AMD:s RDNA 4-flaggskepp ryktas kosta 6 700 kronor

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Var nånstans har du läst att det ska ske stora IPC förändringar den här generationen? har Nvidia ens sagt något om att själva raster-arkitekturen gjorts om? Eller extrapolerar du ut det enbart från en opålitlig otydlig graf från Nvidia från en speltitel?
(som Clasito redan påpekat)

Visst, tensor core har förbättringar men lär ju bara påverka Raytracing.
Nya litografin kan kanske få upp klockfrekvenserna en del och TDP har ju ökat så det kan ju ge en del prestanda... Men de siffror man sett hittills om basklock osv verkar ju inte vara några stora ändringar på den fronten.
Sen får vi se hur mycket bandbredden ger från nya DDR7 minnena...

Men jag tror inte det kommer räcka till 40% ökning FPS i snitt i ren rasterprestanda på tex 4070 vs 5070 på standardkorten i normalupplösning genomfört av oberoende testare. (typ 1440p utan RT utan fejkframes eller uppskalning)
Drygt 20% är nog så optimistisk jag kan bli i min realistiska gissning.

Om jag får hoppas lite så kanske ca 30% om de kan trycka upp klockfrekvenserna rejält högt mot förra generationen, och tex DDR7 ger mer än man tror.

Men jag kan absolut ha helt fel och nVidia har äss i rockärmen för rasterprestanda

Jag sa bara att man kan inte enbart räkna med fysiska attribut för att räkna ut potentiell prestandaökning.
När en ny generation kort inte ökar speciellt mycket i fysiska attribut så är det nästan alltid att prestandalyft tillkommer genom förbättringar i arkitekturen.

Sen dels ur historiskt perspektiv så brukar förbättringarna landa på 30-40% beroende så klart på spel och upplösning från generation till generation.

Graferna är säkert best case scenario, men det är svårt att sälja produkter som enbart presterar något bättre för samma pris så sett ur ett businessperspektiv så brukar det också vara däromkring det behöver landa på för att kunna sälja, annars så behåller folk de kort de har eller ser till konkurrenter.

Men det är bara min åsikt baserat på min erfarenhet och precis som alla andra så är det bara spekulationer baserat på de fakta som finns och vad som skett historiskt.

Visa signatur

Alea Jacta Est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Pajas AMD försöker väl lista ut hur bra 5070 egentligen är så att de kan sätta ett lägre pris med minsta möjliga marginal. Så lustigt att de undvek att persentera sina kort efter att Nvidia sa att 5070 är lika bra som ett 4090.

Haha, det är ju inte direkt AMD som är pajasen här...

"Impossible without lack of intelligence"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Läckan påvisar ju 10% under 4080S.... I den senaste läckan från cp77 och wukong.
Dock påvisades det senare att det inte var i de settings de först trodde.
Dock bra tryck men mer troligt i 4070ti/super klass

Är ganska säker på att detta var med Ray tracing på och ryktena har har sagt att Ray Tracing prestandan kommer ligga runt 4070ti nivå.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är ganska säker på att detta var med Ray tracing på och ryktena har har sagt att Ray Tracing prestandan kommer ligga runt 4070ti nivå.

CP med och wokung är utan, om nu inte 100fps I 4k är rimligt då 4090 har 27 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Staplarna på nVidias diagram (far cry 6) visar ju på 20, max 30% ökning i prestanda. Som flera youtubers redan påpekat. För 5070 så blir det då runt 4070ti super, 4070 ti och 3090 ti beroende på upplösning ifall vi utgår ifrån Sweclockers prestandaindex (med reservation för huvudräkning).
Sen väljer man i regel spel där ökningen är så stor som möjligt, och då kanske medelvärdet bland andra titlar inte blir så högt?

Det är ju också här AMD ryktas slotta in sina kort. Som många andra i tråden säger så tror jag också att AMD behöver ta lite mer av sina marginaler denna gång. För oss är det positivt.
Frågan är bara vad nVidia gör om AMD går in lågt? Har dom en prissänkning på g? Förutsatt att AMDs prestanda är där eller över 5070.

Såg nått klipp (har sett så många nu) där dom funderade på ifall nVidias påhitt att 5070=4090 ställt till det för AMD. Att oavsett hur dom gör så kan dom inte "hitta på" tillräckligt många frames för att matcha och kommer då se mycket sämre ut.

Får be om ursäkt!

Jag var faktiskt tvungen att gå in och dra några streck på grafen i paint, för jag tyckte det var mycket högre, men ser nu att det är 25-27%, så mina gamla ögon såg helt klart fel. Tyckte det var 35-40%.

Så det dämpade mina förhoppningar ganska klart.

Bara några veckor kvar så har vi svaret.

