Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Lenovo ThinkCentre M720q - Startar inte?

Hej Jag vill göra en emulator-pc av en Lenovo ThinkCentre M720q, men jag får den inte att starta.

När jag kopplar in laddaren är datorn död när jag trycker på startknappen. Hur felsöker jag?

Laddaren är en original Lenovo 20V-6.75A 135W. fungerar bra, enligt säljaren.

Jag har 8 gb RAM och processorn är en i5 9400T. Jag lade till en M.2 1 tb SSD.

Jag köpte också en riser och vill senare lägga till en gpu och maxa RAM-minnet. Om jag får det att fungera vill jag prova emulator med gamla tv-spel, och lite Adobe foto- och videoredigering, layout och att leka med animation i Blender. Men jag behöver få den att starta först... Alla tips uppskattas.

Permalänk
Medlem

Börja med att mäta laddaren så den faktiskt levererar ström!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Börja med att mäta laddaren så den faktiskt levererar ström!

Tack Oskat, tar man en multimeter och sätter en på plus och en på minus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Tack Oskat, tar man en multimeter och sätter en på plus och en på minus?

Precis! 🙂

På Lenovoladdare tror jag ytterhöljet är (-) och innersidan är (+) och pin i mitten är en ”sense-pin”

Permalänk
Skrivet av kefflon:

Jag köpte också en riser och vill senare lägga till en gpu

Hur tänkte du får plats med en sån? Finns det ens en pcie-plats i den där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Precis! 🙂

På Lenovoladdare tror jag ytterhöljet är (-) och innersidan är (+) och pin i mitten är en ”sense-pin”

Skrivet av Charles Finley:

Hur tänkte du får plats med en sån? Finns det ens en pcie-plats i den där?

Tack Oskar, då provar jag det. Ja Charles, man tar bort casen till ssd disken och har en 90 graders riser. Bara korta gpu med single slot får plats. Men det skulle vara så roligt att testa, tex ett yeston rtx 3050.

Permalänk
Skrivet av kefflon:

Tack Oskar, då provar jag det. Ja Charles, man tar bort casen till ssd disken och har en 90 graders riser. Bara korta gpu med single slot får plats. Men det skulle vara så roligt att testa, tex ett yeston rtx 3050.

Coolt, jag har en själv och hade ingen aning att man kunde göra så 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Coolt, jag har en själv och hade ingen aning att man kunde göra så 👍

Vad kul, ja den verkar ha mycket möjligheter för en sån liten box. Har sett roliga videor när de sätter i ett gpu. Vet inte än om det funkar i praktiken, men om jag får igång pc:n måste jag testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Precis! 🙂

Kollade på en känt fungerande 65 W med fyrkantig kontakt, om det är en sådan kontakt, och utsidan är som du skriver negativ och kortsidorna är positiva. Ingen spänning mellan det tunna mittstiftet och utsidan. Däremot mellan kortsidan inuti och mittstiftet om jag inte fick proberna i kors. Verkade ligga lite motstånd (285 ohm, med reservation för otur med tänkandet) mellan utsidan och mittstiftet.

Tillägg: Mäter 20,6 V obelastad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kollade på en känt fungerande 65 W med fyrkantig kontakt, om det är en sådan kontakt, och utsidan är som du skriver negativ och kortsidorna är positiva. Ingen spänning mellan det tunna mittstiftet och utsidan. Däremot mellan kortsidan inuti och mittstiftet om jag inte fick proberna i kors. Verkade ligga lite motstånd (285 ohm, med reservation för otur med tänkandet) mellan utsidan och mittstiftet.

Tack vad bra. Då ska jag se om jag kan få 20,6 V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Precis så det ska vara!

Permalänk
Medlem

Tack hörni!

Jag är n00b på att mäta elgrejer.

Precis, det är en fyrkantig kontakt. Så jag sätter den röda kontakten mot ena insidan på kortsidan och den svarta mot utsidan. Men vilket läge ska jag ha ratten inställd på? (Skickar med en bild). Testade bat 1.5v på ett vanligt aaa batteri, och det blev cirka 1.5. Vilket läge ska jag ha för 20,6v?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Tack hörni!

<Uppladdad bildlänk>

Precis, det är en fyrkantig kontakt. Så jag sätter den röda kontakten mot ena insidan på kortsidan och den svarta mot utsidan. Men vilket läge ska jag ha ratten inställd på? (Skickar med en bild). Testade bat 1.5v på ett vanligt aaa batteri, och det blev cirka 1.5. Vilket läge ska jag ha för 20,6v?

Ställ den på VDC 200V, sen mät en på yttre höljet och en på inre höljet 🙂 då ska du ha ~20V

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Tack vad bra. Då ska jag se om jag kan få 20,6 V.

Skrivet av OskarB98:

Precis så det ska vara!

Skrivet av OskarB98:

Ställ den på VDC 200V, sen mät en på yttre höljet och en på inre höljet 🙂 då ska du ha ~20V

Tack Oskar, perfekt. Postar resultatet här sen.
Läste om någon med en liladan Lenovo som fick ström till usb-kontakterna. Och det får jag inte. Bra å kunna se om laddarn ger ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Läste om någon med en liladan Lenovo som fick ström till usb-kontakterna. Och det får jag inte. Bra å kunna se om laddarn ger ström.

👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Tack hörni!

<Uppladdad bildlänk>

Så där är det inte tänkt att du ska ha mätkablarna för att mäta spänning. Den svarta ska då sitta i COM.

Skrivet av kefflon:

Jag vet inte hur det är med den där, men om du får ström på USB-portarna när den är avstängd kan bero på hur BIOS/UEFI är inställt.

Permalänk
Medlem

Justja, svarta på COM också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Justja, svarta på COM också!

Bra, då testar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så där är det inte tänkt att du ska ha mätkablarna för att mäta spänning. Den svarta ska då sitta i COM.

Jag vet inte hur det är med den där, men om du får ström på USB-portarna när den är avstängd kan bero på hur BIOS/UEFI är inställt.

Tack Stenlund, testar med svarta i com.

Permalänk
Medlem

Vad bra hörni, nu testade jag, och det är ca 20v i laddaren. Eller bra och bra, men nu vet jag att det inte är laddaren det är fel på. Hur felsöker jag vidare?

Jag testade med kontaktspray på laddarens och datorns kontakter. Testade även att böja ut kontakterna där laddarens kontakt går in i datorn (se bild).

Kan det vara startknappen som är paj? Hur letar jag fel vidare?