Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem

Jensens plånbok behöver visst fyllas på igen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kollar man specifikationerna måste det ligga en hund begraven i den här jämförelsen.

~33% fler RT-kärnor
~36% fler CUDA-kärnor
~80% högre minnesbandbredd

Då räknar vi inte med eventuella förbättringar de gjort på kärnorna/arkitekturen.

Vi får se när testerna kommer men jag förväntar mig betydligt mer än 20% ökning.

Kan bero på upplösningen, om det är ex. 1080p så lär processorn vara den begränsande faktorn i jämförelsen.

Skrivet av mistahh:

Jag såg att någon skrev att Jensen sade AI ca 205 gånger jämfört med ca 155 för AMD haha.

Skulle väl isf. vara färre AI / minut eftersom AMD hade en hälften (?) så lång presentation än Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men det beror på att din input device handkontrollen är långsammare än sirap jämfört med mus och tangentbord.

Ja handkontroll kan funka i 30 fps i lugna spel. Men snabbare shooters eller racingspel blir genast värre i 30 fps även med handkontroll.

Nu har jag inget kort som stödjer frame gen men jag ser verkligen hur det skulle kunna fylla en funktion i racingspel som jag spelar medt. Även i 60 fps så "hoppar" ju bilen 1 meter per ruta när man kör 60m/s eller drygt 200 km/h. Här skulle det säkert se bättre att få lite extra bilder emellan och borde vara ganska lätt att förutse för grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag såg att någon skrev att Jensen sade AI ca 205 gånger jämfört med ca 155 för AMD haha.

Tack! Satt och försökte hitta detta!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag kommer börja med PSVR2 för att i framtiden gå över till typ Quest 5 eller nästa Index.

Skiljer det mycket emellan 7900 XTX och 4080?
4080 är annars runt 1000Kr dyrare om man jämför på prisjakt.

De kommande korten ligger ju lite lägre i pris, för runt eller strax över $500 så får man förmodligen 12GB från Nvidia och 16GB från AMD.
Frågan är då om 12GB är tillräckligt och om AMD ändå kommer rulla på bra med Quest, Index och PSVR2.
Bland annat Pimax kanske är lite mer nischade? AMD hade säkert ett finger med i spelet när det kommer till PS5:ans VR lösning och Quest är typ största aktören vilket bör prioriteras när det kommer till kompabilitet.

VR är högst betydelse, men kommer även köra 4K/120 på 55" LG C1 TV som också har VRR support.

7900xtx 10% snabbare än 4080 i endast raster (ingen RT) i 4k enligt HUB, medans 4080 ofta var c.a 20% snabbare i VR med Valve Index- och ännu mer med Pimax högre upplösning på MSFS som jag sett på youtube.

Detta är dock något år gammal benchmark så Amd kan ha blivit aningen bättre relativt, men inte mycket.
https://babeltechreviews.com/hellhound-rx-7900-xtx-vs-rtx-408...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tboj1:

Äntligen! Hoppas det går att förboka ett 5090 snart. Så fantastiskt att någon äntligen släpper nytt inom premium-segmentet. Till slut kanske vi når 4K med Max-grafik och 120fps.

Är ju det som är drömmen native 4k 120 fps med max grafik! 😃

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Någon Nvidia anställd skrev i Linkedin:

Y'all expecting RTX 5090, cool specs and stuff. But do you fully internalize what Jensen said about graphics? That the new card uses neural nets to generate 90+% of the pixels for your games? Traditional ray-tracing algorithms only render ~10%, kind of a "rough sketch", and then a generative model fills in the rest of fine details. In one forward pass. In real time.

AI is the new graphics, ladies and gentlemen.

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Vilken nivå hamnar ett kommande 5060/Ti? Ett 4080?

Lägre. Konstaterade ovan [utifrån Nvidias begränsade data] att 5070 ligger på ca 4070Ti Super nivå. Plus MFD då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Rendering (i datorsammanhang) är att generera en bild utifrån in-data. Film är uppspelning av redan genererade bilder. FG genererar bilder genom att interpolera in-data. Det är alltså per definition rendering.

