Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kolla igen om några veckor så ska du se att priset förmodligen sänkts för nya kunder igen.

Japp, man får väl gå in en gång per månad och pejla vilket pris de har... Så jävla surt!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Japp, man får väl gå in en gång per månad och pejla vilket pris de har... Så jävla surt!

Ja, det är riktigt fult. Är väl om inte annat en bra anledning till att sluta vara kund där, om nu inte alla deras konkurrenter gör samma sak.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Skrivet av blunden:

Ja, det är riktigt fult. Är väl om inte annat en bra anledning till att sluta vara kund där, om nu inte alla deras konkurrenter gör samma sak.

anmäl till konsumentverket, problemet är att folk inte orkar göra nånting, bahnhof har nyss gjort en till chockhöjning här, över 100kr extra i månaden för 100/100 och nästan 200kr mån extra för 500/500

alla bredbandsleverantörer verkar köra samma system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

anmäl till konsumentverket, problemet är att folk inte orkar göra nånting, bahnhof har nyss gjort en till chockhöjning här, över 100kr extra i månaden för 100/100 och nästan 200kr mån extra för 500/500

Ja, det kan man ju alltid testa om man är en av dem som påverkas av detta.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Bahnhof ligger i mitten av de leverantörerna jag kan använda. Från 509 kr till 749 kr / månad.

Finns ju även trådlöst bredband, men jag gillar fast linor, mindre som krånglar.

Som jag skrev tidigare, blir att ligga och kontrollera pris med jämna mellanrum.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Skall man anmäla Bahnhof eller Telia Öppen Fiber?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt information om vad Bahnhof betalar per anslutning inom Globalconnects nät iaf. Globalconnect fanskapen har även fått en ny, briljant idé som kan komma att höja priserna ytterliggare för de som har "turen" att ha deras nät.

https://telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1729503...

"Öppna" nät är fantastiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Det finns faktiskt information om vad Bahnhof betalar per anslutning inom Globalconnects nät iaf. Globalconnect fanskapen har även fått en ny, briljant idé som kan komma att höja priserna ytterliggare för de som har "turen" att ha deras nät.

"Öppna" nät är fantastiska.

De var ju inte få några få privatkunder vi snackar om... 800.000 privat hushåll! Hoppas inte Telia Öppen fiber ligger under GlobalConnect och om det inte gör det så hoppas jag inte de får samma idé, dvs ta betalt per TB...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Skall man anmäla Bahnhof eller Telia Öppen Fiber?

börja med att anmäla bahnhof, men jag tycker telia/zitius bryter hårt mot konkurrenslagarna med deras mega-monopol och chockpriser vet dock inte vart man ska höra av sig ang. det, regeringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Säg den glädjen som varar... Den 7/12 fick jag detta mailet från Banhof...

<Uppladdad bildlänk>

Så istället för att fixat 40 kr / månad till 529 kr, så lägger tar de tillbaka dem och lägger dessutom på 20 kr, så nu är man uppe i 589 kr / månad...

Fick ett liknande mail för snart två år den, Hade Bahnhof 100/100 med Telia öppen fiber för 399:- /mån, nu skulle de p.g.a. att Telia höjer, höja till över 500/per mån. Bytte till Bahnhof villafiber och fick 1 år 1000/1000 för 375:- per månad. Nu ligger jag på 429:- /månad.
Så inte öppen längre men klart bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har haft 250/250 för 479:- i några månader efter att jag skrev till dem i chatten att jag funderade på att byta ISP. Nu höjer de till 529:- för 250/250 utan att jag fått någon som helst meddelande om höjningen. Vi har Zitius stadsnät så finns gott om alternativ om jag nu orkar byta. Såg att jag kan få 300/300 för 539:-/månad (även det hos Bahnhof) men det är inte särskilt prisvärt det heller.

Permalänk
Medlem

Fick precis mail om andra(!) höjningen för 2025. I samma veva tar dom bort min valda hastighet. Från 379kr/mån till 509kr/mån. Kund i 18 år men nu känns det som att det är dags att se över alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dejfver:

Fick precis mail om andra(!) höjningen för 2025. I samma veva tar dom bort min valda hastighet. Från 379kr/mån till 509kr/mån. Kund i 18 år men nu känns det som att det är dags att se över alternativen.

Två höjningar på bara 21 dagar? Det är ju nästan så att man blir imponerad över att de (och förmodligen nätägaren) vågar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dejfver:

Vilken var den valda hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Vilken var den valda hastigheten?

250/100. Den kommer i mars att förvandlas till 250/250.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Två höjningar på bara 21 dagar? Det är ju nästan så att man blir imponerad över att de (och förmodligen nätägaren) vågar.

Den träder dock i kraft i mars. Ungefär så, lika delar imponerad som förfärad här. Aldrig varit med om något liknande.

Permalänk
Medlem

(...)
Den 1 december planerar GlobalConnect att börja debitera tjänsteleverantörerna per terabyte, TB, som slutkunden förbrukat under månaden. Detta kommer att innebära en månadskostnad på uppemot 2 300 kr för slutkunden, något som skulle kunna innebära att tjänsteleverantörer blir tvungna att införa dataförbrukningstak för att säkerställa sin egen marginal. Därför har operatören anmält GlobalConnect och deras dotterbolag Open Universe till PTS för missbruk av dominerande ställning.(...).

