TV-guiden: Välj rätt TV för gaming

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Det är väl i ärlighetens namn rätt svårt att se skillnad mellan 120 Hz och 240 Hz också även om vissa svär att dom kan göra det i 110% av fallen

Samtidigt kan man väl tycka att fejk 240 Hz blir än mer meningslöst om det i övrigt tom är sämre än 120 Hz. Men TV branschen har väl som bekant alltid gillat snake oil forskning som drivs från marknadsavdelningen. På en 240 Hz bildskärm kan man väl åtminstone mäta en faktisk skillnad mot 120 Hz även om effekten av den är mer tveksam.

Fake? Vad menar du är fake med 240 Hz på TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fake? Vad menar du är fake med 240 Hz på TV?

Att det krävs att man halverar upplösningen (eller snarare 1/4 om jag minns rätt) för att uppnå dubbla frekvensen och att input lag dessutom verkar bli sämre. Det är rätt många nackdelar jämfört med en äkta 240@native panel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Att det krävs att man halverar upplösningen (eller snarare 1/4 om jag minns rätt) för att uppnå dubbla frekvensen och att input lag dessutom verkar bli sämre. Det är rätt många nackdelar jämfört med en äkta 240@native panel.

Fake är det knappast. Det är verkligen 1080p/240. En nackdel med implementationen möjligtvis. Jag skulle beskriva DLG/240 det som en begränsad fördel eftersom alternativet till detta är inget 240 Hz-läge alls i någon nu existerande TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fake är det knappast. Det är verkligen 1080p/240. En nackdel med implementationen möjligtvis. Jag skulle beskriva DLG/240 det som en begränsad fördel eftersom alternativet till detta är inget 240 Hz-läge alls i någon nu existerande TV.

Problemet är väl att vad jag sett så marknadsförs det ofta som 240 hz utan att begränsningarna/förutsättningarna nämns på samma sätt varför det känns rimligt att många konsumenter kanske luras att tro att det är "normal" 240 hz. Sen är väl frågan panelen i sig är snabb nog att faktiskt "rita" bilden i nödvändig frekvens så det inte bara är elektroniken som kan ta emot och processa det hela i 240 hz (med input lag). Det är mer än vad jag vet och jag har aldrig lyckats hitta några recensioner och liknande som verkligen testat just det för 240 hz TV-apparater på samma sätt som ofta görs med motsvarande gamingskärmar. T.ex. Samsungs QN900D blev väl 240 hz jämfört med föregångarens 144 hz trots att den verkar ha samma panel som föregångaren (åtminstone baserat på att de få mätningar som jag kunnat hitta verkar närmast identiska).

Vet inte om du kanske gjort det i någon av dina tester eller vet med dig någonstans där detta testats lite mer i detalj? TV-recensioner tenderar väl överlag att skilja sig lite från de för (gaming)skärmar.

Edit:

Sen kan man väl som alltid diskutera värdet av 240 hz osv. i synnerhet på en TV-apparat, men det är väl som det varit i många år nu, här tänker jag främst på en jämförelse med en "äkta" 240 hz panel med stöd för det i native resolution utan DLG osv (som väl däremot verkar förekomma när det ska upp i ännu högre frekvenser även på bildskärmar, typ LGs 480 hz OLED).

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Om panelen arbetar i 240 Hz så arbetar den i 240 Hz och det kan inte vara något än 240 Hz, för då hade det inte varit 240 Hz.

Jag anar något invecklat argument där om någonting är "äkta" eller inte handlar om ifall responstiderna ryms inom 4,17 ms, eller hur? Det är en separat fråga om eftersläpsnivåer. Där skulle jag säga att ifall man är ute efter minimala eftersläp, välj en produkt som är byggd för ändamålet likt en jäkla rapp spelskärm.

DLG/240 Hz på en TV är primärt lite grädde på moset. Bonusfinessen. Ett sätt att locka in siffernördarna. Inte att en TV på något sätt ska bli nästa goto-produkt inom e-sport.

Tror inte ens många som har 240 Hz-funktionen faktiskt använder den då finessen sällan omnämns i forumen. Vore intressant att höra från någon som faktiskt använder sin TV i 240 Hz-läget. Vad säger ni? Fågel, fisk eller mittemellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Om panelen arbetar i 240 Hz så arbetar den i 240 Hz och det kan inte vara något än 240 Hz, för då hade det inte varit 240 Hz.

Jag anar något invecklat argument där om någonting är "äkta" eller inte handlar om ifall responstiderna ryms inom 4,17 ms, eller hur? Det är en separat fråga om eftersläpsnivåer. Där skulle jag säga att ifall man är ute efter minimala eftersläp, välj en produkt som är byggd för ändamålet likt en jäkla rapp spelskärm.

DLG/240 Hz på en TV är primärt lite grädde på moset. Bonusfinessen. Ett sätt att locka in siffernördarna. Inte att en TV på något sätt ska bli nästa goto-produkt inom e-sport.

Tror inte ens många som har 240 Hz-funktionen faktiskt använder den då finessen sällan omnämns i forumen. Vore intressant att höra från någon som faktiskt använder sin TV i 240 Hz-läget. Vad säger ni? Fågel, fisk eller mittemellan?

