Permalänk

Ups till 2 nas

Har 2 st synology nas och en ups.
Läst lite att man kan koppla in ena till ups och den andra på nätvärket till den första som är inkopplad men jag har inte nätvärket inkopplat på ups'n. Så hur funkar det då om man inte har nätvärket på ups'n ?
Kan man koppla en switch som sitter i ups och sen en nätvärkt kabel mellan dom och även ha inkommande nätvärkskabel från ursprungliga nätvärket inkopplat som inte ligger på ups 'n ?

Permalänk
Medlem

Kanske jag som är lite morgontrött men hänger inte med på alls vad som är inkopplat till vad i din fråga. Skulle du kanske kunna rita en bild eller beskriva på annat sätt?

Tänker du som en s.k. ”expansion unit”?

Permalänk
Medlem

Finns det ens nätverkskoppling på UPS:en? Det blir vanligen en helt annan prisklass om det finns...

Vanligen kopplar man såhär:
UPS - (seriekabel/usbkabel) - NAS1 - (nätverk) - NAS2

NAS1 agerar då UPS-server och speglar status på UPS:en till NAS2 (och eventuellt fler grejer som du kopplar in). Varje UPS-klient som anslutits får sedan agera som dom vill på den information servern skickar ut.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Kanske jag som är lite morgontrött men hänger inte med på alls vad som är inkopplat till vad i din fråga. Skulle du kanske kunna rita en bild eller beskriva på annat sätt?

Tänker du som en s.k. ”expansion unit”?

Sorry för förrvirringen skall rita något senare när jag kommer hem.

Men skall försöka förklara.
1 st ups
2 st nas är kopplade med strömmen till ups

Men inget mer.
Så undrar hur jag kan koppla den andra nasen till den första med nätvärk när strömmen går då borde den inte kunna skicka en signal till den andra nasen då nätvärket dör när strömmen går.

Permalänk
Skrivet av klomasdo:

Finns det ens nätverkskoppling på UPS:en? Det blir vanligen en helt annan prisklass om det finns...

Vanligen kopplar man såhär:
UPS - (seriekabel/usbkabel) - NAS1 - (nätverk) - NAS2

NAS1 agerar då UPS-server och speglar status på UPS:en till NAS2 (och eventuellt fler grejer som du kopplar in). Varje UPS-klient som anslutits får sedan agera som dom vill på den information servern skickar ut.

Men om stömmen går och nätvärket dör hur skickar då nas1 signal till nas2 över nätvärket ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Men om stömmen går och nätvärket dör hur skickar då nas1 signal till nas2 över nätvärket ?

Switchen är också kopplad till UPS:en.

Permalänk
Medlem

Sorry för förrvirringen skall rita något senare när jag kommer hem.

Men skall försöka förklara.
1 st ups
2 st nas är kopplade med strömmen till ups

Men inget mer.
Så undrar hur jag kan koppla den andra nasen till den första med nätvärk när strömmen går då borde den inte kunna skicka en signal till den andra nasen då nätvärket dör när strömmen går.

Givetvis behöver även switchen som NASarna är kopplade till ligga på UPS så att den inte går ner när strömmen försvinner (eller fler switchar om du har det såklat). Genom att sätta fast IP på NASarna inom samma subnät (så att trafiken inte behöver gå via en gateway eller vara beroende av DHCP) så kan NASarna kommunicera direkt över en nätverket.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

NAS1:
Klicka i allt, samt knappa in NAS2 ip-adress under "permitted diskstation devices"

NAS2:
Knappa in NAS1 ip-adress på rätt ställe och mer info kommer upp.

