Nvidia: 8 av 10 RTX-spelare använder DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber011:

Jag kör mest cod "warzone" och cs2 men använder inte dlss alls får dubbelt så hög ms, som man kan se i frameview från Nvidia mycket smidigt program! Från 30+ till 10ms i spelen jag provar. Jag vill köra "native" om det går. Använder en Msi 27" 1080p 165hz ips panel bara, men tycker man känner tydligt på responsen i spelen. Sen om man kanske skulle spela Harry potter spelet, då spelar inte ms så stor roll. Men jag tycker kvaliten ser mycket sämre ut fast jag väljer "Quality" om någon har tips så säg gärna till vill ha så låg ms som möjligt och hög fps! Har ett 4080 msi Suprim X med 125% powertarget i msi afterburner och orginal klock. Mycket bra kort!

1080p skärm med 4080 är ju galet overkill kanske dax att börja kolla på 1440p?

Och ja uppskalning ser alltid dåligt ut på 1080p så lika bra att stänga av det finns ju ingen anledning att köra med det på om du 4080 med 1080p skärm du lär ju kunna max varenda spel med 150fps+ om man skippar ray tracing.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Flockmetalitet? Du påvisar ju bristande förståelse om vad som ens är minsta end to end latency möjlig.

Rendering ms = lägsta möjliga i teorin men där är man aldrig.
Sen har du några ms för skärmen och musen och pipeline för rendering.

Normal native latency är runt 20-25ms nu är det svårt att mäta med vanlig utrustning.

Om normal native latency är 20-25ms varför ska man då acceptera 40-50ms med dopade FPS?
Jag förstår mycket väl att latensen varierar, men man borde ändå försöka uppnå så låg latens som möjligt och inte ödsla latens på att få fler bilder (som inte kan besvaras med input) visade.
Att de flesta inte märker skillnaden gör det inte mindre eftersträvansvärt, visst kan det kosta mer än det smakar, men det gör det ju redan i plånboken utan bättre latens.

Skrivet av robber011:

Jag kör mest cod "warzone" och cs2 men använder inte dlss alls får dubbelt så hög ms, som man kan se i frameview från Nvidia mycket smidigt program! Från 30+ till 10ms i spelen jag provar. Jag vill köra "native" om det går. Använder en Msi 27" 1080p 165hz ips panel bara, men tycker man känner tydligt på responsen i spelen. Sen om man kanske skulle spela Harry potter spelet, då spelar inte ms så stor roll. Men jag tycker kvaliten ser mycket sämre ut fast jag väljer "Quality" om någon har tips så säg gärna till vill ha så låg ms som möjligt och hög fps! Har ett 4080 msi Suprim X med 125% powertarget i msi afterburner och orginal klock. Mycket bra kort!

Slå på Reflex direkt, justera sedan DLSS-nivån och se hur bra latens du får i förhållande till hur grumlig bilden blir. Ligger man under 20ms kan man unna sig lite ögongodis först genom att köra så hög kvalitet som det går på DLSS utan att tumma på latensen, kan man stänga av DLSS helt så är det att föredra.
Skippa FG helt, den ökar FPS'en och latensen, även om latensökningen kan minskas till nära 0 ms, så kommer den alltid vara där.
Personligen tycker jag inte om FG alls då det ger bildrutor som inte svarar mellan dom som svarar, så den upplevda latensen varierar mer.
En stabil latens är ofta att föredra över en variabel latens även om den variabla har ett lägre medelvärde i latens, det är därför folk sätter ett tak på FPS'en.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om normal native latency är 20-25ms varför ska man då acceptera 40-50ms med dopade FPS?
Jag förstår mycket väl att latensen varierar, men man borde ändå försöka uppnå så låg latens som möjligt och inte ödsla latens på att få fler bilder (som inte kan besvaras med input) visade.
Att de flesta inte märker skillnaden gör det inte mindre eftersträvansvärt, visst kan det kosta mer än det smakar, men det gör det ju redan i plånboken utan bättre latens.

Slå på Reflex direkt, justera sedan DLSS-nivån och se hur bra latens du får i förhållande till hur grumlig bilden blir. Ligger man under 20ms kan man unna sig lite ögongodis först genom att köra så hög kvalitet som det går på DLSS utan att tumma på latensen, kan man stänga av DLSS helt så är det att föredra.
Skippa FG helt, den ökar FPS'en och latensen, även om latensökningen kan minskas till nära 0 ms, så kommer den alltid vara där.
Personligen tycker jag inte om FG alls då det ger bildrutor som inte svarar mellan dom som svarar, så den upplevda latensen varierar mer.
En stabil latens är ofta att föredra över en variabel latens även om den variabla har ett lägre medelvärde i latens, det är därför folk sätter ett tak på FPS'en.

