Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Folk som förväntar sig att man tar hänsyn till dem innan man ens sett eller hört dem. Ett enkelt "ursäkta" räcker väl i 9 av 10 fall för att någon ska akta sig?

När man vistas på allmän plats så är man banne mig skyldig att:
a) vara uppmärksam på sin omgivning och
b) i den mån man inte orkar/kan eller bryr sig om punkt a, kompensera genom att förutse hur man troligtvis är så lite ivägen som möjligt för övriga medmänniskor.

Det är förvånansvärt enkelt att göra detta. Om du provar så blir du kanske förvånad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Dagens gnäll får bli att gnälltråden har blivit en "meka bil"-tråd!

Kanske en mod vill hjälpa mig att lyfta ur till en egen tråd så att du och likasinnade blir nöjda. Jag uppskattar all hjälp jag har fått här.

Permalänk
Medlem

Det blev dyrt hos optikern.. nästan 7000kr för två par glasögon.
Synen har blivit betydligt sämre senaste fem åren och då vart man med i den progressiva klubben "äntligen"..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Synen har blivit betydligt sämre senaste fem åren och då vart man med i den progressiva klubben "äntligen"..

Kanske inte billigt, men betydligt mindre än vad jag betalade för ett par, 5 år sedan. (Tror det var runt 12000) , Törs man fråga var du handla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Skrivet av Kotte456:

Kanske inte billigt, men betydligt mindre än vad jag betalade för ett par, 5 år sedan. (Tror det var runt 12000) , Törs man fråga var du handla?

Det skulle jag också vilja veta.

Permalänk
Medlem

7000 för två par glasögon låter billigt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

7000 för två par glasögon låter billigt tycker jag.

Jag fick betala lite över 8000kr för ETT par glasögon i december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det skulle jag också vilja veta.

Specsavers Mölndal

Innan har jag klarat mig med enkelslipade glas och landat på ca 1500kr men det suger att bli halvblind

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Specsavers Mölndal

Okej, då ska jag kolla Specsavers vid nästa glasögonbyte.
Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Okej, då ska jag kolla Specsavers vid nästa glasögonbyte.
Tack.

Försök tima in det när de har 2 för 1 erbjudanden

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Försök tima in det när de har 2 för 1 erbjudanden

Tack, ska försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Människor som går mitt på en trottoar/gångbana utan en tanke i världen på att det kan komma någon bakifrån som vill passera.

Bonus: Folk som gör detta och liksom sicksackar.

Jag cyklar till/från jobbet året om och stöter på dessa personer nästan dagligen på gc-banorna. Den sicksackande gångstilen beror i 9 fall av 10 av att personen går med näsan i mobilen. Att signalera med ringklocka gör det bara värre när sicksackaren vaknar till och helt plötligt tar ett skutt åt sidan i oförutsägbar riktning istället för att bara gå rakt fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xlr8:

Jag cyklar till/från jobbet året om och stöter på dessa personer nästan dagligen på gc-banorna. Den sicksackande gångstilen beror i 9 fall av 10 av att personen går med näsan i mobilen. Att signalera med ringklocka gör det bara värre när sicksackaren vaknar till och helt plötligt tar ett skutt åt sidan i oförutsägbar riktning istället för att bara gå rakt fram.

Så här års kan det ju ha att göra med att man som gående undviker isfläckar och går där det ser minst halt ut. Inte alla som bryr sig om att skaffa dobbar….

Är nog samma sak för 5år sedan som i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Ska vi ta det här med alla cyklister och elsparkditon på trottoaren och rena gångbanor? Och mot trafikriktningen också, liksom mot rött, för den delen. Inte för att matbuden på moped är bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jag erkänner, men det är inte mobilen utan min halvtaskiga balans som ligger mig (och medtrafikanterna) i fatet. Det blir lite vingligt ibland så en enkelt pling (men inga elaka tillmälen) brukar vara bra så man skärper sig lite grand. Sicksack vet jag inte om det blir men vingligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Specsavers Mölndal

Innan har jag klarat mig med enkelslipade glas och landat på ca 1500kr men det suger att bli halvblind

Tack för tipset! Jag har också hamnat i det läget så även jag får väl gå till Specsavers för att äntligen testa variofokala glasögon.
Jag vill känna att det funkar bra först innan jag köper något dyrare (när jag är utomlands eller från utlandet).
Och i värsta fall får jag väl promenera hela vägen ut till Mölndal (det tar mindre än 60 minuter) …

Permalänk
Avstängd

Vafan är det här för rövarpriser egentligen hos Ownit???

