Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

Dune: Prophecy
Max

Gillade serien starkt, även ett stort fan av Universat skapat av Frank Herbert, även om han nu inte skrivit detta. Även om det hållits inom familjen av hans son Brian. Gillar även att det utspelar sig 10.000 år innan "Dune", det ger lite mer frihet under en tidsperiod som inte alls är lika "känd".

Känns som man lagt budgeten på exakt rätt ställen så serien ger känslan av riktigt hög kvalité på allt... från scenario, effekter och skådespeleri. Det sistnämnda... tyvärr gjorde Travis Fimmel Ragnar riktigt bra och blev en ikonisk roll, det gör att hans sätt att röra sig, uttryck och allt annat alltid kommer påminna om just Ragnar.

Det enda riktigt negativa skulle vara att avsnitten är lite ojämna gällande pacing, det blir ibland alldeles för mycket "tillbakablickande"... även om jag förstår syftet att bygga och skapa en förståelse för konflikterna.. meeen lite för mycket.

Men kort och gott, ännu en serie HBO kan sätta som en fjäder i hatten, det tycks onekligen vara företaget som lyckas skapa bra serier nu för tiden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sweetpea 8/10

IMDB

Permalänk
Medlem

Helikopterrånet

Började kika på första avsnittet och så blev det sträcktitta alla 8 avsnitt.

Tyckte serien var spännande, intressant och höll bra pace.
Har inte sett dokumentären.

Permalänk
Medlem

What if Säsong 3 - Välgjort animerad Avengers spin-off. Väldigt ojämnt. En del Avsnitt är väldigt bra, andra är meh hela vägen. Jag personligen är inte så intresserad av när de slåss och håller på, då det är superhjältar som inte kan skadas så vad spelar det för roll liksom och det är tyvärr rätt mycket sånt här. Men ok att ha i bakgrunden när man surfar. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Börjat kolla på Greven av Monte Cristo på SVT, sett två avsnitt hittills och än så länge är den bra.

Permalänk
Medlem

The Penguin!

Colin Farrell spelar karaktären oerhört bra och de andra skådisarna är också toppklass.
Har inte varit intresserad av Penguin karaktären alls så kollade ett avsnitt på prov och sen ett till och jag var hooked.
Bingade klart alla avsnitt på två dagar.

Serien förtjänar 8,6 ratingen som den har på IMDB.

https://www.imdb.com/title/tt15435876/

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Alice In Borderland
Netflix

Har funderat på hur man skall kunna sammanfatta denna, vilket känns nästan omöjligt. Men en kort version:
Blanda Squid Game, Hunger Games och Lord Of The Flies... och rör om det i en Japansk gryta med sina egna twists.

Den börjar lite segt, det är ganska långa avsnitt på strax över timmen... blir ganska intressant och går sedan utför mot slutet av säsong ett... MEN... lyckas ändå på något sätt styra upp det för att fortsätta spåret i säsong 2.

Och som brukligt med Japanska serier finns det en övergripande story och sedan otaligt med mindre små storys som vävs in för stunden och avslutas i samma eller inom ett par få avsnitt. Men på något sätt fick den mig att fastna och jag ville verkligen få reda på vad fasiken det är som sker och varför! Och utan att spoila något kan jag säga att det är först i sista avsnittet på säsong 2 man får reda på det! Fast nu är tydligen en säsong 3 klar, vilket då helt kan omkullkasta den teorin Om man tror sig veta vad som pågår kan jag direkt säga... att man till 99% har helt fel.

Men det hade varit ett ganska bra och värdigt avslut efter två säsonger annars.

Och på typiskt japansk maner går det inte kategorisera denna då den är: action, drama, romans, skräck, äventyr, sci-fi/fantasy. Även rå, brutal, blodig och... i brist för bättre ord "ärlig". En serie som denna hade t ex aldrig gjorts i väst eller av Hollywood.

Så... är den sevärd?
Jag skulle säga att Netflix Asien just nu står för det mesta som är bra på Netflix... Sydkorea och Japan tycks bära koncernen på sina axlar. Här lyckas Japanerna att leverera något som är "on par" med koreanerna.
Bra effekter, bra fightingscener med riktiga stunts (och de klassiska repen för att få individer att "kastas iväg" etc) och över lag riktigt bra skådespeleri. Det sistnämnda är extremt svårt då de flesta huvudpersoner måste ha en väldigt bred talang då den växlar frekvent mellan alla de genrer jag skrev ovan. Så ja, har man tid att sätta sig in är det helt klart sevärd.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Genombrottet (Netflix, 4 avsnitt).

Handlar om morden 2004 i Linköping. Man får följa utredningen från början till slutet.
6/10

Finns en dokumtär: "Dubbelmordet & DNA - revolutionen" på SVT Play.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Svensson, Svensson (S01 + S02)

Finns på Öppet Arkiv
Fick blodad tand efter att ha sett det klassiska avsnittet på julafton. Och jag måste säga - det håller än!

Skämten är ofta betydligt roligare än de man ser i dagens komedier och sättet man driver med svenska medelklassen på är kanon Sen får man förstås ha i åtanke att det är en teaterföreställning från 90-talet riktad mot familjer, så nivån är förstås därefter.

Men för den som vet med sig att den gillar Svensson Svensson på julafton kan jag varmt rekommendera att se resten också. S01 är bättre än S02, men båda håller.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

3 body problem - vilken mindfuck serie, jag älskar den.