I min skärmbild är denna nas inte kopplad till nåt och därför blir det ett felmeddelande.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut koppla switchen och båda NASarna till din UPS. Men vad för sorts problem är det du försöker lösa? Har du korta strömavbrott (någon sekund på grund av ostabilt nät) eller längre (timmar)? Normalt sett så har inte en UPS tillräckligt stort batteri för att driva en dator eller NAS längre än några minuter, och därför är UPSen inkopplad med seriekabel eller USB till NASen så att NASen får veta när strömmen går och påbörjar en säker avstängning. Vad jag vet finns det inga enkla sätt att få denna kommunikationen att gå från UPSen till två olika NAS. Kanske man kan få den ena NASen (som har kommunikationen med UPSen) att trigga ett script vid avstängning så att den andra också får besked och kan stängas av.
Har du bara kortare strömavbrott (eller använder UPSen för att få renare strömsignal utan t.ex. plötsliga fluktuationer i spänning) är det inte säkert att du behöver kommunikationen alls, och då kan båda NASarna och switchen kopplas till UPSens strömuttag. Tänk på att inte vara beroende av en router för DHCP utan använd hellre fast IP (eller om du har en switch med management kan du låta den sköta det).

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av whisky:

Givetvis behöver även switchen som NASarna är kopplade till ligga på UPS så att den inte går ner när strömmen försvinner (eller fler switchar om du har det såklat). Genom att sätta fast IP på NASarna inom samma subnät (så att trafiken inte behöver gå via en gateway eller vara beroende av DHCP) så kan NASarna kommunicera direkt över en nätverket.

Kan jag sätta en switch kopplad till ups occh sen ha orginal kabeln till nätvärker inkopplad på det nätvärket som sitter även idag. Alltså ha båda på 2 nätvärk
Vet att det blir svårt att förstå vad jag menar 🤣

Permalänk
Medlem

Har UPS minst en nätverksport att kopplas in med?

Permalänk
Medlem

Kan jag sätta en switch kopplad till ups occh sen ha orginal kabeln till nätvärker inkopplad på det nätvärket som sitter även idag. Alltså ha båda på 2 nätvärk
Vet att det blir svårt att förstå vad jag menar 🤣

Jag är inte helt med på vad du menar, men du behöver säkerställa att bägge dina NAS-enheter kan prata med varandra efter att strömmen gått, annars kan den NAS som pratar med UPSen via USB inte förmedlar till den andra NASen att den ska stänga ner (eller om du ställer in att den bara ska stänga ner när det finns n antal minuter kvar av batteri i din UPS). Är det ett kort avbrott är det inte säkert att du behöver stänga ner dem alls nämligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Du kan absolut koppla switchen och båda NASarna till din UPS. Men vad för sorts problem är det du försöker lösa? Har du korta strömavbrott (någon sekund på grund av ostabilt nät) eller längre (timmar)? Normalt sett så har inte en UPS tillräckligt stort batteri för att driva en dator eller NAS längre än några minuter, och därför är UPSen inkopplad med seriekabel eller USB till NASen så att NASen får veta när strömmen går och påbörjar en säker avstängning. Vad jag vet finns det inga enkla sätt att få denna kommunikationen att gå från UPSen till två olika NAS. Kanske man kan få den ena NASen (som har kommunikationen med UPSen) att trigga ett script vid avstängning så att den andra också får besked och kan stängas av.
Har du bara kortare strömavbrott (eller använder UPSen för att få renare strömsignal utan t.ex. plötsliga fluktuationer i spänning) är det inte säkert att du behöver kommunikationen alls, och då kan båda NASarna och switchen kopplas till UPSens strömuttag. Tänk på att inte vara beroende av en router för DHCP utan använd hellre fast IP (eller om du har en switch med management kan du låta den sköta det).

Det finns standardiserade protokoll (NUT exempelvis) för att skicka UPS-status över nätverk. En nas som stödjer NUT kan då agera på den informationen den får från NUT-servern (i det här fallet en annan NAS). Man låter en NAS vara server och alla andra enheter som är beroende av samma UPS pratar med servern för att få reda på status på UPSen. Har man en hypervisor så vill man kanske att den ska påbörja avstängningen så fort strömmen är borta mer än 5 minuter för att på ett snyggt sätt stänga ner av alla virtuella maskiner, medan NASen som man kanske använder för lagring för dessa VM vara igång så länge som möjligt innan den gör en säker nedstängning för att man inte ska förlora någon data.