10Mbit 399kr 🤬🤬🤬 borde inte det mer va typ 149kr eller nåt?

70kr skillnad mellan 500Mbit och 100Mbit, eh okej?

Är precis som de vill pusha alla kunder till 500kr+
på abonnemangen. Typ som om de går back på att ha kunder på små slöa anslutningar.

Det här är väl ingen nyhet, men kände för hytta mä näven o gnälla lite

Återkommer med mer gnäll när de höjer till 599kr för 500Mbit…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

på abonnemangen. Typ som om de går back på att ha kunder på små slöa anslutningar.

De var väldans dyra ordinarie priser, huvva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Det är ungefär samma priser här, 400 kr/mån för 100/100 och 420 kr för 250/250. Jag kan endast välja mellan bredband2 eller Bahnhof och de ligger på samma pris, urusel konkurrens när stadsnätet endast erbjuder två ISP. Borde vara olagligt att för stadsnät att agera så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Det är ofta nätägarna som bidrar till de högre priserna. När det är dags för en ny upphandling så försöker de trissa upp hur mycket nätoperatören ska betala för varje anslutning till nätägaren.

Sedan blir det att det som nätoperatören har som faktisk kostnad plus det som ska betalas till nätägaren är vad som faktureras de respektive operatörerna.

Sedan beroende på nätoperatör så kan de ta ut för hur mycket trafik som går i stadsnätsuppkopplingen utöver den fasta kostnaden.

Detta gör ju att vi som konsumenter får betala ett högre pris.

Om nätägaren som kommunalt bolag (finns ju undantag där det är rena komersiella aktörer) istället hade arbetat för att ha en så låg driftkostnad som möjligt och satt tak för vad varje anslutning får kosta så hade det ju varit bättre för oss konsumenter. Men så är det tyvärr inte överallt

I situationer som du beskriver så riktas min agg och missnöje främst mot nätägaren som gjort en dålig upphandling sett ur konsumentens perspektiv.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Det är vanliga priser nuförtiden. Det är viktigt att EQT och Telia kan öka sina utdelningar/aktievärde varje år, pensionsfonderna behöver pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Hos min ISP, och det är nätägaren Telias fel, är prisskillnad mellan 100/100 och 250/250 10 kr. Mellan 250/250 och 500/500 är prisskillnaden 10 kr. Och mellan 500/500 och 1000/1000 är den? Gissa!

10 kr. Så 30 kr i skillnad mellan 100/100 och 1000/1000.

Dold text

Så ja, de vill att kunderna ska teckna en högre hastighet. Till vilken nytta då kan man fråga sig.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Har ni tittat på Allente? Tar man deras bredband med TV blir helheten billig. Jag vill ha sporten från Viaplay, vilket bara den är väl 600kr i månaden. Just nu betalar jag 720kr i månaden för viaplay, max, sky showtime, amazon prime, tv4 play och en tv box och 100/100 bredband.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Det är ofta nätägarna som bidrar till de högre priserna. När det är dags för en ny upphandling så försöker de trissa upp hur mycket nätoperatören ska betala för varje anslutning till nätägaren.

Sedan blir det att det som nätoperatören har som faktisk kostnad plus det som ska betalas till nätägaren är vad som faktureras de respektive operatörerna.

Sedan beroende på nätoperatör så kan de ta ut för hur mycket trafik som går i stadsnätsuppkopplingen utöver den fasta kostnaden.

Detta gör ju att vi som konsumenter får betala ett högre pris.

Om nätägaren som kommunalt bolag (finns ju undantag där det är rena komersiella aktörer) istället hade arbetat för att ha en så låg driftkostnad som möjligt och satt tak för vad varje anslutning får kosta så hade det ju varit bättre för oss konsumenter. Men så är det tyvärr inte överallt

I situationer som du beskriver så riktas min agg och missnöje främst mot nätägaren som gjort en dålig upphandling sett ur konsumentens perspektiv.

