Bygg en dator till mig för 25000-30000kr

Permalänk
Medlem

Bygg en dator till mig för 25000-30000kr

Spelar blandat. Mycket fps men även single player spel. Jag vill kunna få höga fps på maxade 1440p settings och så vill jag att datorn är snygg. fishtank osv.
Jag har en 180hz 1440p skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamPC:

Spelar blandat. Mycket fps men även single player spel. Jag vill kunna få höga fps på maxade 1440p settings och så vill jag att datorn är snygg. fishtank osv.

Vill du ha ’höga fps’ med låga inställningar, eller ’okej fps’ och höga inställningar?

Vad är målet? Absolut fps till varje pris? Skärm med 360+ Hz?

Eller räcker 80-150 FPS med VRR och höga inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vill du ha ’höga fps’ med låga inställningar, eller ’okej fps’ och höga inställningar?

Vad är målet? Absolut fps till varje pris? Skärm med 360+ Hz?

Eller räcker 80-150 FPS med VRR och höga inställningar?

Detta blir min första dator så kan inte allt än. Jag vill ha så höga fps som möjligt på så höga settings som möjligt. Jag köpte en ny skärm förra veckan på 180hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamPC:

Detta blir min första dator så kan inte allt än. Jag vill ha så höga fps som möjligt på så höga settings som möjligt. Jag köpte en ny skärm förra veckan på 180hz

Hur vet du då att du vill ha en dator? Det är en väldigt stor investering med 30k, ska du sen lägga till skärm, tangentbord, mus, hörlurar, … det kan vara bra att testa först

Sen kommer både Nvidia och AMD ut med nya grafikkort precis nu, kan vara värt att vänta på att de går ner lite i pris eller i alla fall finns tillgängliga

Det finns många sätt att bygga en dator, men de breda penseldragen är:
1. billigare CPU på äldre plattform sparar en hel del pengar, då kan man lägga mer på grafikkortet som då kan bli bättre. Nackdelen är lite sämre CPU-prestanda och därmed sämre maximal FPS, framförallt relevant i låga inställningar, lättdrivna spel som e-sport, eller låg upplösning på skärmen. Svårare att uppgradera längre fram pga äldre plattformar och kanske en processor som inte hänger med fullt efter 5 år
2. Senaste plattformen/generationen, kanske flaggskepp i CPU. Optimalt CPU-prestanda, perfekt för E-sport och 300+ FPS, nackdelarna är dock sämre GPU som inte orkar med riktigt lika mycket detaljer och höga inställningar. En annan skillnad är att processorn orkar med längre och man kan lätt byta grafikkort efter några år till något som är längt bättre än det som finns ute just nu