Permalänk
Medlem

Bilbesiktning och parkeringsbroms

Tjena,

Lämnade in min bil för besiktning och fick tyvärr: "Parkeringsbroms bromsverkan 1.4.1, 1.4.2 otillräckligt" med bromsvärden
VF 2,2 - HF 2,3
VB 1,5 - HB 1,4

Nåja, så blir det väl på "nya" bilar där man bara parkerar med att trycka på Engine off och inte trycker i handbromsen.

Besiktningskillen sa att värdena borde komma upp till minst 1,7, antar att han menade bakdäcken då det är där parkeringsbromsen sitter.
Försökte spänna åt vajern själv men fick bara att däcken bromsade olika hårt så fick bita sura äpplet och lämna in till verkstad.
De hittade inte riktigt några dåliga värden (jag kanske hade gjort tillräckligt själv?) men de spände åt lite till, provade på sin egna rullbromsprovare och sa att det borde bli godkänt nu. Även verkstaden sa att ena sidans broms var lite kärvande relativt den andra.

Dagen efter åker jag för efterkontroll och får bromsvärden
VF 1,8 - HF 1,6
VB 1,2 - HB 1,1

Alltså lägre värden på alla hjul, men jag får godkänt!?
Mixar jag ihop olika saker eller vad tänker jag konstigt?

Borde inte bättre åtspända bromsar/bromsvajer ge högre bromsvärden? Sett något att Parkeringsbromsen ska ta 16% av bilens vikt men kollar dom det i någon maskin eller kör de bara på känn?

Nu är jag glad att bilen fick godkänt och byte av något kärvande broms (enligt verkstaden och dyr offert) får vänta ett år till...

Permalänk
Medlem

Kan det vara så tokigt att deras mätprotokoll baseras först på skillnaden mellan bak och fram, så när skillnaden var mindre så var det ok?

Men varför använder du inte parkeringsbromsen när du parkerar? På helt platt mark kan jag väl tänka att det funkar utan, men annars är ju parkeringsbromsen given!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

elektrisk parkeringsbroms och automat? se till att använda det annars kärvar det ihop totalt och om du inte använder det hänger hela bilens vikt på växellådan vilket kan leda till att den går sönder i förtid.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kan det vara så tokigt att deras mätprotokoll baseras först på skillnaden mellan bak och fram, så när skillnaden var mindre så var det ok?

Men varför använder du inte parkeringsbromsen när du parkerar? På helt platt mark kan jag väl tänka att det funkar utan, men annars är ju parkeringsbromsen given!

Enda jag hittar är att det inte får diffa mer än 30% på samma axel och att parkeringsbromsen ska kunna ta 16% av bilens totala vikt. Inte något relativt axel 1 och 2.

Jadu, hade gärna sagt att jag hade nån bra förklaring på det... Förra bilen med parkeringsbroms var mycket lättare att komma ihåg då spaken satt i mittkonsolen. Nu är det en lite pedal längs till vänster nära dörren. Trodde väl kanske också att så "ny" bil så la den i parkeringsbromsen automatiskt när den stängdes av; Den hamnar ju i P-läge, men det är tydligen bara parkeringsläge/lås i växeln..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

elektrisk parkeringsbroms och automat? se till att använda det annars kärvar det ihop totalt och om du inte använder det hänger hela bilens vikt på växellådan vilket kan leda till att den går sönder i förtid.

Stämmer gott och väl. Tydligen den där självjusterande parkeringsbromsen mot bilens ordinarie skivbromsar också.
Ska börja använda parkeringsbromsen mer frekvent nu och hoppas att kärvningen kanske blir mindre, eller iaf inte mer.

Nu parkerar jag iofs nästan alltid i P-garage, både hemma eller på jobb och övriga tillfällen är det på plan mark/planlagd parkering så borde inte lägga så mycket stress på växellådan.

