Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 - Problem gällande anslutning av 12v 8 pins kontakt till CPU

Permalänk

Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 - Problem gällande anslutning av 12v 8 pins kontakt till CPU

Det var relativt många år sedan jag byggde en dator och har stött på lite patrull. Jag har införskaffat ett nytt moderkort: Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 och har bestämt mig för att testa AMD eftersom jag fått tag i en 9800X3D cpu.

Jag har ett dryga 6 år gammalt nätagg: Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum som jag vill fortsätta använda och tänkte dra en 8 pins kontakt till (CPU ström) som jag använt mig av tidigare. Det nya moderkortet från Gigabyte har dock 2 uttag för 8 pins anslutningar (CPU 12v) högst upp till vänster.

Jag upptäckte dock att jag inte får i hela kontakten utan måste dela den. Jag får alltså bara i en 4 pins kontakt (den högra gulfärgade delen i ovan bild) medan den ofärgade 4 pins kontakten inte passar i den andra delen och blev därför förbryllad.

Det går dock att trycka i båda 4pins kontakterna i den högra delen på respektive uttag (dvs 2x4_1 och 2x4_2), se nedan bild med gul färg där det är möjligt att ansluta 4 pins kontakterna.

Såhär ser de två 4 pins kontakterna ut från PSUn som ska anslutas till CPU:

Jag skulle alltså behöva veta om det fungerar att köra med att ansluta de två 4 pins kontakterna på ovan vis i den högra delen på de två olika uttagen, eller riskerar jag då att förstöra något? Jag har ju egentligen ytterligare en CPU kabel med en 8 pins kontakt från PSU till CPU 12v, men den kabeln är tyvärr identisk med denna. Känns ju lite trist om nätagget med kablar redan har blivit för gammalt....?

Vore oerhört tacksam för hjälp:)

Länkar till nätagg:
https://www.inet.se/produkt/6902349/seasonic-prime-ultra-1000...

Manual till Gigabyte 870E:
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_x870e...

Visa signatur

Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-U12A | G. Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 5TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem

Kabeln ska passa, det är en helt vanlig ATX12-kontakt både på moderkortet och nätagget. Det enda som kan upplevas lite underligt är att alla fyra stift på den ena kabeln är rundade när det egentligen ska vara två rundade och två fyrkantiga, men det är väldigt vanligt att det är så.

Så testa gärna med den andra kabeln ändå, ifall det är något fel på kabeln du använder nu som gör att stiften inte går i.

Permalänk
Viking

Vänd på kabeln.
Den sidan du tagit bild på ser ut att passa i nätaggregatet.

Edit: Eller då kanske inte haken får plats

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Verkar vara fel på den ena kabeln. Den andra kabeln gick betydligt lättare...

Det är alltid svettigt när man inte mekat på ett tag och ska bygga "dyra" delar.

Stort tack för hjälpen:)

Visa signatur

Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-U12A | G. Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 5TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"