Visa signatur

Alea Jacta Est

Permalänk
Medlem

CP med och wokung är utan, om nu inte 100fps I 4k är rimligt då 4090 har 27 😁

Det är men path tracing på som 4090 får 27 fps testerna med 9070XT var med vanlig ray tracing.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk

Det vore ju kul om en tillverkare drog till som fan i underkant.

Vi AMD, kommer inte tillverkar kort i högre segment. Vore ju kul om deras kort för 7000 sopade banan med typ 5080.

Kom inte ihåg vilket kort det var men AMD Sapphire 4000-serie som gick att köpa för några tusen och som spöade dom dyrare korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3285mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det vore ju kul om en tillverkare drog till som fan i underkant.

Vi AMD, kommer inte tillverkar kort i högre segment. Vore ju kul om deras kort för 7000 sopade banan med typ 5080.

Kom inte ihåg vilket kort det var men AMD Sapphire 4000-serie som gick att köpa för några tusen och som spöade dom dyrare korten.

Vet inte om det var AMD eller ATI på den tiden och orkar inte kolla men kommer iaf ihåg att 4870 för typ 1800 spänn va grym bang for buck då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är men path tracing på som 4090 får 27 fps testerna med 9070XT var med vanlig ray tracing.

"Notably, Cyberpunk appears to have used ray-tracing which explains why the RX 9070 XT lags behind in this game."
Står ju i orginal artikeln... Så nej du har inte 96 fps med RT I 4k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkforce:

AMD måste gå för 399$ annars kommer de att få enorma problem att ta marknadsandelar igen. Det kommer att skära ner på deras GPU-marginaler, men både AMD och Nvidia har höjt sina marginaler senaste 10 åren, så borde finnas utrymme. (Källa: AMD)

Enligt din länk gjorde AMD $12 miljoner i vinst på gaming segmentet sista kvartalet, låter knappast som någon bra marginal, dessutom har den ju som synes gått ner sista 5 kvartalen.

Gaming
Operating income $ 12 $ 77 $ 208 $ 240 $ 747

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Enligt din länk gjorde AMD $12 miljoner i vinst på gaming segmentet sista kvartalet, låter knappast som någon bra marginal, dessutom har den ju som synes gått ner sista 5 kvartalen.

Gaming
Operating income $ 12 $ 77 $ 208 $ 240 $ 747

Det inkluderar också playstation skall ju sägas...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo vissa kommer ju med 2x8pin också...
Låter dock konstigt med så stor varians på möjlig effekt....

Ibland sätter de nog överdrivet med 8pin för att kortet ska kännas kraftfullare.
Jag hade exempelvis GTX 580 EVGA classifeld ultra 3gb eller något det hade 3st 8pin. Trots det rekommenderades det bara 600w nätaggregat. Vanliga 580 körde ju med en 6pin och en 8pin. Så tror knappast det behövdes egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ibland sätter de nog överdrivet med 8pin för att kortet ska kännas kraftfullare.
Jag hade exempelvis GTX 580 EVGA classifeld ultra 3gb eller något det hade 3st 8pin. Trots det rekommenderades det bara 600w nätaggregat. Vanliga 580 körde ju med en 6pin och en 8pin. Så tror knappast det behövdes egentligen.

Möjligt! Men att montera flera 8pin är ju en ökad kostnad... Varje 8pin skall ha sina anslutningar och regulatorer etc.
med tanke på att amd verkar sälja 700k-1m kort per kvartal och redovisar 0.01 miljarder i profit... Så är det 10$/kort worst case... Inte mycket marginal

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

9070 XT För $479/ 6700SEK så behöver det ju ha minst 7900 GRE/6950XT prestanda, men med 3x8-pin ström (som visats) och därmed troligt 330-335W så borde det ju kunna prestera ännu bättre.
Inte ens alla 7900 XTX har ju 3x8-pin ström.

Så frågan är om inte det är lillebror 9070 som kommer ligga på $479/6700SEK.
AMD hintar ju om att det kommer komma 9060 -kort också.

Inte alla modeller har 3x8 och 3x8 betyder inte att all ström faktiskt används. Sen lär 9070xt dra mycket pga. att de pushat för höga clocks. Förvänta absolut inget 7900xtx prestanda överlag, utom i raytracing troligtvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Gjorde dom inte exakt samma sak förra generationen. Alltså att de väntade på att nvidia skulle släppa sina kort först så de kunde anpassa priserna därefter, precis som du beskriver.

Kommer inte ihåg lanseringen men de placerade in korten prydligt mellan nvidias diton. Lite att överskatta sig själv.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, det är ju inte direkt AMD som är pajasen här...

