Helgsnack: Vilka klassiska datormärken saknar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zore:

Ollivetti är det väl ingen som saknar iaf.

Saknar verkligen Olivetti. Extremt snygg design på deras produkter. Legendariska.

Skulle gärna sett att Olivetti hade varit kvar i branschen! 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jaja. Amiga saknade minnesskydd. Det gjorde "konkurrenterna" också,

Det beror på vilka "konkurrenter". Inte Unix, VMS, OS/2 (och på 90-talet NT). De hade alla äkta multitasking med minnesskydd.

Oavsett så hade AmigaOS (som på den tiden) absolut varit helt värdelöst i dag till något som helst seriöst eller vettigt.

Finns en orsak till att Linus aldrig gillat AmigaOS...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kommer ihåg när jag satt vid chark disken på Åhlens, helt borta i en annan värld och läste om Intels nya CPU 80188/80186, när en dam stannade och bannade mig för att jag svor, något jag själv inte ens visste att jag gjort.

Rör inte min Compis..

För de som gick i skola på 80-talet så var man ju faktiskt utsatt för just 80186 för det var det som satt i Skoldatorn Compis. För övrigt ett datormärke jag INTE saknar, för de var rätt usla och timingen var ju på statligt manér uselt och alldeles för sent...

http://www.pc-museum.com/030-compis/index.htm

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, Luxor ABC80, byggd runt Zilog Z80 och konstruerad av Dataindustrier AB (DIAB)
Namnet ger nästan en hint om den tänkta målgruppen

ABC80 levde lång tid i många skolor efter att IBM PC övertagit stafettpinnen, mest för att många lärare blivit så förtjusta i ABC80 att dom tvärvägrade att gå över till IBM PC.
Vet om en lärare som gömde undan ABC80 på sitt arbetsrum när skolan avyttrade/slängde dom.

Det kom varianter som ABC800, ABC1200, ABC1600, men har inte den minsta koll på vad som skilde dom åt. Antagligen då IBM PC'n redan tagit över, i min tankevärld...

Har för mig att det även kom en server för ABC80 som var baserad på National Semiconductors NS16000 CPU, en av få användningar som den CPU'n fick, fastän den var så mycket bättre än i8088, M68000 med flera. Så länge man bortser ifrån buggarna

Cpu-n, i8086 (?) i Luxors ABC tillverkades i Kista (Sthlm) av Ericson (?) pä licens av Intel, var det nog.
En fin dag hade vi 1985, då en ny svin-dyr ABC 800 inköpts för att köra pcb- / mönsterkorts-Cad.
Utlägget betalade sig på tre månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Rör inte min Compis..

För de som gick i skola på 80-talet så var man ju faktiskt utsatt för just 80186 för det var det som satt i Skoldatorn Compis. För övrigt ett datormärke jag INTE saknar, för de var rätt usla och timingen var ju på statligt manér uselt och alldeles för sent...

Oj, Compis! Den skapelsen har jag verkligen lyckats förtränga, fram tills nu

Ja, några PC med 80186 blev gjorda även om dom inte var helt kompatibla med IBM PC, så många använde istället CP/M då BIOS hanterades annorlunda i förhållande till IBM/MS DOS.
På den tiden så var CP/M's enda egentliga kvarvarande styrka mängden mjukvara/program som skapats innan IBM PC, allt var inte portat över till IBM PC och IBM/MS DOS.

Skrivet av PeterP57:

Cpu-n, i8086 (?) i Luxors ABC tillverkades i Kista (Sthlm) av Ericson (?) pä licens av Intel, var det nog.
En fin dag hade vi 1985, då en ny svin-dyr ABC 800 inköpts för att köra pcb- / mönsterkorts-Cad.
Utlägget betalade sig på tre månader.

Det hade jag inte en aning om att Ericson tillverkade i8086 på licens, egentligen så borde det inte vara förvånande då ALLA ett tag verkade vara på det tåget.
Men ABC800 var väl i grunden en Z80 dator (förbättrad version av ABC80) med en uppsjö av val av tilläggs CPU'er via instickskort.

Verkar som att du har en del goa historier att dela, hade varit kula att ha en sittning över en öl eller kaffe med tillbehör

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Du ska ha tack, Bengt-Arne !
Håll till godo. En del intressanta saker som hänt, återkommer vid läsning av artklar som denna.
Mycket roliga detaljer dyker upp i minnet.
Jag sökte jobb hos Ericson men bliv bortgallrad i syntestet, då min syn inte var perfekt. Personal söktes för cpu-tillverkning som innebar arbete med mikroskop. Storleken på lönen framgick inte.
Det kan ha varit ABC- eller Compis-processorn.

Till Er alla andra som skrivit i tråden : Ett Jätte-tack.
Skriv mera. Tråden ska leva länge.

Permalänk

Compis och ABC80 det var grejer det.

Nån som kommer ihåg vad den där tidiga internet prylen som Telia hade i början på 90 talet, har för mig att det var en liten skärm med ett tangentbord. Tanken var väl att många skulle ha en sån i sitt hem men den var nog lite före sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Compis och ABC80 det var grejer det.

Nån som kommer ihåg vad den där tidiga internet prylen som Telia hade i början på 90 talet, har för mig att det var en liten skärm med ett tangentbord. Tanken var väl att många skulle ha en sån i sitt hem men den var nog lite före sin tid.

Åhh! Dunderfloppen teleguide!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Teleguide

Den var framförallt för sen.. Minitel som fanns i Frankrike var åtminstone nästan 10 år före internet på bredare manér.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Rör inte min Compis..

På gymnasiet hade vi dessa Compis!

Var själv förundrad att man valde dessa märkliga Compis med CP/M och 80186 i stället för vanliga PC med 80286 och MSDOS (trots att jag själv då var på Apple-sidan och hade en Apple II+ hemma). Väldigt märkligt beslut. 🙀

De första skoldatorerna som jag använde var dock på högstadiet och i form av Esselte 100.

De vi hade var blåa, men finns en röd till försäljning på Tradera just nu! 🙌

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Men ABC800 var väl i grunden en Z80 dator (förbättrad version av ABC80) med en uppsjö av val av tilläggs CPU'er via instickskort.

Ja, det var Z80 i ABC-datorerna (min farbror hade en).

Kul kuriosa; jag hade ett av Microsoft tillverkat Z80-kort som instickskort i min Apple II-dator med en Microsoft-licensierad version av Digital Reasearch CP/M.

Reklam för Microsofts Z80-kort för Apple-datorer:

Microsoft gör reklam för CP/M och hur användbart det är:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DEC/Digital. Deras Alpha var sjukt cool runt år 2000.

Och Thinkpads i IBM:s regi. Och Club 3D eftersom de hade så stilrena lådor till sina grafikkort när alla andra tillverkare valde de hemskaste motiv med älvor, robotar och explosioner.

Permalänk
Medlem

Härliga minne

Reklamen ser ut som sidor ifrån BYTE...

Hade kompletta årgångar av BYTE fram tills jag fick vattenläckage

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!