Bygga ny dator, åsikter. 9800x3d m.m

Permalänk
Medlem

Bygga ny dator, åsikter. 9800x3d m.m

Hej,

I samband med nya 5000-serien tillhörande Nvidia tänkte jag bygga en ny dator. Budget är inte spikad med cirka 35-40k. Blir förmodligen ett 5080. Vad tror ni om detta jag valt hittills:

Chassi: Phanteks Eclipse G400A Svar

Processor: AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB

Moderkort: ASUS TUF Gaming B650M-Plus

RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB AMD EXPO/Intel XMP 3.0

Hårddisk: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB

Processorkylning: be quiet! Pure Rock 2 FX Svart

Nätdel: Phanteks AMP GH 1000W Platinum Svart ATX 3.1.

Som sagt inte beställt ännu, då jag behöver input från folk som har koll tar gärna emot åsikter både positivt och negativt.

Blir 5080 förmodligen till detta.

Vänligen,
M

Permalänk
Medlem

Om 40k är budgeten hade jag hellre försökt trycka in ett 5090 och justera ner åtminstone CPU för 4k gaming än att sikta på 5080 som verkar vara det sämsta alternativet för pris/prestanda med nuvarande läckta priser.
Är det max FPS för typ 1080p HIGH som du försöker nå så är det 9800X3D + 4090 eller 5090 som gäller så då får du justera annan hårdvara eller budget.

Permalänk
Avstängd

fel moderkort för den budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sendiacs:

fel moderkort för den budgeten

Man köper moderkort efter behov och om behovet fylls av ett moderkort för 2k så är det rätt onödigt att lägga 5k bara för att det ryms inom en budget.
Speciellt med X3D-processorer som inte har en jättestor överklockningspotential eller särskilt hög TDP.

Permalänk
Avstängd

tyvär har du fel där, budget 16k har gått åt, vad kostar ett RTX5080 han skriver att han tänker lägga 35-40

klart som fan man vill ha pci-e 5.0 på det första Grafikkorten som kommer med det även om det inte flaskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sendiacs:

tyvär har du fel där

Du får gärna utveckla ditt svar.
edit: tydligen märks inte redigeringar som sker inom en kort period från postandet.
16k med din budget ja men 9800X3D är ju otroligt onödig om man ska lira i 4k native.

Gälland PCIE5 vs 4 så får vi se vad tester säger när korten släpps. tidigare (4->3) har det varit någon få procent som man missat i top fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sendiacs:

tyvär har du fel där, budget 16k har gått åt, vad kostar ett RTX5080 han skriver att han tänker lägga 35-40

klart som fan man vill ha pci-e 5.0 på det första Grafikkorten som kommer med det även om det inte flaskar

Vad är det för moderkort du rekommenderar jag jag skaffar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du får gärna utveckla ditt svar.
edit: tydligen märks inte redigeringar som sker inom en kort period från postandet.
16k med din budget ja men 9800X3D är ju otroligt onödig om man ska lira i 4k native.

Gälland PCIE5 vs 4 så får vi se vad tester säger när korten släpps. tidigare (4->3) har det varit någon få procent som man missat i top fps.

Uppfattat! Borde man lägga en större peng för att uppnå det?

Permalänk
Medlem

ASRock X870 Riptide WIFI, är detta ett rimligt moderkort?

Permalänk
Avstängd

det som är i listan jag skrev ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av marad9na:

Uppfattat! Borde man lägga en större peng för att uppnå det?

Det beror på vad för mål du vill nå och om det passar inom taket för din budget. Jag skrev mest ur ett perspektiv där max prestanda för upplösning gällde.
Dvs för native 4k räcker t.ex. 7600X väldigt långt (för 4090 iaf, 5090 får vi se om den kanske vill ha högre IPC) men om målet är så hög FPS som möjligt (ex du sitter med en 1080p@500Hz skärm) så är 9800X3D+4090 idag oslåbar.
Mycket beror på vilka spel du tänkt spela. Vissa spel trivs oerhört mycket bättre med AMD medan andra spel så har nvidia en fördel istället. Vissa är otroligt CPU-bundna (t.ex. CS2, farcry 6 etc) medan andra så har CPU'n relativt liten påverkan på FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det beror på vad för mål du vill nå och om det passar inom taket för din budget. Jag skrev mest ur ett perspektiv där max prestanda för upplösning gällde.
Dvs för native 4k räcker t.ex. 7600X väldigt långt (för 4090 iaf, 5090 får vi se om den kanske vill ha högre IPC) men om målet är så hög FPS som möjligt (ex du sitter med en 1080p@500Hz skärm) så är 9800X3D+4090 idag oslåbar.
Mycket beror på vilka spel du tänkt spela. Vissa spel trivs oerhört mycket bättre med AMD medan andra spel så har nvidia en fördel istället. Vissa är otroligt CPU-bundna (t.ex. CS2, farcry 6 etc) medan andra så har CPU'n relativt liten påverkan på FPS.

