Permalänk
Medlem

Skärmar flimrar efter boot

Efter att datorn bootat och kommit in i windows står båda skärmarna och flimrar/blinkar i jämna ca 0,5 sekunders intervaller. Uppstarten tar dessutom lite längre tid än vanligt efter att man kommit fram till windowsskärmen.

Allt i datorn är nytt utom nätagget och det har tidigare fungerat helt problemfritt.

Problemet uppstår bara när jag bootar från min nya m2 ssd (win 11). Bootar jag från min gamla sata-ssd (med en win 10 installation som jag inte orkat uppgradera än) så beter den sig precis som den ska.
Så det är högst troligt inte grafikkortet som är problemet, utan något annat. Men kan inte för mitt liv komma på vad :S

Har provat med olika sladdar till skärmarna, köra med bara en skärm, koppla in den direkt i moderkortet istället för grafikkortet - inget hjälper. Problemet finns alltid där när jag bootar från win 11 ssdn. Det går alltså inte att komma åt några mappar eller dylikt. Starta aktivitetshanteraren går, men jag vet inte om det är till någon hjälp?

Jag funderar på att bara blåsa om hela disken och installera om win 11 från början, men det vore skönt om jag slapp göra om allt det igen.

Någon som vet vad som kan vara tokigt och vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i datorn?

Har du uppdaterat moderkortets BIOS?

Har du haft både gamla och nya disken inkopplade när du installerade win 11 på den nya disken? Rekommenderas alltid att enbart ha OS disken ensamt inkopplad vid installation av Windows för att undvika problem.

Har du haft båda diskarna inkopplade när felet uppstår, eller enbart den nya?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Komponenter:
Moderkort: MSI B650 GAMING PLUS WIFI
Processor: AMD Ryzen 5 7600
CPU-kylare: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE
RAM: G.Skill Flare X5 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30
Grafikkort: Sapphire PULSE Radeon RX 7800 XT 16 GB
Lagring: Kingston NV3 1 TB M.2-2280 PCIe 4.0 X4 NVME SSD (win 11. Krånglar när jag bootar från den)
Lagring: OCZ-Trion 100 250 GB SSD (win 10)
Strömförsörjning: Corsair RM650W

Jag har inte uppdaterat BIOS på moderkort, nej.

Jag hade både dessa diskar, samt två äldre hdd, när jag installerade win 11 och har efter det formaterat och plockat ut dom två äldre hårddiskarna. Det fungerade felfritt både innan och efter det.

Felet har uppstått nu idag - en dryg vecka efter att jag plockat ut dom gamla diskarna.

Jag bytte också sladd i ena skärmen från DP till HDMI. Har provat att byta tillbaka, koppla i och ur olika skärmar osv. Men inget sånt har gett något resultat =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Komponenter:
Moderkort: MSI B650 GAMING PLUS WIFI
Processor: AMD Ryzen 5 7600
CPU-kylare: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE
RAM: G.Skill Flare X5 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30
Grafikkort: Sapphire PULSE Radeon RX 7800 XT 16 GB
Lagring: Kingston NV3 1 TB M.2-2280 PCIe 4.0 X4 NVME SSD (win 11. Krånglar när jag bootar från den)
Lagring: OCZ-Trion 100 250 GB SSD (win 10)
Strömförsörjning: Corsair RM650W

Jag har inte uppdaterat BIOS på moderkort, nej.

Jag hade både dessa diskar, samt två äldre hdd, när jag installerade win 11 och har efter det formaterat och plockat ut dom två äldre hårddiskarna. Det fungerade felfritt både innan och efter det.

Felet har uppstått nu idag - en dryg vecka efter att jag plockat ut dom gamla diskarna.

Jag bytte också sladd i ena skärmen från DP till HDMI. Har provat att byta tillbaka, koppla i och ur olika skärmar osv. Men inget sånt har gett något resultat =/

Ok.

1. Testa andra sladdar/skärmar för att utesluta fel på skärm/sladd, och testa en åt gången i de olika portarna på grafikkortet.
2. Ha enbart en disk inkopplad vid installation av Windows och fram till dess att felkällan har hittats.
3. Uppdatera BIOS.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok.

1. Testa andra sladdar/skärmar för att utesluta fel på skärm/sladd, och testa en åt gången i de olika portarna på grafikkortet.
2. Ha enbart en disk inkopplad vid installation av Windows och fram till dess att felkällan har hittats.
3. Uppdatera BIOS.

Testat med typ 5 olika kablar och 3 olika skärmar i alla tänkbara permutationer.
Same shit.

Så det blev att blåsa m2 ssdn helt och installera om - och det funkade. Så det var definitvt något med mjukvaran som blivit vajsing. Vad? Vem vet...

Tack för hjälpen - ledde fram till det enda rätta att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Testat med typ 5 olika kablar och 3 olika skärmar i alla tänkbara permutationer.
Same shit.

Så det blev att blåsa m2 ssdn helt och installera om - och det funkade. Så det var definitvt något med mjukvaran som blivit vajsing. Vad? Vem vet...

Tack för hjälpen - ledde fram till det enda rätta att göra

Kan vara värt att installera Kingstons program också och kika om det finns en firmwareuppdatering till den disken ifall den inte skulle ha senaste. Kan också hjälpa med eventuella framtida barnsjukdomar.

https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |