Komplett skär ner – varslar 65 anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den uppfattningen fick jag inte från Netonet när jag var där senast. Inte för min räkning då men ändå! Även om jag fick hjälp uppfattade jag det som totalt ointresse från deras sida.

Det är tråkigt att personer får gå trots att pc-marknaden växt på sistone.

Bara handlat i butiken i Halmstad och när den tidigare låg i Ullared så inte värst mycket mer erfarenhet än dessa två fysiska butiker.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nja, inte under Sweclockers numera malätna paraply

Det får du gärna utveckla!

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Inet har det nog inte så lätt just nu heller
Typ 3 % vinstmarginal ish?

Grym service, bra priser, snabba leverans, snabba retur, snabb återkoppling…

Går dom omkull blir det konsol för min del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

(Förmodligen är det något som känns i hela branschen. Får hoppas inte Pingvinstängerna är hotade)

Läste det som ”Får hoppas inte Pingstvännerna är hotade.”
Nä, det är aldrig trevligt med hot, men hoppas nog hellre att pingvinstängerna får vara ifred.

Är det inte förresten Inet som skickar med pingvinstänger, eller gör Komplett det också?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är det inte förresten Inte som skickar med pingvinstänger, eller gör Komplett det också?

Nej, det är Inet. Men det passade ju också in i sammanhanget:

Skrivet av FredrikMH:

(Förmodligen är det något som känns i hela branschen. Får hoppas inte Pingvinstängerna är hotade)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hoppas Emil inte påverkas.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk

Så många butiker som har i princip samma produkter för samma priser. För min del kollar jag bara in vissa datorbutiker om jag letar efter något och ofta har de i princip samma produkt.

Om man hoppar tillbaka i tiden så hade jag mindre pengar men det var vid varje datorbutik något som jag ville köpa.
Det finns inget enkelt sätt att lösa problemet på. Det är också oftast det mest ekonomiska att ha ett begränsat utbud som säljer. Datorbutiker idag är lite som Biltema, man gör aldrig fynd i dessa Biltema butiker. Utan man köper en produkt som de troligen har haft i 10år för samma pris plus exkl inflation. Det är dock bra saker de har.

Permalänk
Medlem

Synd. De är guld värda på jobbet när vi beställer in färdigbyggda maskiner, eftersom vi fritt kan välja samtliga komponenter på egen hand, så vi får de maskiner vi faktiskt vill ha (och helt utan inblandning av någon jävla säljare, vilket alltid är ett gigantiskt plus att slippa).

Alltid gillat Komplett.

Vad hände med hela Komplett Bank satsningen som sen blev Morrow Bank? Eller är det en helt annan ägarstruktur där?

Komplett sålde Komplett Bank 2018, och senare ändrades namnet som sagt till Morrow Bank.

Så vitt jag vet är de helt fristående från Komplett.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Komplett sålde Komplett Bank 2018, och senare ändrades namnet som sagt till Morrow Bank.

Så vitt jag vet är de helt fristående från Komplett.

Ja, det är min bild av det också. Jag undrar dock vem av dem som får stå för den 4% cachback som man fortfarande får på köp på Komplett med de kreditkorten. Misstänker att det är Komplett som får göra det.

Inet har det nog inte så lätt just nu heller
Typ 3 % vinstmarginal ish?

Nej, förmodligen inte.

Låga marginaler i branschen generellt och sedan att återkommande ha drops där man säljer produkter med förlust. Även om tillverkaren säkerligen står för en del av den kostanden så misstänker jag att det inte är hela kostnaden. Även om tillverkaren faktiskt gör det så brukar de ju hinna sälja fler än de avtalat med tillverkaren, och det är nog inte säkert att de extra enheterna får det lägre inköpspriset.

