Läcka: Radeon RX 9070 kan förbokas från 23 januari

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur skakiga AMDs drivrutiner kan vara i början vid release skulle jag inte förbokat innan drivrutinerna har mognat lite typ 3-6 månader efter lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jag lirar bara i 1080p 60Hz IPS. Då jag tyckt grafikkort för högre upplösningar varit för dyra, med tanke på hur lite jag spelar, nu förtiden. I 1080p duger dock mitt RTX 4070 ännu ett tag. Då jag än så länge kan maxa alla mina spel med RT, och endast dlss quality på helt stadiga 60 fps utan dippar. Aldrig testat FG, då jag inte behövt än så länge.

RTX 4070 är bra nog för kunna köra spel på max inställningarna i 1440p speciellt om du skippar ray tracing så kan du nog för runt 100fps i de flesta spelen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Det regnar rykten och läckor för RDNA4. Pratas om reveal den 22 januari. https://videocardz.com/newz/radeon-rx-9070-xt-announcement-ex...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ja, jag skulle gärna uppgradera mitt 3060 Ti... får bara hoppas att det kommer nån vettig modell som passar in i ett Loque Ghost S1 utan att nånting smälter.

Men det verkar ju rätt lovande med energieffektiviteten ändå, speciellt då t.ex. PowerColor har presenterat både Hellhound och Fighter-varianter av 9070 XT med dual slot-kylare. Inte ens 7700XT Hellhound var ju dual slot, så ska det tolkas som att vi hamnar närmare 200W än 250W? Det skulle bli intressant för SFF!

Hellhound ser ut att bli mitt nästa kort. Det enda skulle kunna vara längden, ifall den inte går in i mitt Ghost S1-chassi.

bilderna är från techpowerup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

För egen del är det helt orimligt att man kan snacka ner konkurrenter som befinner sig på en helt annan nivå. Om man kallar 5090 för besvikelse vet jag inte ens vad man ska använda för ord för allt där under.

30% mer cuda kärnor och bara runt 25% bättre prestanda med avsevärt mycket snabbare minne, det är en degradering och inte en uppgradering. Så ja det är helt klart en besvikelse om så är fallet, borde snarare varit aningen högre ökning i prestanda än vad dom har i antal cuda kärnor, då hade de varit en uppgradering. Rtx 50x0 ser just nu ut att vara en rebrand med snabbare minne och mer ai tjafs där ren prestanda sätt till kretsens storlek blivit sämre.

Hoppas såklart innerligt att jag har fel men det är vad siffrorna dom visat hitls säger.

Problemet är vart nvidia är påväg, denna generation kan bli den första som inte ger någon ökning i prestanda alls utan att förlita sig på frame gen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

30% mer cuda kärnor och bara runt 25% bättre prestanda med avsevärt mycket snabbare minne, det är en degradering och inte en uppgradering. Så ja det är helt klart en besvikelse om så är fallet, borde snarare varit aningen högre ökning i prestanda än vad dom har i antal cuda kärnor, då hade de varit en uppgradering. Rtx 50x0 ser just nu ut att vara en rebrand med snabbare minne och mer ai tjafs där ren prestanda sätt till kretsens storlek blivit sämre.

Hoppas såklart innerligt att jag har fel men det är vad siffrorna dom visat hitls säger.

Problemet är vart nvidia är påväg, denna generation kan bli den första som inte ger någon ökning i prestanda alls utan att förlita sig på frame gen.

För det första är det fortfarande bra mycket snabbare än alla andra grafikkort. Sen kanske du ska vänta med att uttala dig om prestanda innan det finns tester ute.

25% snabbare än 4090 är inget dåligt kort. Tvärtom, 4090 är fortfarande ett kort som står helt utan konkurrens.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

För det första är det fortfarande bra mycket snabbare än alla andra grafikkort. Sen kanske du ska vänta med att uttala dig om prestanda innan det finns tester ute.