Förlåt att jag lägger mig i här men....

För att rendera bild så andvänds all möjlig data. Koordinater för meshes och för kameran, beräkningar av shaders för att måla objekten (meshes) och eventuella transformationer (hur objekten och kamera rör sig i bild, detta kan komma från input från spelaren). Sedan mappar man det som är synligt på våra platta 2d skärmar, detta är rasterering. Detta är väldigt förenklat och det sker mycket mer i grafik piplinen.

Nu är jag inte en expert på frame gen och jag sticker ut hakan lite här; FM tekniker använder väl redan färdiga bilder för att gissa m.h.a. AI hur nästa bild ska se ut.

Det låter inte som samma som sker i rasterering. Det låter definitivt inte som att man får ökad prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vi får se när testerna kommer men jag förväntar mig betydligt mer än 20% ökning.

Vart hittar du siffrorna på 20%, låter osannolikt lågt?

Permalänk

Betalar inte 8k för 12gb framebuffer, skippar en generation till... Amds kort verkar vara så usla att de ställde in hela presentationen, bådar illa för nästa generations konsoler.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Om 5070 presterar som 4090 så kan vi förvänta oss 5060 som ett 4080? Lär inte ske men det hade varit trevligt. Både 1060 och 2060 presterade ju typ som föregående generations xx80 kort. Beroende på prestanda kan jag vara spekulant på 5060ti i alla fall om det släpps en variant med 16GB minne som föregångaren. Och självklart om Intel samt AMD släpper något kul.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

För att rendera bild så andvänds all möjlig data. Koordinater för meshes och för kameran, beräkningar av shaders för att måla objekten (meshes) och eventuella transformationer (hur objekten och kamera rör sig i bild, detta kan komma från input från spelaren). Sedan mappar man det som är synligt på våra platta 2d skärmar, detta är rasterering. Detta är väldigt förenklat och det sker mycket mer i grafik piplinen.

Nu är jag inte en expert på frame gen och jag sticker ut hakan lite här; FM tekniker använder väl redan färdiga bilder för att gissa m.h.a. AI hur nästa bild ska se ut.

Det låter inte som samma som sker i rasterering. Det låter definitivt inte som att man får ökad prestanda.

Kan man tänka sig att vissa spel kan utnyttja tekniken bättre såsom flightsim som (oftast) inte kräver så våldsamt snabb uppdatering?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja handkontroll kan funka i 30 fps i lugna spel. Men snabbare shooters eller racingspel blir genast värre i 30 fps även med handkontroll.

Nu har jag inget kort som stödjer frame gen men jag ser verkligen hur det skulle kunna fylla en funktion i racingspel som jag spelar medt. Även i 60 fps så "hoppar" ju bilen 1 meter per ruta när man kör 60m/s eller drygt 200 km/h. Här skulle det säkert se bättre att få lite extra bilder emellan och borde vara ganska lätt att förutse för grafikkortet.

Ja simulatorspel kommer det säkert funka för, och antagligen framförallt i racing där omgivningen mest flyger förbi i periferin medan ditt fokus är störst i mitten av skärmen.

Skrivet av flightsim18:

Kan man tänka sig att vissa spel kan utnyttja tekniken bättre såsom flightsim som (oftast) inte kräver så våldsamt snabb uppdatering?

Flygsimulatorer också, såvida algoritmerna är så bra att de 'fattar' hur instrumenteringen ska se ut m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Intressanta charts med dubbla prestandan i "full raytracing" vs föregångarna för de flesta korten, Visserligen med MFG, men det är även FG på i 4000-seriens jämförelsekort.

Känns som att 5080 under alla omständigheter borde passera 4090 i RT-prestanda? Det skulle göra iaf Cyberpunk och Alan Wake spelbara i 4k med full RT även utan FG.