Man behöver inte acceptera det MEN man kan försöka nyttja det där det går om man behöver det.
allt du klagar på kommer lösas med reflex 2+ frame warp ändå.
Sen kan ingen människa notera om vilken Frame du klickade eller om det vart fel frame i serien...
Notera att 30-40ms är vid redan usel fps.
Använder du FG vid 60fps kanske du är sub 30 ms, men input latency är HELT beroende på spel!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Man behöver inte acceptera det MEN man kan försöka nyttja det där det går om man behöver det.
allt du klagar på kommer lösas med reflex 2+ frame warp ändå.
Sen kan ingen människa notera om vilken Frame du klickade eller om det vart fel frame i serien...
Notera att 30-40ms är vid redan usel fps.
Använder du FG vid 60fps kanske du är sub 30 ms, men input latency är HELT beroende på spel!

Reflex 2+ frame warp kan nog fixa den variabla latensen man får av FG i bästa fall, men Nvidias trovärdighet skulle jag inte satsa pengar på.
Så om någon stjäl mina millisekunder så är det helt okej, så länge jag inte kan peka ut just vilka millisekunder det var som stals?
Intressant moralisk kompass.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Reflex 2+ frame warp kan nog fixa den variabla latensen man får av FG i bästa fall, men Nvidias trovärdighet skulle jag inte satsa pengar på.
Så om någon stjäl mina millisekunder så är det helt okej, så länge jag inte kan peka ut just vilka millisekunder det var som stals?
Intressant moralisk kompass.

Om du får ut samma upplevelse, varför bryr du dig? Självklart kör du inte med FG I competitive men I alla andra spel så kommer det inte spela roll.
Jag lovar att du inte skulle märka det vid en vettig fps i grunden och det var blindtest.
Du har dock uppenbart bestämt dig, är inte för innovation och utveckling och vill inte testa något innan det ens lanseras.
allt som skapas är inte perfekt från början och saker behöver lanseras och testas för att just utvecklas...

Jag använder inte ens FG men jag förstår att de kan ha fördelar i vissa spel...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Viktigt att påtala är att denna latensökning är jämfört med "bas" fps utan FG, inte jämfört med samma fps med eller utan hjälp av FG, dvs 60 "bas" fps jämfört med 120 fps med FG och inte 120 fps utan FG jämfört med 120 fps med FG.

När jag själv testat med eller utan FG så har dock resultatet ofta varit att jag går från t ex 70 fps utan FG till kanske 110 fps med FG, dvs jag går från en latency som jag har vid 70 fps till en sämre latency än jag skulle haft vid 55 fps utan FG. Detta har ofta gjort att jag valt att sänka några inställningar för att öka min fps till 90+ istället för att få 110 fps på skärmen men känslan av att spela under 60 fps.
De spel jag tycker är värda att använda FG i är generellt sett enbart långsammare singleplayerspel eller möjligtvis något snabbare spel där jag är begränsad av CPU kring 60 fps och kan få 120 fps låst med FG då jag spelar på en 120Hz OLED TV.
Detta är enligt min åsikt det Nvidia inte är tillräckligt tydliga med i sin marknadsföring, användning av FG och ännu mer MFG, är betydligt mer begränsat än t ex uppskalning. Först och främst behöver man få en viss fps innan man ens tänker tanken att använda FG, helst 60 fps, men min absoluta gräns är kring 40 fps, under det känns det inte ens bra med handkontroll i långsamma spel. Under 40 fps (80 fps med FG) börjar jag märka av vissa artefakter t ex halos.
Sedan har vi det faktum att FG ofta inte dubblar din fps om du inte är begränsad av processorn, i vissa spel är det så lite som 30-50% mer fps på skärmen när du är GPU-begränsad.
Så för att kunna få ut det mesta av MFG i 50-serien bör man ha minst en 240Hz skärm (60x4) och spela spel där man är ok med att ha något sämre latenser än 60 fps utan MFG, har man en skärm som är 144Hz eller mindre är det tveksamt om man någonsin kommer vilja använda MFG fullt ut (x4).

Fair enough, deras marknadsföring kunde vara bättre. Dock kan man ju fråga sig vem vid sina sinnes fulla bruk går efter, eller litar på marknadsföring? PostNord påstår till exempel att de har "Den perfekta lösningen" för logistik. Jag vågar påstå att medparten av företag har marknadsföring som fokuserar på att sälja snarare än att informera kunderna på bästa sätt, det känns som ett icke-problem för mig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6933 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro