Permalänk
Medlem

Knäppande/tickande ljud från ny dator

Hej!

Plockade ihop en dator, inkl. bygghjälp, från Inet i höstas.
Denna dator har nu börjat ge ifrån sig ett konstant knäppande/tickande ljud, ca var 2-5:e sekund. Låter lite som en gammal väckarklocka. Jag hör att det kommer inifrån datorn men vet tyvärr inte specifikt vilken del.

Intervallen på ljudet ökar vid belastning t.ex. när man öppnar chrome. Men det kan också försvinna helt vid väldigt hög belastning, grafiktunga spel etc.

Till saken hör att jag har även sporadiskt upplevt grafikartefakter i form av gröna streck på TVn den är kopplad till, någon gång i veckan. Dessa försvinner helt om jag drar ur och kopplar i HDMI-kabeln, eller om jag startar om datorn.

Jag har varit i kontakt med Inet som erbjudit mig att lämna in den på undersökning, men då grafikbuggen är så pass sällsynt så räknar jag inte med att de skall kunna återskapa den.

Då jag inte vet om ljudet räknas som en defekt, och har inte fått något tydligt svar på detta av dem, så kan jag bli debiterad en undersökningsavgift jag helst skulle slippa.

Har ni några tips på vad framförallt det knäppande ljudet kan bero på, och eventuell egen felsökning jag kan göra, som helst inte innebär att jag behöver skruva i datorn? Alternativt stresstester jag kan köra på egen hand för att bekräfta ett eventuellt defekt grafikkort.

Spec:

WD Black SN770 2TB Gen 4
AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be

PowerColor Radeon RX 7900 GRE 16GB Hellhound
Fractal Design Pop Air Svart
Montech Century G5 750W

ASUS DVD±RW DRW-24D5MT Svart Retail
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart
MSI MAG B650M Mortar WIFI

Windows 11
LG oled evo C3 65".

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

OCCT eller FurMark+Prime95 kan provocera fram de flesta hårdvaru fel snabbt.

Testa klassikern att byta HDMI sladd och strömsladd. Enkelt byte, svårt att testa fram kabelfel i mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eredorn:

Hej!

Plockade ihop en dator, inkl. bygghjälp, från Inet i höstas.
Denna dator har nu börjat ge ifrån sig ett konstant knäppande/tickande ljud, ca var 2-5:e sekund. Låter lite som en gammal väckarklocka. Jag hör att det kommer inifrån datorn men vet tyvärr inte specifikt vilken del.

Intervallen på ljudet ökar vid belastning t.ex. när man öppnar chrome. Men det kan också försvinna helt vid väldigt hög belastning, grafiktunga spel etc.

Till saken hör att jag har även sporadiskt upplevt grafikartefakter i form av gröna streck på TVn den är kopplad till, någon gång i veckan. Dessa försvinner helt om jag drar ur och kopplar i HDMI-kabeln, eller om jag startar om datorn.

Jag har varit i kontakt med Inet som erbjudit mig att lämna in den på undersökning, men då grafikbuggen är så pass sällsynt så räknar jag inte med att de skall kunna återskapa den.

Då jag inte vet om ljudet räknas som en defekt, och har inte fått något tydligt svar på detta av dem, så kan jag bli debiterad en undersökningsavgift jag helst skulle slippa.

Har ni några tips på vad framförallt det knäppande ljudet kan bero på, och eventuell egen felsökning jag kan göra, som helst inte innebär att jag behöver skruva i datorn? Alternativt stresstester jag kan köra på egen hand för att bekräfta ett eventuellt defekt grafikkort.

Spec:

WD Black SN770 2TB Gen 4
AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be

PowerColor Radeon RX 7900 GRE 16GB Hellhound
Fractal Design Pop Air Svart
Montech Century G5 750W

ASUS DVD±RW DRW-24D5MT Svart Retail
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart
MSI MAG B650M Mortar WIFI

Windows 11
LG oled evo C3 65".

Tack på förhand!

Tickande ljud uppstår även utan någon ljudenhet inkopplad antar jag, då skulle jag gissa på psu eller någon fläkt.

Om du har möjlighet, öppna chassi sidan, rulla något eller om du har en tratt och lyssna vart ljudet härstammar ifrån inuti pc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Efter en vända på Inet konstaterade dom att PSUn var felaktig och bytte ut den.

Allt gott!