Tack för bra info. Jag bytte till det moderkortet som blev rekommenderat tidigare.

Spelar cs2, dota just nu. Framåt kommer det bli nya battlefield m.m. Mitt mål är att ha en dator som ger konkurrenskraftig fps i 5-6 år. Med det menar jag minimum 250fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av marad9na:

Tack för bra info. Jag bytte till det moderkortet som blev rekommenderat tidigare.

Spelar cs2, dota just nu. Framåt kommer det bli nya battlefield m.m. Mitt mål är att ha en dator som ger konkurrenskraftig fps i 5-6 år. Med det menar jag minimum 250fps

Antar att du kör kring 1080p då med mer eller mindre tung grafik. Då kommer 5080 räcka väldigt långt tillsammans med ett 9800X3D. Mer troligt att du snittar 400+FPS med den setupen än 250 i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hastig blick ser det ut som en grym dator. Dock är jag själv inte något fan av mini-atx moderkort.
Kolla så moderkortet har allt du bryr dig om, är blutooth/Wifi etc? När du väl fastnat för ett moderkort är det bra att du kollar QVL-listan för ram minnerna så du inte chansar. Tydligen är det många som har minnenproblem så bäst att ta det säkra före det osäkra.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag gått på https://www.inet.se/produkt/1903936/msi-mag-b650-tomahawk-wif... och gjorde det själv när jag övervägde detta. Mest pga avsmak för Asus efter garantiskandalen (se Gamers Nexus YT), men har nu sett att MSI är minst lika snabba som Asus att uppdatera sina bios till senaste featureset för 9800x3d som är ganska ny på marknaden, medan en del tillverkare är lite långsammare.

Hade gått på minnena @sendiacs föreslår (KF560C30BBEK2-32) då bra minnen kan göra en hel del för 0.1% och 1% lows. Såg ut att vara väldigt lösa timings på dom du valt men kanske går att komma ner om du ökar till 1.4V. På KF560C30BBEK2-32 fungerar expo 30-36-36 fint med mindre än standard 1.4V om du inte har riktigt otur. Jag håller på och testar ut lägre VDD och lägre SOC än den defaultar till vilket verkar fungera bra än så länge, tillsammans med buildzoids sekundära timings. (Actually hardcore overclocking YT)

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Edit från första inlägget,
Har nu bytt till:

Moderkort: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI

RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast RGB Svart AMD EXPO/XMP 3.0.

Vad tror ni om detta? Kan bli ett 5090 till det. Hur många år ger mig den datorn utan behov av att byta ut?

Permalänk
Avstängd

hur länge som helst 10år+

den där processorn blir varm du kan överväga en exklusivare kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sendiacs:

hur länge som helst 10år+

den där processorn blir varm du kan överväga en exklusivare kylare

Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB AMD EXPO/Intel XMP 3.0 - blev dessa ramminnen då de fanns med på moderkortets lista

Permalänk
Medlem
Skrivet av marad9na:

Edit från första inlägget,
Har nu bytt till:

Moderkort: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI

RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast RGB Svart AMD EXPO/XMP 3.0.

Vad tror ni om detta? Kan bli ett 5090 till det. Hur många år ger mig den datorn utan behov av att byta ut?

Lägg till denna processorkylare. Den är guldvärd och kyler extremt bra. Finns ingen bättre luftkylare och är den bästa på marknaden. Du kommer inte ångra dig och du lär behöva den till din Ryzen 7 9800X3D, då processorn kan bli otroligt varm. NH-D15 har varit med i många år och håller fortfarande världsklass!

Noctua NH-D15 G2 LBC (AM5)
https://www.inet.se/produkt/5324979/noctua-nh-d15-g2-lbc

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att välja ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI som moderkort istället för ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI?

Är lite osäker på vilket moderkort jag ska ha.

Permalänk
Skrivet av marad9na:

Finns det någon anledning att välja ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI som moderkort istället för ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI?

Är lite osäker på vilket moderkort jag ska ha.

Moderkort är inte så lätt att välja. Jag kan rekommendera Hardware Unboxed videos på ämnet. Berätta gärna vad det blev sen.
https://www.youtube.com/@Hardwareunboxed/search?query=motherb...