Med det sagt så gör de ju absolut ett bra jobb. Förhoppningsvis har de räknat på det internt och kommit fram till att det är värt det i form av ökad försäljning av produkter där de faktiskt tjänar några pengar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr vi kommer få se fler företag närma sig konkursmässig status. I nuläget går en det en strid penningström till de stora techjättarna, "Magnificient Seven" som gör rekordvinster. Företagen satsar på AI och privatpersoner konsumerar dyra mobiltelefoner och andra tjänster, pengar som tidigare till viss del gick till "hemdatorer". Statliga myndigheter tvingas till upphandlingar där man mer eller mindre tvingas köpa vissa produkter från enstaka företag såvida man inte har särskilda behov. Därtill har byggandet av datorer av entusiaster/datornördar plågats hårt av svag svensk och norsk krona samt stundtals bristande tillgång på GPUer, vars priser håller sig på en konstant hög nivå. De som inte spelar kan också klara sig på en 10 år gammal dator om den fortfarande håller, vilket många gör då de flesta komponenttillverkare gick över till "solid caps" för ca 10-15 år sedan. Problemen är många, men det största problemet är antagligen att techjättarna, inklusive Nvidia, vilka suger ur branschen på de sista slantarna. USAs samlade börsvärde är på rekordnivå nu och motsvarar 2/3 av hela världens "market cap".

Med den nyligen tillsatta Trumpadministrationen kommer vi dessutom mycket troligt befinna oss i ett fullskaligt handelskrig framöver vilket kommer göra det hela väldigt "intressant".

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

Ser ännu värre ut för Dixons Nordic, alltså Elgiganten och Elkjöp. Bortimot dubbel omsättning mot Komplett Services, men lägre resultat. De säljer sina tjänster i minus nu. Med de kostnaderna Dixons har i form av lokaler osv så blöder dom otroliga pengar.
Och kampanjer gör att de tappar änu mer. Det är dyrt att ha stor marknadsandel och gå i minus.
Andra branscher som sport har det ännu värre. XXL sport lär gå konk när som helst.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Lägg därtill att de företag som valde att skjuta upp skatten under pandemin nu ska betala tillbaka. Har ingen koll hur det ser ut i denna bransch men vet att det finns en stor oro i andra branscher. Tråkigt utveckling överlag.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Både Webhallen och Komplett haltar framåt. Märks tydligt att ekonomin är åtstramad i hushållen.

Är inte stången från Inet?
Hur går det för dem förresten?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Både Webhallen och Komplett haltar framåt. Märks tydligt att ekonomin är åtstramad i hushållen.

Fick en pingvinstång senast idag, det känns betryggande.

Permalänk
Medlem

Neej! Hoppas inte den som skall skicka min nya skärm när den finns på lager får sparken 😳

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp, får de inte plats i kartongen får de klistra den på utsidan

Himla tjat om en pingvingstång som kostar 5 kr på ica. Jag äter inte godis så dom åker i soptunnan direkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår att folk vill ha tillbaka Emil, det vill även jag såklart, men OM han nu är en av de drabbade så är detta troligen en jobbig period av ovisshet för honom och hans familj som är bosatta i Norge.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ser ännu värre ut för Dixons Nordic, alltså Elgiganten och Elkjöp. Bortimot dubbel omsättning mot Komplett Services, men lägre resultat. De säljer sina tjänster i minus nu. Med de kostnaderna Dixons har i form av lokaler osv så blöder dom otroliga pengar.
Och kampanjer gör att de tappar änu mer. Det är dyrt att ha stor marknadsandel och gå i minus.
Andra branscher som sport har det ännu värre. XXL sport lär gå konk när som helst.

Ja, det är många företag inom detaljhandeln, eller vad det kallas, som blöder. Bara i dagarna gick ju Buttericks samt Sneakersnstuff i konkurs. En del företag går omkull nu då Skatteverket ska ha in pengarna som lånades ut under Covid-tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nae, webhallen & komplett undviker jag helst, handlar fysiskt på Netonnet eller beställer från Inet.

Vet att Netonnet har samma ägare men de har iallafall inte glömt bort vad kundservice är.

Minuspoäng till Inet då jag fick Kokos & Mintstång vid senaste beställning 🤮 skärpning!

