Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Köpråd bildskärm 27" 1440p

Hej,
Är på jakt efter en ny skärm omgående då min gamla gått sönder. Min gamla är en LG Ultragear 27GL850 och var väldigt nöjd med den. Är på jakt efter något liknande 27” och 1440p, däremot hade jag inte klagat på lite mer HZ än 144. Spelar olika spel som LoL, CS, PUBG osv, utöver lol är det egentligen mest fps spel som tidigare nämnt! Tittade lite på LG 27GS85Q, är det något att ha?
Tack i förväg!

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Hedersmedlem

27GS85Q verkar väldigt dyr för en 27" 1440p IPS. Det är inga jätteskillnader i bildkvalitet mellan olika modeller, så om du inte har några särskilda krav för proffsanvändning skulle jag inte lägga mer än typ 3500 eller så på en sån skärm, när det finns bra modeller för redan vid typ 2500 kr.

En kompis köpte t ex AOC Q27G4X som nu kostar runt 2450 kr och har inga klagomål på den.

Kan rekommendera att kolla in denna för lite tips och allmän bakgrundskunskap:

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

27GS85Q verkar väldigt dyr för en 27" 1440p IPS. Det är inga jätteskillnader i bildkvalitet mellan olika modeller, så om du inte har några särskilda krav för proffsanvändning skulle jag inte lägga mer än typ 3500 eller så på en sån skärm, när det finns bra modeller för redan vid typ 2500 kr.

En kompis köpte t ex AOC Q27G4X som nu kostar runt 2450 kr och har inga klagomål på den.

Kan rekommendera att kolla in denna för lite tips och allmän bakgrundskunskap:
https://www.youtube.com/watch?v=akooca7My-o

Okej tack så mycket för snabbt svar!
Vad tror du om en Dell Alienware AW2723DF fått bra betyg och 240hz (280hz OC), däremot bra mycket dyrare än AOC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pp1:

Hej,
Är på jakt efter en ny skärm omgående då min gamla gått sönder. Min gamla är en LG Ultragear 27GL850 och var väldigt nöjd med den. Är på jakt efter något liknande 27” och 1440p, däremot hade jag inte klagat på lite mer HZ än 144. Spelar olika spel som LoL, CS, PUBG osv, utöver lol är det egentligen mest fps spel som tidigare nämnt! Tittade lite på LG 27GS85Q, är det något att ha?
Tack i förväg!

Ja, det är en jättebra skärm. GS modellen är den nya modellen av den kända GP. Jag äger en sådan, kan varmt rekommendera den!

På Amazon säljs den endast för knappt 2 800 kr: https://www.amazon.se/LG-27GS85Q-UltraGear-kompatibel-FreeSyn...

Åk till närmaste Elgiganten som har den i lager och kör prisgaranti mot Amazon.se för så länge det skickas och säljs av själva Amazon då gäller prisgarantin. Du kommer bli nöjd!

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, jag blev visst lurad av galna överpriser på några sidor. För priset ovan verkar det vara en bra skärm, men de första träffarna jag fick var omkring 6500 kr.

Det beror ju lite på vad du har för krav och sådär också. Vill du ha en rejält stor skillnad så kan det vara värt att kolla på OLED, men då blir det antagligen dyrare än 6500 kr även om du hittar en billig, så det kanske inte känns värt det.
Annars finns ju LCD:er med HDR-stöd om det kan vara intressant. (Kör du mycket CS/LoL/PUBG så lär det inte vara intressant.)
Om inte HDR är viktigt så är nog något som 27GS85Q inte så dumt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Ja, det är en jättebra skärm. GS modellen är den nya modellen av den kända GP. Jag äger en sådan, kan varmt rekommendera den!

På Amazon säljs den endast för knappt 2 800 kr: https://www.amazon.se/LG-27GS85Q-UltraGear-kompatibel-FreeSyn...

Åk till närmaste Elgiganten som har den i lager och kör prisgaranti mot Amazon.se för så länge det skickas och säljs av själva Amazon då gäller prisgarantin. Du kommer bli nöjd!

Oj hade ingen aning om att de fanns prisgaranti det är ju riktigt bra. Skulle bara vilja ha lite mer HZ än vad LGn erbjuder, vore schysst om man kunde komma upp till 240hz som på den Dell skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag blev visst lurad av galna överpriser på några sidor. För priset ovan verkar det vara en bra skärm, men de första träffarna jag fick var omkring 6500 kr.

Det beror ju lite på vad du har för krav och sådär också. Vill du ha en rejält stor skillnad så kan det vara värt att kolla på OLED, men då blir det antagligen dyrare än 6500 kr även om du hittar en billig, så det kanske inte känns värt det.
Annars finns ju LCD:er med HDR-stöd om det kan vara intressant. (Kör du mycket CS/LoL/PUBG så lär det inte vara intressant.)
Om inte HDR är viktigt så är nog något som 27GS85Q inte så dumt.

