Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Dator startar om strax efter BIOS-loggan

Hej!

För ca 11 månader sen hjälpte jag en kompis att bygga ihop en dator till hans son. Bygget gick bra och datorn har fungerat ända till för ca en månad sedan. Den hade börjat startat om oregelbundet. Drog först slutsatsen att det var ett mjukvaruproblem. En detalj i sammanhanget som jag tror kan vara avgörande i felsökningsprocessen är att pinkoden för inloggningen för Windows slutade fungera. De påstod att ingen ändrat koden. Mer om det senare.

Jag försökte först reparera Windows-installation med deras egen felsökningsverktyg. Det fungerade inte. Datorn postar utan problem och går förbi BIOS-ikonen men kommer aldrig till inloggningsfönstret för Windows utan startar om. Jag installerade om Windows. Ingen skillnad utan datorn startar om precis efter loggan för BIOS.

Började ana hårdvaruproblem. Jag uppdaterade BIOS till senaste versionen och clearade CMOS. Körde oldschool och plockade ut mobo-batteriet och höll skruvmejseln på pinsen. Allt för att utesluta mjukvarurelaterade problem. Ingen skillnad, datorn uppträder som beskrivet ovan.

Min första aning var att PSUn krånglade. Bytte ut till en annan PSU som jag vet fungerar. Samma problem.

Lät den ”nya” PSUn sitta i och bytte grafikkortet till ett annat. Ingen skillnad. Plockade ut ramminnet, lät ett sitta i. Bytte plats osv. Samma problem.

Kaninhålet blev allt djupare så jag plockade ur processorn och kollade om det var några pins som verkade böjda. Såg bra ut vad mina ögon kunde se iaf. Re-pastade och körde igång datorn igen. Samma problem.

Jag har kollat över kablar och i synnerhet power SW kabeln till moderkortet. Såg inget knepigt. Moderkortsdistanserna är installerade som brukligt.

Det börjar närma sig slutet och jag drar slutsatsen att moderkortet antingen kortsluter eller helt enkelt har pajat. Det enda jag ännu inte provat är en annan hårddisk men drog slutsatsen att den fungerar då jag lyckades installera om Windows. Kanske ska prova det innan jag eventuellt byter ut moderkortet.

Apropå det jag skrev i början att de inte kunde logga in med pinkoden skulle också kunna hänga ihop med att moderkortet börjar knasa tänker jag.

Vad säger ni? Har jag missat något? Jag har byggt många datorer och hållit på med detta i 20+ år men aldrig varit med om detta strulet tidigare. Nästa steg är att byta ut moderkortet tänker jag.

Tack på förhand för eventuella svar och texten blev lite lång men kanske också nödvändigt!

Permalänk
Medlem

Tror din första instinkt är rätt, det strular ju när Windows ska laddas. Testa ominstallera Windows helt fräscht på en anna disk, kan ju hara hårdvarufel på själva disken.

Permalänk
Medlem

@Bananfan datorn råkar inte ha en WD SN770/SN580 (2TB?) NMVe och att problemet uppstod i samband med en uppdatering till Windows 11 24h2?
Det finns ett känt problem med denna kombination, det finns även en uppdaterad firmware till dessa enheter.
Problemtråden: https://community.wd.com/t/windows-24h2-wd-blue-screens/29786...
Firmwareuppdateringen: https://support-en.sandisk.com/app/answers/detailweb/a_id/514...

För övrigt när det kommer till SSD:er av olika slag.
Om man fyller upp dem väldigt mycket så kan man slita ut dem väldigt fort och det är inte alls säkert att det finns någon indikering i S.M.A.R.T.-datan om detta.
Jag har själv råkat ut för en SSD som blev korrupt.
Windows startade om slumpmässigt, det gick att skriva till och läsa från disken utan uppenbara problem.
Minns inte om jag provade att installera om Windows men minns att jag återställde från en tidigare image utan problem, men de slumpmässiga omstarterna kvarstod.
Det enda som gav en tydlig hint av att det kunde vara SSD:n som var problemet var att chkdsk? som kördes när datorn slumpmässigt startade om, scannade mycket långsammare vid just 13% men utan att hittade några fel.
CrystalDiskInfo indikerade att SSD:n var frisk och felfri.

