Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förstår mig inte på FE-hypen som Nvidia lyckats dra igång. De är ju inget annat än vanliga referenskort, så vanilj som vanilj kan vara.

Jag skulle gärna ta ett FE 4090 pga den spoddade ut en del värme ur chassit.
Nu är det ändrat men det är fortfarande lättare att ta hand om värmen från det nya FE när den blåser rakt upp kontra partner tillverkas som sprider värmen över allt.
Om jag inte minns fel också så har FE ganska bra strömbudget

Visa signatur

Permalänk

5060 ti för 5000kr?
Blir isf ett köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Nu är det ändrat men det är fortfarande lättare att ta hand om värmen från det nya FE när den blåser rakt upp kontra partner tillverkas som sprider värmen över allt.

Ja, det är ju sant faktiskt.

4090 FE har väl en maximal konfigurerbar strömbudget på 600W (dvs. lite drygt 133% av standard) vill jag minnas.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

5060 ti för 5000kr?
Blir isf ett köp

Det skulle innebära ett msrp på ca $349 så det är nog dessvärre tveksamt. Misstänker att det lär kosta minst $399, förmodligen mer.

Permalänk
Medlem

kan man köpa founders från nvidias sida vid samma tidpunkt som andra butiker? 30/1 15:00 ?

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Enda är väl att den blåser upp på ram-minnena? men har man bra luftflöde lär det inte märkas. Nvidia har nog testat det tusen gånger ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Enda är väl att den blåser upp på ram-minnena? men har man bra luftflöde lär det inte märkas. Nvidia har nog testat det tusen gånger ändå.

Det kommer att påverka dina minnen men får jag tag på ett FE kommer jag 3d printa något eller hoppas på ett vattenblock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av racerNorge:

hvorfor kjøper folk Nivida FE versjon? hva er argumente for å kjøpe FE i stedenfor skjermkort fra Gainward?

FE är enda kortet som är så smalt, alla andra är tjockare om du nu inte kör AIO/vattenkylning

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Det kommer att påverka dina minnen men får jag tag på ett FE kommer jag 3d printa något eller hoppas på ett vattenblock.

Dom får börja inkludera värmeskydd för ram tillsammans med anti-sag bracket hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av racerNorge:

hvorfor kjøper folk Nivida FE versjon? hva er argumente for å kjøpe FE i stedenfor skjermkort fra Gainward?

Founder Edition har 3 års reklammations rætt också enligt proshop, gick ju via dessa nær man køpte 4090 FE kortet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Hur bär man sig åt för att köpa ett FE-kort? Är det som gäller att registrera ett konto på Nvidias sajt och köpa därifrån, eller finns det något annat sätt?

Permalänk

Intressant att FE har trippel packning runt kärnan så inte flytande metallen ska läcka ut oavsett hur man monterar den. Najs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Hur bär man sig åt för att köpa ett FE-kort? Är det som gäller att registrera ett konto på Nvidias sajt och köpa därifrån, eller finns det något annat sätt?

Nær jag køpte mitt via nvidia.se blev jag lænkad till proshop.se butiken.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Om det är som förra gången så blir man länkad till Proshop. Det var enbart via Nvidias sida man hittade dessa dock, inte om man sökte efter dem på Proshop direkt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

RTX5090FE hindrer knekk på PSU kabel

La merke til at RTX5090 FE har plassert kontakten slik at PSU kabel ikke får en knekk, sjekket på andre referanse kort og de får knekk på PSU leding.. det er en viktig i forhold til krave om at PSU kabel ikke skal ha en knekk slika t det oppstår varmgang.Ser og at FE versjonen har delt opp greenbord korte i 2 deler mens referanse kortene bare består av en stor flate.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fler prestandatester från nvidia. Allt är precis som förutspått.
Största skillnaden är 5090 mot 4090 dock ingen markant stort lyft när man jämför äpplen mot äpplen. Resten av korten är det ännu mindre skillnad speciellt med tanke på att nvidia valt att inte jämföra med Super korten.

Gamla DLSS CNN tekniken i balanced mode motsvarar nya transformer based i performance mode ungefär. Där sa jag iofs att det skulle matcha gamla quality.
Klappar mig på axeln ändå.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/graphics-cards/50-series...

Klicka på performance eller skrolla ner för testet med fler spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Gamla DLSS CNN tekniken i balanced mode motsvarar nya transformer based i performance mode ungefär.

Var står (eller bättre: visas) det?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fler prestandatester från nvidia. Allt är precis som förutspått.
Största skillnaden är 5090 mot 4090 dock ingen markant stort lyft när man jämför äpplen mot äpplen. Resten av korten är det ännu mindre skillnad speciellt med tanke på att nvidia valt att inte jämföra med Super korten.

Gamla DLSS CNN tekniken i balanced mode motsvarar nya transformer based i performance mode ungefär. Där sa jag iofs att det skulle matcha gamla quality.
Klappar mig på axeln ändå.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/graphics-cards/50-series...

Klicka på performance eller skrolla ner för testet med fler spel.

Det börjar sjunka in nu hos många bl.a. Nvidias subreddit att prestandaförbättringarna för 5000 serien är minst sagt väldigt undermåliga.

5070 presterar likt ett 4070 Super och 5080 ligger på knappa 15% högre än 4080 Super. Samtidigt kommer det läckor att AMDs mellansegment kort ska ligga på 7,5k med prestanda som mäter sig med ett 4080 Super.

Om så är fallet så har ju AMD totalt raderat ut 5070, 5070ti och 5080. Dubbla priset för 15% är inte särskilt lockande.

Permalänk
Skrivet av neetodesu:

Det börjar sjunka in nu hos många bl.a. Nvidias subreddit att prestandaförbättringarna för 5000 serien är minst sagt väldigt undermåliga.

5070 presterar likt ett 4070 Super och 5080 ligger på knappa 15% högre än 4080 Super. Samtidigt kommer det läckor att AMDs mellansegment kort ska ligga på 7,5k med prestanda som mäter sig med ett 4080 Super.

Om så är fallet så har ju AMD totalt raderat ut 5070, 5070ti och 5080. Dubbla priset för 15% är inte särskilt lockande.

Skillnaden mellan 5070ti och 4080 super är ju dock 3% 😊
Så det är ingen skillnad mot vad de brukar vara.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Det är vad AMD måste göra för att plocka andelar. Halva priset, annars är de chanslösa tyvärr. Nvidia har ett så kraftigt övertag i mindshare.