Permalänk
Medlem

Kabel till subwoofer

Hej, har bekymmer med brum och tror jag har klen signal till min sub.
Är ca 12M mellan sub och reciver, har en billig rca kabel.

Tänkte köpa en bättre kabel och se om de hjälper.
Stämmer det att sub kablar är skärmade?
Är de värt att köpa en dyrare kabel som tex Supra.
Sett att de har en y kabel för 950kr.

Vad är de där xlr för kabel? Jag har sådan ingång också på min sub, är de bättre att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Vad är de där xlr för kabel? Jag har sådan ingång också på min sub, är de bättre att använda?

XLR är balanserad kabel och ska vara säkrare mot störningar, ja.

Jord-brum kan även komma från elkablarna. Vet du om det är olika proppar/säkringar på uttagen till sub resp förstärkare?

Värt med dyrare? Tja, om du tycker att det låter bättre med dyr kabel, så visst. Annars så brukar lite-dyrare-än-bottenskrapet vara good enough.
Jag har typ 10-m kabel till min sub, billigt laktritssnöre, och inte märkt nåt problem. Jag kanske har lite tur.
Jag hade köpt nånting aningen dyrare än billigast.
Kanske avstörare på elkablarna kan göra nytta? Om nån vet.

Tillägg: Oh yes: Prova även att vända på kontakten till en av enheterna. Kanske båda. Strömkontakten.

tillägg
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

XLR är balanserad kabel och ska vara säkrare mot störningar, ja.

Jord-brum kan även komma från elkablarna. Vet du om det är olika proppar/säkringar på uttagen till sub resp förstärkare?

Värt med dyrare? Tja, om du tycker att det låter bättre med dyr kabel, så visst. Annars så brukar lite-dyrare-än-bottenskrapet vara good enough.
Jag har typ 10-m kabel till min sub, billigt laktritssnöre, och inte märkt nåt problem. Jag kanske har lite tur.
Jag hade köpt nånting aningen dyrare än billigast.
Kanske avstörare på elkablarna kan göra nytta? Om nån vet.

Tillägg: Oh yes: Prova även att vända på kontakten till en av enheterna. Kanske båda. Strömkontakten.

Jag är väll inte sån att jag tror dyrare kablar alltid ger bättre ljud. Kör med lampsladd till sateliterna och de fungerar bra.

Tänkte att supra är ett välkänt märke och skall väll göra bra kablar enligt ljudbutiker, sen finns det klart mycket dyrare kablar men det skulle jag inte lägga pengar på.
Jag har testat att vänta kontakten och de litter på samma säkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Jag är väll inte sån att jag tror dyrare kablar alltid ger bättre ljud. Kör med lampsladd till sateliterna och de fungerar bra.

Tänkte att supra är ett välkänt märke och skall väll göra bra kablar enligt ljudbutiker, sen finns det klart mycket dyrare kablar men det skulle jag inte lägga pengar på.

De gör säkert bra kablar, men för 1000 spänn så räknar jag nog dem som "dyr kabel".
10-15m RCA-kabel? jag tänkte max 200-300. Men jag kanske är okalibrerad map priser.

Jag har nog iaf 1,5mm2 till bakhögtalarna. Dock Biltema eller nåt. Tjocklek på kabel är ju nåt annat, där är det ju rent fysiska och elektriska egenskaper som blir lidande om det är för tunt. Men det är ju ett sidospår.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det framgår inte särskilt tydligt i din text vad det är för kabel det handlar om. Men om det är en RCA modell lakritssnöre på 15m så kan den mycket väl ta upp brum. Bättre kablar brukar vara skärmade, ja. Man ser rätt lätt på grovleken på kabeln om det är så.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Jag använde en vanlig oskärmad RCA kabel (hade ingen riktig subkabel hemma) för många år sen till min sub.

När den oskärmade RCA kablen kom i kontakt med nån högtalarkabel bakom hemmabio receivern uppstod det brum.

Beställde en Ecosse* Cables The Sub (gul) 5 m riktig skärmad subkabel från Hembiobutiken. Inget mer brum.

* = Skotskt företag.

Man är bara "dumsnål" om man använder vanlig lampsladd till högtalarna.

Edit: Har även en Supra Sublink - RCA Isblå subkabel 2 m till min andra sub.