Permalänk
Medlem

De värden du anger torde avse färdbromsen, men du har fått underkänt på parkeringsbromsen. Man är intresserad tillräcklig bromskraft och att det drar rakt. Sannolikt kontrolleras färdbromsen om man får underkänt på parkeringsbromsen eftersom det är en komponent som kan ha påverkats av åtgärder på handbromsen. I och med att du har lägre fram vid det provet i fall två är det logiskt att det även är lägre bak. Om jag tittar på några gamla protokoll så varierar den en del mellan besiktningstillfällena på samma bil där alla är godkända (oaktat 2X senast pga halvljuslampa som sa upp sig på vägen dit).

När det gäller att spänna vajer på en handbroms så är det vanligt med en konventionell att det är tre ställen. Ett som kortar vajern bak och ett ett per hjul. Egentligen ska man då först justera rätt vid respektive hjul och därefter tillse att vajern från spaken är lagom spänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inte helt sant. En konventionell automat har en sorts spärr som går i på utgångsaxeln när man lägger i P-läge, men den är inte lika kraftig som en fungerande handbroms. Däremot så ligger det förstås en konstant belastning genom bilens drivknutar, axlar o dyl om det inte är helt plant.

I grunden håller jag dock med och tycker att det är ett oskick att ställa bilen enbart i P-läge om det inte är för att man ska ha den stående länge (på plan mark) och vill undvika att handbromsen rostar fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De värden du anger torde avse färdbromsen, men du har fått underkänt på parkeringsbromsen. Man är intresserad tillräcklig bromskraft och att det drar rakt. Sannolikt kontrolleras färdbromsen om man får underkänt på parkeringsbromsen eftersom det är en komponent som kan ha påverkats av åtgärder på handbromsen. I och med att du har lägre fram vid det provet i fall två är det logiskt att det även är lägre bak. Om jag tittar på några gamla protokoll så varierar den en del mellan besiktningstillfällena på samma bil där alla är godkända (oaktat 2X senast pga halvljuslampa som sa upp sig på vägen dit).

När det gäller att spänna vajer på en handbroms så är det vanligt med en konventionell att det är tre ställen. Ett som kortar vajern bak och ett ett per hjul. Egentligen ska man då först justera rätt vid respektive hjul och därefter tillse att vajern från spaken är lagom spänd.

Har för mig att det är separata mindre bromsok med givare på till elektriska handbromsar och att de kärvar om man aldrig använder dem? kan kolla mer noga på min 2022 bil som har elektrisk handbroms, har för mig att det är upplagt så på min bil iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inte helt sant. En konventionell automat har en sorts spärr som går i på utgångsaxeln när man lägger i P-läge, men den är inte lika kraftig som en fungerande handbroms. Däremot så ligger det förstås en konstant belastning genom bilens drivknutar, axlar o dyl om det inte är helt plant.

I grunden håller jag dock med och tycker att det är ett oskick att ställa bilen enbart i P-läge om det inte är för att man ska ha den stående länge (på plan mark) och vill undvika att handbromsen rostar fast.

Ah ok, har lärt mig att jag ska lägga min bil i neutral, dra den elektriska parkeringsbromsen och sen lägga den i P iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bromsvärdena från protokollet är från vanlig bromsning. Därför naturligt att de i princip är den samma som innan verkstaden skruvade på parkerings/handbromsen. Parkerings/handbromsens värden redovisas inte förutom som eventuellt underkännande.

Varför den underkändes har du nog redan själv redovisat för, den användes aldrig. Exakt hur den fungerar beror säkert på vilken bil du har då bromsar kan se lite olika ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Stämmer gott och väl. Tydligen den där självjusterande parkeringsbromsen mot bilens ordinarie skivbromsar också.
Ska börja använda parkeringsbromsen mer frekvent nu och hoppas att kärvningen kanske blir mindre, eller iaf inte mer.