Men om 4000-serien använder FG och 5000-serien använder MFG så innebär dubblerad framerate att RT-prestandan är oförrändrad... vore riktigt illa om så var fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om 5070 presterar som 4090 så kan vi förvänta oss 5060 som ett 4080? Lär inte ske men det hade varit trevligt. Både 1060 och 2060 presterade ju typ som föregående generations xx80 kort. Beroende på prestanda kan jag vara spekulant på 5060ti i alla fall om det släpps en variant med 16GB minne som föregångaren.

Ja, och om samtidigt 5090 bara är 30% snabbare än 4090 så undrar man ju då vad 5080 är till för. Nej, i bästa fall så kanske 5080 har 90% av 4090s prestanda. 5070=4080 osv. Säkert fullt tillräckligt för de flesta men let's call a spade a spade som dom säger på andra sidan atlanten.

Eller så är det som sagt prestanda som fejkats i mjukvara/AI. Det är samma utveckling i fotobranschen där man rundar hörn med den optiska hårdvaran och slutresultatet/bildfilen putsats upp med diverse tjusiga algoritmer och AI-hokus-pokus. Men man betalar samma pris eller mer och känner sig onekligen något "lurad"

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Ja, och om samtidigt 5090 bara är 30% snabbare än 4090 så undrar man ju då vad 5080 är till för. Nej, i bästa fall så kanske 5080 har 90% av 4090s prestanda. 5070=4080 osv. Säkert fullt tillräckligt för de flesta men let's call a spade a spade som dom säger på andra sidan atlanten.

Ja det ser ju inte ut som att 5080 är så kul bara typ 1000 kärnor extra mot föregångaren, speciellt inte när det går upp från 320w för 4080 till 360. Men man ska inte säga för mycket förrän det finns tester på grejerna. De nya kärnorna kan ju vara rejält förbättrade.

Citat:

Eller så är det som sagt prestanda som fejkats i mjukvara/AI. Det är samma utveckling i fotobranschen där man rundar hörn med den optiska hårdvaran där slutresultatet/bildfilen putsats upp med diverse tjusiga algoritmer och AI-hokus-pokus. Men man betalar samma pris eller mer och känner sig onekligen något "lurad"

Ja det är ju svårt att jämföra när Framegen osv används i testerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Testpilot
Skrivet av CrispVanDahl:

Tack!
Uppdaterat med svenska priser.

Det intressanta blir att se kostnad för partner-kort, vad det riktiga priset blir när Nvidias (förmodligen) smala lager av egna kort säljer slut på stört

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det var jag som startade upp cyberpunk på exakt det stället Nvidia har med i sin film och kom fram till att deras nya siffror är 20% bättre än de jag fick med 4090.

Men det finns vissa unknowns.. Vilket grafikkort använde dom t.ex.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Eller så är det som sagt prestanda som fejkats i mjukvara/AI. Det är samma utveckling i fotobranschen där man rundar hörn med den optiska hårdvaran och slutresultatet/bildfilen putsats upp med diverse tjusiga algoritmer och AI-hokus-pokus.

Precis så är det uppenbarligen i sentida Samsung Galaxy-telefoner. Om man tar en selfie och ljuset är lite för dåligt (enligt kameran) så använder den AI för att fylla i ett upplyst ansikte, vilket förvränger diverse ansiktsdrag och gör att man ser ut som en uppsminkad karikatyr av sig själv. Bilden blir helt förstörd, och det går inte att stänga av heller.

Detta är detta folk efterfrågar i gamingvärlden tydligen, en förvrängd och halvtaskig version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det ser ju inte ut som att 5080 är så kul bara typ 1000 kärnor extra mot föregångaren, speciellt inte när det går upp från 320w för 4080 till 360. Men man ska inte säga för mycket förrän det finns tester på grejerna. De nya kärnorna kan ju vara rejält förbättrade.

Ja det är ju svårt att jämföra när Framegen osv används i testerna.