Vi är helt eniga om att den som är ute efter en rapp spelskärm bör välja just en sådan, problemet är att TV-apparaterna ofta verkar marknadsföras som just det och många köpare verkar även tro sig ha fått det. Problemet förstärks av att många recensioner gärna verkar föra vidare informationen rakt av.

T.ex. Samsung framhåller gärna sin apparater som utmärkta för spel med forumleringar som "Motion Xcelerator upp till 240Hz levererar ultimat rörelseprestanda och skapar skarp bild i blixtsnabb hastighet." och passar då som vanligt på att hitta på nya begrepp, i detta fall Motion Xcelerator 240 hz. Att det kommer på bekostnad av 3/4 av upplösningen och en sämre input lag än 120 hz får man leta lite mer noga för att finna

Ett annat problem är väl skillnaden mellan vad TVn kan ta emot för insignal och vad den faktiskt sen kan visa upp. Jag har aldrig lyckats hitta något test som mät och bekräftar att den visade bilden faktiskt uppdaterar sig motsvarande 240 hz även om det så må vara med 1/4 av upplösningen. T.ex. Samsungs QN900 verkar gått från 144 hz på QN900C till 240 hz på QN900D trots att den vad jag hört (vilket kan vara fel) använder samma bildpanel som föregångaren. Den har däremot en ny One Connect Box.

Har du själv testat och verifierat att det vi får ut är 240 hz det eller vet om någon som faktiskt gjort det?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Har du själv testat och verifierat att det vi får ut är 240 hz det eller vet om någon som faktiskt gjort det?

Ja, naturligtvis. Ifall det inte fungerar i 240 Hz är det uppenbart. De få gånger en skärm inte har fungerat i sin frekvens har det handlat om en direkt orsaksbunden problematik, likt denna skärm som frame skippade till 60 Hz med Nvidia-kort. Då är det uppenbara fel och det märks direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, naturligtvis. Ifall det inte fungerar i 240 Hz är det uppenbart. De få gånger en skärm inte har fungerat i sin frekvens har det handlat om en direkt orsaksbunden problematik, likt denna skärm som frame skippade till 60 Hz med Nvidia-kort. Då är det uppenbara fel och det märks direkt.

Vad innebär "inte fungerar" i detta fall? Tänker att uppenbara problem och en bildpanel som inte hänger med i 240 hz även om elektroniken aviserar det mot källan inte riktigt är samma sak. Problemen med Benq skärmen verkar vara av en något annan natur och sen även blivit åtgärdat.

Testerna av TV apparater och "gamingskärmar" verkar skilja sig mycket åt, där dom senare testas mer gällande sina påstådda spelegenskaper medan de förstnämna ofta verkar testas mer genom "Jag ser 240 hz kontrollpanelen på min PC, alltså är det 240 hz". Vilket väl i sig är fullt naturligt - så länge man inte börjar avisera TV-apparaterna som spelskärmar (eller åtminstone inte som alternativ till high end gamingskärmar). Jag har som sagt aldrig lyckats hitta några testar på TV apparater med DLG där dom testas på riktigt i "DLG läge", känner du till några så länka gärna.

Egentligen är förmodligen 60/120 hz en mer intressant fråga än 120/240hz på en TV, både sett till gruppen användare som ens kan mata in över 120 hz till sin TV lär vara klart mindre men även att skillnaderna mellan 60/120 är klart större än de mellan 120/240.

Om vi nu antar att 120/ 240 hz läget faktiskt är äkta på dessa DLG TV-apparater, vad ger det faktiskt för fördelar sett till de begränsningar som också verkar finnas gällande input lag osv, är det främst "ögongodis", typ lite bättre flyt i bilden?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Vad innebär "inte fungerar" i detta fall? Tänker att uppenbara problem och en bildpanel som inte hänger med i 240 hz även om elektroniken aviserar det mot källan inte riktigt är samma sak. Problemen med Benq skärmen verkar vara av en något annan natur och sen även blivit åtgärdat.

Din fråga är rätt märklig i min öron. Är det den där klassiska improvise-tankebanan som slår knut på sig själv?

Antingen är det 240 Hz eller så är det inte 240 Hz. Är det något annat än 240 Hz uppstår frameskipping vid <240 Hz eller repetitioner vid >240 Hz. När så sker är det rätt uppenbart att det inte längre är 240 Hz.

Edit: har du något exempel, någon länk, på där en 240 Hz-skärm inte hänger med i 240 Hz på det sätt du menar. Så att jag fatta mig en bild om vad du tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Din fråga är rätt märklig i min öron. Är det den där klassiska improvise-tankebanan som slår knut på sig själv?

Antingen är det 240 Hz eller så är det inte 240 Hz. Är det något annat än 240 Hz uppstår frameskipping vid <240 Hz eller repetitioner vid >240 Hz. När så sker är det rätt uppenbart att det inte längre är 240 Hz.

För egen del ser jag gärna oberoende mätningar och ett mer detaljerat underlag när det gäller spelegenskaperna på dessa TV-apparater på samma sätt som brukar finnas när spelskärmar testas och tillverkarnas påståenden nagelfars. Extra relevant blir det väl för paneltyper där pixelresponsen kan skapa ytterligare begränsningar.