Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem

Jag ser mycket fram emot den nya generationen av NVENC och det lär bli ett 5080 som hamnar i burken, trots att jag är lite besviken på mängden minne. Aja, meckar massor med video så bättre decode och även encoding är extremt intressant för min del.

5090 kommer säkerligen bli ett riktigt toppkort, men med 575W TDP så.. Nope. Mitt nuvarande 3090 ligger på runt ~450W och det är alldeles för högt.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willelush:

Det går exempelvis att köpa oled-TV på 97 tum för 250k (Inte många som gnäller över det).

Nu ska du inte vara sån. Vi pratar om gaming PC nu. Det är en mänsklig rättighet att alla ska kunna ha råd med The high end.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bobiri:

Jag fattar inte så snälla förklara ni som kan.

Men allt detta snack om dlss och frame gen etc. Allt låter bra med fejk FPS, men vad är nackdelen här? Känns som att allt bygger på det.

Jag kör alla mina spel i native fortfarande.

Den rent mätbara försämringen med genererade bildrutor är att du som operatör av programmet/spelet bara kan påverka vad som sker i de "riktiga" bildrutorna.

Men är en rejält överförenklad bild att säga: vid 100 FPS "native" får jag en latens på 10 ms, med frame-generation i 160 FPS får jag latens på 12,5 ms.

Rent tekniskt är det sant, men det ger ändå inte rätt beskrivning av resultatet.

Frame-generation har flera fördelen som gör att upplevd/effektiv latens kan bli lägre än den faktiska.

Orsaken är att vår hjärna är exceptionellt bra på att lära sig mönster och själv göra dead-reconing. En förutsättning för att det ska fungera riktigt bra är att mönstret är förutsägbart. Och där är punkten där frame-gen kan hjälpa över "native".

Säg att du kör 100 FPS "native" i genomsnitt, men att du i det läget delvis är CPU-bunden eller har andra flaskhalsar som gör att FPS varierar mellan 80-120 FPS.

En sak frame-gen gör är att ta bort last from CPU. Kör man 160 FPS med frame-gen belastas CPU bara som om man kör 80. Om det då leder till lägre varians kommer hjärnan mer framgångsrikt kunna utföra sin dead-reconing -> upplevd latens kommer vara mindre då man bättre kan förutse vad som händer.

Men i något läge blir det ändå "för mycket latens". Att generera varannan bild tycker i alla fall jag fungerande riktigt bra i praktiken, förutsatt att underliggande "CPU-FPS" ligger >60 FPS. De man får se är om det går att dra detta till att bara var 4:e bild regerar på input, eller om det är att dra det för långt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av dagas:

GTX 580 4100kr.
RTX 5080 14100kr.

Ändå jublar folk över att priserna är bra.

Snacka om att förväntningarna är andra nu mot då.

Visst kunde vara ännu värre men betalar fortfarande inte 14000kr för grafikkort.

5090 kostar nästan vad mamma betalade för sin begagnade bil.

Vilka är det som jublar?

Jag jublar inte i alla fall. Däremot sitter jag inte och gnäller över priserna, vilket verkar vara standard för folk så fort det kommer en nyhet här på siten om nvidias grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag ser mycket fram emot den nya generationen av NVENC och det lär bli ett 5080 som hamnar i burken, trots att jag är lite besviken på mängden minne. Aja, meckar massor med video så bättre decode och även encoding är extremt intressant för min del.

5090 kommer säkerligen bli ett riktigt toppkort, men med 575W TDP så.. Nope. Mitt nuvarande 3090 ligger på runt ~450W och det är alldeles för högt.

halverar du renderingstiden är ju det andå betydligt mer energisnålt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ponera att du får 30 fps i ett spel native, det ser inte smooth ut när du snurrar kameran, det känns förjävligt och känns som att din mus väger 5 kg.
Sen aktiverar du frame gen, nu står det plötsligt att du har 90 fps i hörnet, och det *ser* smooth ut när du snurrar kameran, men det känns fortfarande förjävligt och som att din mus väger 5 kg.

Spelet i detta fall körs fortfarande i 30 fps internt, så den kollar efter input bara 30 ggr per sekund, vilket gör att det fortfarande känns lika oresponsivt som 30 fps. Men visst, det *ser* smooth ut.

Och det jävliga med att det ser smooth ut är att det är lätt att lura folk på Youtube med denna teknik. Men sen när man faktiskt spelar själv och känner det själv inser man vilket skit frame gen är.

Var inte orolig, det fixar nvidia med 6xxxx-korten, efter frame-gen(tm) så kommer input-gen(tm), eftersom du bara har egentligen har 30fps, men kortet visar 90fps så kommer input-gen(tm) att genom att samla data om ditt spelade med hjälp av ai gissa sig fram till vad du skulle ha gjort om du faktiskt kunnat ha reagerat under de skapta 60fps:en.