Även värt att tillägga är ju att MSRP är $200 mindre för 5080 jämfört med 4080. Så man får ju mer för mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaparslet:

Förstår inte hur man kan vara "positivt överraskad" av priset när det, än en gång, höjs med en bra bit.
Nvidia-fanboys börjar bli värre än Apple-fanboys.

Att det de facto höjs är ju irrelevant i och med att det handlar om en förväntan. Förväntar man sig en prisökning på 100% och den blir 20% så blir man naturligtvis positivt överraskad oaktat om man tycker priset är rimligt eller ej.

Hur är det? Kör Nvidia fortfarande med lägre limiterade introduktionspriser, som med 3080?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Är väl inte så där jätteimponerad på vare sig pris eller prestanda, men det blir nog antingen ett 5070 eller att vänta på 5060 Ti. Kommer dock invänta en rea då jag lär ha fullt upp med Switch 2 i år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på vilket typ av kort Asus kommer släppa till MSRP gällande 5070 Ti.

Det unika med deras släpp av 4070 Ti Super var ju att du till MSRP kunde köpa Asus TUF 4070 Ti Super för 10399:- (Vilket jag gjorde samt ett Asus TUF 4080 för 12999:-) vilket under omständigheterna kändes som ett solklart val för ett år sedan. Grymt bra kylare och det absolut tystaste (Quiet BIOS) kort jag har ägt.

Normalt sett är ju TUF upcharge och inte en "base model". Men även denna gång kommer ju 5070 Ti inte ha något referenskort utan bara partnerkort och kan det vara så väl att Asus kommer släppa TUF (non OC) som base model igen?

Jag hoppas på det, men samtidigt har jag sett en bild på 4080 Prime så chansen är nog stor att det kommer vara base-modellen om priserna reflekterar när 40-modellen av Prime kom. Men hoppet lever på TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaparslet:

Förstår inte hur man kan vara "positivt överraskad" av priset när det, än en gång, höjs med en bra bit.
Nvidia-fanboys börjar bli värre än Apple-fanboys.

Enda priset som höjts är för 5090 jämnfört med 4090?

5080 kostar $200 mindre än 4080 vid lansering

5070TI kostar $50 mindre än 4070TI

5070 kostar $50 mindre än 4070

Permalänk
Medlem

Känns som 5090 är det enda intressanta kortet för mig. Det blir till att invänta reviews och partnerkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag har inte sagt att det är samma sak som rastrering. Vad jag sagt är att det är rendering genom interpolering. Vad du tar upp motsäger inte det på något sätt (jag har annars en rätt god förståelse för hur olika metoder fungerar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Är det full Displayport 2.1 på dessa?
(UHBR20?)

Saxat från deras press material:

"Blackwell has also been enhanced with PCIe Gen5 and DisplayPort 2.1b UHBR20, driving displays up to 8K 165Hz."

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Kolla inlägget jag svarade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Är nyfiken på vilket typ av kort Asus kommer släppa till MSRP gällande 5070 Ti.

Det unika med deras släpp av 4070 Ti Super var ju att du till MSRP kunde köpa Asus TUF 4070 Ti Super för 10399:- (Vilket jag gjorde samt ett Asus TUF 4080 för 12999:-) vilket under omständigheterna kändes som ett solklart val för ett år sedan. Grymt bra kylare och det absolut tystaste (Quiet BIOS) kort jag har ägt.

Normalt sett är ju TUF upcharge och inte en "base model". Men även denna gång kommer ju 5070 Ti inte ha något referenskort utan bara partnerkort och kan det vara så väl att Asus kommer släppa TUF (non OC) som base model igen?

Jag hoppas på det, men samtidigt har jag sett en bild på 4080 Prime så chansen är nog stor att det kommer vara base-modellen om priserna reflekterar när 40-modellen av Prime kom. Men hoppet lever på TUF

Prime är bekräftat på 50-serien:

Ingen aning om vad det innebär rent komponentmässigt i jämförelse med TUF-korten, men antar att de skippar custom-PCB och har mer plast i fläktshroud/backplate samt eventuellt lägre kylflänsar.