Själv har man haft allra bäst service från Webhallen dom delar till och med ut låne graffikort helt gratis medans mitt var inne på felsökning. Inet vill ha in grafikkort i minst 2 veckor och dom vill att man köper ett reserv kort medans man väntar samt att det kan ta upp nåt en vecka innan dom börjar felsöka.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inet är inte det stora problemet.

Amazon.

Fattar inte hur, priserna är generellt inte bättre och det är totalt hjärnsläpp att försöka hitta på hemsidan. Ser ju ut som att en femåring fått ett psykbryt och lyckats göra en hemsida på något magiskt vis.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inet är inte det stora problemet.

Amazon.

Behövde 1x32 GB SODIMM DRR5 häromveckan och inte en enda #¤%&/ butik I Stockholm hade det i lager. Beställde på Amazon och fick det samma kväll.
Nu är jag principiellt mot Amazon men våra inhemska (eller Norska) butiker har så förbannat dåligt utbud att man inte har alternativ.

Permalänk
Medlem

Hur ska man vända trenden? Kommer ju inte bli lättare med alltmer höjda hyror och sämre krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Låga marginaler i branschen generellt och sedan att återkommande ha drops där man säljer produkter med förlust. Även om tillverkaren säkerligen står för en del av den kostanden så misstänker jag att det inte är hela kostnaden.

Drops osv går garanterat under marknadsföring. Det blir hype man lockar kunder. De som inte köper några "drops" kanske återvänder.

Att sälja ett hundratal produkter och gå en tusenlapp back på varje är inte mycket pengar i sammanhanget om tusentals kunder sitter ivrigt och väntar. En simpel annons i en tidning eller liknande kostar lika mycket. Men absolut så kostar marknadsföring pengar vare sig det är drops eller annonser eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Själv har man haft allra bäst service från Webhallen dom delar till och med ut låne graffikort helt gratis medans mitt var inne på felsökning. Inet vill ha in grafikkort i minst 2 veckor och dom vill att man köper ett reserv kort medans man väntar samt att det kan ta upp nåt en vecka innan dom börjar felsöka.

Då har du helt missat ett par minst sagt problematiska webhallen-trådar från senaste månaderna.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av landahl:

Himla tjat om en pingvingstång som kostar 5 kr på ica. Jag äter inte godis så dom åker i soptunnan direkt.

Varför inte ge bort den till någon som uppskattar den? Du måste väl ha nån i din närhet som gillar godis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Bara handlat i butiken i Halmstad och när den tidigare låg i Ullared så inte värst mycket mer erfarenhet än dessa två fysiska butiker.

Kommer du ihåg NetOnNet's reklamfilm, där de kämpar sig genom skog, land, och hav för att ta sig till NetOnNet?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Kommer du ihåg NetOnNet's reklamfilm, där de kämpar sig genom skog, land, och hav för att ta sig till NetOnNet?

Tyvärr inte för jag har nog inte glott på TV sen runt -90 talet

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Drops osv går garanterat under marknadsföring. Det blir hype man lockar kunder. De som inte köper några "drops" kanske återvänder.

Att sälja ett hundratal produkter och gå en tusenlapp back på varje är inte mycket pengar i sammanhanget om tusentals kunder sitter ivrigt och väntar. En simpel annons i en tidning eller liknande kostar lika mycket. Men absolut så kostar marknadsföring pengar vare sig det är drops eller annonser eller något annat.

Ja, givetvis är det marknadsföring, men frågan är hur mycket försäljning det genererar av varor där de faktiskt tjänar pengar. Förhoppningsvis har de väl statistik som visar att det är värt det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Robotar tar över. Och svag krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av racerNorge:

Holder meg stort sett til proshop.no, lynrask kreditt og lynrask svar når man ringer og trenger hjelp.

Köpte via proshop och fick returexemplar av cpu. Massa repor och manual skrynklig. Frågade om det var ett returex men nej hävdade dem.