för mycket" driver bort kunderna.

Nvidia har troligtvis bästa exempel på hela börsen har ju visat att du i princip kan ta vilket pris som helst när efterfrågan är extrem (tänker snarare AI-kort än konsument) och "driver" inflationen på detta vis.

I Sverige börjar väl verkligheten ikapp, devalvering i 50 år har gjort de med enklare jobb rätt så rejält fattiga vilket sänker efterfrågan. Riksbanken försöker lösa detta genom sänkta räntor men de med lägre lön äger väl mer sällan bostad så kommer inte hjälpa. Många andra är rädda efter inflationen och håller hårdare i pengarna. Ovanpå detta har väl inte direkt politiken stött arbetsmarknaden så innan reallöneökningar lär vi inte se någon återhämtning i ekonomin (finns väl undantag som turism då vi idag är nya östeuropa och folk börjar gilla en svalare sommar än södra Europa erbjuder).

Permalänk
Medlem

Det som kan hända är att investerare förlorar förtroendet för USA obligationsmarknad med Trumps stimulanser och tullar, samt hög statsskuld och underskott.

Inflationen tar då fart igen och räntan rusar och kraschar obligationsmarknaden. Lite som Liz Truss i UK.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Detta är direkt felaktigt.

Vi kan säga att det är viktigast att kronan är stark mot dollarn och euron, med god marginal, eftersom vi te.x köper olja i dollar(bland annat).

Men det stämmer inte att det är samma sak som att kronan är stark.
När dollarn går ner i värde går kronan överlag upp mot alla valutor, inte bara just dollarn. Det är en egenskap som kronan delar med få valutor.

Jag har inte påstått att den kommer att krascha, men att långräntorna är ohållbara är en självklarhet, i princip ingen analytiker förnekar det.

Jo men kan dollarn euron och SEK vara stark samtidigt för oss? 😊
Och, ja USA är en lite tickande bomb men tror inte 2025 kommer tag fram det och Sverige visar inga tecken på ekonomisk återhämtning heller, speciellt som 2026 kommer dieseln kosta 29kr igen och folk gråter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Sedan när drev löneökningar inflationen?

Sen alltid? Folks löner ökar, folk har pengar att spendera, företagen höjer priserna för att kunna betala högre löner, en härlig spiral som man vill hålla på runt +2% årstakt på.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sen alltid? Folks löner ökar, folk har pengar att spendera, företagen höjer priserna för att kunna betala högre löner, en härlig spiral som man vill hålla på runt +2% årstakt på.

Synd att den tekniska utvecklingen står stilla, annars hade priserna kunnat sjunka relativt till lönerna...

Eller finns det kanske någon annanstans än till löner som pengarna går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Synd att den tekniska utvecklingen står stilla, annars hade priserna kunnat sjunka relativt till lönerna...

Eller finns det kanske någon annanstans än till löner som pengarna går?

<Uppladdad bildlänk>

Det där är siffror för Australien. Grafen kommer från https://australiainstitute.org.au/post/soaring-profits-weak-w...
Mellan September och December 2016 började grafen sticka iväg, varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nu är vi OT, men jag förklarade hur löneökningar är en faktor som driver inflation. Så släpper det här nu som började med hur vi skulle bli av med pengarna som pumpades ut under covid, vilket jag förklarade att inflationen tar hand om, då den ”äter upp” värdet på pengar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jo men kan dollarn euron och SEK vara stark samtidigt för oss? 😊
Och, ja USA är en lite tickande bomb men tror inte 2025 kommer tag fram det och Sverige visar inga tecken på ekonomisk återhämtning heller, speciellt som 2026 kommer dieseln kosta 29kr igen och folk gråter

Ja till första frågan. Men eftersom de tenderar att stärkas av diametralt motsatta temperaturer av USAs räntemarknad, så är det osannolikt att vi ser båda bli starka samtidigt särskilt ofta. Men det har hänt förut.

Permalänk
Inaktiv

Hittade en ny sida som verkar nice för USA-bolag (gratis e gott), lite som börsdata fast enklare, lätt att se om vinst per aktie växer över tid osv.

https://www.roic.ai/quote/nvda

Karta med market caps:
https://finviz.com/map.ashx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Ja till första frågan. Men eftersom de tenderar att stärkas av diametralt motsatta temperaturer av USAs räntemarknad, så är det osannolikt att vi ser båda bli starka samtidigt särskilt ofta. Men det har hänt förut.

Då har jag lärt mig något nytt.
Men jag hittar ingen information om det någonsin hänt?
alla sökningar säger att de är varandras motsatser

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag vet inte om "algoritmen" jäklas med mig, men jag har sett många posta videos på yt om en stundande finanskris i usa detta år. Finns det nån substans i det?

Det låter som att algoritmen jäklas med dig. Se ett klipp så kommer sen algoritmen rekommendera dig 100 till.

Det finns ingen som vet när en finanskris är på väg. De som gör såna YouTube-klipp har antingen en politisk agenda eller så farmar de klipp för att tjäna pengar på annonser.

Permalänk
Medlem

Varför rusar fordonsaktier och dess underleverantörer idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Varför rusar fordonsaktier och dess underleverantörer idag?

Pressades neråt rejält när trump blev vald och snacket om handelstullar. Så återstuds?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Pressades neråt rejält när trump blev vald och snacket om handelstullar. Så återstuds?

Har något ändrats sen dess?

Permalänk
Medlem

Ryktas om att tullarna ska göras mer riktade och inte så generella som Trump uttalade sig om i valkampanjen, så bl.a. fordonsindustrin kommer nog lindrigare undan. Även andra branscher går starkt.

https://www.marketwatch.com/livecoverage/stock-market-today-d...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Har något ändrats sen dess?

Som @glemmy skriver, folk nyktrar till och inser att mycket utspel av trump är just utspel, han är i grunden en affärsman.

Visa signatur

Amd o Apple