Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Finns det någon ny mobil att se fram emot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Ja tusan man funderar ju på att testa iphone. Aldrig gillat designen på lurarna eller ios. Men numer ser allt likadant ut ändå. Så det kanske funkar. Verkar som dom är överlägsna på bilder/video också vilket är ett stort plus

Bara så att allt är på det klara.

Iphone är i dagsläget sämre än de bästa Androider vad gäller foto (Vivo, Oppo, det gänget). Iphone ligger dock över Android medianen såklart.
Detta är räknat till tillverkarens kamera-app, dvs. enkel point-and-shoot. Med tredjepartsappar kan Androider utnyttja hårdvaran bättre och då finns det ytterligare modeller som ligger före iPhone. Detta involverar dock en hel del arbete.

Iphone är fortfarande bättre än de bästa Androider vad gäller video. Här börjar äntligen de bästa Androider komma ikapp och minska marginalerna.
Återigen gäller detta tillverkarnas egna kamera-app. De androider med bättre hårdvara kan kompensera med tredjepartappar och hålla väldigt hög nivå redan idag.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 4070 Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag fram emot iPhones kommande SE modell, då man inte är i behov av värstingen modellen...kan bara att hoppas på priset rimligt inte över 6k.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wa:

Verkar som dom är överlägsna på bilder/video också vilket är ett stort plus

Det gjordes ett stort blindtest för något år sedan som visade att detta inte stämde, skulle det ha ändrats sen dess?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det gjordes ett stort blindtest för något år sedan som visade att detta inte stämde, skulle det ha ändrats sen dess?

Verkar ha vart så länge iaf. Såg en jämförelse mellan s25 ultra och 16 pro max nu. Ser ut som s25 gått om på bilder men iphone får bättre resultat när man filmar.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Bara så att allt är på det klara.

Iphone är i dagsläget sämre än de bästa Androider vad gäller foto (Vivo, Oppo, det gänget). Iphone ligger dock över Android medianen såklart.
Detta är räknat till tillverkarens kamera-app, dvs. enkel point-and-shoot. Med tredjepartsappar kan Androider utnyttja hårdvaran bättre och då finns det ytterligare modeller som ligger före iPhone. Detta involverar dock en hel del arbete.

Iphone är fortfarande bättre än de bästa Androider vad gäller video. Här börjar äntligen de bästa Androider komma ikapp och minska marginalerna.
Återigen gäller detta tillverkarnas egna kamera-app. De androider med bättre hårdvara kan kompensera med tredjepartappar och hålla väldigt hög nivå redan idag.

Ja dom flesta vill ju ha det enkelt och bara trycka av inkusive jag. Verkar busenkelt att få bra video med nyare iphone. Men jag vet inte hur mycket det spelar roll. När man laddar upp det på youtube, fb, instagram osv så komprimerar dom ju sönder det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wa:

Verkar ha vart så länge iaf.

Baserat på vad? Jag är genuint nyfiken. Blindtest är i princip enda sättet att faktiskt testa det på, och särskilt många andra såna har jag inte sett.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Verkar ha vart så länge iaf. Såg en jämförelse mellan s25 ultra och 16 pro max nu. Ser ut som s25 gått om på bilder men iphone får bättre resultat när man filmar.

Samsung är tyvärr en bra bit efter toppen av Androider nu. Lite tråkigt att det alltid blir iPhone vs Samsung i sådana test, ger Androider ett dåligt rykte 😅. Samsungs S25 Ultra motsvarar ungefär vad de kameracentrerade Kina-lurarna gjorde fram till 2023..

Skrivet av wa:

Ja dom flesta vill ju ha det enkelt och bara trycka av inkusive jag. Verkar busenkelt att få bra video med nyare iphone. Men jag vet inte hur mycket det spelar roll. När man laddar upp det på youtube, fb, instagram osv så komprimerar dom ju sönder det mesta.

Vill nog korrigera mitt eget inlägg om video. Med senaste uppdateringarna på Vivo X100 Ultra skulle jag nog placera den som bättre. Det är jämnt i alla fall.
Ja ska det laddas upp på sådana platser så komprimeras det mesta sönder ändå ja..

Edit:
Slumpmässig kanal att länka men vet att han filmar point-and-shoot med en X100U
https://youtube.com/@fancamclip

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 4070 Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Baserat på vad? Jag är genuint nyfiken. Blindtest är i princip enda sättet att faktiskt testa det på, och särskilt många andra såna har jag inte sett.

Om man kollar på recensioner så ger dom flesta det till iphone. Jag håller med. Vännerna som har iphone tar mycket bättre video än android som brukar bli ryckiga och suddiga i jämförelse. Har aldrig ägt en iphone själv ska sägas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Samsung är tyvärr en bra bit efter toppen av Androider nu. Lite tråkigt att det alltid blir iPhone vs Samsung i sådana test, ger Androider ett dåligt rykte 😅. Samsungs S25 Ultra motsvarar ungefär vad de kameracentrerade Kina-lurarna gjorde fram till 2023..

Vill nog korrigera mitt eget inlägg om video. Med senaste uppdateringarna på Vivo X100 Ultra skulle jag nog placera den som bättre. Det är jämnt i alla fall.
Ja nej ska det laddas upp på sådana platser så komprimeras det mesta sönder ändå ja..

Ja är lite tråkigt att inte fler tar sig in på marknaden. Svensson vet nog knappt några andra märken än samsung och äppel fån.

Visa signatur

Permalänk

Jag ser fram emot Nothing 3 och i viss mån även Pixel 9a även om A-serien verkar erbjuda sämre värde för varje år.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Det som är intressant i mobilvärlden just nu är Snapdragon 8 Elite och Kisel-kol-batterier som möjliggör 20-25% högre kapacitet i samma storlek.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Det som är intressant i mobilvärlden just nu är Snapdragon 8 Elite och Kisel-kol-batterier som möjliggör 20-25% högre kapacitet i samma storlek.

Vilket innebär att tillverkarna gör telefonerna tunnare vilket "alla" vill ha