"Impossible without lack of intelligence"

Eller så hade AMD haft balls och synat bluffen. Nu blev fegade de ur istället och sa att presentationstiden inte räckte till eller något i den stilen. Lamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Möjligt! Men att montera flera 8pin är ju en ökad kostnad... Varje 8pin skall ha sina anslutningar och regulatorer etc.
med tanke på att amd verkar sälja 700k-1m kort per kvartal och redovisar 0.01 miljarder i profit... Så är det 10$/kort worst case... Inte mycket marginal

De modeller med "extra" komponenter brukar ju bli ganska mycket dyrare så tror inte de minskar marginalerna. Det räcker ju att det står OC på en modell så kan de sälja samma kort några hundra dyrare när enda skillnaden är bios.
Och det borde inte drabba AMDs marginaler om ex Asus försöker sälja några mer påkostade varianter av 9070xt än deras vanliga Turbo/dual modeller eller tänker jag fel?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Inte alla modeller har 3x8 och 3x8 betyder inte att all ström faktiskt används. Sen lär 9070xt dra mycket pga. att de pushat för höga clocks. Förvänta absolut inget 7900xtx prestanda överlag, utom i raytracing troligtvist.

Med hög klockning, så tror jag dom kommer funka fint i e-sport som CS2, 6500XT sköter sig förvånansvärt bra enligt min erfarenhet på grund av just hög klockning.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Pajas AMD försöker väl lista ut hur bra 5070 egentligen är så att de kan sätta ett lägre pris med minsta möjliga marginal. Så lustigt att de undvek att persentera sina kort efter att Nvidia sa att 5070 är lika bra som ett 4090.

Släpp kortet efter vad ni själva tycker är bra istället. Måste era lansering alltid gå snett?

Vet inte hur seriöst ditt inlägg är, men det finns lossless scaling som du kan köpa för c.a 70kr, vilket kan göra så att man får mer fps med ett 1080ti/5700xt än med ett rtx 4090. Nu menar jag inte på att det är ens i jämförbar nivå med Dlss4 MFG, men det är jämförbart i principen ifall du faktiskt tänker på prestanda.

Det är så en marknad och lanseringar fungerar inte minst med seriösa företag, just nu är Nvidia såklart långt i täten och AMD efter men de båda tar såklart mycket hänsyn till varandra och all konkurrens som finns på samma sätt som alla andra (tech)företag. Allting om hur "bra" en produkt är relativt till alternativen, handlar inte om 'tyckande'.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte riktigt med på varför kritisera underdogen AMD med varför dom avvaktar. Varför ens gå ut med pris, info etc under CES? Dom måste ju ändå anpassa sig till marknadsledaren Nvidia. I min cyniska värld finns ingen direkt "heder" eller liknande att försvara, det är bara produkter som ska säljas. Och det görs bäst genom att invänta nvidias prestandasiffror & pris, sen lägga sig under det

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vet inte hur seriöst ditt inlägg är, men det finns lossless scaling som du kan köpa för c.a 70kr, vilket kan göra så att man får mer fps med ett 1080ti/5700xt än med ett rtx 4090. Nu menar jag inte på att det är ens i jämförbar nivå med Dlss4 MFG, men det är jämförbart i principen ifall du faktiskt tänker på prestanda.

Det är så en marknad och lanseringar fungerar inte minst med seriösa företag, just nu är Nvidia såklart långt i täten och AMD efter men de båda tar såklart mycket hänsyn till varandra och all konkurrens som finns på samma sätt som alla andra (tech)företag. Allting om hur "bra" en produkt är relativt till alternativen, handlar inte om 'tyckande'.

Jag kommenterade inte uppskalningen utan att AMD skulle ha visat upp sina nya kort efter Nvidias presentation men av någon anledning blev det inget av det. Ryktet är att de blev tagna off guard. Men vem vet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De modeller med "extra" komponenter brukar ju bli ganska mycket dyrare så tror inte de minskar marginalerna. Det räcker ju att det står OC på en modell så kan de sälja samma kort några hundra dyrare när enda skillnaden är bios.
Och det borde inte drabba AMDs marginaler om ex Asus försöker sälja några mer påkostade varianter av 9070xt än deras vanliga Turbo/dual modeller eller tänker jag fel?

3pin verkar finnas på även de klassiska MSRP modellerna. Sen kanske de inte är msrp längre iofs 😊

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hembrygd:

Jag kommenterade inte uppskalningen utan att AMD skulle ha visat upp sina nya kort efter Nvidias presentation men av någon anledning blev det inget av det. Ryktet är att de blev tagna off guard. Men vem vet..

AMD hade sina keynote innan Nvidia så det var väl därför dom såg det som en möjlighet att vänta. Får väl se hur bra det valet blir med tanke på att det inte fungerat förut.

Nu när Nvidia går ut och baserar mycket av de nya korten på DLSS och MFG så har ju AMD faktiskt chansen att, om deras kort faktiskt presterar så bra som läckorna visar, ge det som dem flesta av oss efterfrågar vilket är att visa raster prestanda samt ett riktigt bra pris. Som sagt har ju inte denna strategi fungerat förut så vi får väl se.

