Bilköp som inte gick som tänkt

Permalänk
Medlem

Om de provtryckt kylarsystemet och de är helt, så kan det vara som andra även skrivit: troligtvis topplockspackingen som är kass.

Luktar det avgaser i expansionskärlet till kylsystemet? Annars så ska man kunna testa med en läckagetestare. Ett sådan enångskit kan kosta ca 300:-.

Men ett sådant test borde såklart verkstaden redan ha gjort i samband med provtryckningen kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Så är det i 95% av fallen när man köper äldre begagnad bil, det är bara att avsätta sådär 10-15 tusen första månaden.

Själv har jag fått göra hjulinställning och byta pollen & kupefilter (hade ett gammalt musbo i pollenfiltret som gav 0% luftflöde) i min begagnade bil jag köpte innan jul på bilfirma samt upptäckt att nedre delen av sätesvärmen i förarstolen inte fungerar samt att 50% av värmetrådarna i rutan ej fungerar och detta är på en 2010 bil.

Sen fanns det annat som t.ex. vinterdäck + fälg var slut samt 2 nya sommardäck och vindrutetorkare runtom e.tc..som jag upptäckte vid köpet iallafall 😂

Framruta bytes ej... Kostar 10k + jobb (ligger nära grusbilar och hoppas på lite stenskott) och sätesvärme skiter jag i likt dig, annars har jag hittills fixat resten och kostat på bilen runt 12k och den är i absolut toppskick även om den rullat 23 tusen mil.

Har nog aldrig köpt en felfri begagnad bil existerar det?

Även min fabriksnya bil hade problem med eCall systemet som larmade i tid och otid, men där har man en gedigen garanti iallafall.

Misstänker att du fått en 1 månad / 100 mil garanti vid köp som typ täcker... Ingenting (brukar täcka trafikfarliga saker som typ fel på bromsar) och absolut inget annat.

Det är upp till oss när vi köper att undersöka noga då man köper i befintligt skick.

Folk säljer väl sin bil när den börjar krångla för mycket och det blir för dyrt/jobbigt att laga? Sedan är det bara att hoppas på att ingen märker något vid köpet, så går problemen över till någon annan. Så jag tror du har rätt i att man får räkna med att det är fel på bilen man köper begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har för mig att dessa fel går som "normalt slitage" på en gammal bil, pappa arbetade många år som en ful bilförsäljare men denna lag kanske gick igenom under förra året då han pensionerade sig 2023.

Lagen ändrades 2022. Det är inte längre tillåtet att sälja en bil i "befintligt skick". Alla objektiva fel som avviker mot vad köparen kan förvänta sig av bilen (med tanke på ålder och normalt slitage) måste specificeras av säljaren. Köparen måste informeras om avvikelserna i en varudeklaration och även skriva på varudeklarationen. Kan säljaren inte uppvisa denna av köparen påskrivna varudeklaration vid en tvist och därmed bevisa att köparen kände till bristerna vid köpet, så är det säljaren som har gjort fel och måste stå för problemen. Allt är klart och tydligt beskrivet på konsumentverkets sida för försäljade av fordon:

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Citat från konsumentverket:
"Att informera om bilens skick och eventuella avvikelser kan ske i en varudeklaration där konsumenten skriver på att denne blivit informerad och godkänt de avvikelser som specificerats. Att avvikelserna ska vara specificerade innebär att allmänna förbehåll såsom ”befintligt skick” inte kommer ha någon verkan enligt den nya lagen."

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, ansvaret ändrades i någon lagändring för något år sen? Jag vet att min far sålde alla bilar utan garanti som reparationsobjekt om de hade rullat mer än 15 tusen mil eller var äldre än 8 år

Garanti är alltid frivilligt, reklamationsrätten är det inte.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Har för mig att dessa fel går som "normalt slitage" på en gammal bil, pappa arbetade många år som en ful bilförsäljare men denna lag kanske gick igenom under förra året då han pensionerade sig 2023.

Ja, det kan dem ju göra. Men tänker att ”normalt slitage” inte bör innebära att motorlampan börja lysa efter 2 månader. Borde inte vara det normala även om det kan hända.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Så är det i 95% av fallen när man köper äldre begagnad bil, det är bara att avsätta sådär 10-15 tusen första månaden.

