Behöver hjälp att begränsa åtkomst till mobiltelefon, har problem med dement förälder

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att begränsa åtkomst till mobiltelefon, har problem med dement förälder

Jag har en dement förälder som pratar med tjuvar från utomlands på Whatsapp, de använder röstmodulator och låtsas vara kändisar och hon tycker det är skoj, ingen kan övertala henne att sluta.

Tjuvarna skickar henne installationslänkar i Whatsapp till Play Store för att ta ned Telegram, Zangi/Zambi vad det nu heter, och Teamviewer, som hon alltid installerar. Jag har avinstallerat sakerna två gånger och de har ominstallerats varje gång jag träffar henne igen.

I Play Store kan man ställa in Föräldrakontroller med en PIN-kod och så får man välja en nivå, från PEGI 3 till 7, 12, 16, 18, och sedan "Tillåt Allt". PEGI 3 är det hårdaste alternativet verkar det som, skulle det stoppa ett försök att installera Teamviewer?

Jag fruktar att dessa människor kommer försöka lägga in en KeyLogger snart och ta hennes Mobila Bank-ID, och sedan kan de ta 40 000 på Handelsbanken. Jag vet inte vad jag ska göra om inte Föräldrakontrollerna i Play Store skulle räcka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Sätt ett lösenord för Play store så att man inte kan öppna det utan lösenordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Sätt ett lösenord för Play store så att man inte kan öppna det utan lösenordet.

Hur gör jag det? Är det en annan inställning än föräldrakontroller? Är det nåt jag gör på appen själv?

Visa signatur

MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur man sätter en PIN-kod på att överhuvudtaget öppna Play Store? Hittar inte på google.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Kan någon förklara hur man sätter en PIN-kod på att överhuvudtaget öppna Play Store? Hittar inte på google.

Verkar ju finnas en inbyggd "parental control" i samsung, via inställningar. Där du troligtvis bör kunna ställa in så att användaren av den telefonen inte ens har möjlighet att öppna app store utan lösenord..

Har inte testat funktionen själv.

Permalänk
Medlem

TeamViewer är en PEGI 3 app så om man blockerar det borde det funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

TeamViewer är en PEGI 3 app så om man blockerar det borde det funka.

Tyvärr säger inställningen (Play Store föräldrakontroll) "Tillåt upp till:". Vilket får det att låta som att den släpper igenom PG3.

Men jag hittade en annan sak, tack vare en föregående postare: under Samsungs Inställningar under Säkerhet finns en sida som heter "Installera okända appar", och där kan man bocka bort Whatsapp och neka den att kunna installera appar. Det kanske stoppar asen från att rulla in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aktivera Google Family Link, så kan du helt enkelt ställa in att hon inte kan installera appar alls utan att du godkänner appen via din egen telefon.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Lägsta formen av avskum som lurar gamla och sjuka. Utöver tekniska åtgärder kanske ni anhöriga ska kolla upp om personen bör ha en förmyndare om ni inte redan har gjort det. Tänker att det kan försvåra får bedragare, men även påstridiga säljare mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Lägsta formen av avskum som lurar gamla och sjuka. Utöver tekniska åtgärder kanske ni anhöriga ska kolla upp om personen bör ha en förmyndare om ni inte redan har gjort det. Tänker att det kan försvåra får bedragare, men även påstridiga säljare mm.

Tack för stödet, jag sitter i skrivande stund på banken och väntar på möte för att få fullmakt att hjälpa min anhörigs bankärenden på distans, och senare i månaden ska jag tala med tingsrätten om att bli god man. Med tiden måste jag säkert bli förvaltare också, den strängaste formen av förmyndarskap, mrn hon har glömt bort sin 30-åriga PIN-kod till bankkortet två gånger på två månader och fått kortet klippt.

Kommer testa Google Family Link snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Hur gör jag det? Är det en annan inställning än föräldrakontroller? Är det nåt jag gör på appen själv?

Telefon inställningar och sök efter applås.