Permalänk
Medlem

Avstår från röst då jag inte kunnat testa på några särskilda då jag varit låst till ComHem/Tele2 sedan jag flyttat hemifrån.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Obenet:

Maila oss och skriv att du önskar fast-ip via DHCP (mac-adress-låsning) så fixar vi det! Skicka gärna med mac-adresserna.

Håhå, grymt. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Inget öppet nät utan stängt så vi har inget att välja på, Ownit, 95kr/mån för 1000/1000, nätet funkar kanon inget av barnen klagar på lagg.

Sedan några år tillbaka så äger Telenor Ownit, men det har varit lika klanderfritt.

Med ett öppet nät hade ni inte betalat så lite som 95 kr/månad för 1000/1000, eller ens 10/10.

Telenor köpte Ownit 2012, så det är ganska många år sedan nu. Deras support verkar dock ha fått verka separat, vilket är positivt. Samtidigt får man ju Telenors (troligen) bättre peering, vilket är en fördel.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Telia & Starlink.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man surfar via Telias feta kablar om man kör Halebops bredband?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Någon som vet om man surfar via Telias feta kablar om man kör Halebops bredband?

Vad jag vet - Ja

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Japp samma kablar och samma aktiva utrustning. Går helt och hålet i Telias nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Japp samma kablar och samma aktiva utrustning. Går helt och hålet i Telias nät.

Det var det jefligaste!

Då finns det ju ingen anledning att välja Telia 1000/1000 för 899kr månaden när Halebop finns för 599.
Förutsatt att det är samma peering och allt vad det nu heter som påverkar ping mot servrar när man datar dataspel på internetet.

Om det nu är det du menar med "Telias nät helt och hållet", är det så?

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

funderat starkt på att byta "Den 29 september slutade mitt internet att fungera. Hittade felet direkt att det var fiberekonverten som hade slocknat. Ringde Bahnhof på måndagen och frlanmälde detta och förklarade vart felet låg och den 19 oktober byttes den ut på 20 minuter, plågsamt att surfa på en mobil. Bahnhof hade svårt att förstå att jag redan påtalat vad som felade i utrustningen,, f. f.."

En uppdatering, efter bytet av fiberkonvetern tappar jag internetanslurtningen sporadiskt samt att jag får dålig hastighet både upp och ner jag feliaanmälde dettta. talade om min situation att jag inte kunde koppla in kabeln direkt till skåpet på grund av mitt funktionshinder då jag har noll balans och mig och stapplar mig fram med rullator och ingen i min närhet kan hjälpa mig. Provat att byta router med hjälp av en snäll sköterska men hjälpte inte. Så nu ligger min felanmälan på is.tills jag tar hit en tekniker själv. om felet inte ligger på min sida borde firman som bytte utrustningen kompensera nig

Permalänk
Medlem

Bahnhof på grund av integriteten. De är de enda som har kämpat, och kämpar än, med att skydda deras kunder, trots en lag som tvingar dom att spara viss information om kunderna.

Jag hade Com Hem tidigare för de lovade mig att de inte lagrar någon personlig information om mig, mer än det som krävs för att vara kund hos dom (bland annat namn och adress). Men det visade sig vara en ren och skär lögn. Så det fick bli Bahnhof igen. Bytte till Com Hem från Bahnhof på grund av sagda lag.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Sitter för närvarande i GlobalConnects nät norr om Stockholm.
Testade några ISP:er innan valet föll på MiniTel.
MiniTel går via 84Grams (AS57630) kör dock enbart 100/100 men ger 107/109 ping mot sunet.se ger mellan 5-7ms

Testade även Internetport, MediaTeknik, Bahnhof, Halebop, Junet.
Har sen tidigare haft Bredband2 och kommer aldrig någonsin ta en betald tjänst hos dem igen de höjer och sänker priserna de bryter avtal med bindningstid och ändrar pris.

Internetport gav bra hastighet 101/99 ping mot sunet 7-8ms
Mediateknik gav bra hastighet 101/101 ping mot sunet 20-21ms samt fungerade inte med jobbets vpn fungerar med alla andra ISP.
Bahnhof gav ok hastigheter 97/98 ping mot sunet 5-7ms
Halebop gav bra hastigheter 103/103 ping mot sunet 3-5ms
Junet gav bra hastighet 102/102 ping mot sunet 18-20ms
Utfört mot sunet i stockholm vid hastighetstest på samtliga samt bredbandskollen.

Men lägst ping hade Halebop (Telia) det tyder jue ofta på en bättre peering.
Känns nog som Bahnhofs nät här hos mig är överbelastat pga sämst hastighet.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Skrivet av pi:

Samma skit. Sitter i stadsnät. Obefintlig konkurrens, känns som ett oligopol. Haft många operatörer.

Jag sitter med i ett stadsnät. Jag valde Bredband2 för att dom är billigast i mitt stadsnät. Har haft Bahnhof innan. Märker ingen skillnad så då tar jag det billigaste alternativet.