Okej, det är nog som du säger, jag har inte koll på vart orsaken legat bara känt av att hastigeten i sig inte speglat på ett logiskt sätt vad man får betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Det du refererar till är inte ovanliga priser, oavsett vilken ISP du har. Jag har visserligen många att välja på i vårt stadsnät, men efter lite introduktionspris så hamnar jag där hos de flesta efter bindningstiden. Bolagen vet att de flesta idag har gjort sig beroende av internet till allt mellan att betala räkningar, läsa tidningen, sjukskriva sig och se på TV, och att vi efter lite knorrande betalar! Till det jag räknar upp klarar man sig med 10 Mbit/s, och de flesta husbehovsanvändare klarar sig med 100, men de vill att alla ska teckna 500 eftersom de har i stort sett samma kostnader om du väljer 10 eller 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Hos min ISP, och det är nätägaren Telias fel, är prisskillnad mellan 100/100 och 250/250 10 kr. Mellan 250/250 och 500/500 är prisskillnaden 10 kr. Och mellan 500/500 och 1000/1000 är den? Gissa!

10 kr. Så 30 kr i skillnad mellan 100/100 och 1000/1000.

Dold text

Så ja, de vill att kunderna ska teckna en högre hastighet. Till vilken nytta då kan man fråga sig.

Förmodligen har man nog nu hårdvara som klarar 1 Gbit/s för alla samt att den använda datamängden lär för de allra flesta är i det närmaste oberoende av hastigheten så länge den är tillräcklig.

Så kostnaden kommer inte skilja mycket för de olika hastigheterna för isp:n.

Minns ju själv när man satt på ADSL då gick linan för fullt större delen av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Tack för tipset! Jag har också hamnat i det läget så även jag får väl gå till Specsavers för att äntligen testa variofokala glasögon.
Jag vill känna att det funkar bra först innan jag köper något dyrare (när jag är utomlands eller från utlandet).
Och i värsta fall får jag väl promenera hela vägen ut till Mölndal (det tar mindre än 60 minuter) …

Testade men det funkade inget vidare. Jag är närsynt på ena ögat och långsynt på det andra och det tillsammans med astigmatism gjorde att förvrängningarna vid fokalskiftena (när man ser ner för att läsa till att man lyfter blicken lite för att se på skärmen och lite till för att se på långt håll) blev hisnande upplevelser. Tröttnade efter en veckas ständig yrsel och gick tillbaka till tre olika par glasögon, ett för att se på långt håll, ett för att se bra på datorskärmen och ett för att läsa böcker. Det var skönare för ögonen och blev inte speciellt dyrt heller, tog inte designbågar utan billigare och kom undan med strax under 3k för de tre glasögonparen. 2 fick jag för priset av 1 och 25% pensionärsrabatt på det tredje. Hade kunnat komma undan billigare men valde inte de allra billigaste bågarna. Billigast hade kunnat bli 795 för 2 plus 596,25 för det tredje om jag hittat trevliga 795 kr-bågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Dyrt! Betalade 2000:- för undersökning och nya brillor vid black-friday, men har då endast brytningsfel och närsynt... Hade inte testat synen på 20+ år så var orolig att det förändrats mer!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Förmodligen har man nog nu hårdvara som klarar 1 Gbit/s för alla samt att den använda datamängden lär för de allra flesta är i det närmaste oberoende av hastigheten så länge den är tillräcklig.

Så kostnaden kommer inte skilja mycket för de olika hastigheterna för isp:n.

Minns ju själv när man satt på ADSL då gick linan för fullt större delen av tiden.

Minns när vi började kunna kontakta servrarna på KTH hemifrån. Trafiken gick över modem i 110 baud, vi byggde modemen själva innan vi kunde övertyga överheten om att det var bäst att köpa in "riktiga grejer". Det var en pina att först hamra in kommandon och sen se när de ekades på skärmen, de skickades ju i 110 bits/s (och en del av bitarna var ju paritets- och kontrollbitar) till KTHs server som skickade tillbaka vad den uppfattat. Allt tog en himla tid men var bättre för systemfolket vid akut underhåll eftersom de slapp åka in till KTH. Men långsamt som attan var det. När man började köpa in de "riktiga grejerna" blev det 600 baud till att börja med och runt 1990 var vi uppe i 2400 baud.

Permalänk
Medlem

Men faan, Telia ska ta över som nätoperatör (Zitius) här. Nu kommer bredbandet gå upp i pris, det garanterar jag.