Permalänk
Medlem

"Notably, Cyberpunk appears to have used ray-tracing which explains why the RX 9070 XT lags behind in this game."
Står ju i orginal artikeln... Så nej du har inte 96 fps med RT I 4k

Alltså tittar du på siffrorna skulle så är testet med vanlig raystracing så som sweclockers gör annars skulle tex ett 4080 super vara i samma klass som 3080. https://www.sweclockers.com/test/38262-sapphire-radeon-rx-790...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså tittar du på siffrorna skulle så är testet med vanlig raystracing så som sweclockers gör annars skulle tex ett 4080 super vara i samma klass som 3080. https://www.sweclockers.com/test/38262-sapphire-radeon-rx-790...

Ray tracing ultra är inte med path tracing dock? Som detta test skall ha spelats i.
Sen vet vi inte vilken del de kört eller enbart benchmark.
Som sagt mycke rykten, dåligt med info

Edit
Här är ju wukong I 4k med allt på max

Och med RT med uppskalning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det lever upp till förväntningarna och har prestanda likt ett 4080/7900XT och landar på omkring 7000 kr så är det definitivt intressant. Jag sitter just nu på ett 6600XT och är i behov av en uppgradering då det är lite väl klent för 1440p och skapar lite bottleneck till min 7800X3D. Men det återstår att se hur de olika nya korten presterar och prissätts!

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Medlem

Ray tracing ultra är inte med path tracing dock? Som detta test skall ha spelats i.
Sen vet vi inte vilken del de kört eller enbart benchmark.
Som sagt mycke rykten, dåligt med info

Edit
Här är ju wukong I 4k med allt på max

Och med RT med uppskalninghttps://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31498?key=059939886e732a84804e1d53b8104721

Nej jag menar att Cyberpunk lär vara med normal raytracing som i sweclockers test medan wukong är native siffrorna är inom felmarginalen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Eller så hade AMD haft balls och synat bluffen. Nu blev fegade de ur istället och sa att presentationstiden inte räckte till eller något i den stilen. Lamt.

Eller så är det lamt att påstå att 5070 klår 4090. I vilken värld tror du det kommer hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexasRed:

Nvidia minus 50 dollar (och utan massa funktioner) strategin fungerar ju uppenbarligen inte då deras marknadsandel har sjunkit som en sten de senaste åren, de kanske äntligen bestämt sig för att prova något annat.

Meh. Marknadsandelen sjönk med Maxwell för tio år sen och har inte återhämtat sig sen dess, och då har AMD provat flera olika strategier för prissättning. Om de gör korten billigare så kontrar bara Nvidia, och eftersom Nvidia’s finanser är så mycket starkare kan de gå back på vissa kort för att hålla AMD borta. Det är mest det alla Super-serier handlar om. Om AMD skall vinna några marknadsandelar snabbt så behöver de ha något som är klart bättre, och de har inte utvecklingsresurser att fixa det.

Sen hjälper det inte att de byter strategi stup i kvarten. Deras misslyckade prissättning förra generationen (7900XT…) och sena lansering av Navi 32 (7800XT/7700XT) gjorde att de tappade mark igen.

Jo vissa kommer ju med 2x8pin också...
Låter dock konstigt med så stor varians på möjlig effekt....

Det är nog inte svårare än att 9070XT lär dra 320W. Det går med två 8-pin eftersom man kan dra från slotten också, men då är man nära gränsen. Vill man dra mycket mer så räcker inte det.

Som jag förstår det så är planen att 9070 utan XT kommer att ha väsentligt lägre effekt för att täcka in marknaden hyfsat trots att det bara blir två nya chip den här generationen.

Skrivet av Knotvillage:

4870 och 4850. AMD satsade på GDDR5, trots att det fanns en klar risk att det inte skulle vara klart i tid, och slog Nvidia som stod kvar på GDDR3. En halvnods krympning gav högre klockfrekvenser, och AMD fick ut mer av kislet den gången. Sen slog det väl inte GTX280 som var toppkortet, men det var en mycket bättre affär än GTS250 som var ett gammal 8800GT med ny klisterlapp på lådan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nej jag menar att Cyberpunk lär vara med normal raytracing som i sweclockers test medan wukong är native siffrorna är inom felmarginalen .

Om jag skall vara ärlig så tror jag det finns en stor chans till besvikelse för det är ju inte samma personer som läcker prestandan.

Det är ju väldigt enkelt att manipulera vilken fps man vill visa.
alla de som försöker jämföra gissar ju bara settings och kör med det dem tror för att uppnå korrekt fps.

Som sagt får vi se, om amd enbart hade 10-14$ profit per kort innan så vad de än sätter för pris så lär marginalen vara super låg

Visa signatur