Vägen till DDR5 - Köpråd för CPU/MOBO/RAM/CHASSI önskas

Permalänk
Medlem

Då har Chassi, Cpu och Ram anlänt. Moderkortet kommer ungefär den 5 februari.

Skall vi bara öppna kartong, slänga manual och sånt, och sporadiskt rycka och slita i plåtbitar och vara allmänt vårdslös med skruvar och repa lackad metall.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Nu blir det farligt... börjar nästan fundera på att göra en byggvideo av detta. Har inget bra ställe att bygga på (brukar vara golvet i något rum eller för mindre saker vardagsrumsbordet) men jag har en nyligen inköpt stor svart neopren duk till bord osv... men har bara mobiltelefonen som kamera . Inget stativ. Ingen mikrofon. Äh, det blir nog bara skräp av det. Kanske lite stillbilder.

hindra mig någon...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vill man ha något som både är mer rimligt prissatt men samtidigt väldigt bra när det gäller AIO så är det Arctic Liquid Freezer III eller vilken senaste modellen nu är.

Kikade på denna.

https://www.youtube.com/watch?v=zfffNRTOZCc

Det visade sig att jag hjälpt en kille bygga om en Intel burk med just denna AIO och det gick hyfsat bra, men när vi skulle sätta på det magnethållda locket så ville det inte sitta kvar. Fick fästa den tillfälligt med små buntband och kiillen skulle ta det med butiken. Har inte hört något efter det. Han hade beställt för litet chassi oxå så AIO var väldigt nära CPU och "magnetlocket" touchade fläktarna, men så går det om man inte dubbelkollar saker och deras passform.

Sedan ser man ganska tydligt vid minut 23 i samma video hur man sätter ihop AMD varianten och precis som teknikern säger gillar jag heller inte att vara tvungen att trycka och spänna skruvar på det sättet.

Skall kolla på annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kikade på denna.

https://www.youtube.com/watch?v=zfffNRTOZCc

Det visade sig att jag hjälpt en kille bygga om en Intel burk med just denna AIO och det gick hyfsat bra, men när vi skulle sätta på det magnethållda locket så ville det inte sitta kvar. Fick fästa den tillfälligt med små buntband och kiillen skulle ta det med butiken. Har inte hört något efter det. Han hade beställt för litet chassi oxå så AIO var väldigt nära CPU och "magnetlocket" touchade fläktarna, men så går det om man inte dubbelkollar saker och deras passform.

Sedan ser man ganska tydligt vid minut 23 i samma video hur man sätter ihop AMD varianten och precis som teknikern säger gillar jag heller inte att vara tvungen att trycka och spänna skruvar på det sättet.

Skall kolla på annat.

Har ingen personlig erfarenhet av den men föregångaren fick ju väldigt fina recensioner och folk verkar generellt positiva till Arctics AIOs. Ville mest påpeka att det finns vettiga AIOs som är mer rimligt prissatta. Exakt vad du väljer i slutändan är helt upp till dig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte och iofs visste, men Lian-Li's site är inte veldans informativ om vad som finns i lådan och instruktionhäftet verkar skrivet av en ui-blind ingenjör på 80-talet, så medföljde noll fläktar i chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En lite slarvig storleksjämförelse på det gamla och det nya chassit, på den platsen det skall stå.

Skiljer ungefär 5 centimeter på alla ledder men det får plats.

Ja, tyvärr är det glaset mot väggen till att börja med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I min oro för RGB hantering så snubblade jag över detta: https://signalrgb.com/ som verkar fungera för alla mina nuvarande anslutna enheter (Asus Moderkort / Razer mus och tangentbord / CoolerMaster chassi fläktar / Fractal design chassi) med RGB och borde göra det för mina nya inköp ifall jag råkar på strul.

Det betyder förmodligen att jag slipper meka med Lian-Li's eller Gigabyte's eller Razer's mjukvaror för detta var för sig eller allla tillsammans.

Dock är det skillnad på RGB kontroller och fläkt kontroller, så vi får se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

I min oro för RGB hantering så snubblade jag över detta: https://signalrgb.com/ som verkar fungera för alla mina nuvarande anslutna enheter (Asus Moderkort / Razer mus och tangentbord / CoolerMaster chassi fläktar / Fractal design chassi) med RGB och borde göra det för mina nya inköp ifall jag råkar på strul.

Det betyder förmodligen att jag slipper meka med Lian-Li's eller Gigabyte's eller Razer's mjukvaror för detta var för sig eller allla tillsammans.

Dock är det skillnad på RGB kontroller och fläkt kontroller, så vi får se.

Ja, Signal RGB eller OpenRGB kan förhoppningsvis lösa det. Ger dig förmodligen också bättre prestanda än att köra tillverkarnas olika program för RGB-belysning samtidigt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Far åt pipsvängen...

Tror jag lyckades göra ett misstag ändå. I mitt chassiletande så fanns det en parameter som faktiskt var viktig, CPU fläkt höjd.
Behöver c:a 165m-168mms höjd på min fläkt https://noctua.at/en/nh-d15-chromax-black/specification men chassit har bara 155mm enligt spec. Glömde kolla. "Det är ju minst 50mm bredare jue... " jo men visst, dubbelkammare för bubbelbad.

Å andra sidan har jag sneglat på AIO nu så ofta att det verkar lika bra att köpa en... nu har jag ju en ursäkt. Bara att svära så där lite lagom högt när man sätter ihop burken och om hustrun undrar så skylla på tillverkaren, nu får man köpa en till del för skiten passade inte! (!?)