25% snabbare än 4090 är inget dåligt kort. Tvärtom, 4090 är fortfarande ett kort som står helt utan konkurrens.

Som jag sagt, enligt den info nvidia än så länge har gått ut med så är nya korten sätt till sin storlek sämre än dagens kort.

Sen självklart är kortet inte dåligt, har aldrig sagt de häller, men bara för att kortet blir bäst på marknaden så kan kortet fortfarande vara en besvikelse och sätt till tekniken bakom vara en degradering och rent tekniskt en besvikelse då det borde varit bättre än vad dom hitls visat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

lutar lite åt detta hållet jag med, nvidia satsar hårt på RT prestande med frame gen (Ai) vilket ser ut att ge resultat i RT men inget pratas om latency än, jag gissar att själva rasteizering eller riktiga frames är lite same same.. så inte jätte imponerad... än... behöver få se mer. jobbigt med all dess väntan på att få riktig fakta

men det luktar väll inte så bra för radeon just nu... för mig handlar det oxå om prestanda till pris.
sitter just nu med rx 6900xt. vilket köptes av just samma andledning, fick det billigare än nått annat nvidia kort och presterade bra när den kom. mnen föredrar nvidia alla dagar igentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

25% snabbare än 4090 är okej, men med tanke på att det också kostar 25% mer är det ganska dåligt.

Jämför med 3090 -> 4090, 60% snabbare och bara ca 7% dyrare .

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

lutar lite åt detta hållet jag med, nvidia satsar hårt på RT prestande med frame gen (Ai) vilket ser ut att ge resultat i RT, men jag gissar att själva rasteizering eller riktiga frames är lite same same.. så inte jätte imponerad... än... behöver få se mer.
jobbigt med all dess väntan på att få riktig fakta

men det luktar väll inte så bra för radeon just nu... för mig handlar det oxå om prestanda till pris.
sitter just nu med rx 6900xt. vilket köptes av just samma andledning, fick det billigare än nått annat nvidia kort och presterade bra när den kom. mnen föredrar nvidia alla dagar igentligen.

Precis

Sen tror jag snarare detta kan va en möjlighet för AMD, kolla bara på hardware unboxed video om just rt, där det i flera spel ser rent av sämre ut och är bara ett fåtal spel som faktiskt är spelbara där rt gör en stor skillnad, oftast är det bara någon som äter fps utan att göra någon direkt skillnad rent grafiskt.
RT i all ära, har fortfarande extremt långt kvar innan det blir standard, sure finns några spel idag där det inte går att stånga av men är långt kvar tills det blir standard i alla spel, så känns inte direkt relevant med dagens kort när inte ens det kraftigaste kortet på marknaden kan utnyttja rt fullt ut.

Så kan amd få ut ren prestanda till ett bättre pris än nvidia så kan dom nog utan problem börja vinna marknadsdelar, men kräver nog att deras kort säg 9070 presterar som ett 5070 Ti men kostar som ett 5070.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Ryktet säger 22 Januari.

Skrivet av Clasito:

Det regnar rykten och läckor för RDNA4. Pratas om reveal den 22 januari. https://videocardz.com/newz/radeon-rx-9070-xt-announcement-ex...

Vilket gör hela lanseringen av grafikkorten något förvirrande. AMD valde att inte presentera grafikkorten i sin presentation, men de släpps om två veckor. Det kommer ju vara extremt fort från att korten annonseras på riktigt tills det att de kan recenseras och sedan köpas. Det skulle också göra att på något sätt lyckas AMD hoppa före med sitt lanseringsdatum för sina kort innan Nvidia. Om den här strategin ska fungera så måste priset vara riktigt bra på 9070 / 9070 XT för att det här ska gå hem.

