Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Utelåst ur BIOS. Behöver installera nytt Windows.

Permalänk

Utelåst ur BIOS. Behöver installera nytt Windows.

Tja!

Har en HP Elite 840 G3 framför mej som köpt loss av en kamrat när de bytte datorer på hans arbetsplats. Kan inte få fram lösenordet till BIOS då de bytt IT-leverantör. Den är låst så att jag inte kan boota från USB. De alternativet som dyker upp är interna disken och PXE när trycker igång "boot-menu". Hur svårt är det att göra en installation via PXE? Själv har jag aldrig använt mej av PXE.

Råd och tips?

/Dave

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att enklaste lösningen är att installera upp en Project FOG-server enligt guide för detta som då förser dig med allt du behöver för att kunna PXE-boota klienter i ditt nätverk, samt för att göra en avspegling av en existerande dator. Därefter behöver du bara ta en annan dator som du installerar upp en ren Windows på, varpå du bootar upp denna med FOG och skapar upp en avspegling av disken. Sen bootar du upp din HP Elite 840 G3 mot FOG och väljer att återställa avspeglingen du gjorde tidigare till denna.

Installation
https://docs.fogproject.org/en/latest/installation/server/ins...

Guide som visar hur du skapar en Windows 11 avspegling för deployment via FOG
https://www.youtube.com/watch?v=D86nqF_8I9g

Du kan givetvis köra detta virtuellt i VirtualBox eller Hyper-V på din PC, där du har en VM för själva FOG och en annan där du installerar Windows 11 och sedan kör capture på och skapar själva avbildningen i FOG. Sen bootar du upp din laptop med FOG och registrerar den där, när registreringen är gjord så kan du via FOG webbgränssnittet välja att du vill trycka på Windows 11 avbildningen på denna vilket sedan sker nästa gång du nätverks-bootar FOG på laptop:en.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag heter Kalle Anka, jag menar går det inte att avinstallera BIOS och installera ett nytt via motherboard? Säg inte att BIOS kräver lösenord även för detta? :S

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Låter som att du sitter med en stulen laptop...

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Jag vet inte om jag heter Kalle Anka, jag menar går det inte att avinstallera BIOS och installera ett nytt via motherboard? Säg inte att BIOS kräver lösenord även för detta? :S

generellt nej. inte utan att komma åt flashmjukvaran i bios aka du behöver kunna logga in där först isf.

alternativt om ev moderkortet/bioschippet kan skickas för omflashning med en chip flasher.

Skrivet av Majora:

Låter som att du sitter med en stulen laptop...

skulle mycket väl kunna vara så. måste dock varit världens mest meningslösa stöld någonsin isf... en dator värd typ 1000:- kanske på blocket...

den är ju mer eller mindre antik med sin i5 6000 serien cpu så att de gett bort datorn är inte helt omöjligt för den skulle ändå slängas eller nått...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

generellt nej. inte utan att komma åt flashmjukvaran i bios aka du behöver kunna logga in där först isf.

alternativt om ev moderkortet/bioschippet kan skickas för omflashning med en chip flasher.

skulle mycket väl kunna vara så. måste dock varit världens mest meningslösa stöld någonsin isf... en dator värd typ 1000:- kanske på blocket...

den är ju mer eller mindre antik med sin i5 6000 serien cpu så att de gett bort datorn är inte helt omöjligt för den skulle ändå slängas eller nått...

Fan också... :S Jag vet att det är svårt..mjo chip flashing tänkte jag på...för 100 år sedan vet jag att en person tog sig förbi BIOS lösenordet MEN tyvärr så har jag / vi inte kontakt 🔌 med varandra...du har säkert slutit ögonen och låtit tankarna ta dig så djupt tillbaka 🔙 i tiden för att minnas EXAKT vad som hände - där är jag nu...🤪 Som trauma fast tvärt om...🤣

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Om du kan dumpa BIOS:ets innehåll med t.ex. en CH341A så brukar det finnas trevligt folk på badcaps.net som kan hjälpa till med att ta bort det.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Om du kan dumpa BIOS:ets innehåll med t.ex. en CH341A så brukar det finnas trevligt folk på badcaps.net som kan hjälpa till med att ta bort det.

I thought 💭 so...

