Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Låg hastighet med vissa enheter över WIFI

Permalänk
Medlem

Låg hastighet med vissa enheter över WIFI

Hej

Jag har problem med hastigheten jag får ut via WIFI hemma.
Har en 500/500 lina, mäter jag med telefonen över wifi får jag runt 300 Mb vid AP.
Mäter jag med iPad så får jag runt 60 Mb, med min jobbdator får jag runt 4 Mb.

Ipad jag har iPad Pro 12.9 tum (tredje generationen) som ska klara Wifi (802.11a/b/g/n/ac) med dubbla samtidiga frekvensband (2,4 GHz och 5 GHz), HT80 med MIMO

Med jobbdatorn kommer jag upp i hastigheter på omkring 190 Mb på jobbet, sitter en RZ616 Wi-Fi 6E 160MHz i den om det hjälper.

Accesspunkten är en TP-Link Omada EAP610.

Frågan är hur jag nu ska felsöka varför iPad och jobbdator får en så låg hastighet, kan väl säkert vara något med brandvägg när det är jobbdatorn men måste felsöka lite själv innan jag ringer supporten på jobbet.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Har du provat både 2,4ghz och 5ghz och se om det blir någon skillnad? För mig behövde jag tvinga enheterna att köra 5ghz för att få bra hastigheter.

Permalänk
Medlem

Speciellt om det sitter något Realtek eller Broadcom wifi nätverkskort i jobbdatorn skulle jag testa lite olika drivrutiner, både se till att du har senaste men kanske för uteslutningsmetodens skull också testa en äldre drivrutin om möjligt om det redan är senaste. Jag har nämligen själv haft erfarenhet av riktigt låga hastigheter med wifi med vissa tillverkare/drivrutinsversioner (vi snackar om typ under 10Mbit/s) men sen en annan drivrutinsversion kan ge helt andra hastigheter, Realtek och Broadcom av min erfarenhet brukar va mest känsliga för detta. Speciellt inbyggda Windows egna drivrutinen bör undvikas.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har du provat både 2,4ghz och 5ghz och se om det blir någon skillnad? För mig behövde jag tvinga enheterna att köra 5ghz för att få bra hastigheter.

Det har jag inte, ska testa det när jag är hemma. Tack för tipset!

Skrivet av RPGWiZaRD:

Speciellt om det sitter något Realtek eller Broadcom wifi nätverkskort i jobbdatorn skulle jag testa lite olika drivrutiner, både se till att du har senaste men kanske för uteslutningsmetodens skull också testa en äldre drivrutin om möjligt om det redan är senaste. Jag har nämligen själv haft erfarenhet av riktigt låga hastigheter med wifi med vissa tillverkare/drivrutinsversioner (vi snackar om typ under 10Mbit/s) men sen en annan drivrutinsversion kan ge helt andra hastigheter, Realtek och Broadcom av min erfarenhet brukar va mest känsliga för detta. Speciellt inbyggda Windows egna drivrutinen bör undvikas.

Det får jag se om supporten är villiga att hjälpa till med, har en känsla av att de inte är så sugna på att hjälpa mig felsöka då jag inte är på jobbets nät, men får se Tack för tipset!

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Jag har felsökt lite och tagit hjälp av supporten på jobbet, men de är såklart inte så sugna på att felsöka.

Idag lånade jag hem en dockstation för att koppla jobbdatorn med sladd mot en switch som är inkopplad efter routern, fick samma låga fart då.
När jag däremot kopplade datorn med sladd direkt mot fiberkonverteraren så fick jag okej hastigheter på omkring 300 Mb. Nu vet jag inte alls vad jag ska göra. Har ju som sagt inte problem med någon annan enhet. Kom på nu att jag borde testa koppla datorn direkt mot routern också om det mot förmodan skulle vara något med switchen (APn är kopplad mot den också).

Någon som har idéer?

Visa signatur

Maila mig