Roborocks nya dammsugare städar undan efter dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Varför? Jag tycker inte om att göra tråkiga saker.

Om allt är roligt så är inget roligt

Permalänk

Och så undrar man varför filmen Wall-E skapades. Någon såg framtiden 👍

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Fattar inte grejen. Moderna dammsugare identifierar ju föremålet och bara undviker det. Skillnaden här är alltså att ytan under exempelvis en strumpa blir städad istället för att bli städad runt men på bekostnad av en rörlig arm som är ytterligare en del som kan gå sönder och till högre pris för maskinen?

Detta låter som en problematisering på något som varit ett icke-problem sedan några generationer tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ser andra möjligheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nog för att jag verkligen gillar robotdammsugare, men någon städning ska vi väl kunna göra själv? Eller är vi så lata?

Jag är för allt som spar mig tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nog för att jag verkligen gillar robotdammsugare, men någon städning ska vi väl kunna göra själv? Eller är vi så lata?

"men någon städning ska vi väl kunna göra själv"
Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

För mig är städning ett utmärkt tillfälle att komma bort från vad jag gör och bara koppla bort en. Sträcka, röra, och fundera på nåt annat.

Permalänk
Medlem

Roborock kommer alltid med coola funktioner på papper, appliceringen är långt ifrån bra. Dom är än inte lyckats se till att auto dock stationerna slutar läcka, efter 5 generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

För mig är städning ett utmärkt tillfälle att komma bort från vad jag gör och bara koppla bort en. Sträcka, röra, och fundera på nåt annat.

Jag föredrar en promenad i skogen framför att dammsuga och klippa gräset t ex.

Om man nu bara kunde utveckla denna dammsugare till att lägga tvätten i tvättmaskinen också..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

För att städa ytan under ett föremål räcker det väl att den identifierar föremålet, städar bakom och sedan kontrollerat knuffar undan det till den städade ytan.

Permalänk
Medlem

Kan man programmera så att den hämtar en kall öl åt en tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Om allt är roligt så är inget roligt

Allt kommer ändå inte vara roligt så det känns som ett icke-problem

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så blir man lat också.

Jag är redan lat när det gäller tråkiga saker så det är redan kört där

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Alltså, i vårt hushåll skulle jag betala mycket för en robot som bara plockade undan saker!! (på ett effektivt sätt) Helst om den kan nå saker från åtminstone soffbord och liknande, skulle nog betala mer än för en robot som dammsög till och med.......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skulle personligen inte lita på att ha en Tesla-apparat i mitt hushåll.

Men en kina-robot som eventuellt har kopplingar till regimen går bra? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Men en kina-robot som eventuellt har kopplingar till regimen går bra? 😅

Väntar snällt på att pappa staten här hemma i Sverige börjar tillverka sin version.

(Givetvis sarkastiskt menat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Kan man programmera så att den hämtar en kall öl åt en tro?

Har du balkongdörren öppen och ölen på golvet och lådan på soffbordet, så kanske...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tveksam till att detta kommer fungera särskilt bra i praktiken. Den lär misslyckas med att greppa många saker och välta/tappa annat.

Däremot är det ju kul att teknik utvecklas för att göra tråkiga sysslor. Trenden med AI har ju annars varit att AI:n gör allt kreativt/roligt som att skriva låtar, skapa bilder o.s.v. medan människorna får göra tråkiga skitjobb.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så tröttsamt att höra det här varenda gång något förbättras.
Nu har ribban skjutits hela vägen fram till att robotdammsugare är helt ok, men gränsen går minsann vid att flytta på en strumpa 20 cm så att robotdammsugaren kan dammsuga även där?

Blir så förbannad på hela "åh vad lata vi är"-grejen. Som att vi inte är den mest överarbetade generationen någonsin, som dagligen bombarderas med intryck och beslutsfattanden som hade tagit en 1800-tals-människa en halv livstid att nå.

Men nä, en liten arm på din dammsugande robot. Där går minsann gränsen.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Fattar inte grejen. Moderna dammsugare identifierar ju föremålet och bara undviker det. Skillnaden här är alltså att ytan under exempelvis en strumpa blir städad istället för att bli städad runt men på bekostnad av en rörlig arm som är ytterligare en del som kan gå sönder och till högre pris för maskinen?

Detta låter som en problematisering på något som varit ett icke-problem sedan några generationer tillbaka.

Det låter som att du fattar grejen alldeles utmärkt, men inte tycker att det är värt ett högre pris helt enkelt?
Icke-problem kan du ju inte påstå att det är.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Deras s8 maxv kan inte ens känna igen sockar eller sladdar så svårt att se att denna ska fungera

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men, varför jobba på detta? Gå direkt till katt-flickor istället för helvete.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Deras s8 maxv kan inte ens känna igen sockar eller sladdar så svårt att se att denna ska fungera

Du menar att s8 maxv har mjukvaran för att göra det och misslyckas? Är det inte så att den endast har mjukvara för att upptäcka hinder? En sladd eller strumpa är inget hinder, men de fastnar i rullarna.
Denna nya har den mjukvaran, att identifiera vad som ligger framför den. En ny funktion helt enkelt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ja tacka vet jag när kärringarna bar ned tvätten till sjön och hade klappträ för att få bort smutsen.
Sen stå och hänga tvätten i svinkallt blåsigt väder var endast bra för karaktären! Allt som utverkats efter det är ren lathet.
(ironi)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja tacka vet jag när kärringarna bar ned tvätten till sjön och hade klappträ för att få bort smutsen.
Sen stå och hänga tvätten i svinkallt blåsigt väder var endast bra för karaktären! Allt som utverkats efter det är ren lathet.
(ironi)

Håller med! Allt var bättre förr!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Snart blir det som i filmen "Runaway" från 1984 (ironiskt nog). En synnerligen mörk och trulig Gene Simmons med robotspindlar styr om koden i din Roborock och förser den med vapen.

För övrigt en härlig film med 80-tals B-action i den högre skolan. Man hade både drönare och robotdammsugare i samhället så helt klart en förhållandevis träffsäker tillbakablick i dåvarande framtidstro.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Jag känner nästa steg är Wall-E