Dator startar om strax efter BIOS-loggan
Hej!
För ca 11 månader sen hjälpte jag en kompis att bygga ihop en dator till hans son. Bygget gick bra och datorn har fungerat ända till för ca en månad sedan. Den hade börjat startat om oregelbundet. Drog först slutsatsen att det var ett mjukvaruproblem. En detalj i sammanhanget som jag tror kan vara avgörande i felsökningsprocessen är att pinkoden för inloggningen för Windows slutade fungera. De påstod att ingen ändrat koden. Mer om det senare.
Jag försökte först reparera Windows-installation med deras egen felsökningsverktyg. Det fungerade inte. Datorn postar utan problem och går förbi BIOS-ikonen men kommer aldrig till inloggningsfönstret för Windows utan startar om. Jag installerade om Windows. Ingen skillnad utan datorn startar om precis efter loggan för BIOS.
Började ana hårdvaruproblem. Jag uppdaterade BIOS till senaste versionen och clearade CMOS. Körde oldschool och plockade ut mobo-batteriet och höll skruvmejseln på pinsen. Allt för att utesluta mjukvarurelaterade problem. Ingen skillnad, datorn uppträder som beskrivet ovan.
Min första aning var att PSUn krånglade. Bytte ut till en annan PSU som jag vet fungerar. Samma problem.
Lät den ”nya” PSUn sitta i och bytte grafikkortet till ett annat. Ingen skillnad. Plockade ut ramminnet, lät ett sitta i. Bytte plats osv. Samma problem.
Kaninhålet blev allt djupare så jag plockade ur processorn och kollade om det var några pins som verkade böjda. Såg bra ut vad mina ögon kunde se iaf. Re-pastade och körde igång datorn igen. Samma problem.
Jag har kollat över kablar och i synnerhet power SW kabeln till moderkortet. Såg inget knepigt. Moderkortsdistanserna är installerade som brukligt.
Det börjar närma sig slutet och jag drar slutsatsen att moderkortet antingen kortsluter eller helt enkelt har pajat. Det enda jag ännu inte provat är en annan hårddisk men drog slutsatsen att den fungerar då jag lyckades installera om Windows. Kanske ska prova det innan jag eventuellt byter ut moderkortet.
Apropå det jag skrev i början att de inte kunde logga in med pinkoden skulle också kunna hänga ihop med att moderkortet börjar knasa tänker jag.
Vad säger ni? Har jag missat något? Jag har byggt många datorer och hållit på med detta i 20+ år men aldrig varit med om detta strulet tidigare. Nästa steg är att byta ut moderkortet tänker jag.
Tack på förhand för eventuella svar och texten blev lite lång men kanske också nödvändigt!