OLED är väll väldigt dyrt eller är jag ute och cyklar nu? Har absolut ingen koll på bildskärmar, vad är HDR?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pp1:

OLED är väll väldigt dyrt eller är jag ute och cyklar nu? Har absolut ingen koll på bildskärmar, vad är HDR?

Det finns OLED i prisklassen jag först trodde det gällde, 6500 kr.
T ex:
https://www.proshop.se/Skaerm/265-AOC-AGON-Pro-AG276QZD2-2560...

Den har en ordentlig tråd på forumet:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1726848-aoc-ag276qzd2-...

HDR är High Dynamic Range. Främst relevant för single player-spel (och TV/film). För komplext för mig att ge en bra och korrekt beskrivning här, men i korthet ger det högre ljusstyrka-toppar utan att göra allting ljust, som det blir om man bara ökar ljusstyrkan utan HDR. Saker som större förgomfång (wide color gamut) hänger ofta ihop med HDR fastän de är olika saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns OLED i prisklassen jag först trodde det gällde, 6500 kr.
T ex:
https://www.proshop.se/Skaerm/265-AOC-AGON-Pro-AG276QZD2-2560...

Den har en ordentlig tråd på forumet:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1726848-aoc-ag276qzd2-...

HDR är High Dynamic Range. Främst relevant för single player-spel (och TV/film). För komplext för mig att ge en bra och korrekt beskrivning här, men i korthet ger det högre ljusstyrka-toppar utan att göra allting ljust, som det blir om man bara ökar ljusstyrkan utan HDR. Saker som större förgomfång (wide color gamut) hänger ofta ihop med HDR fastän de är olika saker.

Återigen är jag ingen expert på bildskärmar överhuvudtaget, är det stor skillnad på oled och ips? Isåfall kanske det är värt att gå för aoc skärmen, köper ju skärm så sällan så då kan man lika gärna trycka på lite. Spelar nästan aldrig single player spel och kollar varken på tv eller film på datorn så då kan jag strunta i HDR kvaliten, om jag uppfattat det rätt.

Permalänk
Medlem

Här har du skärmen som jag fråga om här på clockers forumet om som jag ska köpa, inte gjort det än men låter som jävligt mycket skärm för pengen! är själv inte så kunnig, men valde ut mellan 3 skärmar, (detta var den dyraste) som sweclockers + kunniga polare tipsa om att ta denna skärm!!

https://www.amazon.se/LG-27GS85Q-UltraGear-kompatibel-FreeSyn...

Permalänk
Medlem

Blev det någon skärm? Har också kikat lite på 27GS85Q men det verkar vara väldigt dåligt med recensioner eller information överlag om skärmen. Proshop verkar ha liknande pris (Amazon hade nästan en månads leveranstid när jag kikade igår, men lägre idag) och jag vet att Komplett sålde ut skärmen från sina lager för några veckor sen för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Blev det någon skärm? Har också kikat lite på 27GS85Q men det verkar vara väldigt dåligt med recensioner eller information överlag om skärmen. Proshop verkar ha liknande pris (Amazon hade nästan en månads leveranstid när jag kikade igår, men lägre idag) och jag vet att Komplett sålde ut skärmen från sina lager för några veckor sen för samma pris.

27GS85Q är ersättare till 27GP850 som kanske är den mest testade 27" 1440p-skärmen någonsin(?).

Så, 27GS85Q är sannolikt minst on-par med den och lite bättre med högre Hz.
Givet och bra köp i prisklassen och 1440p-segmentet med IPS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

27GS85Q är ersättare till 27GP850 som kanske är den mest testade 27" 1440p-skärmen någonsin(?).

Så, 27GS85Q är sannolikt minst on-par med den och lite bättre med högre Hz.
Givet och bra köp i prisklassen och 1440p-segmentet med IPS!

Tack för infon! Kanske blir att pröva skicka hem en sådan och hoppas på att man har tur med lotteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Tack för infon! Kanske blir att pröva skicka hem en sådan och hoppas på att man har tur med lotteriet.

Hej,
Blev en Dell Alienware AW2723DF, mest pågrund av att den har 280hz samt att de var lite rea på Inet. Än så länge är jag jättenöjd med den!

Permalänk
Medlem

Hur gick skärmen sönder? Har en likadan och blev orolig att de självdör efter ett tag

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | RTX 4070 Ti Super
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Hur gick skärmen sönder? Har en likadan och blev orolig att de självdör efter ett tag

Aha nejdå du behöver inte vara orolig. Den välte och gick sönder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pp1:

Aha nejdå du behöver inte vara orolig. Den välte och gick sönder...

Maximal otur!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | RTX 4070 Ti Super
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Maximal otur!

Jo tack men kunde varit värre!