Själv har jag fått göra hjulinställning och byta pollen & kupefilter (hade ett gammalt musbo i pollenfiltret som gav 0% luftflöde) i min begagnade bil jag köpte innan jul på bilfirma samt upptäckt att nedre delen av sätesvärmen i förarstolen inte fungerar samt att 50% av värmetrådarna i rutan ej fungerar och detta är på en 2010 bil.

Sen fanns det annat som t.ex. vinterdäck + fälg var slut samt 2 nya sommardäck och vindrutetorkare runtom e.tc..som jag upptäckte vid köpet iallafall 😂

Framruta bytes ej... Kostar 10k + jobb (ligger nära grusbilar och hoppas på lite stenskott) och sätesvärme skiter jag i likt dig, annars har jag hittills fixat resten och kostat på bilen runt 12k och den är i absolut toppskick även om den rullat 23 tusen mil.

Har nog aldrig köpt en felfri begagnad bil existerar det?

Även min fabriksnya bil hade problem med eCall systemet som larmade i tid och otid, men där har man en gedigen garanti iallafall.

Misstänker att du fått en 1 månad / 100 mil garanti vid köp som typ täcker... Ingenting (brukar täcka trafikfarliga saker som typ fel på bromsar) och absolut inget annat.

Det är upp till oss när vi köper att undersöka noga då man köper i befintligt skick.

Nej det är väl som du säger en felfri bil lär man inte hitta. Och skulle man ha en felfri bil så lär man nog inte sälja den i första taget.

Säljaren verkade iaf schysst, han fixade ny nyckel till mig för han hade lovat det och de var bara en nyckel ifrån början. Jag tog hem bilen samma dag som jag köpte den så jag fick hämta sommardäcken i efterhand. Säljaren fixade nya däck till sommardäcken för de var inte bra som satt på. Så det var faktiskt schysst av han.

Så det är väl igentligen mest verkstaden som återstår att se.
Motorlampan ska de ju fixa nästa vecka så förhoppningsvis är det problemet borta.

Kylarvätskan återstår ju då. Än så sålänge har jag kört en vecka nu sen verkstaden utan att det larmat så återstår väl att se.

Men lite skavanker kan jag acceptera. Men om kylarvätskan fortsätter att läcka är något som jag inte kommer acceptera.

Garanti har jag inte en aning om men det lär jag ju ha slagit med råge. 100 mil kör jag på två veckor.

Men jag läste något om att fel som uppstår på en bil inom 6 månader ifrån köp klassas som ursprungsfel. Sedan är det ju med hänsyn till ålder och rimlighet. Vissa saker är ju rena förbruknings delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, ansvaret ändrades i någon lagändring för något år sen? Jag vet att min far sålde alla bilar utan garanti som reparationsobjekt om de hade rullat mer än 15 tusen mil eller var äldre än 8 år

Och din källa är alltså någon som du kallar "skum bilförsäljare" och du litar på att denne ska vara ärlig om sin ärlighet

Att man inte kan friskriva sig med "befintligt skick" eller liknande (dvs renoveringsobjekt) har funnits i lagtexten sedan minst 1991, jag orkar inte gå längre bak. Formuleringen är numera borttagen. Att man inte får dölja något man vetat om eller borde vetat om har funnits lika länge.

Skrivet av Elektron:

Men jag läste något om att fel som uppstår på en bil inom 6 månader ifrån köp klassas som ursprungsfel. Sedan är det ju med hänsyn till ålder och rimlighet. Vissa saker är ju rena förbruknings delar.

Nej, inga fel är automatiskt ursprungliga. Enligt gamla konsumentköplagen låg bevisbördan på säljaren under sex månader. Numera är det två år. Tiden är inget som spelar roll ör dig, däremot spelar det roll när felet faktiskt uppstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Även innan 2022 kunde man inte frånsäga sig ansvar hur som helst som bilhandlare.

Nu kanske din far sålde bilar privat och det är en annan sak men knappast det vi pratat om i tråden.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Klart man har på äldre bilar, du har enbart rätt att klaga på befintliga fel som fanns vid köpet så då vill man undersöka väldigt noga och bevisbördan ligger på dig och väldigt många handlare säljer äldre fordon som "reparationsobjekt" och då är man 100% körd.

Har TS köpt med någon typ av garanti kanske de finns kvar av den? Och en nybilshandlare brukar ta sånt här på goodwill för att inte smutsa ner sitt rykte om de inte är nära konkurs då som 80% av alla bilhandlare inom stellantis gruppen där opel ingår.

Det handlar om pris. Säljer ett företag något som rep.objekt så ska det avspeglas i priset.