Med det sagt så skulle jag prova med annat lagringsmedia först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Bananfan datorn råkar inte ha en WD SN770/SN580 (2TB?) NMVe och att problemet uppstod i samband med en uppdatering till Windows 11 24h2?
Det finns ett känt problem med denna kombination, det finns även en uppdaterad firmware till dessa enheter.
Problemtråden: https://community.wd.com/t/windows-24h2-wd-blue-screens/29786...
Firmwareuppdateringen: https://support-en.sandisk.com/app/answers/detailweb/a_id/514...

För övrigt när det kommer till SSD:er av olika slag.
Om man fyller upp dem väldigt mycket så kan man slita ut dem väldigt fort och det är inte alls säkert att det finns någon indikering i S.M.A.R.T.-datan om detta.
Jag har själv råkat ut för en SSD som blev korrupt.
Windows startade om slumpmässigt, det gick att skriva till och läsa från disken utan uppenbara problem.
Minns inte om jag provade att installera om Windows men minns att jag återställde från en tidigare image utan problem, men de slumpmässiga omstarterna kvarstod.
Det enda som gav en tydlig hint av att det kunde vara SSD:n som var problemet var att chkdsk? som kördes när datorn slumpmässigt startade om, scannade mycket långsammare vid just 13% men utan att hittade några fel.
CrystalDiskInfo indikerade att SSD:n var frisk och felfri.

Med det sagt så skulle jag prova med annat lagringsmedia först.

Tack! Ska prova annan HD. Ska kolla vad det är för hårddisk när jag kommer hem och om den lider av de problemen du tog upp.

Permalänk
Medlem

Nu är problemet löst!

Kom hem och satt i en ssd jag hade med arch på, utan gui. Lyckades logga in efter 10 försök. Datorn startade om på liknande vis som med den tidigare hårddisken. Börja slå lite i terminalen när jag väl kom in och datorn startade helt plötsligt om som tidigare. Då slog det mig att det tamejfan kan vara det mest statistiskt osannolika; CPUn.

Det satt ett Ryzen 5800x3d i och jag har ett gammalt 3700x liggande som suttit i en burk under några år som jag vet har varit superstabilt. Värt att prova ändå och mycket riktigt, installationen av Windows gick smidigt att installera på disken som suttit i från början och nu kör jag lite prime95 för att vara på den säkra sidan.

Hur sannolikt är det med en trasig CPU? Uppenbarligen inte helt osannolikt!

Tack för era inlägg och att någon annan med liknande problem kanske kan få inspiration att faktiskt inte nästan helt utesluta CPUn som jag gjorde om ni hamnar i denna tråden. Jag tänkte ju bara rationellt…

Ha en trevlig kväll

Permalänk
Medlem

Även om det är ovanligt att CPU:er går sönder så är det inte osannolikt.

Du har inte skrivit ut vad det är för moderkort.
Det råkar inte vara ett gigabyte-moderkort med dual-BIOS där "Main BIOS" blivit korrput och moderkortet automatiskt backat till den äldre versionen lagrad i "Backup BIOS" där CPU:n inte längre är kompatibel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Även om det är ovanligt att CPU:er går sönder så är det inte osannolikt.

Du har inte skrivit ut vad det är för moderkort.
Det råkar inte vara ett gigabyte-moderkort med dual-BIOS där "Main BIOS" blivit korrput och moderkortet automatiskt backat till den äldre versionen lagrad i "Backup BIOS" där CPU:n inte längre är kompatibel...

Det är ett Asrock.

Ovanligt eller osannolikt aside så är det en tillfredsställelse att ha löst ett problem!