Jag skaffade UPS efter att ha haft kortare strömavbrott här hemma. Eftersom min nas stendog så ville den köra diagnos vid uppstart, något som tog ett par timmar varje gång. Nu efter att jag skaffade UPS inte haft någon oplanerad nertid på min primära nas alls. En relativt billig UPS klarar 2 nasar med totalt 24 diskar samt 3 nucar och en switch i 40 minuter (beräknas på aktuell last och tillgänglig batterikapacitet).

Visa signatur

Permalänk

Här kommer en bild på hur det ser ut nu

https://postimg.cc/V095qXvf

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Ups'n är till för att nasen skall stänga av sig själv efter strömavbrott så inget går förlorat eller någon disk går sonder

Permalänk

någon som förstod bättre med bilden?
tänkte vad är enklast att göra

Permalänk
Medlem

någon som förstod bättre med bilden?
tänkte vad är enklast att göra

Så sätt en liten switch på din ups också, använd grendosa om du behöver fler eluttag. Slå på "Synology UPS server" se
https://kb.synology.com/sv-se/DSM/help/DSM/AdminCenter/system...

Och läs under "To enable UPS support on the client Synology NAS" för att ställa in NAS2

Edit: Jag vet ju inte vilka modeller du har men ev har du kanske lediga nätverksportar i dem och kan bara sätta i en till kabel bara för detta för att slippa en switch.

Permalänk
Medlem

Som du har nu så kommer bara NAS1 som har direktkontakt med UPSen att kunna stänga av sig snällt.
Den andra NAS2 kan inte få signalen då routern de är kopplade mot dör när elen går ner = ingen kontakt, och rulla på tills UPSen är tom och för att sedan tvärdö.

Du behöver en switch som NASarna är kopplade mot, som också är kopplad till UPSen. Vilket gör att NAS1 kan skicka en signal till NAS2 att stänga av sig. Då behöver du även bara en kabel mellan Switch och Routern också, vilket gör att du får en kabel som backup samt en ledig port på Routern vilket kan vara bra att ha.

Paintbild för att göra det enklare.

Permalänk
Skrivet av varget:

Så sätt en liten switch på din ups också, använd grendosa om du behöver fler eluttag. Slå på "Synology UPS server" se
https://kb.synology.com/sv-se/DSM/help/DSM/AdminCenter/system...

Och läs under "To enable UPS support on the client Synology NAS" för att ställa in NAS2

Edit: Jag vet ju inte vilka modeller du har men ev har du kanske lediga nätverksportar i dem och kan bara sätta i en till kabel bara för detta för att slippa en switch.

Har en ds2419+ och en ds3622xs och båda har fler nätvärks uttag så kan sätta en kabel mellan ocj slippa switchen ?
Går det bed vanlig kabel eller en sån annna kabel som man behövde förut när man körde dator till dator. Korsad eller något sånt kommer inte ihåg namnet på den ?

Permalänk
Medlem

Har en ds2419+ och en ds3622xs och båda har fler nätvärks uttag så kan sätta en kabel mellan ocj slippa switchen ?
Går det bed vanlig kabel eller en sån annna kabel som man behövde förut när man körde dator till dator. Korsad eller något sånt kommer inte ihåg namnet på den ?

Vanlig kabel funkar fint. Sen sätt statiska adresser på dem. tex 172.16.0.1/24 samt 172.16.0.2/24 eller nått som inte krockar med ditt vanliga lan.

Men som vanligt med allt. Testa så att allt funkar sen. Glöm inte byta batteri vart annat eller tredje år. Sätt en reminder i kalendern.