Permalänk
Medlem

Dator för Wow, filmer m.m

Tjollahopp! Nu har det gått några år sedan min senaste tråd, och nu är det nog dags för en ny dator igen.

Nuvarande datorn;
Processor; Intel(R) Core(TM) i5-9400F CPU @ 2.90GHz 2.90 GHz
RAM: 8GB
Grafikkort Nvidia Geforce GTX 1660

Grafikkortet har strulat sen jag köpte datorn, så gissar på att det är anledningen till att jag laggar.
Reklamerade det en gång och fick en ny dator, men andra gången pallade jag inte göra något då det har funkat okej fram till för något år sedan och har inte spelat speciellt mycket senaste åren.
Datorn är rengjord & formaterad (igår faktiskt), nya drivrutiner m.m men laggar otroligt mycket ändå.

Spelar framförallt lite WoW.
Kanske kommer spela lite CS2.
Kollar på en del filmer eller streamar sport. Sitter lite med Excel men det är kanske inte så krävande (inga jättefiler jag sitter med iaf)

Krav;
Måste vara ett färdigt bygge. Jag är helt inkompetent när det kommer till datorbygge och har inget intresse av att lära mig heller.
Eller om det går att det byggs av typ komplett eller Inet eller var man nu brukar beställa datorer från.

Om man kan lyckas få in Blåtand i datorn vore det trevligt, men inget krav.

Budget - 10-12k ish - kan sträcka mig mot 15k också
Har kikat på dessa två - men i.om min okunskap så vet jag inte om det är vettigt.

https://www.komplett.se/product/1249494/gaming/gamingdator/ga...

https://www.komplett.se/product/1307024/gaming/gamingdator/ga...

Vad tror ni? Skulle någon av dessa vara ett vettigt köp eller är det bara skräp? Vad skulle ni rekommendera isf?

Fridens

Permalänk
Medlem

Köp definitivt a152 av dessa två, de är i princip helt lika förutom grafikkortet och det (RX 7700xt) är värt 500kr extra över RX 7600.

Faktiskt helt ok pris på den, tror inte man får något bättre någon annanstans. Du kan välja bort Windows för att spara 800-900kr ifall du kan installera det själv (kommer ta c.a 30-60 minuter av din tid, ifall du aldrig gjort det förut. Behöver bara ett usb och någon annan dator att ladda ner Windows ifrån).

Det enda att tänka på är att kanske välja 32gb ram på datorn istället. Inte för att det spelar roll för CS2 eller Wow vad jag vet, men det kommer göra i framtiden och ifall du inte vill uppgradera själv kan det vara värt att lägga lite extra nu. Och så behöver du inte oroa dig för att ha ett flertal webbläsarflikar öppna i bakgrunden heller.

Alltså Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 32GB för +589kr, de är också lite snabbare.

Att byta moderkort till ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort för +200kr hade jag sagt till andra ifall de i framtiden vill uppgradera cpu eller fler m.2 lagring. Även för dig kan det dock vara värt ifall du vill ha på PBO/automatisk överclockning, få ut lite mer av cpun. Samt att det kommer behålla det lite högre värdet vid försäljning också i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Köp definitivt a152 av dessa två, de är i princip helt lika förutom grafikkortet och det (RX 7700xt) är värt 500kr extra över RX 7600.

Faktiskt helt ok pris på den, tror inte man får något bättre någon annanstans. Du kan välja bort Windows för att spara 800-900kr ifall du kan installera det själv (kommer ta c.a 30-60 minuter av din tid, ifall du aldrig gjort det förut. Behöver bara ett usb och någon annan dator att ladda ner Windows ifrån).

Det enda att tänka på är att kanske välja 32gb ram på datorn istället. Inte för att det spelar roll för CS2 eller Wow vad jag vet, men det kommer göra i framtiden och ifall du inte vill uppgradera själv kan det vara värt att lägga lite extra nu. Och så behöver du inte oroa dig för att ha ett flertal webbläsarflikar öppna i bakgrunden heller.

Alltså Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 32GB för +589kr, de är också lite snabbare.

