Bedragare använder deepfakes i distansintervjuer

Permalänk
Melding Plague

Bedragare använder deepfakes i distansintervjuer

Bedragarna vill komma åt affärsdata genom att anställas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan ju kanske tycka att det är en liten gnutta företagens egna fel som inte ens träffar människor(!) de anställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Man kan ju kanske tycka att det är en liten gnutta företagens egna fel som inte ens träffar människor(!) de anställer.

Verkligen! När jag först läste om detta hade jag ingen aning om att folk blev anställda helt på distans. Jag var på tre fysiska intervjuer innan jag fick mitt nuvarande jobb.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är man så pass dum att man anställer någon som man inte träffat och dessutom ger dem access till sina system så får man nog skylla sig själv.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Intressant att det fungerar, borde ju vara ganska svårt att lyckas hela vägen om företaget inte är gjort av robotar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intressant att det fungerar, borde ju vara ganska svårt att lyckas hela vägen om företaget inte är gjort av robotar

Intervjuarna kanske är AI dom med? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Intervjuarna kanske är AI dom med? xD

Ja det känns lite så, något ai-verktyg som analyserar ett ai-transcript av samtalet som utfördes av en ai-persona som läser upp ett ai-manus skriven av en ai-prompt

Det är ai hela vägen ner

Permalänk

Jag ser mer risk med låtsatsföretag som kan få arbetssökande att avslöja information. Att anställa en person utan att träffa den, det kanske blir vanligare men jag vet inget svensk företag som gör detta.

För en väldigt massa år sedan när jag var ung så skickade man sin jobbansökan hit och dit, det kändes sådär att ge så många mina uppgifter, men det stod inget speciellt mer än vilka kurser som ingick i skolan och vad vi i skolan gjorde för labbar.

Idag är det en annan tid då personuppgifter och annat är mer känsligt. Och jag funderar på hur seniora personer gör, skriver de ut i arbetsansökan vad de har jobbat med så olika personer utan ens träffa dem ser vad företaget har för lösningar eller vad de satsar på? Extra känsligt är det för de som jobbar på företag som Apple.

Permalänk

Att företag anställer över distans är systematiskt problem att börja med, liksom aldrig träffat varandra? Eller... jag bryr mig inte om företag torskar på att anställa folk på totalt korkade sätt, man får skylla sig själv helt enkelt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Är det, det som jag brukar få som reklam ibland på youtube när dem använder deepfake så som mrbeast osv o pratar om hur de tjänar pengar.

Permalänk
Medlem

Haha jag har läst ’Bagare’ i den här rubriken minst 3 gånger nu… det blir ganska ologiskt när man ska försöka förstå vad som menas då

Permalänk
Medlem

Man satsade på fel yrke, borde blivigt bedragare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

That moment när AI får fler jobbintervjer än riktiga människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

That moment när AI får fler jobbintervjer än riktiga människor.

Arbetsgivare börjar ju mer och mer anställa efter personlighetstest och AI-baserad process så det skulle inte förvåna mig om AI möter AI och väljer därför AI före en verklig person. Det är helt enkelt lathet och ekonomiskt fördelaktigt gentemot att möta personer ifråga efter urval av en verklig person. Framförallt inom IT-branschen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vi har skött lite anställning distans då ansvariga för X avdelning anställer folk i ett annat land, vilket gör det lite svårt att mötas upp, men då har vi åtminstone kontor i de länderna där nyanställda får dyka upp på för att få åtkomst, utrustning etc. Känns väldigt konstigt att allt skulle vara helt digitalt..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Det jag tar med mig från detta är att arbetsgivare inte verkar kolla upp ens bakgrund och referenser, så det är fritt fram att ljuga bäst man vill.

Fake it 'til you make it.

Permalänk
Medlem

Eftersom personlighet inte sällan ses som viktigare än kunskap, särskilt då den som anställer helt saknar kunskapen och inte kan skilja sanning från lögn, så är deepfakes inte det största problemet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Det jag tar med mig från detta är att arbetsgivare inte verkar kolla upp ens bakgrund och referenser, så det är fritt fram att ljuga bäst man vill.

Fake it 'til you make it.

Lite så är det, åtminstone hos mindre företag, och hos företag som inte har krav på säkerhetsprövning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Låtsaspersoner söker låtsasjobb. Den nya framtiden.