I min 3 år "gamla" bil så har jag en AutoH-knapp. Är den påslagen så behöver jag bara hålla ned bromspedalen så läggs handbromsen i när jag stänger av motorn. Har du liknande knapp och i såf all testat detta?

Edit: Kom på att du har fotbroms, då har du nog inte denna funktion på din bil (Mercedes?).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Nu vet jag inte vad du har för bil och hur dess bromsar är konstruerade, men siffrorna för bromsvärdena på bakhjulen i ditt besiktningsprotokoll gäller väl färdbromsen och inte handbromsen.
Färdbromsen drivs av bilens hydrauliska bromssystem, medan bromsvajern verkar på bakhjulens bromsbelägg separat utan att blanda in hydrauliken.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har för mig att det är separata mindre bromsok med givare på till elektriska handbromsar och att de kärvar om man aldrig använder dem? kan kolla mer noga på min 2022 bil som har elektrisk handbroms, har för mig att det är upplagt så på min bil iallafall.

Nu skrev jag om konventionell handbroms med vajer eftersom trådstartaren skrev om försök att spänna. Elektrisk handbroms varierar. Det finns bilar som har ett separat ok, men det vanligaste är nog att funktionen är inbyggd i det vanliga bromsoket. Oavsett så gäller generellt att saker mår bra av att användas. I teorin kan saker förstås slitas ut, men när de inte används brukar det sluta med att det blir problem innan de annars hade hunnit bli utslitna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Nu vet jag inte vad du har för bil och hur dess bromsar är konstruerade, men siffrorna för bromsvärdena på bakhjulen i ditt besiktningsprotokoll gäller väl färdbromsen och inte handbromsen.
Färdbromsen drivs av bilens hydrauliska bromssystem, medan bromsvajern verkar på bakhjulens bromsbelägg separat utan att blanda in hydrauliken.

Har man elektroniks handbroms så är vanligaste en elmotor som applicerar bromsverkan.

Edit: Börjar bli trött, detta var menat som tillägg till ztenlunds kommentar men klickade på din.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Siffrorna du anger är värdena på de vanliga bromsarna, aka färdbromsarna. Inget konstigt alls att de är lägre i bak.

Sen att det skiljer beror förmodligen på att du var på olika stationer. Mästaren noterar kraften kn innan däcken låser sig. Olika bänkar kräver olika mycket kraft helt enkelt och det diffar.

De kollar framförallt om det är skillnad i bromsverkan på samma axel och så att bilen kan stanna. Inte om du har sportbromaar eller inte.

När det gäller justering av handbroms så finns det ett par saker att tänka på. Det första är konstruktionen av handbromssystem. Det finns/fanns system som bara justerades med varjern men det är ytterst sällan numera.

Men oavsett om det är trum/bromsbacksmodellen eller skivbromsmodell så skall man i regel ALLTID justera bromsarna vid hjulen/beläggen/backarna. Justering av varjern skall mer ses som en justering för att få spaken i rätt läge samt för att kustera en ev sträckt vajer. INTE för att justera slitna bromsar!

Med det sagt så går det ju att bara spänna varjern och på så sätt få lite bättre verkan. Inte optimalt med det fungerar nån gång och besiktningen ser bättre värden. Däremot är det vanligt att de i stället ligger emot. Därav brukar besiktningen lyfta upp bilen ändå och snurra och kolla så man inte fulat och de ligger på hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

och om du inte använder det hänger hela bilens vikt på växellådan vilket kan leda till att den går sönder i förtid.

Då ska det vara en riktigt vek transmission om det skulle göra en betydande skillnad i livslängd.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Då ska det vara en riktigt vek transmission om det skulle göra en betydande skillnad i livslängd.

