Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

AIO Pump fan Control dra ner varvtal?

Hej,

Äger en Arctic Freezer https://www.inet.se/produkt/5324810/arctic-liquid-freezer-iii...

I övrigt är datorn i stort knäpptyst i Idle men man hör pumpen som ett ganska störigt hög-pitchat ljud.

Den är inställd på 100% på default, sänker jag den till 60% när CPU är under låg belastning hör jag den inte alls.

Min fråga såldes: är det dumt att ändra pump-rpm? Finns det en anledning till att den är 100% som default?

Min tanke är annars att göra en kurva som låter den gå på 100% när processorn går över 50 grader. Då suddas ändå ljudet ut av övriga fläktar.

Edit: När den är inställd på 100% snurar pumpen på 4000rpm, på deras hemsida står det att pumpen ska gå i 2800rpm?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Hedersmedlem

Manualen till kylaren säger

Citat:

The reported speed for the pump is 50% higher than the real speed.
(i.e. 1500 RPM reported speed = 1000 RPM real speed)

Så värdet 4000 = 2667rpm

Kör du med All-In-One kabel eller individual control? Normalt brukar rekommenderas att man har pumpen på konstant varvtal, men här verkar det funka lika bra med att styra den också. Så jag ser inget problem med att prova så som du skriver. Pumpen ska fungera mellan 800-2800rpm, så så länge du håller dig över ett rapporterat värde på 1200 så bör det vara ok.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Manualen till kylaren säger Så värdet 4000 = 2667rpm

Kör du med All-In-One kabel eller individual control? Normalt brukar rekommenderas att man har pumpen på konstant varvtal, men här verkar det funka lika bra med att styra den också. Så jag ser inget problem med att prova så som du skriver. Pumpen ska fungera mellan 800-2800rpm, så så länge du håller dig över ett rapporterat värde på 1200 så bör det vara ok.

Gjorde så nu att jag satte den på 60% konstant. Då hörs den inte och borde isf snurra på bra

Märkte att idletemp gick upp med 1 grad från 30 till 31:) känns värt det.

I cinebench multicore gick den som varmast 79 grader.

Är en 7800x3D

Visa signatur

ingen minns en fegis