Sen med 8xxxx, så är det bara att starta spelet och kortet kommer då, baserat på allt nvidia vet om dig, spela spelet för dig, som du hade gjort det. Så har du istället tid till att käka popcorn och dricka läskeblask och titta på sociala medier samtidigt.

Sen, när du blivit gammal och grå, så släpper nvidia nya funktioner som, baserat på ännu mer data, låter dig titta på hur du hade spelat de nyaste spelen om du hade varit 20 år igen även om de bara har data från att du var 35.

#framtiden

Permalänk
Medlem

Att gå från RTX 4060 till RTX 5070 Ti blir nog lagom för mig. Verkar som att fler siktar in sig på det kortet.

Kanske blir första gången man köper ett Nvidia referenskort?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willelush:

Jag jublar inte i alla fall. Däremot sitter jag inte och gnäller över priserna, vilket verkar vara standard för folk så fort det kommer en nyhet här på siten om nvidias grafikkort.

Exakt, det brukar vara gråt/skrik i vanliga fall men inte denna gång.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är absolut, per definition, "hur många bildrutor som kan genereras native", och att påstå annat är att försöka utöka begreppet till "något som passar ditt argument".

Hur snabbt ett program och dess delar kan exekveras på hårdvaran, har alltid varit måttstocken för prestanda.

Nej, per definition är det beräkningskraft - det är tämligen grundläggande - vilket i sin tur kan mätas med specifika uppgifter. Vi har i det här fallet förbättringar i både hårdvara och mjukvara som ökar antalet beräkningar, och i slutändan generar fler bildrutor. Att du sedan inte tycker om en del av bildrutorna som genereras förändrar inte det faktum att det är prestanda vi pratar om. Det ärliga är i så fall att säga att en del av prestandan kommer till ett visst pris - inte kalla det för bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

GTX 580 4100kr.
RTX 5080 14100kr.

Visst kunde vara ännu värre men betalar fortfarande inte 14000kr för grafikkort.

Exakt. Man vet att Nvidia har lyckats med sin strategi när folk blir glada över prissättningen och sneglar bankkontot innan man ens sett prestandatester. Hypen är komplett.

Inget förutom 5090 kommer slå 4090. Inte ens vara i närheten så det är bara att återigen vackert slanta 28 lök för top of the line. Med det sagt skall det bli intressant att se testerna för resten av 5-serien. Är ju många som sitter på äldre kort och hoppat några generationer. Som jag till exempel

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Var inte orolig, det fixar nvidia med 6xxxx-korten, efter frame-gen(tm) så kommer input-gen(tm), eftersom du bara har egentligen har 30fps, men kortet visar 90fps så kommer input-gen(tm) att genom att samla data om ditt spelade med hjälp av ai gissa sig fram till vad du skulle ha gjort om du faktiskt kunnat ha reagerat under de skapta 60fps:en.

Hehe, detta blir ju typ rollback eller RunAhead. Inte helt omöjligt faktiskt det blir så i framtiden :/

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Datavetare

DLSS med Visual Transformers (ViT) är ju otroligt spännande!

ViT är en bättre metod jämfört med CNN i bemärkelsen: CNN är effektiv på att "se" saker som "detta är en linje", "detta är en kant", "detta är ett cirkelsegment" etc. Men CNN kan bara se lokala egenskaper.

ViT kan även "se" saker som "denna yta i nedre högra hörnet kommer påverkas av ljuskällan i toppen av bilden".

Enda egentliga nackdel med ViT är att den är långt mer beräkningsintensiv jämfört med CNN. Enligt Nvidia ska 5000-serien vara första gången det är praktiskt möjligt att köra ViT i realtid med en FPS lämplig för spel. Detta kommer göra DLSS bättre, blir spännande att se om det blir ett relevant lyft även i praktiken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Att gå från RTX 4060 till RTX 5070 Ti blir nog lagom för mig. Verkar som att fler siktar in sig på det kortet.

Tror inte den kommer i founders?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv

28k låter väl fullt rimligt. Skulle säga bra pris till och med, givet vår värdelösa skvalpvaluta Swedish Crowns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Enligt Nvidia så kommer inte 5070Ti släppas som referenskort så du får nog vänta ett tag till...

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt AMD Radeon 7900xtx för 10k, och då fick jag 24gb minne😉

Aja hoppas Nvidia folken blir nöjda 🫣

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

halverar du renderingstiden är ju det andå betydligt mer energisnålt

Absolut, inget snack om det.

Det stora problemet är värmeutvecklingen, den är redan för hög för min smak. Jag gillar tysta och svala maskiner.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Nope stæmmer inte, nær jag køpte FE-kortet via Proshop mars 2023 så var det ca 1500kr billigare æn tredjepartskorten ;).

1500 kr billigare för ett 4090 FE nästan ett halvår efter releasen? Vad konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEGISEN:

Riktigt förvånad över priset faktiskt på 5080 blir garanterat köp

Varför? Det är hälften av 5090, ännu mera nerskalad än alla 80 kort tidigare. Skulle lika gärna bli kallad 5070 eller 5070 ti.
Blir nog aningen snabbare än 4090 överlag, men inte i allt, speciellt inte med 16gb minne.