Kan donera Chromax'en till dotterns burk, den har bara standard AMD fläkt som kom med hennes AM5 processor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har lagt lite tid på att reda ut kabeldragning också. Nä, inte i chassit, inte ännu. Det nya moderkortet kommer nästa vecka kanske... spännande... nagelbitare..

Eftersom jag flyttar ut mitt chassi på ett sidobord så blir det lite tajt med sladdlängder. Men, jag har USB portar i mina skärmar. Så jag drar en USB C matar kabel från Moderkortets USB C uttag till skärmen (kommer att funka med det nya moderkortet senare) och kan sedan koppla in muspekare och tangentbord i skärmens USB portar. Har inte gjort detta förut och var lite orolig för att signalen inte skulle vara tillräcklig, men det fungerar, och RGB programmet hittar fortfarande grejorna.

Minst en sladd mindre mellan bord och dator.

Sedan är det mina DP kablar till skärmarna, men de är redan 2 meter långa så det borde räcka.

Småsaker som räddar större strul.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Senaste beslutsvåndan var kylning. Har nämnt det tidigare, men har nu beställt.

Jag gillar RGB. Det betyder inte att jag har RGB överallt på rummet, bakgrundsbelysta skärmar eller massor med tillbehör eller väggpaneler som blinkar vackert vid spel eller musik, begränsar mig till datorn och de närmaste tillbehören.

Sedan gjorde jag en högst oprofessionell ljudnivå mätning. App i telefonen, lade telefonen på nuvarande chassi, och mätte utan vidare 55-60 Decibel vid spel, fläktljud. När jag inte spelade låg ljudnivån på 25-30 DB. Detta mätt ungefär 3 decimeter från mitt huvud. Man vänjer sig, men om man fokuserar på det så är det faktiskt lite störande. Nu toppar det inte 60 särskilt ofta, men ligger mer konstant på 40-50 vid spelande.

Eftersom tidigare nämnda AIO lösningar utlovar max 30DB, enligt dem själva och diverse recensioner på nätet, GamersNexus, LTT, JaysTwoCents samt några andra slumpvisade recensioner, så är ju det jag skaffar. Men vilken?

Eftersom det är ett Lian Li chassi så har jag kikat på deras lösningar.
Eftersom det är ett Gigabyte Moderkort så har jag kikat på deras lösningar. Dyra och inte så snyggt.
Eftersom jag har Razer tangentbord och mus med RGB så har jag kikat på deras lösningar. Dyrast, inte snygga.

Alla skall ha stöd för ARGB kontakter. Ja, inte tangentbordet förstås, men programvaran som kan tänkas styra alltihopa. Jag får kanske prova mig fram lite, men någon av ovannämnda tillverkares programvara fungerar säkert. Annars har jag ju SignalRGB.

Jag valde Lian-Li eftersom de var billigast i mitt urval, och, i mitt tycke, snyggast.
Närmare bestämt, Galahad II Trinity SL-INF

med ett kompletterande paket SL fläktar

Båda är den så kallade UNI Fan varianten, där man kopplar fläktarna med små hakar och kontaktytor och därmed slipper lite av sladdandet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

🔥 STORA DAGEN ÄR HÄR! 🔥

Jahapp, då va de dags!

Idag anländer Moderkortet Gigabyte X870E AUROS Elite, och nu snackar vi på riktigt.

DDR5-6000? Jajjemen.
PCIe 5.0? Klart som korvspad.
AM5-plattform redo för framtiden? Det kan du lita på.

Bygget tar sin början. BIOS ska trimmas, VRM:erna ska jobba, och latensen ska ner på nivåer som får gammel-SATA att gråta. Kommer de funka direkt? Nja, de vet ju ingen... men en sak e säker – snart rullar riggen som en vältrimmad V8!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Färdig. Allt är väl...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så efter lite pul med sladdar under helgen så inser jag att jag saknar minst en USB header på moderkortet.

Det är självförvållat, men vem f-n räknar USB Headers vid beställning?

Chassit har integrerad RGB - 1 USB Header
AIO lösningen behöver -1 USB Header
RGB kontrollerna till fläktarna behöver -1 USB Header

Det var 3, men moderkortet har bara 2.

Däremot har det 2 USB-C headers för "USB4", men de kan jag inte använda. Sedan säkert 17 olika USB varianter tillgängliga bak och fram och på olika sätt som inte är vanliga Headers.

Så visst jag fick igång burken, men för närvarande har den bara AIO , vilket iofs verkar tillräckligt, men ventilation och rgb är lite handikappat. Den 6 (!) andra chassifläktarna har inte monterats ännu.

Som tur är finns det lösningar: https://nzxt.com/product/internal-usb-hub-gen-3
Sedan hade jag god nytta av denna: https://www.youtube.com/watch?v=bhPJbLNk1tw

Om AIO... ja det är tystare. Men inte så mycket man tror. Vid uppstart maxar den fläktarna och där är ingen skillnad i volym, vid gång utan ansträngning är volymen allmänt lägre, men vid belstning/spelande så märker man tydligt att man nog förväntade sig att det skulle vara tystare än det är. Kan fortfarande göra vissa inställningar för att kompensera, systemet kör fortfarande i stort sett default.
Före AIO, max på c:a 55-60DB, efter AIO, max ligger på 45-50DB. Lådan har ingen ljudisolering.

Visa signatur