Kan ju bli succé eller fiasko beroende på pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Vilket gör hela lanseringen av grafikkorten något förvirrande. AMD valde att inte presentera grafikkorten i sin presentation, men de släpps om två veckor. Det kommer ju vara extremt fort från att korten annonseras på riktigt tills det att de kan recenseras och sedan köpas. Det skulle också göra att på något sätt lyckas AMD hoppa före med sitt lanseringsdatum för sina kort innan Nvidia. Om den här strategin ska fungera så måste priset vara riktigt bra på 9070 / 9070 XT för att det här ska gå hem.

Dom har ju dock varit tydliga med att dom inte vill att samma sak som hände förra generation när priset vid lanseringen var sådär och sedan blev bra efter några månader.

Denna gången vill dom att priset ska vara attraktivt från början för hålla hypen uppe så troligtvis att detta är anledningen varför dom väntas till Nvidia hade gått ut med deras priser först.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Ser inte riktigt poängen med korten faktiskt, man får väl hoppas 9070-korten presterar bättre med Raytracing.
Hade gärna sett ett 9070 XTX...

En får väl hoppas att det gör mellanklass gpuer mer prisvärda igen tillsammans med Intels initiativ. Att köpa ett xx70 kort eller motsvarande för 7.5k och uppåt för all framtid vore ju skönt att slippa.

Men jag tror det är kört. Det känns som att amd och intel måste leverera Nvidia prestanda för halva priset för att någon som inte provat amd/intel förut ska våga testa. Så vi får se vad som händer.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Som jag sagt, enligt den info nvidia än så länge har gått ut med så är nya korten sätt till sin storlek sämre än dagens kort.

Sen självklart är kortet inte dåligt, har aldrig sagt de häller, men bara för att kortet blir bäst på marknaden så kan kortet fortfarande vara en besvikelse och sätt till tekniken bakom vara en degradering och rent tekniskt en besvikelse då det borde varit bättre än vad dom hitls visat.

Beror väl på vad man mäter och vad man vill ha. Som det verkar drar 5090 runt alla PT spel som finns idag i 240hz locked i 5120x1440 utan alltför aggresiv DLSS. Det kommer ju givetvis bli rätt bra, och bra mycket bättre än 4090.

Jag tittar inte ens på raster benchmarks, det finns tillräckligt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Härligt, då kan man skippa 5000 serien från Nvidia och hoppa direkt på 9000 serien och spara några år utveckling

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Beror väl på vad man mäter och vad man vill ha. Som det verkar drar 5090 runt alla PT spel som finns idag i 240hz locked i 5120x1440 utan alltför aggresiv DLSS. Det kommer ju givetvis bli rätt bra, och bra mycket bättre än 4090.

Vad fick du dessa siffror i från senaste jag kollade så fick 5090 strax under 30fps i cyberpunk native dock 4k med RT ultra och nej FG på 4-8x med DLSS performance är inget man vill spela med alldeles för hög input lag och hur detta inte aggressive DLSS?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Ja asså RDNA4 är väldigt mystisk. Läckor åt höger och vänster som spretar åt alla håll. Sen när AMD inte ens nämner korten en gång under CES för allmänheten så börjar man ju tvivla lite.

En påstod att korten börjar skickas ut till testare nu. Jag har inget emot om korten visas och recensionerna kommer tätt efter, bara det sker innan man kan trycka köp. Jäkla jobbigt när det ska hetsas som under Ampere/RDNA2, man visste inte om köpte grisen i säcken eller ej.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad fick du dessa siffror i från senaste jag kollade så fick 5090 strax under 30fps i cyberpunk native dock 4k med RT ultra och nej FG på 4-8x med DLSS performance är inget man vill spela med alldeles för hög input lag och hur detta inte aggressive DLSS?