Handlaren sa det till mig iallafall när jag köpte en Ford Focus med dubbelkopplingslåda, den växellådan var också ren skit så ligger nog lite sanning i det

Visa signatur

Permalänk

De värdena du redovisar har ingenting med underkännandet på p-broms att göra, värdena är färdbroms (vanliga fotbromsen) och att det är olika höga kan bero på flera faktorer som är irrelevanta för den här frågeställningen.
P-bromsen ska _minst_ klara av att hålla 16% av _totalvikten_ av fordonet, det gjorde inte din p-broms vilket resulterade i en "tvåa".
Testet genomförs i en Bromsprovare som mäter retardationskraften i kN (kiloNewton).

Vad är det för bil du har? (med den iformationen jag kunnat utläsa har du endera en Kia Niro eller liknande eller en Mercedes).

<-- Besiktningstekniker

Lade till min yrkestitel
Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Nu har flera svarat samma sak men väljer din som var senast och från en besiktningstekniker

Skrivet av Porridgeball:

De värdena du redovisar har ingenting med underkännandet på p-broms att göra, värdena är färdbroms (vanliga fotbromsen) och att det är olika höga kan bero på flera faktorer som är irrelevanta för den här frågeställningen.
P-bromsen ska _minst_ klara av att hålla 16% av _totalvikten_ av fordonet, det gjorde inte din p-broms vilket resulterade i en "tvåa".
Testet genomförs i en Bromsprovare som mäter retardationskraften i kN (kiloNewton).

Vad är det för bil du har? (med den iformationen jag kunnat utläsa har du endera en Kia Niro eller liknande eller en Mercedes).

<-- Besiktningstekniker

Okej, så de har alltså en maskin de testar parkeringsbromsen i bara att den siffran inte syns på pappret? Inte bara att en tekniker godtyckligt kan bestämma om det blir godkänt eller ej utifrån att själv köra bilen och bromsa? Då känns det bättre.

Har en Prius 2014. Parkeringsbromsen går till andra sidan av skivbromsarna(jämfört med fotbromsen) på bakdäcken. De har nog börjat kärva främst pga ej använt p-bromsen (både av mig och tidigare ägare) då man lätt glömmer av den då den är "gömd" vid foten och bilen läggs i P-läge när man stänger av.

Ibland blir man dum av automation

Permalänk
Skrivet av Pentav:

Nu har flera svarat samma sak men väljer din som var senast och från en besiktningstekniker

Okej, så de har alltså en maskin de testar parkeringsbromsen i bara att den siffran inte syns på pappret? Inte bara att en tekniker godtyckligt kan bestämma om det blir godkänt eller ej utifrån att själv köra bilen och bromsa? Då känns det bättre.

Den siffran syns inte på protokollen, handdatorn räknar ut de värden man skriver in mot totalvikten och får fram resultatet.

Skrivet av Pentav:

Har en Prius 2014. Parkeringsbromsen går till andra sidan av skivbromsarna(jämfört med fotbromsen) på bakdäcken. De har nog börjat kärva främst pga ej använt p-bromsen (både av mig och tidigare ägare) då man lätt glömmer av den då den är "gömd" vid foten och bilen läggs i P-läge när man stänger av.

Ibland blir man dum av automation

Tyvärr är det ett mycket vanligt fel på Prius och andra fordon med fotmanövrerade parkeringsbromsar, se till att det blir riktigt gjord reparation så håller den (inte använda delar från exempelvis Biltema eller Autodoc).

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

P-läget på en automat är inte designat för att ersätta P-bromsen. Det är en liten fjäderbelastad mojäng med ett ingrepp på 5-10 mm i ett grunt tandhjul.

Och jo, det förekommer att de slits ut, släpper eller går av. Använd P-bromsen till att stå still.

När P-läget är av:

Det är inte grövre konstruerat på någon personbil.

Permalänk
Medlem

Absolut, från och med nu ska jag försöka komma ihåg den fotmanövrerade p-bromsen! Efter ett tag blir det säkert en vana.

Men skönt, då var det alltså inte konstigt att jag inte förstod kopplingen mellan bromsvärdena och p-bromsen. För det fanns ju ingen