Visa signatur

Permalänk

Jisses vad mycket hjälp man fick! Tack allihopa! Skall sätta mej in allt ni skrivit. Återkommer om hur det går.

Och nej datorn är inte stulen. Gissade att nån skulle anta det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Och så får man tillbaka BIOS och allt är löst men men nya roliga "addons" 🤪

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av daspunner:

Tja!

Har en HP Elite 840 G3 framför mej som köpt loss av en kamrat när de bytte datorer på hans arbetsplats. Kan inte få fram lösenordet till BIOS då de bytt IT-leverantör. Den är låst så att jag inte kan boota från USB. De alternativet som dyker upp är interna disken och PXE när trycker igång "boot-menu". Hur svårt är det att göra en installation via PXE? Själv har jag aldrig använt mej av PXE.

Råd och tips?

/Dave

Är detta något de gör, säljer sina gamla datorer till sina anställda, eller är detta en engångsgrej? Lär ju vara många som har samma problem om det är något de erbjuder. Och i ärlighetens namn borde det ju inte vara så svårt för dem att ringa upp sin gamla leverantör och fråga vad lösenordet är.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Och så får man tillbaka BIOS och allt är löst men men nya roliga "addons" 🤪

Man kan ju alltid jämföra filerna, eller göra det själv istället.
Störst risk är nog att ens Windows-key blir knyckt, om man inte plockar bort den först

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V

Permalänk
Medlem

Om det är en 'företagsdator' så ligger med största säkerhet lösenordet inte i Bios 'normala' yta så man kan gå runt med en enkel omflashning tyvärr, kan inte tänka mig att dom inte skulle tänkt på att man kan dumpa biosrommen och ändra på.

Har du nåt slags kvitto på den så kan du om du får tag på rätt person på HP supporten skicka en upplåsning.
Altenativt kan nån av metoderna här kanske fungera på den modellen.
https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Boot-and-Lockup/Bios-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Om det är en 'företagsdator' så ligger med största säkerhet lösenordet inte i Bios 'normala' yta så man kan gå runt med en enkel omflashning tyvärr, kan inte tänka mig att dom inte skulle tänkt på att man kan dumpa biosrommen och ändra på.

Har du nåt slags kvitto på den så kan du om du får tag på rätt person på HP supporten skicka en upplåsning.
Altenativt kan nån av metoderna här kanske fungera på den modellen.
https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Boot-and-Lockup/Bios-a...

Nej det stämmer alldeles korrekt. Du kan inte uppdatera bort BIOS-lösenordet på själva enheten, åtminstone inte utan att begära ut en speciell SMC.bin fil från HP-supporten som via en HP bakdörr kan ta bort lösenordet. Annars är det löda loss BIOS-chippet och programmera med en BIOS-programmerare såsom en TL866II och skriva in en fullständig dump av en bios där lösenord inte är satt vilket då skriver över den del av BIOS:en som man normalt sett inte tillåts skriva till. Det man absolut inte ska göra på en 840 G3 med bios-lösenord är att ta bort CMOS-batteriet, då tappar datorn alla inställningar inklusive tiden på hårdvaruklockan och du är fortfarande lika utelåst från BIOS. x-D

https://www.youtube.com/watch?v=83HYpiY691U

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Annars är det löda loss BIOS-chippet

Brukar räcka med SOP8/WSON8-klämma på de flesta.
Men ibland kan där vara andra komponenter som tar ström från samma krets som BIOS-chippet, och då kan det hända att programmeraren inte orkar med.
Brukar gå att ta sig runt genom att ha batteriet urkopplat men strömadaptern inkopplad, så att kretsen får ström på det hållet.
Kunde göra så på min ProBook 440 G9.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går men det är ett j@vla pill...men visst...om datorn är dyr så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allt detta låter roligt, men datorn är en 7000 serie cpu. Kan inte ens köra windows 11 "korrekt"..

Spara pengarna och köp en ny dator för några tusen som är lika snabb och samtidigt är supporterad.

Eventuellt kan du ta ut hårddisken och installera windows på den med en annan dator o sätta tillbaka den i datorn.

Kanske blir lite strul med drivrutiner o så, men windows har blivit mer robust än förut.

Om du inte kan PXE boota den då och installera om den via det.

Permalänk
Medlem

testa om https://bios-pw.org/ fungerar

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+