Permalänk
Medlem

Kollade på On Call inatt. Rätt bra faktiskt. Ganska korta avsnitt och bara 8 totalt för säsongen.
7.5/10

Sett de två första avsnitten som släpps av The Pitt. Gillar serien och upplägget där varje avsnitt motsvarar en timme av ett 15-timmars pass på akuten. Så det är totalt 15 avsnitt. Gillar man typ ER som gick för många år sedan så är detta värt att se!
8/10

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Avstängd

Seven Seconds (Netflix) kriminal miniserie från 2018

Rätt bra men kändes något långdragen. Hade i efterhand hellre velat sett en kompakt version i form av en film på 1,5h timme istället för 10x 57ish min avsnitt.

6/10

Permalänk
Medlem

American primeval (Netflix)

Har bara sett första avsnittet, blir att sträcktitta resten.
1857. Rå och brutal skildring av amerikanska westerns födelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Riktigt bra, råkade sträckkolla 4 avsnitt. Sparar 2...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

American Primeval (Netflix) miniserie från 2024 i western stil. Helt okej.
7/10

Permalänk
Medlem

Goosebumps: The Vanishing.
Disney +, skräck/antologier, Atmos/DV - 4K abb.

En grupp tonåringar i Brooklyn blottlägger en länk mellan en lokal tragedi å ett slumrande hot.

8/10

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

American primeval. Riktigt uselt märker direkt vad manus går ut på. undvik

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Den är ju riktigt bra ju! Gillar att scener och stuket på sättet att filma och scenerna påminner om The Revenant, och riktigt rå. Sett 3 avsnitt, riktigt bra än så länge 😁👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ja,denna kommer vi beta av snabbt! 👍😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

8.2/10 på IMDB…

Kan du inte berätta vad manus går ut på?

Permalänk
Medlem

American Primeval - Riktigt bra western-serie. Det mesta är bra med den och den är riktigt rå och brutal. Det enda som drar ner lite är det hollywood-sliskiga slutet som kunde varit mindre uppenbart. Men den är välgjord och med bra skådespelarprestationer. Och en dålig med månad för Mormoner detta, först Heretic och nu denna. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Såg om på dark! Kan aldrig släppa hur lik snubben är Mikkelsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

8.2/10 på IMDB…

Kan du inte berätta vad manus går ut på?

Att få in så mycket våldsscener som möjligt. Karaktärsbyggandet får stå tillbaka för karikatyrer och våldsscener per minut baserat på de tre avsnitt jag sett. Jag är absolut inte anti mot våld i filmer men här är det ju bara billigt våld i fokus.

De som ger det höga betyg bedömer våldet skulle jag tro.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Underbar tråd!

Precis sett klart Squid game säsong 2.
Segt med så få avsnitt men ändå skönt att man inte behöver vänta 1+ år på nästa säsong.

Innan jul såg jag klart Band of brothers igen (för andra gången) och tyckte precis som ca 20 år sedan, att den är topprankad bland mina favoritserier. Underbar från början till slut. Rekommenderas starkt till de som älskade Saving Private Ryan t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Att få in så mycket våldsscener som möjligt. Karaktärsbyggandet får stå tillbaka för karikatyrer och våldsscener per minut baserat på de tre avsnitt jag sett. Jag är absolut inte anti mot våld i filmer men här är det ju bara billigt våld i fokus.

De som ger det höga betyg bedömer våldet skulle jag tro.

Om du tror serier automagiskt får högt betyg på IMDB p.g.a. mycket våldsscener kan du inte kollat upp många betyg tidigare.

Det var en våldsam tid och t.ex.

massakern var nog värre i verkligheten än i serien, inte bara våldet utan hur man lurade ut dem i falsk trygghet

Dold text

, så det har sin plats. Eller tror du det gick fredligt till ute på stäppen i kriget mellan amerikaner/indianer/mormoner?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Skaffade Britbox som har 7 dagars provperiod och sett 3 säsonger av Unforgotten, brittisk kriminalserie. Välgjord och påminner en del om Happy Valley, dock nya case för varje säsong. 7,5/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om du tror serier automagiskt får högt betyg på IMDB p.g.a. mycket våldsscener kan du inte kollat upp många betyg tidigare.

Det var en våldsam tid och t.ex.

massakern var nog värre i verkligheten än i serien, inte bara våldet utan hur man lurade ut dem i falsk trygghet

Dold text

, så det har sin plats. Eller tror du det gick fredligt till ute på stäppen i kriget mellan amerikaner/indianer/mormoner?

Alltså om du börjar argumentera för storyns trovärdighet så gör du ju självmål. Du får argumentera för att du finner serien underhållande, bra filmat etc inte för dess historiska korrekthet

Du har ju inte fel bara för att du gillar serien. Men den är ju inte korrekt för fem öre det är underhållning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Skaffade Britbox som har 7 dagars provperiod och sett 3 säsonger av Unforgotten, brittisk kriminalserie. Välgjord och påminner en del om Happy Valley, dock nya case för varje säsong. 7,5/10

Kör ett år prem på Britbox, Hope Street (crime, 3 säsonger) var en serie som jag tycker var rätt bra.

8/10

Death in paradise (crime,12 säsonger) är osså är så bra, lite humor (Dwayne å Fidel).

9/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Alltså om du börjar argumentera för storyns trovärdighet så gör du ju självmål. Du får argumentera för att du finner serien underhållande, bra filmat etc inte för dess historiska korrekthet

Du har ju inte fel bara för att du gillar serien. Men den är ju inte korrekt för fem öre det är underhållning.

Det är lite svårt att se vad du egentligen propagerar för här, har du nån koll på amerikansk historia? För jag stötte på denna massakern för första gången för snart 15 år sen när jag läste en bok online om alla konfilkter med dödlig utgång amerikansk militär har varit inblandade i under historien. Det är liksom inte hittepå: https://en.wikipedia.org/wiki/Mountain_Meadows_Massacre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

american primeval.

Rå/verklig med lagom mycket drama och action.

4 Scalper av 5.