Båda subkablarna har bara en RCA kontakt i varje ände av kablarna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Tänkte att supra är ett välkänt märke och skall väll göra bra kablar enligt ljudbutiker,

Välkänt=JA
Bra kablar=NJA
Supra är välkända för att göra dyra kablar som visserligen inte är rena skiten men samtidigt är dom inte bättre än betydligt billigare kablar.
Oftas är dom bättre än det absolut billigaste skiten men ett till två steg över dessa så hamnar man på samma kvalitet men oftas för ungefär halva priset av supras kablar.

Supras kablar "ser" oftas bra ut, dvs dom har tjocka kablar, biffiga kontakter osv men i många fall så är kablarna tjocka för att höljena i plast/gummi är tjocka och själva koppar ledarna inne i kabeln är väldigt få och tunna.

Dvs bara för att dom kostar som kvalitetskablar så är det inga kvalitetskablar som supra säljer!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Välkänt=JA
Bra kablar=NJA
Supra är välkända för att göra dyra kablar som visserligen inte är rena skiten men samtidigt är dom inte bättre än betydligt billigare kablar.
Oftas är dom bättre än det absolut billigaste skiten men ett till två steg över dessa så hamnar man på samma kvalitet men oftas för ungefär halva priset av supras kablar.

Supras kablar "ser" oftas bra ut, dvs dom har tjocka kablar, biffiga kontakter osv men i många fall så är kablarna tjocka för att höljena i plast/gummi är tjocka och själva koppar ledarna inne i kabeln är väldigt få och tunna.

Dvs bara för att dom kostar som kvalitetskablar så är det inga kvalitetskablar som supra säljer!

Vilka skall man köpa istället då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Vilka skall man köpa istället då?

Som jag skrev tidigare, dyrare än laktritssnöret. Enligt Amazon så ligger en sådan på 80 spänn. 15m Amazon Basic kostar 190 spänn.

Citat:

Som jag skrev tidigare:

hade jag siktat på 200-300kr. Jag var kanske inte helt fel ute med kalibreringen.
Amazon-schladden skryter dessutom om skärmning.
Finns också en massa "märkes"-kabel i 300-500-klassen på Amazon ser jag.

Vad hände med XLR-spåret då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Lite dålig info om din sub å receiver.
Är det en hemmabio receiver?
Modell på sub å receiver?

Varför en Y kabel till Subben?

På min hemmabio reciever har jag 2 st LFE utgångangar, kan köra med 2 subbar å en subkabel (ingen Y kabel) per LFE utgång/ingång.

Edit: Har en gammal 8 Yamaha NS - SW 200 å en Polk Audio Monitor XT 12 subbar. Volymrattarna är på kl 12.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Billiga rca kablar är ofta ett ställe där dyrare eller skärmade kablar faktiskt spelar roll. Med billiga "lakrits kablar" som någon nämde är brumm nästan garanterat.
Haft problem med billiga rca länge så nu blir det enbart dyrare sådana.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Om du drar ut rca kabeln från subben slutar brummet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Lite dålig info om din sub å receiver.
Är det en hemmabio receiver?
Modell på sub å receiver?

Varför en Y kabel till Subben?

På min hemmabio reciever har jag 2 st LFE utgångangar, kan köra med 2 subbar å en subkabel (ingen Y kabel) per LFE utgång/ingång.

Edit: Har en gammal 8 Yamaha NS - SW 200 å en Polk Audio Monitor XT 12 subbar. Volymrattarna är på kl 12.

Det är en xtz 99w12 har jag för mig, recievern är en pioneer lx304.

Varför y är väll för jag har dubbla rca ingångar och en sån där XLR.

Skrivet av Hansar:

Om du drar ut rca kabeln från subben slutar brummet då?

Ja det slutar då.

Permalänk
Medlem

testa med nån kortare sladd om du har å se om det blir bättre sämre, som flera skrivit redan, just rca och om de blir över 1.5 meter kan vara lite gamble...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Varför y är väll för jag har dubbla rca ingångar och en sån där XLR.

Japp är det två rca ingångar så är y kabel rekommenderad har jag för mig dessutom får du lite mera bas då än om du använt bara ena.
XLR kan du ignorera din hembioförstärkare har inte den utgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Ja det slutar då.

Testa flytta subben till samma eluttag som din receiver. Även testa vända kontakten en gång. Med samma kabel. Försvinner brummandet då?

Permalänk
Medlem

Bytt till annan kabel idag, inget mer brum.
Så har beställt en ny y kabel nu då denna är lite för kort.