Mord eller skilsmässa vad är egentligen skillnaden? 👀 🤔
I Ryssland kostar en 100/200 Mbits $10-15 per månad. Vad är detta? 🫢

Great Britain hade denna modell 2008 (och Man KUNDE köpa mer hastighet./GB för DYRA pengar . De Latinamerikanska länderna hade samma S#it (en operatör tog ut $100 för 100GB full hastighet...ehrm..."Hastighet"... *HOST*...via coaxial...*Host*...).

Kan inte vi protestera här på Sweclockers.com? 🤔 😊 Till myndigheterna menar jag? Vi måste göra något...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Bara för Information så betalade jag 549kr för 500/500. Kundtjänst sa att de ej kunde sänkte det då jag redan hade rabatt. Bad om att säga upp mitt bredband och blev då kopplad till en annan kollega som sänkte priset direkt till 469 kr i 12 månader.

Så ännu en gång man måste vara på dem så fort de höjer priserna och inte vara rädd för att byta leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

(...)
Den 1 december planerar GlobalConnect att börja debitera tjänsteleverantörerna per terabyte, TB, som slutkunden förbrukat under månaden. Detta kommer att innebära en månadskostnad på uppemot 2 300 kr för slutkunden, något som skulle kunna innebära att tjänsteleverantörer blir tvungna att införa dataförbrukningstak för att säkerställa sin egen marginal. Därför har operatören anmält GlobalConnect och deras dotterbolag Open Universe till PTS för missbruk av dominerande ställning.(...).

Källa?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

sa upp min bahnhoff idag då jag också ledsnat på deras höjningar hela tiden.
få se vart jag tar vägen nu.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffa:

Bara för Information så betalade jag 549kr för 500/500. Kundtjänst sa att de ej kunde sänkte det då jag redan hade rabatt. Bad om att säga upp mitt bredband och blev då kopplad till en annan kollega som sänkte priset direkt till 469 kr i 12 månader.

Så ännu en gång man måste vara på dem så fort de höjer priserna och inte vara rädd för att byta leverantör.

Kundtjänst har väldigt sällan den befogenheten. Det brukar bara vara uppsägningsavdelningen som har sån befogenhet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Den ligger lite längre upp i tråden, men här är den...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Den ligger lite längre upp i tråden, men här är den...

Den där nyheten påstår att det ska ha hänt 1 december, så frågan är vad som har hänt sen dess? Försökte hitta nått mer om det men inte sett något nånstans. Om det faktiskt implementerades då så ser jag inte hur det skulle fungera ekonomiskt att behålla priserna (nog för att mitt pris går upp från 529 till 559 i mars så hade det inte varit i närheten av tillräckligt stor ökning).

Mitt stadsnät bytte för inte så länge sen till globalconnect och det är ju helt oacceptabelt om det kommer börja bli bandbredd begränsningar, det har vi inte haft sen ADSL tider! Finns ingen anledning att det skulle börja hända nu då trafik bara blir billigare och billigare att transportera, inte dyrare.

Det låter snarare som ett försök att skriva in långa kontrakt med bra termer för att få in foten sen dra igång nått sånt där för att tjäna massa pengar under kontrakt perioden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Dög inte länken två inlägg upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Dög inte länken två inlägg upp?

Den dög men ibland så blir folk lätt (easy) upprörda så då slängde jag upp länken...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite nyfikenhet för att kolla om detta stämmer överens med andra.

Ringde upp Bahnhof för att diskutera uppsägning, och om de hade något att erbjuda för att behålla mig. Blev då lovad av medarbetaren sa att man skulle skicka erbjudanden till min mailadress. Vilket var några timmar sen nu.

Någon annan som gjort liknande, och hur lång tid tog det innan ni fick detta mail?

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta till Bredband2. Är folk nöjda? Betydligt bättre erbjudande även om det totalt sett inte blir några livsförändrande pengar har jag tröttnat på Bahnhofs sätt där man till synes helt tappat kärnvärdet i företaget.

Permalänk
Skrivet av dave:

Funderar på att byta till Bredband2. Är folk nöjda? Betydligt bättre erbjudande även om det totalt sett inte blir några livsförändrande pengar har jag tröttnat på Bahnhofs sätt där man till synes helt tappat kärnvärdet i företaget.

Hade Bredband2 i många år förut. Hade inget att klaga på, men behövde heller aldrig vara i kontakt med kundtjänst eller så, hade 100% upptid förutom någon enstaka planerad nertid. Och vi hade gruppavtal, så priset var fast i alla år.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Jag bytter till Bredband2 när Bahnhof efter några månader meddelade att de skulle höja priset med 80kr.
Bredband2 lovade mig ett pris i 12månader. Efter 3 månader meddelade dom att dom skulle höja priset 60kr. Hänvisade till en finstilt klausul som gav dom rätt till justeringar i avtalat pris.

Bedrägeriet med att man har lockpriser och sedan direkt höjer verkar alltså omfatta fler operatörer. Det pris jag tecknade till ligger fortfarande kvar på bredbandsportalen.