Det får strax under 30 fps I 4k. 5120x1440 är lägre upplösning. Annars är ju iofs 4k DLSS performance också ett alternativ som ser helt ok ut och verkar ge över 200 fps med FG.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hellhound ser ut att bli mitt nästa kort. Det enda skulle kunna vara längden, ifall den inte går in i mitt Ghost S1-chassi.
https://www.techpowerup.com/img/A3pzV2aRt2iwg3T3.jpg
https://www.techpowerup.com/img/UjdxsWHAu1UlYid8.jpg
https://www.techpowerup.com/img/cW2TGeOyHf9bUbE4.jpg

bilderna är från techpowerup

Rx 7800 XT Hellhound faller ju in precis under gränsen på 305mm, så hoppet lever!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ngn här som läst / vet ifall det kommer att hända ngt med priserna / lagren av nuvarande GPU hos återförsäljare när next gen släpps? Rimligen borde väl priserna sjunka? Ett 7900 xtx under 10k är det ens möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jadu smaken är som baken, själv klarar jag inte av artifskterna/suddigheten som blir av dlss och liknande native är det ända som är relevant.

Sen har jag otroligt svårt att se att det blir en trevlig upplevelse att spela ett spel som körs i 60 fps men visas i 240, ser ut på ett sätt men känns på ett annat, nej tack..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jadu smaken är som baken, själv klarar jag inte av artifskterna/suddigheten som blir av dlss och liknande native är det ända som är relevant.

Sen har jag otroligt svårt att se att det blir en trevlig upplevelse att spela ett spel som körs i 60 fps men visas i 240, ser ut på ett sätt men känns på ett annat, nej tack..

Precis, man får tycka vad man vill och det är bra att det finns olika sätt att spela. 4090/5090 är gjorda för det här. Jag skulle aldrig lägga dom pengarna om jag inte gillade det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Ngn här som läst / vet ifall det kommer att hända ngt med priserna / lagren av nuvarande GPU hos återförsäljare när next gen släpps? Rimligen borde väl priserna sjunka? Ett 7900 xtx under 10k är det ens möjligt?

Borde det väl vara, köpte mitt för 10,5k för dryg månad sedan.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja vi ska heller inte blanda ihop att 22/23 januari samt 23/24 januari kan vara samma tidpunkt beroende på var man bor i världen (samt att eg. förbokningstider kan variera mellan land/region)

Skrivet av Freezelag:

Inte så mycket tror jag. Hade de haft mycket i lager att sälja hade de rabbaterats mer under BF. Dessutom kommer ju 9070 inte konkurrera med 7900xtx som sagt av Amd. Visst, håll utkik efter nedsatta priser men förvänta inte mycket, kanske -1000kr eller -2000kr max på en och annan modell.

Permalänk
Medlem

Vart tog 8000 serien vägen? Varför är alltid amds grafikkorts lineup så sjukt förvirrande?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Vart tog 8000 serien vägen? Varför är alltid amds grafikkorts lineup så sjukt förvirrande?

8000 serien togs bort som ny generation och blir refresh RDNA 3.5, hittar dock inte där jag läste det...
RDNA 4 blir 9000 som cuperna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Vill verkligen se en detaljerad nerbrytning av detta i flera spel.

JHa, cherry picking spelar inte så stor roll. Avvakta bra recenssioner.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Skrivet av Swedishchef_90:

8000 serien togs bort som ny generation och blir refresh RDNA 3.5, hittar dock inte där jag läste det...
RDNA 4 blir 9000 som cuperna

https://www.techpowerup.com/330134/amd-rdna-3-5-powers-radeon...

Ja precis, det verkar som att integrerade GPUer med RDNA3.5 får 8000-namnet istället… mycket konstigt helt ärligt, men det har skippats många nummer förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.techpowerup.com/330134/amd-rdna-3-5-powers-radeon...

Ja precis, det verkar som att integrerade GPUer med RDNA3.5 får 8000-namnet istället… mycket konstigt helt ärligt, men det har skippats många nummer förr

Allt jag känner är, va fan gjorde amd på ces.... Inte konstigt deras aktier droppat nästan 10% sedan dess.
väldigt rörigt och ostrukturerat.
ALLA inväntade 9070 xt och fick Jack squat 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25