Permalänk
Medlem

Svart skärm

Hej,
Problemet förklaras bäst via videoklippet nedan!

Dator
Bildskärm
HDMI-Kabel
Videoklipp på problemet

Videoklippet är filmat direkt vid start av datorn, då problemet alltid är som värst dom första 5 minuterna. Därefter kan problemet uppkomma helt random. Ibland 5 gånger på en kväll, ibland 30 gånger på en kväll!
Det märkliga är att även om problemet händer oavsett vila eller i spel så är problemet alltid något aningen lugnare vid spelande. Problemet visas oavsett om jag kör med eller utan G-Sync, VRR, HDR, 240Hz, 60Hz, full upplösning, lägre upplösning.

Vad har jag provat:

Bytt HDMI-kabel - Samma problem
Kopplat in en annan 24" IPS kontorsskärm - Problemet försvinner!
Formaterat till nytt Windows 11 Pro, endast laddat hem Windows Update + Nvidia app och Nvidia Kontrollpanel - Samma problem
Uppdaterat Firmware på bildskärmen - Samma problem
Uppdaterat BIOS på datorn - Samma problem
Undersökt temperaturer på CPU och grafikkort - håller sig i load runt 65 grader
Provat HDMI-kanal 2 på bildskärmen - Samma problem

Jag befarar hårdvarufel, även om jag ännu inte är helt säker. Kanske har @laxpudding sett något liknande fenomen? Den som lyckas lösa detta är jag skyldig en middag!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej,
Problemet förklaras bäst via videoklippet nedan!

Dator
Bildskärm
HDMI-Kabel
Videoklipp på problemet

Videoklippet är filmat direkt vid start av datorn, då problemet alltid är som värst dom första 5 minuterna. Därefter kan problemet uppkomma helt random. Ibland 5 gånger på en kväll, ibland 30 gånger på en kväll!
Det märkliga är att även om problemet händer oavsett vila eller i spel så är problemet alltid något aningen lugnare vid spelande. Problemet visas oavsett om jag kör med eller utan G-Sync, VRR, HDR, 240Hz, 60Hz, full upplösning, lägre upplösning.

Vad har jag provat:

Bytt HDMI-kabel - Samma problem
Kopplat in en annan 24" IPS kontorsskärm - Problemet försvinner!
Formaterat till nytt Windows 11 Pro, endast laddat hem Windows Update + Nvidia app och Nvidia Kontrollpanel - Samma problem
Uppdaterat Firmware på bildskärmen - Samma problem
Uppdaterat BIOS på datorn - Samma problem
Undersökt temperaturer på CPU och grafikkort - håller sig i load runt 65 grader

Jag befarar hårdvarufel, även om jag ännu inte är helt säker. Kanske har @laxpudding sett något liknande fenomen? Den som lyckas lösa detta är jag skyldig en middag!

Varför använder du ej Display Port kabel? Har du testat med det?

Permalänk
Medlem

Om du kan återskapa samma problem med att koppla den i en annan dator så får du ju direkt reda på om det är skärmen eller inte.

Tycker också du ska göra som föreslagits ovan: testa med DP och se om det har någon effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Varför använder du ej Display Port kabel? Har du testat med det?

Skrivet av tonii:

Om du kan återskapa samma problem med att koppla den i en annan dator så får du ju direkt reda på om det är skärmen eller inte.

Tycker också du ska göra som föreslagits ovan: testa med DP och se om det har någon effekt.

Anledningen till att jag valde HDMI är att jag behövde en kabel på 10 meter. Där var HDMI ett betydligt mer etablerat och billigare alternativ. Denna lösning har fungerar i ett år, men inte nu längre.

Dock kan jag absolut i testsyfte prova med en DisplayPort-kabel!

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja och nej
Lösningen är nog inte så enkel. Jag tänker att eftersom grafikkort och bildskärm använder tekniker så som G-sync och VRR i grunden, så kanske sanningen inte riktigt är så enkel, om det skulle fungera med säg en stationär kontorsdator till min bilkdskärm?
Jag är osäker

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Datorn till annan bildskärm ger andra förutsättningar vilket kanske inte utlöser det problem som är orsaken.

Det ser i alla fall ut som en vanlig omsynksproblematik där signalen sviktat. Inte helt lätt att se videon då det inte flödade bra med en videofil som verkade lagrad på en server i Nya Zeeland. Men det jag kunde se var typiskt sådan där enheterna synkar om hela tiden.

Att det sker vid lugnare segment är ett tecken på att det är något som är relaterat till grafikkortet. För skärm, HDMI och kablar är det endast en dataström i en fix hastighet.

Pekar också med hela handen på att använda DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Datorn till annan bildskärm ger andra förutsättningar vilket kanske inte utlöser det problem som är orsaken.

Det ser i alla fall ut som en vanlig omsynksproblematik där signalen sviktat. Inte helt lätt att se videon då det inte flödade bra med en videofil som verkade lagrad på en server i Nya Zeeland. Men det jag kunde se var typiskt sådan där enheterna synkar om hela tiden.

Att det sker vid lugnare segment är ett tecken på att det är något som är relaterat till grafikkortet. För skärm, HDMI och kablar är det endast en dataström i en fix hastighet.

Pekar också med hela handen på att använda DP.

Panelen har enats - Jag återkommer så fort jag har provat med en sprillans ny Displayport 1.4

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Anledningen till att jag valde HDMI är att jag behövde en kabel på 10 meter. Där var HDMI ett betydligt mer etablerat och billigare alternativ. Denna lösning har fungerar i ett år, men inte nu längre.

