Var nånstans har du läst att det ska ske stora IPC förändringar den här generationen? har Nvidia ens sagt något om att själva raster-arkitekturen gjorts om? Eller extrapolerar du ut det enbart från en opålitlig otydlig graf från Nvidia från en speltitel?
(som Clasito redan påpekat)
Visst, tensor core har förbättringar men lär ju bara påverka Raytracing.
Nya litografin kan kanske få upp klockfrekvenserna en del och TDP har ju ökat så det kan ju ge en del prestanda... Men de siffror man sett hittills om basklock osv verkar ju inte vara några stora ändringar på den fronten.
Sen får vi se hur mycket bandbredden ger från nya DDR7 minnena...
Men jag tror inte det kommer räcka till 40% ökning FPS i snitt i ren rasterprestanda på tex 4070 vs 5070 på standardkorten i normalupplösning genomfört av oberoende testare. (typ 1440p utan RT utan fejkframes eller uppskalning)
Drygt 20% är nog så optimistisk jag kan bli i min realistiska gissning.
Om jag får hoppas lite så kanske ca 30% om de kan trycka upp klockfrekvenserna rejält högt mot förra generationen, och tex DDR7 ger mer än man tror.
Men jag kan absolut ha helt fel och nVidia har äss i rockärmen för rasterprestanda
Jag sa bara att man kan inte enbart räkna med fysiska attribut för att räkna ut potentiell prestandaökning.
När en ny generation kort inte ökar speciellt mycket i fysiska attribut så är det nästan alltid att prestandalyft tillkommer genom förbättringar i arkitekturen.
Sen dels ur historiskt perspektiv så brukar förbättringarna landa på 30-40% beroende så klart på spel och upplösning från generation till generation.
Graferna är säkert best case scenario, men det är svårt att sälja produkter som enbart presterar något bättre för samma pris så sett ur ett businessperspektiv så brukar det också vara däromkring det behöver landa på för att kunna sälja, annars så behåller folk de kort de har eller ser till konkurrenter.
Men det är bara min åsikt baserat på min erfarenhet och precis som alla andra så är det bara spekulationer baserat på de fakta som finns och vad som skett historiskt.
Alea Jacta Est