Permalänk
Medlem

Tangentbord för spel - köpråd

Jag står inför ett stundande nyköp av min setup. Det jag inte bestämt ännu är ett tangentbord. För mig känns det som en djungel och jag kommer därför behöva Er hjälp.

Jag har i dagsläget ett Corsair Strafe MK.2 och det är jag riktigt nöjd med.

Min önskelista är följande (i fallande prio-ordning):

• Lika eller tystare än nuvarande tangentbordet (inget klickande).

• Mörk färg (gärna svart)

• Inga makroknappar på vänster sida

• Ej tenkeyless (behöver ha siffror för arbete).

• Handledsstöd

Jag har kikat på Steelseries Apex Pro Gen 3 samt Corsair K70 Max. Lutar mer åt Apex, men jag har bara kikat på reviews på youtube för att få uppfattning om ljudet ifrån dem, men det är ju svårt att objektivt få en bild utav ljudet då de tekniska förutsättningarna vid testerna inte varit exakt lika.

Finns det något annat alternativ jag bör kika närmare på som checkar av alla punkter ovan?

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig precis ett https://akkogear.eu/products/5098b-mechanical-keyboard-with-s... och är riktigt nöjd, sen vet jag inte vart din tröskel för "tystare går" men tangentbordet är väl vad folk kallar för "creamy" i ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Skulle ett 96%/1800-formfaktor fungera? Eller måste det vara fullstort?

Min rekommendation är ofta att ta ett kompakt tangentbord (60-75-TKL), och komplettera med en extra numpad som man kan ta bort om man är färdig med jobb och spelar - om det nu passar dit användande

Vill man ha lågmälda tangentbord har jag på känn att Asus har bra grejer, men inte det billigaste alternativen heller. Klart en premiumprodukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Skulle ett 96%/1800-formfaktor fungera? Eller måste det vara fullstort?

Min rekommendation är ofta att ta ett kompakt tangentbord (60-75-TKL), och komplettera med en extra numpad som man kan ta bort om man är färdig med jobb och spelar - om det nu passar dit användande

Vill man ha lågmälda tangentbord har jag på känn att Asus har bra grejer, men inte det billigaste alternativen heller. Klart en premiumprodukt

Hur pass mycket öppnar det upp sig om jag väljer ett TKL? Finns det något som uppfyller alla ovanstående krav? 😊

Permalänk
Medlem

Skulle säga att TKL är bland de vanligaste formfaktor erna och finns stort utbud där och för 75%

Undvik, clicky eller blå switches. Det är switchtypen som låter mest. Andra kommer inte vara mer ljudliga än dit nuvarande tangentbord skulle jag tro

Föreslår du kikar på Keychron, eller Akko för enklare varianter. Men kika igenom utbudet på maxgaming för inspiration, mycket handlar om estetik och smak och för finns bra utbud på allt från bra till billigt

Personliga favoriten är Monsgeek M1 med QMK/VIA, men den är 75%.