Dock kan jag absolut i testsyfte prova med en DisplayPort-kabel!

Får jag fråga varför du har skärmen 10 meter från datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Får jag fråga varför du har skärmen 10 meter från datorn?

Det har jag inte, men jag har nog över 100 m kabel allt sammanräknat som löper genom kabelkanaler efter väggen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är möjligen för tidigt att dra någon sista slutsats - men en 3m Displayport 1.4-kabel har hittills fungerat mycket bra. Jag har slagit på Adaptive Sync på skärmen, samt G-sync och HDR i Windows.

Tror vi att det är hårdvarufel kopplat till mitt grafikkort? eller är det min tidigare HDMI 2.1 kabel på 10 meter från Nördic som trots sin certifiering inte klarar av uppgiften att leverera felfri bild?

@Laxpudding

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Det är möjligen för tidigt att dra någon sista slutsats - men en 3m Displayport 1.4-kabel har hittills fungerat mycket bra. Jag har slagit på Adaptive Sync på skärmen, samt G-sync och HDR i Windows.

Tror vi att det är hårdvarufel kopplat till mitt grafikkort? eller är det min tidigare HDMI 2.1 kabel på 10 meter från Nördic som trots sin certifiering inte klarar av uppgiften att leverera felfri bild?

@Laxpudding

tippar på kabeln.

10m HDMI är ju typ 6-7M eller nått sånt utanför Vesa specifikationen för passiv kabel iaf.
har för mig bara kablar upp till typ 2.5-3m eller nått sånt som max kan certtifieras enligt vesa standarden.

och den kanske varit på gränsen lite hela tiden men något hänt med den så den nu passerat gränsen på att vara för dålig för att längre palla med tillräcklig bandbredd, typ böjt den elller något liknande lite för snävt så störningskärmen blivit påverkad

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar på kabeln.

10m HDMI är ju typ 6-7M eller nått sånt utanför Vesa specifikationen för passiv kabel iaf.
har för mig bara kablar upp till typ 2.5-3m eller nått sånt som max kan certtifieras enligt vesa standarden.

och den kanske varit på gränsen lite hela tiden men något hänt med den så den nu passerat gränsen på att vara för dålig för att längre palla med tillräcklig bandbredd, typ böjt den elller något liknande lite för snävt så störningskärmen blivit påverkad

Absolut, köper ditt resonemang
Däremot är detta en aktiv kabel, som enligt tillverkaren ska klara kraven, så kanske ändå inte är fallet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut, köper ditt resonemang
Däremot är detta en aktiv kabel, som enligt tillverkaren ska klara kraven, så kanske ändå inte är fallet?

Är den certifierad? Har du en länk till kabeln?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är den certifierad? Har du en länk till kabeln?

Japp, högst upp i trådstarten har jag länkat till allt som är nödvändigt att veta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Japp, högst upp i trådstarten har jag länkat till allt som är nödvändigt att veta

Förlåt, jag såg länkarna men kopplade inte Den ska absolut fungera men även kablar kan ju gå sönder. Jag har haft optiska kablar som har slutat fungera efter några år.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Förlåt, jag såg länkarna men kopplade inte Den ska absolut fungera men även kablar kan ju gå sönder. Jag har haft optiska kablar som har slutat fungera efter några år.

Ingen fara!
Absolut, jag accepterar att kablar kan gå sönder. Min kabel är på 10 meter. Jag provade en precis likadan kabel som vi har på jobbet, helt ny i kartong, däremot var den på 15 meter. Och jag upplevde precis samma problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Displayport-kabeln har fortsatt fungerat mycket bra senaste dagarna!
Min fråga blir då om jag vågar köpa en aktiv Displayport-kabel på 10 meter?
@Laxpudding

https://noerdic.se/products/nordic-fiber-dp-cable-10m

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Displayport-kabeln har fortsatt fungerat mycket bra senaste dagarna!
Min fråga blir då om jag vågar köpa en aktiv Displayport-kabel på 10 meter?
@Laxpudding

https://noerdic.se/products/nordic-fiber-dp-cable-10m

Fiberkabel är väl generellt idiotsäker.

Finns typ 2 saker som kan gå sönder på dem

Sändar och motagarelektroniken i ändarna och att man råkar böja av fibertråden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Fiberkabel är väl generellt idiotsäker.

Finns typ 2 saker som kan gå sönder på dem

Sändar och motagarelektroniken i ändarna och att man råkar böja av fibertråden.

Med det sagt känns det inte som att det borde vara fel på två aktiva fiber-kablar (HDMI) som båda ger flimmrande svart bild?
Möjligen då kanske att HDMI-uttaget på mitt grafikkort av någon anledning inte kan behärska sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

NVIDIA GPU Firmware Update Tool for DisplayID kan vara en idé att köra: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5233/~/nv...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

NVIDIA GPU Firmware Update Tool for DisplayID kan vara en idé att köra: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5233/~/nv...

Jag sneglade faktiskt på det verktyget häromdagen, men förstod att det bara gällde för Displayport?
Därför tänkte jag att det ändå inte löser mitt grundproblem som uppstår via HDMI? Har jag fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag sneglade faktiskt på det verktyget häromdagen, men förstod att det bara gällde för Displayport?
Därför tänkte jag att det ändå inte löser mitt grundproblem som uppstår via HDMI? Har jag fel?

Det är nog iofs sant, att den bara uppdaterar DP.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34