Youtubeinbäddningar och länkar

Permalänk
Medlem

Youtubeinbäddningar och länkar

Hej,

När man inte tillåtit spårning av youtube så ser inlänkade youtubevideor ut så här:

Skulle det vara möjligt att även skriva ut en länk till videon så att det finns möjlighet att gå till videon och se den utan att tillåta spårning just här på sweclockers?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Rekordmedlem

En "fullösning" är att klicka på citera så kan du se urlen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej! Du accepterar endast YouTube när du klickar på den knappen. Den aktiverar inte något annat hos oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej! Du accepterar endast YouTube när du klickar på den knappen. Den aktiverar inte något annat hos oss.

man accepterar Youtubes spårning när man klickar där. Precis det TS vill undvika.
Vore som TS säger najs om det under videoinbäddningen även kan ligga url'en till den inbäddade videon.

Då slipper man göra fullösningen nämnd ovan, eller gå via utvecklarverktygen för att hitta url'en.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Haptic:

man accepterar Youtubes spårning när man klickar där. Precis det TS vill undvika.

Och man blir inte spårad när man tittar på videoklippet direkt på YouTube menar du?

Edit: Det vi gör är att ladda deras embed länk i en iframe. Vi skickar ingen signal till YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Och man blir inte spårad när man tittar på videoklippet direkt på YouTube menar du?

Edit: Det vi gör är att ladda deras embed länk i en iframe. Vi skickar ingen signal till YouTube.

Spårad blir man ju, förstås, men har jag länken enkelt tillgänglig kan jag se på den i en container/webbläsare där jag har större kontroll över vilka ytterligare korrelationer google kan göra utifrån mitt tittande/surfande, och jag kan även frisera bort "si="-parametern ur urlarna, som ibland följer med när de postas här av användare, vilken kopplar ihop ens eget konto med den som delade länkens konto.

Visa signatur

"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Skrivet av jreklund:

Du blir direkt spårad av YT om du aktiverar detta. De kan se vilken sida du är på, vilken video som är embeded och kan knyta det till dig och ditt konto. De kan då även knyta vilka trådar (som har embeded) du besöker och interagerar med.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av kode:

[...] jag se på den i en container/webbläsare [...] och jag kan även frisera bort "si="-parametern ur urlarna

Tack för förtydligandet om själva syftet. När videoklippet embeddas finns endast video-klippet id samt starttid kvar. Alla andra parametrar har tagits bort. När ett inlägg däremot citeras görs inte denna sanering av parametrar och inte heller när länken postas i sin rena form (utan video-taggen).

Att sanera framtida citeringar av video-taggen är nog klokt att implementera.

PM:a gärna en länk till ett inlägg som har en si= parameter så jag kan se strukturen på dess fulla länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Tack för förtydligandet om själva syftet. När videoklippet embeddas finns endast video-klippet id samt starttid kvar. Alla andra parametrar har tagits bort. När ett inlägg däremot citeras görs inte denna sanering av parametrar och inte heller när länken postas i sin rena form (utan video-taggen).

PM:a gärna en länk till ett inlägg som har en si= parameter så jag kan se strukturen på dess fulla länk.

youtube får väl referer-headern från vilken sida som har embeddat videon oavsett hur url'en ser ut?

https://www.creare.co.uk/blog/seo-advice/how-to-track-youtube...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

t.ex. #20733873 har en si-parameter

Visa signatur

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av VinterSolen:

Du blir direkt spårad av YT om du aktiverar detta. De kan se vilken sida du är på, vilken video som är embeded och kan knyta det till dig och ditt konto. De kan då även knyta vilka trådar (som har embeded) du besöker och interagerar med.

Skrivet av Haptic:

youtube får väl referer-headern från vilken sida som har embeddat videon oavsett hur url'en ser ut?

Det stämmer att deras server (och allt annat som embeddas) har möjligheten att logga från vilken IP-adress personen ansluter ifrån och den referal (vår toppdomän) som din webbläsare anslöt ifrån.

iframe stödjer "referrer policy" så att vi som sajt kan begränsa/ändra vilken information de får åtkomst till.
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/HTMLIFrameEl...

strict-origin-when-cross-origin (default) This is the user agent's default behavior if no policy is specified. Send a full URL when performing a same-origin request, only send the origin when the protocol security level stays the same (e.g. HTTPS→HTTPS), and send no header to a less secure destination (e.g. HTTPS→HTTP). origin-when-cross-origin Send a full URL when performing a same-origin request, but only send the origin of the document for other cases.

Edit: Strukturerade om min edit så inlägget blir tydligare.

Edit2: Om en embed laddades in i denna tråd skickas https://www.sweclockers.com/ och inte https://www.sweclockers.com/forum/trad/1731437-youtubeinbaddningar-och-lankar. De kan inte spåra er på trådnivå ifall ni inte ändrat era inställningar i er webbläsare. Om ni inte använder en riktigt gammal version förstås.