Men jo, jag hade också gissat på 1200usd och inte 1000, jag trodde 4070ti skulle bli 999. Tror det har att göra lite med AMD's uppkommande, då de enbart kommer fokusera på lägre prisklasser vill Nvidia ta bort deras chans, samt att 50-serien helt enkelt inte är så mycket bättre än 40 serien (ser ut att vara c.a 30-35%).

Skrivet av fredrik_g_j:

Frågan är om MFG kommer till 40X0-Serien i framtiden?

Uppenbarligen inte.

Annars blir inte 5070 "lika snabb som 4090".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Till viss del sant, men samtidigt har vi gott om exempel på att DLSS och FG inte är fullgoda substitut till normal rendering. Det är klart att FG kan pressa upp ex. 30 till 60 fps, men om det leder till tydliga artefakter, hur ska prestandan då bedömas?

Det är i så fall en aspekt som får vägas in i den slutgiltiga bedömningen. Där lovar också DLSS 4 högre kvalitet på bildrutorna plus att man måste väga in att fler bildrutor kan minska eftersläpningar samt förbättra upplevelsen med ökat flyt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

GTX 580 4100kr.
RTX 5080 14100kr.

Jo men kom igen. Dollarn var nere i typ 6,85kr när 580 släpptes. Börja räkna på det samt inflationen under 15 års tid så inser man att prisskillnaden till stor del förklaras av detta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Syntes inte på svenska priserna att de sjunkit men i dollar har tydligen. 5070 och 5070 ti sjunkit med 50 dollar mot 4000 serien. Synd att det äts upp av sämre krona för rätt säker på att 4070 kostade samma trots 600 dollar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jo men kom igen. Dollarn var nere i typ 6,85kr när 580 släpptes. Börja räkna på det samt inflationen under 15 års tid så inser man att prisskillnaden till stor del förklaras av detta.

Var inte förnufttig nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Det vore väl lite för bra för att vara sant om 5070 vore lika snabbt som 4090? Menar de i AI-specifika laster?

Jag tror de menar:
4090 + FG ≈ 5070 + MFG

Alltså om 5070 genererar 3 av 4 frames med nya DLSS4

Så ren renderingsprestanda lär den ligga runt halva 4090

Permalänk
Medlem

Angående priserna på toppkortet så kan jag tycka att en prishöjning på 25% (4090 till 5090) för 20-40% mer prestanda är ett problem. Inte första generationen Nvidia gjort så. Samtidigt så har de ingen konkurrens, det är väl väntat på så sätt.

Permalänk
Medlem

Är det först efter release man kan räkna med att se lite prestandatester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Exakt, det brukar vara gråt/skrik i vanliga fall men inte denna gång.

Skulle vilja påstå att det är gråt och skrik varannan gång. 3000-serien fick ett gott mottagande förutom minnesmängden på 3070 och 3080. Sen kunde de ju inte hålla de priserna i praktiken, men det visste ju ingen då.

Den här gången har Nvidia i princip hållit priserna där de var och levererat 20%+ mer prestanda, samt en massa lull-ull i form av DLSS 4. GDDR7 fixar också den tydligaste flaskhalsen i minnesbandbredden. Det gör att läget är rätt bra för de som väntat på den här serien. När Nvidia höjer priserna på en viss nivå blir det mer skrik (ex 4070 kostade mer än 3070, 4070 Ti kostade mer än 3070 Ti, etc)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Framegen på mitt 4080 är komplett jävla värdelöst. Den mängd med input-lag som FG ger gör varenda spel komplett ospelbart, så att då tro att "multiframegen" skulle vara något att hänga i julgranen blir ju lite skrattretande.

Tycker alltid det är anmärkningsvärt att inte folk gnäller mer på hur ospelbart det blir om man aktiverar FG.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Hur mkt kommer prestanda påverkas av att det bara är 16 gig ram på korten? 14k för 5080 känns kraftigt. Blir att avvakta lite tester och se om gamla korten kan reas ut nu då.

Alltså i 99.9% av alla spel används inte 16gb ens i 4k. Ifall man använder dlss också, ser ut att bli ännu mindre problem då Nvidia påstår att nya dlss använder mindre minne. Jag skulle inte vara så orolig med 16gb på 2d skärm. Kanske ett och annat nytt spel kommer ta mer än 16gb på de allra högsta inställningarna, men sen så behöver man inte spela med 'super duper ultra' heller.

Däremot för VR med 8k eller 12k så räcker det ofta inte, så ifall jag köper VR är 5090 ett måste.

Permalänk
Medlem

Inte bara att priserna accepteras, man accepterar även att nvidia fortsätter med sitt planerade åldrande. 12Gb för 5070? 16Gb för 5070Ti och 5080?

Kanske 5060 kommer med 8Gb!