Att byta moderkort till ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort för +200kr hade jag sagt till andra ifall de i framtiden vill uppgradera cpu eller fler m.2 lagring. Även för dig kan det dock vara värt ifall du vill ha på PBO/automatisk överclockning, få ut lite mer av cpun. Samt att det kommer behålla det lite högre värdet vid försäljning också i framtiden.

Bra inlägg. Hade absolut fixat Windows själv, lagt till RAM och bytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Stort tack för hjälpen!
32gb ram låter vettigt, jag har oftast ett antal flikar öppet samtidigt.

Uppskattas verkligen, tack!

Såg nu även att Alastor Moody höll med dig. Jag ändrar det ni säger och klickar iväg den - Windows kommer jag dock låta dem ligga kvar. Betalar hellre lite mer så jag själv slipper huvudvärken sen. Som ni kanske förstår är jag fullständigt inkompetent när det kommer till datorer.

Återigen, stort tack!

Permalänk
Medlem

7700xt vs 7600 är stor skillnad. Framförallt den bredare minnesbussen på 7700xt vs 7600 gör den kommer åldras med lite mera värdighet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Så jäkla schysst av er rwkk och Alastar Moody att ta er tid på det här sättet, men en fråga här då priset ändå går upp till 13,500 i slutändan. Räcker inte webhallens egna config i det här hänseendet till en liiite billigare peng? Antar iofs att de är liiite sämre också..?
(Jag har nämligen exakt samma tankar som trådskaparen…men kanske sämre kunskap🙄)

https://www.webhallen.com/se/product/366891-Webhallen-Config-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEBBL_85:

Så jäkla schysst av er rwkk och Alastar Moody att ta er tid på det här sättet, men en fråga här då priset ändå går upp till 13,500 i slutändan. Räcker inte webhallens egna config i det här hänseendet till en liiite billigare peng? Antar iofs att de är liiite sämre också..?
(Jag har nämligen exakt samma tankar som trådskaparen…men kanske sämre kunskap🙄)

https://www.webhallen.com/se/product/366891-Webhallen-Config-...

Kan du fixa Windows själv är det här ett bra alternativ. Riktigt bra chassi och PSU vilket gör datorn lätt att uppgradera i framtiden.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9_s2AbWmMj1pilNGuYbdq0Y3-ec/sebbl-85

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag sitter med samma fundering som trådskaparen, är datorn från komplett fortfarande ett bra alternativ?

Summan slutar på 14.628,69kr för denna config
Windows 11 Home
Phanteks Eclipse G360A Mid Tower (svart)
Sapphire PULSE AMD Radeon RX 7700 XT
AMD Ryzen 5 7500F CPU Tray
CM Hyper 212 ARGB Komplett Edition
Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB
Kingston NV3 SSD 2TB
MSI MAG A650GL 650W PSU
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort

Då är det bytt till 32gb RAM ett annat moderkort samt att jag valde till en större SSD.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid slänga ett öga på proshop också.

https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Eller något åt det här hållet?

https://www.inet.se/datorbygge/b1614223/datorbygge

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

2 frågor på att bygga enligt förslagen/på komplett:

1) att inte köpa Windows kräver väl ändå en licens? Kan såklart ordna Windows på nån typ av USB, men behöver väl fortfarande license?

2) att köpa genom komplett (eller Proshop), är det bara beställa delarna såsom föreslås så smäller de in det i chassiet så startar jag datorn och installerar Windows eller kommer allt i delar? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEBBL_85:

2 frågor på att bygga enligt förslagen/på komplett:

1) att inte köpa Windows kräver väl ändå en licens? Kan såklart ordna Windows på nån typ av USB, men behöver väl fortfarande license?

2) att köpa genom komplett (eller Proshop), är det bara beställa delarna såsom föreslås så smäller de in det i chassiet så startar jag datorn och installerar Windows eller kommer allt i delar? 😅

Finns billiga ställen man kan köpa licenser . Tittar man bara om bolaget är seriöst och bra fedback brukar det inte vara något problem .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Här kan du köpa en windows 11 pro nyckel:

https://www.gamekeys.se/produkt/windows-11-professional-retai...

Visa signatur

Raspberry pi 400