Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

AI-funktioner leder inte till fler sålda Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Står jag och väntar på bussen vet jag redan när nästa går med de elektoniska tavlor som finns vid busshållplatsen. Så när hemsidan för bussarna plockas upp (det här är ju så pass enkel info att nån jävla app inte alls behövs) så är det för att se hur en anknytning ligger till och var skall jag byta, det finns ofta flera alternativ och som van att åka med kommunala komunikationer så har man av erfarenhet vetskapen i hur man skall åka för att resan skall bli så effektiv som möjligt för mina behov och det är nödvändigtvis inte på samma sätt som senaste eller ens gången innan dess och definitivt inte som alla andra. Det är inte AI som behövs utan tankeläsning.

3G motståndet är inget jag känner igen, men det beror väl på ens umgänge...

Det är ju tyvärr långt ifrån alla hållplatser som har elektroniska skyltar. De lyser med sin frånvaro överallt där de vill spara pengar.
Dock har ju appen möjligheten att visa bussens GPS-position vilket ofta ger dig ett bättre svar på när den går då algoritmen som uppskattar tiden till nästa buss inte verkar fungera särskilt bra.
Ja, om det var Stockholm du menade alltså.

Skrivet av xollerx:

Samtal med morsan nyligen...

Jag: "Prova fråga chatGTP"
Mor: "Va?"
Jag: "ChatGTP"
Mor: "Chatt gejpe te va?"
Jag: "Bor du under en sten?"
Mor: "Ja!"

Jag har inte heller hört talas om ChatGTP. ChatGPT däremot…

Permalänk
Medlem

När man kommer kunna prata naturligt med Siri så lär populariteten öka.
Tids nog lär det dyka upp i Apple Watch, HomePod, Apple TV etc också.
Tror iPhone kommer bli överflödig för många om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nja: Gen”AI” är mer att betrakta som en vidareutveckling av tryckpressen, kopieringsmaskinen eller samplern: Du får inget resultat om den inte först får konsumera tiotusentals kreativa personers arbete, och för att meningsfullt använda den i kreativa syften behöver du vara kreativ nog att kunna beskriva vilket resultat du vill uppnå.

Majoriteten människor är konsumenter av de flesta sorters kreativitet, och för dem gör detta ingen skillnad alls (förutom att de dränks av slop). De som är kreativa får ytterligare ett verktyg att använda.

Tror du att det inte kommer gå längre än det är nu? Mycket längre.
Det är lätt idag att säga till en ai vad den tex ska rita eller skriva. Snart kommer den klara det själv.
Min extremt it okunnige chef chockade oss alla genom att skriva en dikt om vårat jobb. Visade sig att han gav allt i loggboken till en ai och sa att den skulle göra en dikt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror du att det inte kommer gå längre än det är nu? Mycket längre.
Det är lätt idag att säga till en ai vad den tex ska rita eller skriva. Snart kommer den klara det själv.
Min extremt it okunnige chef chockade oss alla genom att skriva en dikt om vårat jobb. Visade sig att han gav allt i loggboken till en ai och sa att den skulle göra en dikt.

Med dagens teknikval tror jag inte man kan uppnå AI. Språkmodellerna vi har idag är, hur imponerande de än är, fortfarande bara autokorrigering på steroider. Orden har ingen betydelse för modellen; de bara uppfyller statistiska regler. Och vi har vad jag vet inget uppenbart sätt att komma från där vi är idag till ett ställe där modellerna verkligen förstår något, för det är inte en del av designen.

(Hoppas ni har ett privat företagskonto för er LLM så inte ett chef spred företagshemligheter till en onlinetjänst för allmänt bruk, där säkerhet kommit som en efterhandsåtgärd...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det är ju tyvärr långt ifrån alla hållplatser som har elektroniska skyltar. De lyser med sin frånvaro överallt där de vill spara pengar.
Dock har ju appen möjligheten att visa bussens GPS-position vilket ofta ger dig ett bättre svar på när den går då algoritmen som uppskattar tiden till nästa buss inte verkar fungera särskilt bra.
Ja, om det var Stockholm du menade alltså.

Med den här så kan du se all svensk kollektivtrafik.

https://mobility.portal.geops.io/world.geops.transit?layers=p...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med dagens teknikval tror jag inte man kan uppnå AI. Språkmodellerna vi har idag är, hur imponerande de än är, fortfarande bara autokorrigering på steroider. Orden har ingen betydelse för modellen; de bara uppfyller statistiska regler. Och vi har vad jag vet inget uppenbart sätt att komma från där vi är idag till ett ställe där modellerna verkligen förstår något, för det är inte en del av designen.

(Hoppas ni har ett privat företagskonto för er LLM så inte ett chef spred företagshemligheter till en onlinetjänst för allmänt bruk, där säkerhet kommit som en efterhandsåtgärd...)

Vår logg bok intehåller inte känslig information så det är ingen fara.

Språkmodeller på steroider idag, medvetenhet imorgon

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vår logg bok intehåller inte känslig information så det är ingen fara.

Språkmodeller på steroider idag, medvetenhet imorgon

Jo, det kan ju hända att språkmodellerna kommer användas av artificiell intelligens när vi väl kommer dit - om det behövs. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Med den här så kan du se all svensk kollektivtrafik.

https://mobility.portal.geops.io/world.geops.transit?layers=p...

Den var intressant! Väldigt många punkter som rör sig. Dock verkar de inte stämma eller vara fördröjda. Kollade på kartan när jag väntade på bussen, enligt den åkte det förbi en buss men i verkligheten fanns det ingen där. Sen när väl bussen kom efter 2min så var det istället tomt på kartan

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Den var intressant! Väldigt många punkter som rör sig. Dock verkar de inte stämma eller vara fördröjda. Kollade på kartan när jag väntade på bussen, enligt den åkte det förbi en buss men i verkligheten fanns det ingen där. Sen när väl bussen kom efter 2min så var det istället tomt på kartan

Det är lite eftersläpning men man vänjer sig fort på hur mycket.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060