I TS fall skulle jag säga att priset är ganska högt och bilen borde således vara i bra skick (för en så gammal bil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nej det är väl som du säger en felfri bil lär man inte hitta. Och skulle man ha en felfri bil så lär man nog inte sälja den i första taget.

Säljaren verkade iaf schysst, han fixade ny nyckel till mig för han hade lovat det och de var bara en nyckel ifrån början. Jag tog hem bilen samma dag som jag köpte den så jag fick hämta sommardäcken i efterhand. Säljaren fixade nya däck till sommardäcken för de var inte bra som satt på. Så det var faktiskt schysst av han.

Så det är väl igentligen mest verkstaden som återstår att se.
Motorlampan ska de ju fixa nästa vecka så förhoppningsvis är det problemet borta.

Kylarvätskan återstår ju då. Än så sålänge har jag kört en vecka nu sen verkstaden utan att det larmat så återstår väl att se.

Men lite skavanker kan jag acceptera. Men om kylarvätskan fortsätter att läcka är något som jag inte kommer acceptera.

Garanti har jag inte en aning om men det lär jag ju ha slagit med råge. 100 mil kör jag på två veckor.

Har du tittat under motorhuven? Vänta inte på att bilen ska varna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du tittat under motorhuven? Vänta inte på att bilen ska varna.

Ja. Kollade senast för en stund sedan. Den verkar tyvärr fortfarande minska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Sagt det hundra gånger känns det som men om man ska köpa bil på bilfirma så gör det från en större firma som även säljer minst ett nybilsmärke. Dom har dom mer av ett rykte att tänka på.

Det räcker inte säger jag som har problem med att verkstan till märket jag kör och även säljer är riktiga bedragare, vilket de inte ens skäms för.

Nu senast ville de ha 75k för 17h arbetstid eller totalt 100k för ett jobb som näst närmsta originalverkstad med försäljning av samma märke ville ha 45k för.

Näst närmsta erbjöd även 40k för att byta in den gamla bilen medans den närmsta erbjöd 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det räcker inte säger jag som har problem med att verkstan till märket jag kör och även säljer är riktiga bedragare, vilket de inte ens skäms för.

Nu senast ville de ha 75k för 17h arbetstid eller totalt 100k för ett jobb som näst närmsta originalverkstad med försäljning av samma märke ville ha 45k för.

Näst närmsta erbjöd även 40k för att byta in den gamla bilen medans den närmsta erbjöd 10k.

Fast detta är ju ett exempel som egentligen inte säger någonting. Sen är det tråkigt det du råkat ut för förstås. Man är tryggare hos en märkeshandlare för dom vill inte riskera att förlora sitt nybilsmärke.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja. Kollade senast för en stund sedan. Den verkar tyvärr fortfarande minska.

Om du öppnar locket till expansionskärlet, är det ett väldigt tryck i det eller t.ex bubblar över, ryker det vitt när du startar bilen (mer än normalt nu när det är kallt)?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Uppdatering till tråden. Jag har pratat med Försäljningschefen som i sin tur pratat med verkstadschefen. Bilen är från och med idag inlämnad på verkstad där de ska kolla igenom samtliga punkter. Under tiden den är på verkstad så får jag låna en lånebil av dom.

Såvitt jag har förstått det så har bilfirman två försök på sig att laga samma fel innan man har rätt att häva köp. Sen kanske det blir en tolkningsfråga vad som räknas som ett försök. Förra gången felsökte de bara, räknas felsökning som ett försök?

Jag är försiktigt optimistiska. I bästa fall så löser det alla fel nu när den är inne. Isf är jag nöjd för jag gillar bilen och den går väldigt fint i övrigt. I värsta fall så blir det ju att ta hjälp av konsumentverket.

Jag ser att flera har skrivit. Jag ber om ursäkt att jag inte har varit så aktiv. Problemen har tagit lite mycket energi så jag har försökt stänga av lite mentalt ifrån det.

Permalänk
Medlem

@Elektron: Du kan absolut räkna första inlämningen som ett reparationsförsök. Om det är något dyrt som topplockspackning eller läckande värmepaket lär bilfirman själv föreslå att häva köpet och pengar åter, då förutom kostnaden så kan det ta tid för verkstaden att göra jobbet.

Samtidigt kan det vara något så enkelt som att ersätta behållaren/expansionstanken för kylarvätskan, så låt de komma med en förklaring.